X
تبلیغات
نماشا
رایتل

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

چرخه حیات یک پروژه‌ی هوش تجاری


چرخه حیات یک پروژه‌ی هوش تجاری شامل 6 بخش است. شکل زیر مراحل فرآیند یک پروژه ی هوش تجاری را نمایش می‌دهد. در این سیکل حرکت به عقب و جلو امری عادی است. خروجی هر مرحله رابطه مستقیم با انجام وظایف در مرحله بعدی دارد و حرکت فلش‌ها برای وابستگی‌های میان مراحل بسیار مهم است. 




جهت مشاهده کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


  

درک و فهم موضوع (Business understanding) 

اولین مرحله‌ی این چرخه، تمرکز بر روی هدف و درک نیازمندی‌ها و موضوع پروژه است. تبدیل اطلاعات اولیه به آگاهی و رسیدن به تعریفی مناسب برای حل مسئله داده‌کاوی و طراحی برنامه اولیه جهت دسترسی به هدف مورد نظر اولین قدم در یک پروژه‌ی داده‌کاوی است. ممکن است گذر از این مرحله ماه‌ها طول بکشد که البته به نوع سازمان نیز بستگی دارد.  

 

درک و فهم داده‌ها (Data understanding) 

 این مرحله با جمع آوری داده‌های اولیه از منابع داده، بررسی ویژگی‌ها و کیفیت داده، پردازش فعالیت‌ها به منظور آشنایی با داده‌ها، شناسایی مشکلات و اکتشاف بینش اولیه از داده‌ها شروع می‌شود.  

 

 آماده سازی داده‌ها (Data preparation)

مرحله آماده سازی داده‌ها، تمامی فعالیت‌ها را برای ساخت داده‌های خام اولیه به مجموعه داده‌های نهایی پوشش می‌دهد. این فعالیت‌ها شامل پاک سازی، ادغام و قالب بندی داده‌ها است. از آنجایی که از این داده‌ها در مراحل بعدی استفاده می‌شود این مرحله بسیار مهم می‌باشد.  

 

مدل سازی (Modeling) 

در این مرحله تکنیک‌های مدل سازی مختلف انتخاب و اعمال می‌شوند تا پارامترهای آن‌ها به مقادیر مطلوب برسند. پس از انتخاب روش مدل سازی باید یک مدل آزمون ایجاد کنیم تا کیفیت و اعتبار مدل را آزمایش کنیم. در نهایت یک مدل نهایی که به نظر می‌رسد از لحاظ تجزیه و تحلیل داده دارای کیفیت بالایی است، ساخته می‌شود.  

 

ارزیابی (Evaluation) 

 قبل از استقرار نهایی مدل باید مشخص شود که آیا مدل انتخاب شده، ما را به هدفی که در اولین قدم تعیین نموده بودیم می‌رساند. 

 

گسترش (Deployment)  

 حتی اگر هدف از ساخت مدل، افزایش دانش باشد، عموماً ساخت یک مدل پایان پروژه نیست. اطلاعات حاصله احتیاج به سازماندهی و ارائه به روش‌هایی که کاربران نهایی بتوانند از آن استفاده کنند دارد. اغلب به کار بردن مداوم  این مدل، در سازماندهی و فرایندِ ساخت تصمیمات مدنظر است.

در هر یک از این مراحل می‌توانیم به مرحله قبل برگردیم و با بازنگری به پیشبرد هدف سازمان کمک کنیم. پس از مرحله گسترش نیز می‌توانیم از ابتدا مراحل را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز پروژه را گسترش دهیم.

برچسب‌ها: هوش تجاری
تاریخ ارسال: دوشنبه 6 آبان 1392 ساعت 08:02 | نویسنده: عباس علامه | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد