همه مردان IT
معرفی مهمترین و تأثیرگذارترین افراد حوزه IT جهان در دهه اخیر
مترجم: فرزانه احسانی موید - دنیای کامپیوتر و ارتباطات
همه محصولات، خدمات و تکنولوژیهای جدیدی که از سال 2000 به این طرف زندگی ما را تحت تأثیر قرار دادهاند و باعث تغییرات بسیاری در سبک زندگی مردم شده است، اهمیت ویژه صنعت IT در جهان را نشان میدهد؛ و به همین ترتیب نیز افرادی در این 10 سال اخیر بودهاند که سهم بزرگی در این روند داشتهاند. این مغزهای متفکر از سالها پیش فعالیتهای خود را در حوزههای مختلف شروع کردهاند و هر یک تأثیرات مهمی در این حوزه داشتهاند.
اکثرشان با خلاقیت خود و عرضه ایدههای جدید در بخش بازیهای کامپیوتری شروع کردند و در مراحل بالاتر به تکنیکهای جدیدتر در زمینه تبادل اطلاعات دست یافتند. در بین 6 مرد تأثیرگذار منتخب ما در دنیای فناوری اطلاعات، ویژگیهای مشترکی وجود دارد: جستوجو برای ارتقای تکنیکهای تبادل اطلاعات و ارتباطات در مردم، داشتن مغز اقتصادی و حسابگر، و گاهی هم نوعی حس بخشش و وقف. هر کدام به نحوی از استعداد و تواناییهای منحصربهفرد خود برای گسترش فناوری اطلاعات و اینترنت و غنی ساختن کیفیت زندگی ما تلاش کردهاند. با هم ببینیم که آنها چگونه توانستند موفق شوند.
استیو جابز
از پایهگذاران شرکت اپل و مدیر ارشد این شرکت
او از همان دهه اول قرن بیست و یک، شخصیت متمایز خود را نشان داد و حالا که 54 ساله است، شخص استیو جابز و موفقیتهایش در چشم دیگران شبیه یک افسانه جلوه میکند. وی که یکی از پایهگذاران شرکت اپل است، همواره دقت و توجه زیادی به جزئیات امور دارد و به همین ترتیب با ذهن نکتهبین و دقیق خود به خوبی میتواند نتیجه روند و پروسهای را که در حال جریان است، پیشبینی کند. او عمدتاً از جمله کسانی است که در حوزه تکنولوژی، برای رؤیاها و الهامات خود ارزش و اهمیت بسیاری قائل است.
اگر باور نمیکنید دستاوردهای او را در ده سال اخیر مطالعه کنید: خرده فروشی برای محصولات شرکت اپل در سال 2001، و در سال 2003 برای محصولات iPod، در سال 2003 فروش محصولات iTunes برای شرکت اپل و در سال 2007 برای محصولات iPod و در سال 2008 فروش محصولات جانبی اپل. شرکت اپل در طول دهه اخیر مجموعهای از لپتاپهای مکبوکایر و دسکتاپهای پرفروش آیمک عرضه کرده است. اما جابز مصرانه روی گسترش دادن و اوج بخشیدن به اهداف شرکت متمرکز بوده است.
به همین ترتیب «جابز» وارد بازار ابزارهای الکترونیکی مصرفی شد تا شرکت را در بخش فروش، پیشنهادات و کالاهای جدیدی به پیش ببرد. در طی این پروژه، او از مغز اقتصادی و هوش و ذکاوت تجاری و خلاقیت و مهارتهای کلامی خود استفاده کرد تا در روندی که صنعت موسیقی، فیلم و ویدیو، و گوشیهای موبایل روی تجارت تأثیر میگذارند، تغییرات مثبت و خوبی ایجاد کند.
«جابز» خیلی سریع متوجه شده بود که صنعت کامپیوتر و برنامههای رایانهای، خیلی فراتر از برنامههای صفحات اکسل رفته است؛ کاربران خانگی برای خودشان لیست آهنگهای Audio درست میکردند، CDهای مختلف آهنگ رایت میکردند، عکسهایشان را ویرایش میکردند و انواع فایلهای ویدیویی و تصویری را تماشا میکردند. علت اصلی موفقیت او به این سبب است که توانست کاربرد صحیح و استفاده از یک سری وسایل و ابزار الکترونیک را با هدف تأمین سرگرمی و ارتباطات، در میان کامپیوترهای خانگی پیدا کند.
لری پیج و سرگئی برین
پایهگذاران شرکت گوگل
این دو نفر در گسترش گوگل و اثرگذاری و نفوذ آن بین کاربران تلاش بسیاری کردهاند. در سال 1998 آنان به تحقیق و کار روی یک نوع موتور جستوجوگر اینترنتی پرداختند که بر این اساس طراحی شده بود که نتایج مربوط به جستوجوی مطالب، بر پایه متن و کلماتی بود که جستوجوگر (کاربر) تایپ میکرد. آنها در سال 1997 گوگل را ثبت کردند و دوره جدیدی برای شرکت آغاز شد و خیلی سریع گسترش یافت. گوگل تا سال 2000، حدود یک میلیارد URL را تحت پوشش داشت و بدین ترتیب به بزرگترین موتور جستوجوگر اینترنتی جهان تبدیل شد و اگرچه امروزه هم با همین مشخصات شناخته میشود، اما دیگر تعداد URLها را بیان نکرده و با پاسخگویی به بیش از یک میلیارد سرچ (جستوجو) در هر روز پربینندهترین و محبوبترین موتور جستوجوگر محسوب میشود.
«برن» و »پیج» با عرضه Ad Sense که یک سرویس تبلیغاتی مبتنی بر محتوا بود، گوگل را در مسیر سوددهی قرار دارد. جریان مداوم ورود درآمد به برین و پیچ اجازه داد مجموعهای افراطی از خرید شرکتهای دیگر و محصولات مختلف را داشته باشند. امروزه گوگل تقریباً در همه جنبههای زندگی و فضای دیجیتالی مردم حضور دارد. کاربران برای گرفتن اخبار، دسترسی به کتابهای آزاد در فضای اینترنت، نقشهها و جهتیابی، به اشتراکگذاری عکسها و تصاویر و موارد بسیار دیگری به گوگل رجوع میکنند. گوگل مرورگر اینترنتی خود را گسترش داده است و در حال طراحی و ساخت سیستم اجرایی خاص خود میباشد. «برین» و «پیج» چه ایدههای دیگری در سر دارند؟ هر چه باشد، با این گذشته غیر معمولی که داشتهاند، مطمئناً به نتیجه مطلوب خود میرسند و موفق میشوند.
مارک زوکر برگ
یکی از پایهگذاران و مدیر ارشد فیسبوک
در سال 1984 بیل گیتس برای اولین بار روی جلد مجله تایم ظاهر شد؛ از رایانههای مکینتاش رونمایی شد و کامپیوتر دل (Dell) در یکی از اتاقهای خوابگاهی دانشگاه آستین آمریکا پا به عرصه وجود نهاد. درست در همین اوضاع بود که «مارک زو کربرگ» در نیویورک متولد شد و امروز، در بیست و پنج سالگی، زوکر برگ یک میلیاردر بزرگ است. سایت شبکه همگانی فیسبوک، که او طراحی کرده است، بیش از 350 میلیون نفر عضو دارد و شامل عضویت و ورود اعضا، و در میان گذاشتن اطلاعات شخصیای که کاربران به میل خود وارد میکنند، تصاویر و عکسها، فایلهای ویدیویی و بازی میشود. اگر بگوییم «زوکر برگ» آدمی است که خیلی سریع به اهدافش رسیده، او را دست کم گرفتهایم و تمام حقیقت را نگفتهایم. او در سن خیلی پایین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته کامپیوتر گرفت، و در اتاقش در خوابگاه دانشگاه روی نمونه اولیه فیسبوک که طراحی کرده بود، کار میکرد.
حالا او مدیر ارشد یک شرکت خصوصی با ارزش تقریبی 5/6 تا 5/9 میلیارد دلار میباشد. به عنوان مدیر ارشد، او در فیسبوک دستورهای اصلی و کلی و سیستم و روش ارائه محصولات و خدمات را مشخص میکند. یکی از مهمترین و قابل توجهترین فعالیتهایی که در دهه پیش صورت گرفت، ایجاد یک رابط کاربری برای توسعهدهندگان دیگر در فیسبوک بود. این اتفاق باعث شد که تعداد بیشماری از امکانات جدید و سرگرمیها در فیسبوک ارائه شود و بدین ترتیب به تعداد کاربران افزوده شد و آنها با اشتیاق بیشتر، زمان طولانیتری را در محیط فیسبوک برای بازی و انجام انواع تستها حتی از طریق اتصال با گوشی موبایل در این سایت میگذراندند. این امکان عامل دیگری برای افزایش محبوبیت فیسبوک میان کاربران شد.
«زوکر برگ» میگوید که هدف اصلی و تمرکز فکری و کاری او روی تأسیس محیطی بود که در آن افراد مختلف بتوانند به راحتی عضو شوند و بدین ترتیب تمام دنیا بتوانند با همدیگر در ارتباط باشند. او در راه رسیدن به هدفش، خیلی خوب پیش رفته است. اما خود فیسبوک چه سودی از این عضویتها و فعالیتهای کاربران در محیط مذکور میبرد؟ «زوکر برگ» پاسخ نمیدهد. اما بدون شک در این راه متخصصان و کارشناسان خیلی خوبی را شناخته است که در طی این 10 سال در مسیر اداره شرکت به او کمک کردهاند، و وقتی زمان مناسب فرا برسد، با کمک آنها یک طرح و ایده تجاری بسیار خوب را ارائه میدهد.
بیل گیتس
مؤسس و رئیس شرکت مایکروسافت
میتوان گفت از زمانی که استفاده از کامپیوترهای شخصی (PC) بین مردم و کاربران گسترش یافت، نام «بیل گیتس» به عنوان یک اسطوره شناخته شد. هنوز هم با وجود آنکه از شرکت مایکروسافت بازنشسته شده، او همچنان یک شخصیت مطرح در تکنولوژی کامپیوتری است. «گیتس» که همچنان رئیس غیر اجرایی شرکت مایکرسافت باقی میماند، در ژوئن سال 2008 کار در شرکت را کنار گذاشت تا مدیریت و اداره مؤسسه «بیل و ملیندا گیتس»، که بزرگترین مؤسسه ترویج و حمایت از بشر دوستی در دنیا است، را داشته باشد.
او که برای تصمیمگیریهایش برنامهریزی روزانهای داشت و اهدافش را به خوبی میدانست، دهه گذشته را با همه سختیهایش با موفقیت گذراند. به طوری که سالهای آخر کار او در مایکروسافت شامل دستاوردها و موفقیتهای قابل توجهی میباشد. او به غیر از مدیریت و اداره شرکت، به فکر ایدههای در حوزه تکنولوژیهای نسل بعدی و گسترش آن نیز بود. نمونه این ایدهها، طراحیcloud computing است.
این برنامه به کاربران این امکان را میدهد که همکاران یک شرکت به راحتی و خیلی دقیق اطلاعات و خدمات را با واسپاری به خدمات دهندگان دیگر در بین خود جابهجا کنند. در سال 2007 شرکت مایکروسافت Surface Platform را به بازار عرضه کرد. محصولی که طبق اظهارات «گیتس»، ظاهر فضایی که کاربر در برنامهای با آن کار میکند را بهتر میکند و در سال 2005، و شاید با کمی تأخیر تحت نظارت او Windows Live و platform های Microsoft Office Live به کاربران عرضه شد.
در دهه گذشته، «گیتس» بیشتر انرژی و تمرکز کاری خود را روی مؤسسه «گیتس و ملیندا» گذاشته است که هدف آن در راستای کنترل و از بین بردن بیماریهای مهلک قابل پیشگیری در کشورهای در حال توسعه است. در این مؤسسه از علم و تکنولوژی در جهت جلوگیری از گسترش بیماری و بهبود اشخاص مبتلا استفاده میکنند. «گیتس» در این باره میگوید که خیلی خوشبین است که مؤسسه او بتواند راههایی برای پیشگیری و درمان خطرناکترین و رایجترین بیماریهای کشنده در این کشورها و برای این مردم پیدا کند. «گیتس» همیشه به عنوان طراح و پایهگذار مایکروسافت شناخته میشود. اما در دهه اخیر او تلاش زیادی کرده است که از ثروت و امکاناتی که با تأسیس مایکروسافت به دست آورده برای نجات زندگی مردم و ریشهکن کردن بیماریهای خطرناک در جهان استفاده کند.
گریک نیومارک
مؤسس سایت Craiglist.org
احتمالاً اگر در خیابان از کنار «کریگ نیو مارک» رد شوید، او را نمیشناسید. اما بدون شک لیست اسم گذاری (eponymous) او را میشناسید و میدانید که چه چیزهایی را میتوانید آنجا پیدا کنید: هر چیزی که بخواهید! «نیومارک» مؤسس سایت Craiglist.org یک متخصص کامپیوتر خودساخته است. درست مثل سایتی که تأسیس کرده است، ساده و غیر قابل پیشبینی است. و تقریباً هر کس با محیط سایت او که یازدهمین سایت پر بیننده و پر مخاطب در جهان است، آشناست. او به تنهایی رویکردها را نسبت به تبلیغات سنتی تغییر داد.
Craiglist یک شبکه متمرکز از گروهها و اجتماعات آنلاین است که تبلیغات رایگان برای محصولات، خدمات، و مشاغل ارائه میدهد. این سایت مانند غولی است که کل جهان را زیر پوشش خود دارد و حدوداً برای 700 شهر در 70 کشور جهان این خدمات را عرضه میکند. علیرغم قلمرو وسیع و سود مالی سرشاری کهCraiglist دارد، «نیو مارک» از فروش آن امتناع کرده است (این شرکت در سال 2004، 25 درصد سهم خود را به ebay فروخت. اما بر سر این معامله هنوز هم دعوا و اختلاف هست). «نیو مارک» اغلب یادآوری میکند که هدف واقعیCraiglist این است که به مردم کمک کند که به یکدیگر کمک کنند.
نه اینکه یک وسیله پولسازی باشد؛ به همین دلیل اکثر تبلیغات در آن رایگان است. سایت فقط برای انتخاب تبلیغات جدید (مشاغل در برخی شهرها، تبلیغات مسکن، و خدماتی برای بزرگسالان) بهروز میشود و این تبلیغات برای شرکت منافعی در حدود 100 میلیون دلار در سال دارد. در این شرکت حدود 30 کارمند مشغول به کار هستند که از طرف یک نفر به عنوان مدیر اصلی، از خانهاش در سانفرانسیسکو، مدیریت و راهنمایی میشوند. این کار ممکن است به نظر خیلی سطحی و سهلانگارانه برسد. اما اینطور نیست. بدون شک Craiglist بدون یک استراتژی هوشمندانه و تفکر بازاریابی و تجارت خوب و صحیح هرگز شهرت و کاربرد جهانی خود را پیدا نمیکرد. این مشخصه «نیو مارک» است؛ یک آدم بینهایت مهربان در یک دنیای دیجیتالی.
منبع: PC Magazine، ژانویه 2010