فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

علت اصلی عدم گسترش پهنای باند در کشور، گزارش‌های غلط مخابرات به


ایتنا - به گفته دبیر سابق شورای عالی اطلاع‌رسانی: «اگر Broadband Access را با رعایت همه ضوابط فرهنگی و ایمنی که لازم داریم در کشورمان توسعه دهیم، موجب حل مسائل بوروکراتیک دولت، روابط اقتصادی- اجتماعی مردم، بنگاه‌ها، و توسعه اشتغال در ایران می‌شود، اما ما با ندانم‌کاری دور خودمان را بسته‌ایم، و هر کسی با توهم گمان می‌کند که دیگری جلوی آن را گرفته است.»


نصرالله جهانگرد دبیر پیشین شورای عالی اطلاع‌رسانی اخیرا در گفت‌وگویی به تشریح وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان به ویژه در حوزه مدیریتی پرداخته است.

در این مصاحبه که توسط ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات در آستانه برگزاری «کنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد به‌زیست شهروندان» انجام شده، جهانگرد تصریح کرده: ««هنوز در سطح ملی نمی‌دانیم که دسترسی به Broadband به نفع ماست یا به زیان ما؛ عده‌ای مخلصانه معتقدند که مضر است، عده‌ای هم مخلصانه می‌گویند که این فناوری اساس رشد و توسعه کشور خواهد شد. اینها باید کنار یکدیگر بنشینند و گفت‌وگو کنند که ضرر یا نفع این پدیده چیست؟ ضرر را باید چگونه رفع کرد تا بتوان از منافع آن بهره‌مند شد؟ اگر این وضع اتفاق بیفتد، موجب پرش لگاریتمی در ‌وضع اقتصادی کشور خواهد شد.»

وی همچنین می‌افزاید: «من معتقدم اگر Broadband Access را با رعایت همه ضوابط فرهنگی و ایمنی که لازم داریم در کشورمان توسعه دهیم، موجب حل مسائل بوروکراتیک دولت، روابط اقتصادی- اجتماعی مردم، بنگاه‌ها، و توسعه اشتغال در ایران می‌شود، اما ما با ندانم‌کاری دور خودمان را بسته‌ایم، و هر کسی با توهم گمان می‌کند که دیگری جلوی آن را گرفته است.»

جهانگرد در تبیین علت این معضل افزوده است: «به نظر من، دیدگاه مسئولین اصلی کشور به این موضوع منفی نیست، بلکه گزارش درستی برایشان تهیه نشده است. من معتقدم علت این معضل، گزارش‌های بسیار غلطی است که مخابرات ایران و دست‌اندرکاران خدمات ارتباطی ایران تهیه کرده‌اند. همان‌ها هم هستند که باید این غلط خودشان را تصحیح کنند؛ این موضوع را می‌توانم در هر جمع و محفلی مستندا بیان کنم که عامل توقف رشد در این حوزه، فقدان یک بینش صحیح در بخش ارتباطی و مخابراتی کشور بوده است. دستگاه‌های نظارتی و تصمیم‌گیر، مشکل برای حل مسئله نداشته‌اند، و همین الان هم با تهیه و انعکاس گزارش صحیح، موضوع قابل حل است.»

نصرالله جهانگرد در این گفت‌وگو همچنین ظرفیت‌ها و الزامات بکارگیری فناوری اطلاعات در کشورمان برای ارائه خدمات مختلف و متنوع را مورد بررسی قرار داده است.

گفتنی است متن کامل این مصاحبه در شماره آتی ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات همزمان با برگزاری کنگره مزبور منتشر خواهد شد.

خبر خوش برای موبایل به دستان آماتور

خبرگزاری فارس- مدیران سایت yapper.com می‌گویند امکاناتی عرضه کرده‌اند که با استفاده از آن برنامه‌نویسی برای گوشی‌های آیفون، رایانه لوحی آی پد و بلک بری صرفا با استفاده از مرورگر ممکن است و دیگر نیاز به هیچ وسیله اضافی نخواهد بود. امکانات این سایت تا بدان حد ساده طراحی شده که حتی افرادی که چندان از برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزار سر در نمی‌آورند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، به شرطی که ایده جالب و ارزشمندی برای پیاده کردن در ذهن داشته باشند. البته رابط کاربری تمام برنامه‌هایی که از این طریق قابل طراحی هستند مشابه یکدیگر است، اما تنوع برنامه‌های قابل طراحی از این طریق و سازگاری ابزار این سایت با پلات‌فورم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف تحسین عمومی را برانگیخته است. در صورت نهایی شدن این برنامه‌ها و تصمیم برای فروش و استفاده از آنها باید مبالغی به این سایت پرداخت شود که بین 50 تا 299 دلار خواهد بود.

فناوری ارتباطات و اطلاعات نیاز امروزِ مدیران

تنوع و پیچیدگی فعالیتهای مختلف علمی، اقتصادی، آموزشی و … در قالب سازمان های مختلف و گستردگی ارتباطات درون و برون سازمانی در نظام های مدیریتی امروزی و همچنین شاخصها و عوامل فراوان موثر در رشد و توسعه سازمان ها موجب می شود تا مدیران سازمان ها بیش از هر زمان دیگری نیازمند باشند به سلاح ها و ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی در عرصه رقابت های تجاری مجهز شوند. چالش جهانی ایجاد شده در عرصه مدیریت که با ظهور پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات رنگ و جلوه ای دیگر گرفته است مهمترین و شاید اثر گذارترین دست یافته بشر در طول چند قرن اخیرمی باشد تا جایی که مهمترین کالای تجاری قرن حاضر را” اطلاعات” معرفی کرده اند.
تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ICT در کلیه ساختار ها و سطوح زندگی عادی مردم و نفوذ و توسعه ابزارهای این پدیده عصر جدید در پیچیده ترین فعالیتها، موثرترین عامل در راه توسعه تکنولوژیک و به تَبع آن اطلاعاتی بشر بوده است. ظرفیتهای بالقوه ICTمدیران پیشرو را مجاب می کند تا با نگرشی عمیق برابزارهای این پدیده جهان شمول قابلیتهای بالفعل سازمان خود را به مَنصه ظهور بگذارند. با این دیدگاه سعی می شود تا با نگاهی گسترده زمینه های بستر سازی ICT و کارکردهای آن در تحولات درون سازمانی و ارتباطات برون سازمانی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
همانطور که می دانیم فناوری ارتباطات و اطلاعات به مجموع مکانیزمهای تلفیق کننده و هدایت کننده ای که زمینه های کاربردی شدن، به هنگام شدن و گسترش یافتن اطلاعات و داده های خام را با استفاده از ابزارهای ریز پردازنده (تراشه های رایانه ای) انجام می دهند اطلاق می شود. ارتباط اغلب مدیران باICT به دو نوع سیستم محدود می شود:
الف)سیستم هایی که اطلاعات را ذخیره و پردازش می کنند.
ب) سیستمهایی که ارتباط بین افراد و مشاغل را با سرعت و بسیار کارآمد برقرار می کنند.

ادامه مطلب ...

هفتاد توصیه در بازاریابی الکترونیکی

بازاریابی الکترونیکی مهمترین بخش کسب و کارهای اینترنتی است و برای موفقیت در اینگونه کسب و کارها باید توجه زیادی به آن داشت. در این مقاله بصورت خلاصه ۷۰ نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی الکترونیکی بیان شده است. پس از خواندن هر یک از این نکات کمی تأمل کنید! چه ایده هایی به ذهن شما می رسد؟
۱- یک موقعیت منحصر به فرد و بی همتا در کسب و کار خود ایجاد کنید.
۲- داشتن موقعیت بی همتا در اینترنت مهمتر از محتوای تبلیغاتی شما است.
۳- تنها به کاهش قیمت کالاها در سایت اکتفا نکنید.
۴- قبل از ایجاد و توسعه محصول بازار آن را پیدا نمایید.
۵- به دنبال جماعت حریص و مشتاق به محصول یا خدمات باشید.
۶- سعی نکنید یک بازار جدید ایجاد نمایید.
۷- آزمودن، کلید موفقیت در بازاریابی است.
۸- هدف تمام تبلیغات شما باید افزایش فروش باشد.
۹- حتی تبلیغات مجانی برای شما هزینه بر است.
۱۰- هر جزء از سایت و یا بازاریابی شما باید بر روی موقعیت بی همتای شما در کار اینترنتی تمرکز داشته باشد.
۱۱- تمامی فعالیتهای خود را در قالب یک استراتژی اصلی قرار دهید.
۱۲- برای ایجاد جریانهای چندگانه درآمد برنامه ریزی کنید.
۱۳- کالاهای گرانبهاتر را نیز به کالاهای ارائه شده اضافه نمایید.
۱۴- بازاری را انتخاب کنید که نسبت به آن مشتاق هستید.

ادامه مطلب ...

مقالات

 
مشاوره و مدیریت
مترجمان: سید محسن یارندی و علی اصغر بیشمار 
 
بررسی موانع ذهنی تفکر خلاق در سازمانها
نویسنده: رویا ارجمند کرمانی و آرمین رجب زاده 
 
 
ERP( واقعیت سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان)
نویسنده: دکتر کامران اعتماد مقدم 

 
ارتقاء نوآوری مبتنی بر مدیریت دانش و استفاده از تکنیک حل ابتکاری مسأله در صنایع کاغذ سازی
نویسنده: سید یحیی موسوی 

 
مدیریت انرژی
نویسنده: فرهاد باباخانی
 
 
مشاوران اثربخش برتر از مشاوران موفق
نویسنده: اردشیر دادرس

 جهت دانلود به ادمه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

پویایی‌شناسی کسب و کار

کتاب «پویایی‌شناسی کسب و کار» تألیف «جان. دی. استرمن» با موضوع موفقیت در شکل‌دهی تغییر و تحولات آینده از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم اسلامی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب توسط کوروش برارپور، حسن فغانی، بنفشه بهزاد، لاله رضایی عدل، پریسا موسوی اهرنجانی و مرضیه امامی ترجمه شده است.
کتاب حاضر برای نخستین بار در سال 2000 میلادی منتشر شد و به عنوان یکی از کتاب‌های درسی مهم در درس پویایی‌شناسی کسب‌ و ‌کار در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس شد. 
پیش از این نیز، این کتاب در دانشگاه صنعتی شریف برای آموزش درس «دینامیک‌های سیستم» مورد استفاده قرار می‌گرفت.
کتاب فوق، مشتمل بر دوازده فصل است که موضوعاتی چون یادگیری سیستم‌های پیچیده، پویایی‌شناسی سیستم‌ها در عمل، فرایند مدل‌سازی، ساختار و رفتار سیستم‌های پویا، نمودارهای علی ـ حلقوی و تغییرات حالت و جریان را شامل می‌شود.
همچنین مباحثی مانند پویایی‌های متغیرهای حالت و جریان، ساختارهای ساده، رشد s شکل: همه‌گیری‌ها، انتشار نوآوری و رشد محصولات جدید، وابستگی به مسیر و بازخورد مثبت، تأخیرها، جریان‌های همزاد و زنجیره سنتی نیز در زمره مطالب این کتاب قرار دارد.
دانشجویان رشته مدیریت و مهندسی صنایع، در مقطع کارشناسی می‌توانند از این کتاب به عنوان منبع اصلی دروسی چون تجزیه و تحلیل سیستم‌ها، سیستم‌های پویا، پویایی‌های صنعتی و پویایی‌شناسی کسب‌و‌کار استفاده کنند.
در سطرهای آغازین این کتاب می‌خوانیم؛ «جهان پیرامون ما پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است. وضعیت جوامع، شهرها، سازمان‌ها، خانواده‌ها، و افراد همه در حال تغییر است. دغدغه اصلی مدیران هوشمند در همه مجموعه‌های انسانی درک علل تغییر و تحول مجموعه‌ها و کنترل و هدایت آن تغییرات در جهت مطلوب است.
در این بین مدیران جوامع علاقه‌مندند که جوامع آنها به سمت توسعه پایدار و رشد متوازن حرکت کنند؛ مدیران بنگاههای اقتصادی، خواهان رشد سریع و سودآور بنگاههایشان هستند؛ خانواده‌ها خواستار رشد و شکوفایی استعدادهای فرزندان خود و تغییر و تحولات مثبت و سازنده در آنان هستند. به طور خلاصه، همة افراد هوشمند در تلاشند تا تغییر و تحولات را در جهت مطلوب خود شکل دهند.»
کتاب « در 787 صفحه و بهای هشت هزار و 250 تومان منتشر شده است

مدیریت کیفیت

مشتریان روزبه روز تبدیل به خریدارانی آگاهتر در زمینه کیفیت می گردند. آنها می خواهند بدانند که آیا کسب و کار شما برآورنده نیازهای آنها خواهد بود. سیستم مدیریت کیفیت ثبت شده نشان دهنده تعهد شما به کیفیت و رضایت مشتری می باشد.
پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت شما را در توسعه رضایت مشتری، دستیابی به یکپارچگی، و بهبود فرآیند های داخلی یاری خواهد نمود. این سیستم می تواند شما را در به حداقل رساندن ریسک عدم برآورده شدن انتظارات مشتری یاری نماید.
-
هر کسب و کار دارای فرآیند های عملیاتی است که جزو فرآیندهای بحرانی در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان می باشند. بهبود کسب و کار وابسته به نقاط قوت، نقاط ضعف و فرصتهای بهبود می باشد. با رویکرد Risk Based CertificationTM، ممیزان DNVقادر به ارزیابی میزان پشتیبانی سیستم مدیریت کیفیت شما در زمینه هایی که دارای اهمیت بیشتر برای شما هستند خواهند بود و بدین وسیله میزان تطابق این سیستم را با استاندارد انتخاب شده تعیین خواهند نمود.
-
در این صفحه سیستم مدیریت کیفیت ما شما را در پی بردن به چرا و چگونگی سیستم مدیریت کیفیت یاری خواهیم نمود. اینکه این سیستم چیست و چگونه کسب و کار شما از مزایای پیاده سازی آن بهره مند خواهد شد.
-
شریک با DNVدر:
-
· صدور گواهینامه سیستمهای مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد عمومی ISO9001:2000، و بهبود در دستیابی به اهداف استراتژیک. ISO9001:2000استانداردی بین المللی و قابل انطباق با بخشهای تولیدی و سازمانهای ارایه دهنده خدمات می باشد.
· صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت نرم افزار بر اساس راهنمای TickITو استاندارد ISO9001:2000. با طراحی خاص برای صنعت IT، TickITراهنمایی برای سیستم مدیریت کیفیت نرم افزار می باشد. این راهنما تنها به همراه ISO9001می باشد.

ادامه مطلب ...

•سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان چیست؟

سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی را می‌توان به‌عنوان نرم‌افزار یک‌پارچه‌ای تعریف کرد که دارای اجزا و یا ماژول‌‌های مختلفی در حوزه‌‌‌های عملیاتی سازمان‌ها مانند برنامه‌ریزی، تولید، فروش، بازاریابی، توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل‌ونقل و تجارت الکترونیک هستند. معماری و ساختار سیستم‌‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان به‌گونه‌ای است که یک‌پارچگی و جامعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم کرده و جریان روان اطلاعات بین بخش‌‌های مختلف سازمان را فراهم می‌آورد. سیستم‌‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان در واقع تکامل‌یافته سیستم‌‌های اطلاعاتی جامع هستند. تفاوت عمده این سیستم‌ها با سیستم‌‌های اطلاعات مدیریت و سیستم‌‌های جامع سازمانی در رویکرد فرآیندگرا و یک‌پارچگی عملیاتی، فرآیندی و داد‌ه‌ای سازمان‌هاست. این سیستم‌ها به‌گونه‌ای توسعه می‌یابند که تمامی منابع اطلاعاتی سازمان با یکدیگر یک‌پارچه شده و بتوان در راستای انجام ماموریت‌‌های سازمان از این سیستم بهره جست.

دریای ERP(Enterprise Resource Planning)  بسیار وسیع است و کشتیرانی در این آبهای پرصلابت بازار فعلی کار ساده ای نیست .

بسیاری از فروشندگان بازار میانی ERP   تلاش می کنند با نمایشهای خیره کننده و جذابی از محصولاتشان که  به شما عرضه مینمایند وعده دهند که شما سفری آرام و خوب را خواهید داشت.

ادامه مطلب ...

امضای دیجیتال (Digital Signature)

نگاهی فنی

امضای دیجیتالی به این معناست که طرف مصرف کننده و طرف تجاری بتوانند از امنیت ارتباط و برنامه ها با استفاده از PKL(Public Key Infrastructure) بهره برداری کنند.

لزوم امنیت بر روی اینترنت

ما اکنون در حال سپری کردن عصر اطلاعات هستیم. تعداد افراد و تجارتهایی که هر روز به اینترنت ملحق می شوند به طور بی سابقه ای در حال رشد است. در حالیکه هر روز دسترسی به اینترنت آسان تر و سرعت آن سریعتر می شود و قیمت آن ارزانتر می شود, بسیاری از افراد میزان زیادی از وقت خود را بر روی اینترنت به تبادل اطلاعات و همچنین به تبادلات مالی میپردازند. در حالیکه اینترنت یک شبکه اطلاعاتی بازاست. هرکسی می تواند از اینترنت استفاده کند و در نتیجه هر کسی میتواند از آن برای استخراج اطلاعات از مناطق آسیب پذیر، برای مقاصد سودجویانه و غیر قانونی استفاده کند. اگر اینترنت بخواهد به منبعی برای استفاده اهداف تجاری و انتقال اطلاعات تبدیل شود مطمئنا به یک بنیاد و موسسه امنیت هم نیاز دارد.


امنیت چه چیزی را تامین می کند؟

تصدیق هویت
تصدیق هویت اطمینان از اینکه شخص یا طرفی که با آن در حال ارتباط هستیم همان کسی است که ما انتظار داریم و خودش می گوید.

محرمانه بودن
اطلاعات درون پیغام ها و با تبادلات محرمانه میشوند. و تنها برای اشخاص دریافت کننده و ارسال کننده قابل فهم و خواندن می باشد.

امانت داری
اطلاعاتی که درون پیغام و یا تبادلات وجود دارد در طول مسیر به طور اتفاقی یا عمدی مورد دستبرد قرار نمی گیرند.

غیر قابل انکار بودن
ارسال کننده نمی تواند منکر ارسال پیتم یا تبادل مالی شود، و دریافت کننده هم نمی تواند منکر دریافت آن شود.

کنترل دسترسی
کلیدهای عمومی و خصوصی هر دو از دو کلید رمزگذاری مرتبط و مجزا (معمولا رشته بلندی از اعداد) تشکیل شده اند. در زیر نمونه ای از یک کلید عمومی را مشاهده می کنید. دسترسی به اطلاعات حفظ شده تنها برای طرفین و اشخاص انتخاب شده میسر می باشد.


(public Key Infrastructure (PKI
PKI: باز میگردد به تکنولوژی، مراحل عملیاتی و خط مشیی که مجموعه محیطی را برای مقاصد تامین امنیت مطابق پاراگراف فوق فراهم میکند.

ادامه مطلب ...

کاربردهای فن آوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی-بخش دوم

جلوه IT در روابط میان دولت ها، تجارت الکترونیک است. امروزه میزان استفاده از فن آوری اطلاعات در روابط اقتصادی بین کشورها است که سهم حضور در اقتصاد بین الملل را تعیین می کند.

از این رو کشور های مختلف و در حال توسعه در رقابت برای به کارگیری IT در فرایندهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند.  

 

تحقیقات پیشرفته و کاربردهای آینده

برخی از تحقیقات پیشرفته در آینده ای نه چندان دور، اثر قابل توجهی بر فعالیت تجارت الکترونیکی خواهد داشت. به عنوان مثال به 5 مورد زیر اشاره می گردد :

ادامه مطلب ...