فرایند برنامه ریزی استراتژیک با توجه به عوامل محیطی برای شناخت آینده و بقاء سازمان دارای مراحلی است . برای طی این مراحل نیز ابزارهایی وجود دارند که در ذیل به مرور آنها خواهیم پرداخت .
مراحل کلان این فرایند پایه ای و عمومی شامل این موارد است گرچه در تقدم و تاخر آن تفاوت دیدگاه نیز وجود دارد :
1 ) تدوین چشم انداز و ارکان جهت ساز
2 ) شناخت و طرح مسئله
3 ) جمع آوری اطلاعات محیط پیرامون سازمان و داخل سازمان
4 ) مقایسه سازمان با رقبا
5 ) تشخیص ماهیت استراتژی اصلی سازمان و فرموله کردن استراتژی سازمان
6 ) پیشنهاد راهکارهای خرد و کلان
7 ) ارزیابی راهبردها قبل از اجرا
8 ) اولویت بندی راهکارها در راستای اهداف و خواسته های موکلان استراتژیک
ساده ترین ابزارهای قابل بکارگیری برای طی مراحل یاد شده نیز شامل :
1 – مدل تجزیه و تحلیل سئوالات بحرانی (Critical Question Analysis )
2 – مدل برنامه ریزی دیاگرام اهم
3 – روش تحلیل شکاف (GAP Analysis )
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید .