سیستم مدیریت اسناد (Document Management System)هر سازمانی دارای مستندات اداری فراوانی است که حاوی اطلاعات مختلفیست. این مدارک یا به اصطلاح اسناد باید با نظم و ترتیب نگهداری شوند تا بتوان آنها را در زمان لازم بازیابی و مورد استفاده قرار داد. در واقع اطلاعاتی که در این اسناد وجود دارد، در بخشهای مختلف کاری سازمان مورد نیاز است و باید به آنها مراجعه شود. سیستم مدیریت اسناد در واقع وظیفهی دریافت، طبقه بندی، نگهداری و بازیابی این اسناد را برعهده دارد.
سیستم کامل مدیریت اسناد باید ویژگیهای زیر را دارا باشد:
• هر سند را با حجم قابل قبولی ذخیره سازد.
• ارتباط لازم بین سندهای مختلف را برقرار سازد.
• با استفاده از بایگانی، کلیه اطلاعات اسناد را به طور کامل یکپارچه سازد.
• تمرکز کامل بر ذخیره سازی و آرشیو اسناد داشته باشد.
• مبتنی بر گردش کار قدرتمندی باشد و کلیه روال های کاری سازمان، قابل طراحی توسط موتور گردش کار باشند.
• هدف سیستم، ذخیرهسازی و بازیابی مستندات به شکل اصلی و اولیهی آنها باشد.
• مجهز به موتور ایجاد صفحات وب برای دسترسی به اسناد از طریق وب سایت باشد.
البته لازم به ذکر است که این خصوصیات تنها تعریف عمومی از DMS را ارایه میدهند. بیشتر سیستمهای موجود در بازار غرب تواناییها و کارکردهای فراتری از این موارد دارند، اما در هر حال این ویژگیها نشاندهندهی کارکردهای معمول یک سیستم مدیریت اسناد است
مدیریت ارتباط با شهروند یکی از مباحث اصلی مطرح در حوزه مدیریت دولتی است. هدف اصلی در مدیریت ارتباط با شهروند،تلاش در جهت بهبود ارائه خدمات به شهروندان و افزایش سطح رضایت مندی ایشان است. در این راستا، سامانه 137 شهرداریتهران یکی از مراکزی است که با هدف ارائه خدمات شهری به شهروندان تاسیس شده و پل ارتباطی بین شهروندان و شهرداری محسوب می شود. اطلاعات حاصل از این سامانه، حاوی مطالب مفیدی در مورد خدمات ارائه شده به شهروندان و وضعیت رضایت-مندی ایشان بوده و میتواند به عنوان منبعی مهم و مناسب برای مدیریت روابط تحلیلی با شهروند مورد بررسی و کاوش قرار بگیرد.
اطلاعات مربوط به رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری ارائه ،Apriori در این مقاله با استفاده از قوانین انجمنی و الگوریتم شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ارتباط بین مشکلات، زمان بروز، واحد اجرایی مربوطه و میزان رضایت فعلی شهروندان ازنحوه رفع آن مشکل به تفکیک مناطق مختلف شهری مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین ارتباط بین پارامترهای رضایتمندی شهروندان از کیفیت و سرعت خدمات ارائه شده مورد توجه قرار گرفته و عوامل و شرایط تاثیرگذار بر رضایتمندی و نارضایتی شهروندان مشخص میشود. از نتایج به دست آمده میتوان در مدیریت رضایتمندی شهروندان و افزایش سطح رضایت مندی ایشان استفاده نمود.
IP-TV چیست؟
به ارسال و پخش برنامههای تلویزیونی برای مشترکان از طریق زیرساخت باند وسیع و توسط پروتکل اینترنت IP-TV گفته میشود. این سرویس معمولاً با سرویسهای دیگری مانند ویدئو بر طبق تقاضا و تلفن اینترنتی و اینترنت پرسرعت، در قالب یک" بسته" به مشترکان ارائه میشود.
امروزه، بسیاری از سرویسدهندگان باند وسیع ارائه سرویسهای تلویزیونی را روی شبکههای IP آغاز کردهاند. به علت توسعهٔ باند وسیع و پیشرفتهای چشمگیر در ارائه فناوریهایی چون ADSL۲+ که توان پخش محتوای چندرسانهای را با کیفیت بالا دارد و نیز ارائه استانداردهای نوین فشردهسازی مانند MPEG-۴ و کاهش هزینههای انتقال دیتا و...، بازار IP-TV پتانسیل بسیار خوبی برای رشد پیدا کرده است.
● کاربردهای IP-TV
▪ پخش دیجیتالی تلویزیون:
سرویسهای پخش دیجیتالی امروزی عموماً از طریق کابل یا ماهواره به مشترکان میرسند؛ اما ظهور نسخههای جدید و پرسرعت DSL (با توجه به گستردگی زیر ساخت آن) IP-TV را به رقیب جدی ارائه سرویسهای تلویزیونی ماهواره و کابل تبدیل کرده است. از سوی دیگر، IP-TV نسبت به تلویزیونهای معمولی توانایی رساندن تعداد زیادتری از کانالهای تلویزیونی به مشترک را دارد. علاوه بر این، به علت ماهیت "بسته ای" دیتا و دوطرفه (تعاملی) بودن خط ارتباطی، بیننده قادر است که تصمیم بگیرد که "چهچیز" را "چه وقت" میخواهد ببیند.
▪ ویدئو بر طبق تقاضا: این سرویس در واقع یک سرویس برای استفاده شخصی مشترکان است که در آن کاربر قادر به انتخاب و دانلود محتوای ویدئویی مورد علاقهٔ خود است. این سرویس برای اپراتورها یک سرویس درآمدزاست و شامل این بخشها است:
ـ فیلم بر طبق تقاضا که کاربران از یک" بانک فیلم" فیلم مورد علاقه خود را انتخاب میکنند.
ـ برنامهها و محتواهای ذخیرهشدهای که لزومی به مشاهده بهنگام آنها نیست و کاربر میتواند آنها را دانلود و سپس مشاهده کند. مثل: اخبار، رویدادهای ورزشی، برنامههای آموزشی و...
▪ سرویسهای تلفنی گوناگون:
تلفن معمولی، تلفن تصویری و ویدئو کنفرانس انواع سرویسهای تلفنی هستند که میتوانند توسط IP-TV ارائه شوند.
▪ دسترسی به اینترنت:
امروزه اتصال به وب یک نیاز ضروری است که کاربردهای بسیار متنوعی دارد؛ IP-TV این نیاز را هم برآورده میکند.
▪ آموزش از راه دور:
یکی از دوستان در صندوق پستی اینجانب درخواست ارائه منابع RUP را داشتن که این منابع به صورت کتب معرفی میگردد. در ضمن در پست قبلی هم توضیحاتی درباره این سیستم ارائه شد.در صورت داشتن سوالات آماده پاسخگویی میباشم.
کتاب فارسی معرفی RUP (چارچوب فرایند تولید سیستم های نرم افزاری)
pass : developercenter.ir
جهت مشاهده سایر منابع و کتب الکترونیکی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
ادامه مطلب ...RUP، متدولوژی ارائه شده توسط شرکت Rational، پرکاربردترین فرآیند تولید و توسعه نرم افزاری در دنیای کنونی است و به عنوان یک استاندارد صنعتی بالفعل در دنیای IT پذیرفته شده است. به گزارش رویتر در سال 2001 میلادی بیش از ششصد هزار شرکت تولید کننده نرم افزار، از ابزارهای شرکت Rational استفاده می کردهاند که این تعداد کماکان هم در حال افزایش است. این متدولوژی، برای انواع پروژههای نرمافزاری در دامنههای مختلف ( مانند سیستمهای اطلاعاتی، سیستمهای صنعتی، سیستمهای بلادرنگ، سیستمهای تعبیه شده، ارتباطات راه دور، سیستمهای نظامی و …) و در اندازههای متفاوت، از پروژههای بسیار کوچک (یک نفر در یک هفته) تا پروژههای بسیار بزرگ (چند صد نفر تولید کننده با پراکندگی جغرافیایی)، کاربرد دارد. مزیت بزرگ این متدولوژی، استفاده از روش تکرار در تولید و مدیریت تولید نرمافزار است که این امر، امکان تولید مبتنی بر کاهش ریسک و مواجه با مشکلات اصلی در ابتدای کار و در نتیجه احتمال موفقیت بیشتر را فراهم میکند. از محاسن دیگر این متدولوژی مبنا قرار دادن نرمافزار و تولید یک معماری پایدار در ابتدای کار است، که در نتیجه امکان کشف مشکلات عمده ساختاری، تست و مجتمع سازی ممتد را از ابتدای کار فراهم میکند. از دیگر مزایای این روش این است که افراد تیم همزمان با پیشرفت پروژه، مطالب جدیدی فرا میگیرند و کیفیت فرآیند تولید نیز به طور مرتب افزایش مییابد.
فازهای RUP
فازها و milestone های یک پروژه در RUP
Inception (آغازین)
هدف اصلی این فاز دستیابی به توافق میان کلیهی ذینفعان بر روی اهداف چرخهی حیات پروژه است. فاز Inception به دلیل تلاشهای تولید و توسعه جدید به صورت پایهای اهمیت فراوانی دارد که در آن ریسکهای نیازسنجی و تجاری مهمی وجود دارد که باید پیش از اینکه اجرای پروژه مورد توجه قرار گیرد، بررسی شوند. برای پروژههایی که بر توسعه سیستم موجود متمرکزند، فاز Inception کوتاهتر است، با اینحال این فاز برای حصول اطمینان از اینکه پروژه ارزش انجام دادن دارد و امکانپذیر نیز هست، انجام میشود. اهداف اصلی فاز آغازین شامل موارد زیر است:
• بدست آوردن محدوده نرمافزاری پروژه و محدودیتهای آن که شامل یک دید عملیاتی، معیار پذیرش و اینکه چه چیز باید در محصول باشد و چه چیز نباید باشد، میشود
• مشخص کردن Use-Case های اساسی سیستم، سناریوهای اصلی عملیات که مسائل مربوط به طراحی اصلی را ایجاد میکند.
• نمایش و شاید توضیح حداقل یک معماری کاندیدا برای بعضی سناریوهای اصلی
• برآورد هزینه و زمان کلی برای کل پروژه
Elaboration (جزییات)
امروزه یکی از مهمترین بخشهای هر طرحی، مدیریت ریسک(پیش بینی چالشها و فرصتها) است. یکی از ابزارهای مدیریت ریسک، تحلیل دادههای موجود برای ایجاد اطلاعات موثر بوده تا بتوان به بینشی درست برای قضاوتی مناسب دست پیدا نمود. آنچه در این بین مشکل ساز خواهد شد وجود کوهی از دادههای خام است که مشکل بتوان آنها را نگهداری، مدیریت و حفاظت نموده و از سوئی نمیتوان آنها را نادیده گرفته و حذف نمود. استخراج اطلاعات از آنها نیز چندان ساده نیست چرا کهاین دادهها کاملاً هنجار نبوده و برای این منظور باید منابع بسیاری را صرف هنجارسازی آنها نمود که از نظر مالی بار سنگینی را بر سازمانها/بنگاهها تحمیل کرده و بدتر از همه در اغلب موارد با شکست مواجه خواهد شد. تا چندی پیش بدستآوردن و جمعآوری/انبوهش داده یکی از دغدغههای کارشناسان بود در حالی که امروزهاین داده نیست که محور توجه است بلکه نتایجی است که بواسطه تحلیل این دادهها بدست میآید. دیروز برای دستیابی و تولید علم، مشکلی به نام جمعآوری و نگهداری داده وجود داشت در حالیکه امروزهاین مشکل بواسطه تکنولوژیهای موجود حل شده و مشکل دیگری رونمائی شده است، تحلیل داده، تولید اطلاعات و دانش.
سایت آمازون هر روز با چندین ترابایت داده جدید سروکار دارد که باید آنها را مدیریت کند. فیسبوک 1500 ترابایت فضای ذخیرهسازی برای نگهداری عکسهای کاربران خود اختصاص داده که هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده میشود. گوگل 20000 ترابایت داده را در روز میکاود.
ادامه مطلب ...کتاب بانک داده تجمیعی
نوشته :خشایار جام سحر
قیمت :شش هزار تومان
کتابی برای آشنایی بیشتر با بانک های داده و سیستمهای نوین مدیریت اطلاعات
جهت مشاهده مطالب کتاب به ادامه مطلب مراجعه نمایید
ادامه مطلب ...با یک دور در پیست، راننده خودروی مسابقه متوجه می شود چه هم افزایی قابل توجه ای میان جاده و خودرو وجود دارد. این هم افــزایی تصادفی به دست نیامده است. همین طور راهبری یک شرکت موفق با حداکثر کـــــارایی به هم افزایی قابل توجهی میان کسب و کار و عناصر تشکیل دهنده فناوری اطلاعات سازمان نیاز دارد. همسویی برنامه های فناوری اطلاعات با توسعه کسب و کار می تواند تاثیر فراوانی در کاهش هزینه ها، خلق مزیت رقابتی، تقویت فرهنگ نوآوری، افزایش انعطاف پذیری و پاسخگویی سازمان، پیشبرد و بهبود کیفیت، گسترش خدمات مشتریان، توسعه و بهبود ارتباطات داشته باشد. بدون همکاری تنگاتنگ مدیر ارشد اجرایی و مدیر ارشد اطلاعاتی، حصول موفقیت دور از انتظار می نماید. دیگر اینکه بدون همسویی با درجه بالا، کسب حداکثر مزیت رقابتی مشکل است.
سازمانهای در کلاس جهانی، چگونه اهداف فناوری اطلاعات و کسب و کار خود را همسو می کنند تا به بیشینه ترین مزیت رقابتی ممکن و رضایت مشتریان، تامین کنندگان و شرکاء خود، دست پیدا کنند؟ چرا برخی از شرکتها مانند فروشگاههای «وال مارت» و «جنرال الکتریک» به این تناسب میان کسب و کار و برنامه های IT به صورتی یکپارچه و فراگیر دست یافته اند، درحالی که بسیاری نیز ناموفق بوده اند؟
معرفی مؤثر محصول یعنی چه؟ چه زمانی می توانیم بگوییم که محصول مورد نظر به فرد مشخص و از پیش تعیین شده به صورتی مؤثر معرفی گردیده است؟
وظیفۀ اصلی یک کارشناس فروش معرفی صحیح و مؤثر یک محصول است. کارشناس فروش باید بتواند محصول مورد نظرش را به بهترین شکل ممکن و مؤثرترین شیوه به مشتری احتمالی خود معرفی کند. معرفی محصول چنانچه بر اساس توانمندی ها و خلاقیتهای فردی یک کارشناس فروش و همچنین بکارگیری تکنیکهای علم محور، کارآمد و تجربه شده صورت پذیرد.
چنانچه مشتری احتمالی بتواند از راه این معرفی به اطلاعات مهم و ضروری در خصوص محصول دست یابد.
• مشتری احتمالی به سطح مناسبی از آگاهی در ارتباط با محصول برسد به طوری که به مرحلۀ انتخاب و رسیدن به پاسخ بله یا خیر برسد.
• مشتری احتمالی نسبت به محصول و توجیه سودآور بودن آن و ارزشهای به دست آمده از طریق مالکیت محصول برای خودش ، کنجکاو و مطمئن شود.
• مشتری احتمالی نسبت به احتمال برخورداری محصول دارای احساسی خوب گردد.
• مشتری احتمالی یا به یک مشتری حتمی تبدیل شود و یا به یک فرد غیر مشتری آگاه. در این صورت می توانیم بگوییم محصول به صورتی مناسب و مؤثر صورت پذیرفته است.
محیط تجارت الکترونیک که مبتنی بر اینترنت است ،این امکان رابه مشتریان می دهد تا برای جستجوی اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاههای اینترنتی اقدام کنند. باید خاطرنشان کرد که خرید به صورت اینترنتی براساس تجربه واقعی از خرید کالا نیست، بلکه براساس ظواهری مانند تصویر، شکل، اطلاعات کیفی و تبلیغات از کالااستوار است. (lohse&spiller1998) از سوی دیگر خرید از طریق فروشگاههای اینترنتی همانند خرید از طریق کاتالوگ است زیرا در هر دو تحویل کالا از طریق پست است و مصرف کننده نمی تواند کالا را قبل از خرید لمس و یا احساس کند. پس قبول خرید اینترنتی و انجام آن تا حد زیادی به ارتباطات مصرف کننده و چگونگی تعامل افراد با کامپیوتر بستگی دارد. بعلاوه، ویژگیهایی نظیر ارائه اطلاعات، راهنمایی و هدایت و انجام سفارشها در یک وسیله خرید دو سویه و تعاملی به عنوان عامل مهمی در ایجاد اعتماد به تجارت الکترونیک نسبت به فروش سنتی در نظر گرفته شده است .
مدل رفتار خرید کاتلراین مدل از 4 بخش محرکهای بازاریابی ،محرکهای کلان ،جعبه سیاه خریدار و واکنشهای خریدار تشکیل شده است.جعبه سیاه خریدار از 2 قسمت تشکیل شده است .قسمت اول خصوصیات فردی خریدار است که روی درک و واکنش او نسبت به محرک تاثیر دارد و قسمت دوم فرایند تصمیم گیری خریدار است که روی رفتار او تاثیر دارد .