فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

مدیریت سیستمهای اطلاعاتی (MIS) چیست؟

مدیریت سیتمهای اطلاعاتی (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیتهای تجاری, چرا که تجارت روز به روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرایندهای تجاری را بارورتر کنند. 
 

 
 
مدیریت سیتمهای اطلاعاتی (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیتهای تجاری, چرا که تجارت روز به روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرایندهای تجاری را بارورتر کنند.

از این رو دانش آموختگان این رشته تحصیلی (Management Information Systems) نیاز دارند تا بیاموزند که چگونه نیازمندیهای اطلاعاتی یک سازمان را تحلیل کنند و سپس در صدد طراحی یک سیستم مدیریت امور, مبتنی بر کامپیوتر, در جهت رفع نیازمندیهای تحلیل شده برآیند, و در نهایت پیاده‌سازی و فرایند عملیاتی سازی سیستم طراحی شده را راهبری نمایند.

به منظور برنامه‌ریزی و توسعه یک سیستم اطلاعاتی که پاسخگوی نیازمندی‌های کاربران باشد, یک متخصص MIS بایستی با ساختار سازمانی, اهداف تجاری, عملیات بازرگانی (شامل روالهای کاری و چرخش اطلاعات میان پروسه ها) و با چگونگی برقراری ارتباط موثر با کاربران آشنا بوده و بداند چگونه سیستمی طراحی کند که فعالیتهای کاربر را تحت پوشش قرار دهد.

همچنین متخصصین MIS بایستی همواره در زمینه تکنولوژی‌های اطلاعاتی به‌روز بوده, صاحب توانمندیهای پایه‌ای تکنیکی باشد تا بتوانند در انتخاب تکنولوژی مناسب در جهت پیاده‌سازی سیستم کامپیوتری مورد نیاز تصمیم بگیرند. بدین منظور است که که رشته تحصیلی MIS ترکیبی است از دروس کامپیوتری و تجاری.

از آنجایی که عدم موفقیت بسیاری از سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر در واقع به‌دلیل موارد تکنیکی و فنی نیست و ریشه در عدم توانایی افراد در طراحی و استفاده مناسب از سیستمها دارد, لذا افزایش درخواست برای دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان این رشته انتظار می‌رود.

ادامه مطلب ...

پست الکترونیکی ملی یا یک شوخی ملی

حسین کرمانی - چندی پیش خبرگزاری‌ها به نقل از علی اصغر انصاری، معاون شرکت فناوری اطلاعات برای چندمین بار اعلام کردند که به‌زودی ای‌میل ملی با دامنه iran.ir برای استفاده کاربران ایرانی راه‌اندازی خواهد شد.

به این مسئله از زوایای زیادی می‌توان نگاه کرد. خبر فوق را خبرگزاری مهر در تاریخ 12/3/1389 مخابره کرده و در گذشته عین این اظهارات را انصاری در 17 آذر 1388 عنوان کرده بود. انصاری در اظهارات اخیر خویش اشاره نکرده است که از آن زمان تا‌کنون چرا ای‌میل ملی آغاز به‌کار نکرده است و چرا این پروژه برای بار دوم افتتاح می‌شود؟

البته تنها تفاوت موجود در این خبرها این است که حالا اعلام شده این سرویس برای تمام کاربران ایرانی قابل استفاده خواهد بود درحالی‌که قبل از این تنها مدیران دولتی می‌توانستند از آن استفاده کنند.
نگاهی به سابقه طرح ایجاد ای‌میل ملی نکاتی دیگر را بر ما روشن می‌کند.

انصاری در فروردین 87 اعلام کرده بود که 4500 نفر برای استفاده از سرویس ای‌میل ملی ثبت نام کرده‌اند و سپس در آذر 88 اعلام کرد که 3000 نفر برای استفاده از این سرویس ثبت نام کرده‌اند و از آن زمان ترجیع‌بند تمام صحبت‌های وی آماده شدن شرایط برای استفاده تمامی کاربران از این ای‌میل بوده است. در این مورد چند نکته قابل تأمل وجود دارد:

1- این آمار ضد‌و نقیض چه چیزی را نشان می‌دهد؟ با توجه به این آمار، آیا در فاصله زمانی بین فروردین 87 تا آذر 88، 1500 نفر درخواست خود را پس‌گرفته‌اند؟

2- پسوند ملی در این پروژه به چه منظور به‌کار رفته است؟ اگر این سرویس ملی است چرا از اول برای همگان قابل استفاده نبوده است و اگر نیست چرا پسوند ملی دارد؟

3- آمار کاربران اینترنت در ایران طبق آخرین آمار اعلام شده نزدیک به 34 میلیون نفر است. شما 4500 را بر 34 میلیون تقسیم کنید به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟ چنین سرویسی باید خیلی اعتماد به نفس داشته باشد تا حتی ادعای محلی بودن داشته باشد چه برسد به ملی!

4- دلیل اصرار بر استفاده از ای‌میل ملی از سوی مسئولان امر مشخص نیست. یک دلیل می‌تواند نیاز کاربران باشد اما کدام نیاز؟ مسئولان آیا زحمت انجام یک طرح پیمایشی ساده را بر خود هموار کرده‌اند تا ببینند که نیازهای کاربران ایرانی در حال حاضر چیست؟ آیا کاربران نیازهایی به‌مراتب ضروری‌تر از ای‌میل ملی ندارند؟

دلیل اجرای این طرح آیا توجیه قطع کردن‌های متناوب سرویس‌هایی نظیر یاهو و جی‌میل نمی‌تواند باشد؟ یا دلایلی از این دست. کاربران ایرانی آیا از سرویس‌دهنده‌های یاهو و جی‌میل ناراضی‌اند تا به این طرح روی خوش نشان دهند؟ این طرح آیا توانایی رقابت با این غول‌ها را دارد و آیا در صورت اجرا به شکستی تمام‌عیار تبدیل نخواهد شد؟

5- مسئولان بهتر است جزئیات بیشتری از این طرح آماده اجرا، ارائه کنند؛ جزئیاتی نظیر فضای اختصاص داده شده به هر کاربر، امکانات برای حفظ حریم خصوصی کاربر، میزان امنیت این سرویس و امثال آن تا کارشناسان بهتر بتوانند درباره این موضوع به اظهارنظر بپردازند.

در نهایت با توجه به این نکات و سرعت پایین اینترنت در ایران و اوضاع و احوال دسترسی به سایت‌های اینترنتی ایرانی یا غیرایرانی، این طرح را تنها می‌توان یک شوخی بچگانه تلقی کرد و معروض داشت که: «از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید».
منبع : همشهری آنلاین

چگونه یک CV بنویسیم

مقدمه:
CV اولین و اثر بخش ترین سند ومدرکی است، که تمام  پتانسیل یک کارمند را به ما نشان می دهد.

 پس باید نتیجه گرفت، تاثیری ،غیر قابل انکاردارد.


اگر CV شما خوانا ،کامل ، دقیق ، ثلیث، و واضح باشد، اولین بخش استخدامی یک تجارت را پشت سر خواهید گذاشت.ویا اگر در مقام مسئول یک سازمان باشید ،اطلاعات نیروی استخدام شونده ی خودرا بدون هیچگونه سوالی ،بدست خواهید آورد .پس  ، به عنوان دست راست کارشناسان نیرویابی عمل می کند.در این مقاله قصد داریم اصول اساسی و کاربردی را در این ضمینه برایتان ذکر کنیم.
متن:

اکثر کارشناسان کارمند یابی، معتقد ند که هر بار که به یک شرکتی درخواست استخدام می کنید و یا به آنجا مراجعه می کنید اول از همه CV      خود را حتما" بررسی کنید و مطالب جدید خود ، و مهارتهای آموخته شده ای که در CV قبل نبود را بنویسید . و از کلمات کلیدی شرکت که می خواهید به استخدام آن در آیید در‍‍ CV خود استفاده نمائید.


 به عنوان مثال اگر شرکت مورد نظر می خواهد برای پست مدیریت استخدام کند سوابق مدیریتی و توانایی های مدیریتی خود را در CV  خود واضح تر و برجسته تر کنید، و حتما"

  پستهای مدیریتی خود را از ریز تا درشت یادداشت کنید .

و مثلا" سوابقی چون :

سابقه رهبری تیمی، به مدت پنج سال در بخش فروش.

مدیریت کنترل به مدت چهار سال به عنوان ناظر فنی که باعث شد 5% افزایش رشد داشته باشد.

 را متذکر شوید .

سازماندهی نگارش مطالب، در CV .

مثلا" اگر در مورد بخش مدیریتی ، بخش خط تولید، کارمند می خواهد؛ حتما" فعالیت خود را در بخش خط تولید اول بنویسد . وبعدا" سایر سوابق مدیریتی و غیره را بیاورید منظور این است که حتما" کلمات کلیدی شرکت مورد نظر ، کلمات کلیدی CV شما باشد .


ضمنا"CV  شما بستگی به میزان و تجربه کاری شما دارد؛ یعنی اگر سوابق شما زیاد باشد، مسلما" تجربه کاری شما بیشتر از سوابق تحصیلی شما خواهد بود . ولی اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید سوابق تحصیلی شما بیشتر خواهد بود و اکثر فعالیت های شما تحت الشعاع سوابق تحصیلی خواهد بود .

ادامه مطلب ...

تحول مدیریت دربازاریابی

کسب و کارهای کوچک

 عموما در سازمانهای سنتی و سلسله مراتبی که مدیریت بازاریابی پیرو دیدگاه «فرماندهی و کنترل » است، تنها مقدار بسیار ناچیزی از ظرفیت بازار هدف به کار گرفته می‌شود. امروزه کسب و کارها در دوره‌ای به سر می‌برند که هر سازمانی نتواند سریعتر، ارزانتر و با کیفیت بالاتر از رقبای جهانی خود به تولید کالا یا خدمات بپردازد، از صحنه بازار حذف می‌شود. در این میدان رقابت پرهیاهو، تنها سازمانهایی قادر به ادامه حیات خواهند بود که از تمامی ظرفیت بازار هدف خود بهره می‌گیرند؛ و آنان که الگوهای سنتی مدیریت بازار- که مبتنی بر فرماندهی مدیران وفرمانبری مشتریان است – را بر می‌گزیند، رفتنی هستند. جک ولش ، مدیر عامل شرکت جنرال الکتریک، به کارکنان چنین توصیه می‌کند: «شرکتها نمی‌توانند به شما تضمین شغلی بدهند . این کار تنها از مشتریان ساخته است». وی تاثیر کارکرد همه کارکنان- صرفنظر از محل فعالیتشان د رساختار شرکت- را در نگهداری و خشنودی مشتری یادآوری شده و هشدار می‌دهد: «کسی که به مشتریان نمی‌اندیشد، گویی اندیشه‌ای ندارد» . (کاتلر، 1379 ، 59 ) امروزه کارکنان هر سازمان مشتریان داخلی آن محسوب می‌گردند و باور بر این است که هیچ سازمانی قادر نیست تا رضایت مشتریان خود را فراهم آورد مگر آنکه ابتدا اسباب رضایت مشتریان داخلی (کارکنان) خود را تامین کند. مدیر عامل شرکت ساوث وست ایرلانیز د رآمریکا معتقد است : «واحد بازاریابی ما واحد مشتریان و واحد کارگزینی، واحد انسانهاست». (همان منبع، 263 ) این گونه نیست که مشتریان به خاطر بیش از حد غیر استراتژیک بودن، سزاوار داشتن هیچ استراتژی نباشد بلکه برعکس، تمام شواهد حاکی از آن است که مدیران ارشد امروزه بیش از پیش بر اهمیت مشتریان به عنوان مهمترین مسئله رویاروی سازمانها واقف می‌شوند. تئودور لویت در این زمینه می‌گوید: ارزشمندترین دارائیهای شما – کارکنان، نام و نشانهای معتبر و مشتریان شما – در دفاتر حسابداری ثبت نشده‌اند. (همان منبع، 289 ) همچنین در بیانیه ماموریت اکثر شرکتها این جمله به چشم می‌خورد: «با ارزشترین دارایی ما مشتریان ما هستند. » ولی همچنان که عملا سازمانها به دلیل پیروی از اصول بازاریابی بدوی از توجه به این دارایی ارزشمند چشم می‌پوشند، در برنامه ریزی کلان سازمانها نیز نسبت به تبیین استراتژی‌های بازار یابی غفلت می‌شود. دلیل اینکه فقط معدودی از سازمانها نسبت به تدوین استراتژی‌های بازاریابی اقدام کرده‌اند، چیست؟ چرا شرکتهایی که در تدوین استراتژی‌های خود در سطوح بنگاه، واحد کسب و کار و ظیفه ‌، الگو و پیشتاز بوده‌اند، در تدوین استراتژی‌های مدیریت بازاریابی خود، عمل می‌کنند؟ آنچه که مدیران به دنبال آن هستند، یافتن راه حل مشکلات کار،‌با استفاده از منابع کمتر و در فاصله زمانی کوتاه‌تر است؛ و از طرف دیگر ‌، انتظارات مشتریان امروز، خدمات عالی و برجسته و رفاه بیشتر در هنگام خرید است. بنابراین، این باور که : «تحول در مدیریت بازار» پاسخی د رخور به این خواسته ‌ها و انتظارات است، دوچندان تقویت می‌شود.
«
تحول در مدیریت بازار» کلیدی است برای بهره‌ برداری از تمامی ظرفیت بازار هدف یک سازمان و در عین حال یکی از پرچالش‌ترین برنامه‌هایی است که در یک سازمان می تواند پیاده شود. تحقق برنامه « تحول در مدیریت بازار» مستلزم داشتن برنامه، تلاش و شکیبایی است.

ادامه مطلب ...

معرفی رشته فناوری رسانه‌ای (Media tecknology)

هدف این رشته پرورش متخصصینی است که بتوانند رابطه بین متخصصین مختلف رسانه های نوین را تسهیل کنند. متخصصینی مانند برنامه نویس – طراح گرافیک- محقق اجتماعی- متخصص فنی و سخت افزاری. برای رسیدن به چنین هدفی مهندس رسانه ها باید از همه این تخصصها سررشته داشته و بتواند با معیارهای این تخصصها اطلاعات و دانش روز را دنبال و بررسی کند.


● رشته تکنیک رسانه ها
تکنیک رسانه ها یا مدیا تکنولوزی رشته درسی ای است از زیر مجموعه های رشته های فنی-الترونیک .
هدف این رشته پرورش متخصصینی است که بتوانند رابطه بین متخصصین مختلف رسانه های نوین را تسهیل کنند. متخصصینی مانند برنامه نویس – طراح گرافیک- محقق اجتماعی- متخصص فنی و سخت افزاری. برای رسیدن به چنین هدفی مهندس رسانه ها باید از همه این تخصصها سررشته داشته و بتواند با معیارهای این تخصصها اطلاعات و دانش روز را دنبال و بررسی کند.
با توجه به گستردگی علوم رسانه ای و تغییر روزافزون تکنولوزی مهندس رسانه ها نقش متخصص روابط عمومی را در دنیای فنی رسانه ها بر عهده دارد. این گستردگی زمینه بسیار پهناوری دارد از ساختن بازیهای کامپیوتری تا ساختن برنامه های اموزشی تا طراحی و ساخت سیستم های صوتی و تصویری و نوری و طراحی و ساخت برنامه های پرزنتیشن و ساخت انیمیشن و طراحی و ساخت فیلمهای سه بعدی و گرافیکی تا تحلیل و بررسی و تحقیق در مورد استفاده کننده های مختلف برنامه های مختلف و ...
این رشته تاریخه طولانی ندارد. حدود ۸ سال پیش برای اولین بار در انگلستان و بعد در المان و هلند و بقیه کشورهای اروپایی تاسیس شده است.
▪ محتوای درسی:
تکنیک رسانه ها یک رشته چهار ساله است که دو سال اول به اموزش پایه های درسی (تئوری و عملی ) پرداخته می شود و دو سال دوم درسهای تخصصی.
بعد از به پایان رساندن دو سال اول و قبول شدن واحدهای مشخص درسی دوره کاراموزی شش ماه شروع می شود بعد از ان بین سه شاخه بازیهای کامپیوتری – صدا و تصویر – انسان و کامپیوتر یک شاخه انتخاب می شود و نیمه اول سال چهار دانشجو می تواند در هر دانشگاه و موسسه اموزشی به مدت شش ماه درس بخواند و ترم اخر باز دوره شش ماه کار تحقیقاتی یا پروزه ای برای پایان تحصیل.
واحد های درسی به شش شاخه اصلی تقسیم می شوند:
▪ برنامه نویسی : یافا – اکشین اسکریپت- ها ت ام ال- لیگون- اس کو ال و...
▪ الترونیک: سخت افزار کامپیوتر- سیستمهای صوتی- سیستمهای تصویری
▪ ریاضی و فیزیک: گرافیک ها- موجها- صدا و تصویر در دنیای الالوگ و دیجیتال
▪ مدیریت و بازاریابی: مدیرت- بازاریابی
● نرم افزارهای رسانه ای:


© کپی رایت توسط ::مقاله دات نت






تبلیغات بنری

نقش بنرها در معروف کردن نام شرکت‌ها چیست؟پراستفاده‌ترین تبلیغات اینترنتی، بنرها هستند و استفاده از ابزارها و روش های نوین، علاوه بر افزایش تاثیر این روش تبلیغاتی، انقلابی در این نوع تبلیغ ایجاد کرده است. برای کسانی که از ابزارهای سنتی تبلیغ مانند تلویزیون، رادیو یا تبلیغات چاپی استفاده می‌کنند، تبلیغات بنری نقش به‌سزایی در افزایش قابلیت‌های تصویری علامت‌های تجاری دارند و همین‌طور میانگین تعدا کلیک‌ها را افزایش می ‌دهند.
مطابق گزارش تبلیغاتی فورستر، در شرایط یکسان تبلیغات online تاثیر به‌سزایی در افزایش معروفیت نام تجاری شرکت‌ها (تا ۶۰ درصد) دارند. هزینه‌ این نوع تبلیغات بسیار کمتر از تبلیغات عادی است.
بیاد داشته باشیم که بازاریاب‌ها باید برای افزایش بازدهی، از فن‌آوری نوین در ترکیب تبلیغات online و offline استفاده کنند. افرادی که ابزارهای تبلیغاتی سنتی را برای محصولات خود مناسب نمی‌دانند، می‌توانند از تبلیغات بنری برای گسترش نام شرکت خود بیشترین استفاده کنند. کلید موفقیت افرادی که فعالیت‌هایشان ارتباط تنگاتنگی با شبکه اینترنت دارد، گنجاندن بنرها در وب‌سایت هایی است که به‌نحوی به موضوع تبلیغ آن‌ها مرتبط هستند.
پس از اینکه مشتریان، تبلیغات بنری یک شرکت را می ‌بینند، چه روی آن کلیک کنند و چه نکنند، این تبلیغ در معروف کردن نام شرکت با هزینه‌ای اندک نقش به‌سزایی دارد. امروزه بنرها را حدود ۴ تا ۸ هفته در سایت قرار می‌دهند، اما برای دستیابی به نتیجه بهتر، به زمان بیشتری نیاز است. تبلیغات آرم شرکت‌ها در اینترنت مانند موارد سنتی احتیاج به تلاشی بی وقفه دارد، اما در این مورد شما باید هر از چند گاهی مطالب را به‌روز کنید. در این صورت مطمئن باشید نام آرم تجاری مورد نظرتان را در ذهن‌ها ماندگار می‌کنید.
حجم، فضا و مکان قابلیت‌های ارتباط دوسویه و شیوه‌های بیان گفتاری و شنیداری تبلیغات بنری در صفحات وب رو به افزایش است. اگر قبل از اینکه سایر بازاریاب‌ها خبردار شده و فرصت‌ها را از چنگ شما در‌آورند، به کسب درآمد از این منبع اقدام کنید، خواهید دید که در مدتی کوتاه مزایای بسیاری به‌دست خواهید آورد و به سرعت معروف خواهید شد.

● آیا بنرهای شما با مشتریانتان ارتباط برقرار می کنند ؟

تبلیغات بنر تاکنون از محبوبترین و شایعترین اشکال تبلیغات اینترنتی بوده است . تقریبا هر web site انواع گوناگونی از تبلیغات بنر را دارا می باشد. اما نشریات و رسانه ها بر این باورند که تبلیغات بنر هیچ تأثیری ندارند و سرمایه گذاری بر روی آن صرفا به منزله هدر دادن سرمایه می باشد .
در حقیقت تبلیغات بوسیله بنر حرف هایی برای گفتن دارند. تبلیغات بنر می توانند بازدهی بالایی داشته باشند اما در عین حال نیز می توانند عامل مخربی برای شبکه هایی که مالکینشان درک درست و کاملی از تبلیغات بنر ندارند، باشند. بنرهایی که بتوانند با مشتریان ارتباط خوبی برقرار کنند ، جزو موفقترین بنرها محسوب می گردند .
در اینجا عواملی که منجر به کلیک افراد بر روی تبلیغات Banner می گردند ، ذکر شده است.

● تنها با بازار مورد نظرتان ” ارتباط “ برقرار کنید
قصد دارید چه کسانی روی تبلیغات Banner شما کلیک کنند ؟ بازارهای مورد نظرتان ! در صورتیکه بوسیله تبلیغ بنر بر بازار مورد نظرتان تاکید ننمایید ، مقدار زیادی از سرمایه و زمان خود را تلف کرده اید. هراندازه که بنر تبلیغاتی با اهداف بازاریابی شما منطبق تر باشد، به همان اندازه بنر شما تاثیر گذارتر خواهد بود. هرگز تبلیغات بنرتان را در جایی قرار ندهید که احتمال خرید آنچه که شما ارائه می دهید وجود ندارد! شما محصول یا خدمتی را دارید که بازار مورد نظرتان آن را می خواهد ، بنابراین بنر تبلیغاتی شما باید در محدوده مورد نظرتان قرار گیرد. هر اندازه بنر تبلیغاتی خود را با خواسته های بازار موجود منطبق تر سازید ، به همان میزان ، نتایج بهتری کسب خواهید نمود.
ارتباط برقرار سازید و با ارتباط درست ، ایجاد انگیزه نمایید.
یکی از عوامل کلیدی در تبلیغات Banner ، این است که شما با مشتریان کنونی و آتی خود ، چگونه ارتباط برقرار سازید.در صورتیکه درک کاملی از بازار فروش محصولات و خدماتی که ارائه می کنید داشته باشید ، قدم بزرگی برای موفقیت برداشته اید.

ادامه مطلب ...

آموزش SpSS

Spss چیست ؟

Spss یک تجزیه کننده جامع و انعطاف پذیر آماری و یک سیستم مدیریت داده است.

Spss می تواند داده ها را تقریباً از همه انواع فایل ها بگیرد و از آنها در تولید گزارش های جدول بندی شده ،نقشه ها ،نقشه پخش/توزیع و روند/توسعه ،آمارهای توصیفی  و تجزیه و تحلیل  آماری جریان پیچیده و رفتار مرکب داده ها ..... استفاده کند.

 Spss  در پلت فرمهای مختلفی چون سیستم های : Windows-Mancintash-Unix …   قابل اجراست .

نسخه ویندوز Spss،  تمامی قابلیت های قالب اصلی برنامه Spss  را برای محیط کامپیوترهای شخصی بوجود میآورد . Spss شما را برای اجرای بسیاری از تجزیه و تحلیلها در کامپیوتر شخصی خود که پیشتر در ماشین های بسیار بزرگتر میسر بودند ،قادر میسازد .

نسخه ویندوزSpss  ،یک برنامه کاربردی که تجزیه و تحلیل های آماری را برای همه سطوح از کاربران بیش از پیش شهودی میسازد ،بوجود میآورد. فهرست های ساده و انتخاب کادرهای گفتگو آنرا قادر میسازد تا تجزیه و تحلیل های مرکب و مخلوط را بدون نوشتن حتی یک خط قواعد دستوری ، بوجود آورد.

ویراستار داده های ساختاری Spss  مانند یک صفحه گسترده ی ساده و کارآمد سودمندی هائی جهت وارد کردن داده ها و به اشتراک گذاشتن فایل های داده های شغلی ،عرضه می کند. قصد مهم و کیفیت ارائه نقشه ها و طرح ها می توانند بوجود آمده و ویرایش شوند.

با استفاده از نظریه پرداز Spss  شما می توانید داده های خروجی را با بیشترین انعطاف پذیری ارائه نمائید .

نسخه ویندوز  Spss  هم چنین قادر به خواندن پوشه های اطلاعاتی از یکی از انواع اشکال فایل ها شامل : Excel-dBASE-Lotus-SAS and …  است . 

 

جهت دانلود سه کتاب مختلف از کتب آمزشی نرم افزار SPSS  به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ادامه مطلب ...

نگاهی به مراحل گوناگون در طراحی یک سیستم اطلاع رسانی

لازمه انجام موفق هر نوع فعالیت ، اعم از تحقیقاتی ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و نظایر آن مستلزم دسترسی به اطلاعات دقیق و روزآمد در زمینه های مورد نظر است . امروزه اطلاعات را نوعی سرمایه ملی محسوب نموده و فعالیتهای مربوط به گردآوری ، پردازش ، ذخیره ، بازیابی و اشاعه آن پشتوانه هرگونه برنامه ریزی و شرط رشد و توسعه اقتصادی ،اجتماعی است . در این مقاله ، پس از مروری بر سابقه اطلاع رسانی در ایران ، نخست به بررسی اهداف سیستمهای اطلاع رسانی پرداخته ، آنگاه مراحل مختلف طراحی یک سیستم اطلاع رسانی که عبارتند از بازبینی اطلاعات موجود ، برنامه نویسی برای اطلاع رسانی ، گردآوری ، تلخیص و دسته بندی اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات ، رساندن اطلاعات به مصرف کنندگان و اعمال اطلاعات در تصمیم گیریها ، مورد بررسی قرار می گیرد . سپس ارکان اصلی یک سیستم اطلاع رسانی نظیر کتابخانه ها ، بانکهای اطلاعاتی ، شبکه های انتقال اطلاعات و ….مورد بررسی قرار کرفته و در پایان پیشنهادهایی در مورد ایجاد و گسترش سیستمهای اطلاع رسانی در ایران مطرح خواهد شد.
۱ – مقدمه :
بدیهی است که انجام هر نوع فعالیتی اعم از تحقیقاتی ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و نظایر آن به دسترسی به آخرین اطلاعات در زمینه های مورد نظر بستگی دارد . فراهم ساختن امکان استفاده به موقع و سریع از اطلاعات صحیح و معین ، لازمه پیشرفت اقتصادی – اجتماعی کشورها و رسیدن به اهداف توسعه محسوب می گردد.امروزه ، اطلاعات را نوعی سرمایه ملی به حساب آورده و فعالیتهای مربوط به گردآوری ، پردازش ، ذخیره ، بازیابی و توزیع آن را پشتوانه هر گونه برنامه ریزی و شرط رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی می دانند .
در کشورهای پیشرفته جهان ، محققان بخش مهمی از وقت خود را صرف آگاهی از نتیجه تحقیقات مشابه سایرین و کسب اطلاعات مربوط میکنند . بنابراین ، مراکز و شرکتهایی که بخواهند جایگاه خویش را در بازار فشرده رقابت جهانی حفظ کنند ، ناگزیرند ضمن اطلاع از پیشرفتهای تکنولوژیک حاصله ، روند آن پیشرفتها را در سراسر جهان پیگیری کنند . به عنوان مثال ، شرکتهای ژاپنی ، اطلاعات را رگ حیاتی جنگ اقتصادی دانسته و حدود ۵/۱ درصد از فروش سالیانه خود رابه مسئله جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اختصاص می دهند(۲). در ژاپن ، مرکز اطلاعات علمی و تکنولوژیک که سازمانی دولتی است ، با پرسنلی حدود ۴۰۰ نفر و بودجه ای معادل ۹۰۱ میلیون ین – در سال ۱۹۸۷ – همه ساله حدود ۱۱۰۰۰ مجله علمی را جهت استخراج اطلاعات آن مجلات تجزیه و تحلیل می کند .

ادامه مطلب ...

معماری چند لایه

ر معماری چند لایه تمام برنامه به چندین بخش تقسیم می شود. این بخش ها می توانند فیزیکی یا منطقی باشند. هر بخش کار خاصی را انجام می دهد مثلا نمایش اینترفیس کاربر یا دسترسی به داده ها. برنامه می تواند به هر تعداد لایه داشته باشد ولی به هر حال بیشتر برنامه ها سه لایه مجزا دارند که عبارتند از :
1- Presentation Layer
2- Business Logic Layer
3- Data Access Layer

همان طور که احتمالا حدس زده اید، لایه Presentation چیزی نیست به جز بخشی از نرم افزار که با کاربر برنامه شما ارتباط برقرار می کند ( اینترفیس برنامه شماست ) نمایش داده ها به کاربر نهایی و اجازه به آنان برای ارتباط داشتن با داده ها، اصلی ترین وظیفه این لایه است.

در بیشتر موارد داده هایی که توسط کاربر وارد می شوند نیاز به اعتبارسنجی یا پردازش اضافی دارند. این مسوولیت لایه Business Logic است.

در نهایت داده های برنامه شما نیاز به ذخیره و بازیابی از طریق یک انبار داده دارند ( مثلا سیستم مدیریت دیتابیس های رابطه ای یا RDBMS و یا XML , .. ) این وظیفه توسط لایه دسترسی به داده انجام می شود.

به طور خلاصه، فرآیند مورد نظر ما این گونه کار می کند:

- کاربر برای داده های برنامه درخواستی ارسال می کند.
- لایه Data Access داده های مورد نظر را بازیابی می کند و از طریق لایه Business Logic آن ها را به لایه نمایش می فرستد.بعضی مواقع لایه دسترسی به داده ها، این داده ها را مستقیما به لایه نمایش ارسال می کند.
- لایه نمایش اطلاعاتی که باید نمایش داده شوند را از طریق لایه Business Logic دریافت می کند.
- کاربر داده ها را تغییر می دهد و عمل مناسب در مورد آن ها را اجرا می کند ( مثل اضافه یا به روز کردن داده ها )
- لایه Business Logic صحت داده های وارد شده توسط کاربر را بررسی می کند ( داده ها را اعتبار سنجی می کند)
- اگر داده ها معتبر باشند آن ها را برای به روز رسانی در بانک اطلاعاتی به دست لایه دسترسی به داده می سپارد.

ادامه مطلب ...

متن کامل قانون جرائم رایانه‌ای

بخش یکم ـ جرائم و مجازات‌ها

فصل یکم ـ‌ جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی

‎‎‎مبحث یکم ـ دسترسی غیرمجاز

‎‎‎ماده (1) هرکس به طور غیرمجاز به داده‎ها یا سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

‎‎‎مبحث دوم ـ شنود غیرمجاز

‎‎‎ماده (2) هرکس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

مبحث سوم ـ جاسوسی رایانه‎ای

‎‎‎ماده (3) هرکس به طور غیرمجاز نسبت به داده‎های سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل‎های داده مرتکب اعمال زیر شود،‌ به مجازات‎های مقرر محکوم خواهد شد:

الف) دسترسی به داده‎های مذکور یا تحصیل آنها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست تا شصت میلیون ریال یا هر دو مجازات.

ب) در دسترس قرار دادن داده‎های مذکور برای اشخاص فاقد صلاحیت، به حبس از دو تا ده سال.

ج) افشا یا در دسترس قرار دادن داده‎های مذکور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه یا عاملان آنها، به حبس از پنج تا پانزده سال.

تبصره 1ـ داده‎های سری داده‎هایی است که افشای آنها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می‎زند.

تبصره 2ـ آئین‎نامه نحوه تعیین و تشخیص داده‎های سری و نحوه طبقه‎بندی و حفاظت آن‌ها ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزارت اطلاعات با همکاری وزارت‎خانه‎های دادگستری، کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیئت دولت خواهد رسید.

ماده (4) هرکس به قصد دسترسی به داده‎های سری موضوع ماده (3) این قانون،‌ تدابیر امنیتی سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی را نقض کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

‎‎‎ماده (5) چنانچه مأموران دولتی که مسؤول حفظ داده‎های سری مقرر در ماده (3) این قانون یا سیستم‌های مربوط هستند و به آنها آموزش لازم داده شده است یا داده‌ها یا سیستم‌های مذکور در اختیار آنها قرار گرفته است بر اثر بی‎احتیاطی، بی‎مبالاتی یا عدم رعایت تدابیر امنیتی موجب دسترسی اشخاص فاقد صلاحیت به داده‎ها، حامل‎های داده یا سیستم‎های مذکور شوند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات و انفصال از خدمت از شش ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.

 

فصل دوم ـ جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی

ادامه مطلب ...