فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

ساخت مرکز ابداعات و اختراعات توسط شرکت SAP

شرکت SAP اعلام نمود که اقدام به ساخت مرکز ابداعات و اختراعات در شهر Potsdam آلمان نموده جایی که خود شرکت در حال توسعه راه حل‌های جدید برای مشتریان جدید می‌باشد.
با تشکیل چنین مرکزی،SAP قادر به ادامه روند پرشتاب خلاقیت و ارائه راه حل‌های مشتری‌گرا خواهد بود.

با ایجاد چنین مرکزی توسط SAP ، سرمایه‌ای بالغ بر ۱۴۳ میلیون یورو در یک مکان جدید و اشتغال‌زایی بالغ بر ۱۰۰ شغل را به همراه خواهد داشت.

مرکز ابداعات و اختراعات SAP در تعامل مستقیم با دانشگاه‌های مستقر در برلین خواهد بود، علاوه براین مرکز یاد شده در نظر دارد تا با ۳۰ مرکز آموزشی و تحقیقاتی در شهر Potsdam به همکاری مستقیم بپردازد.

ادامه مطلب ...

سیر تکامل نگرش مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM)

هنوز چندی بیش از اولین سال های ظهور BPM به عنوان یکی از مباحث شناخته شدة مشترک در حوزه نرم افزار و کسب و کار نمی گذرد. طی این دوره مرکز ثقل دیدگاه های رقابتی از خودکارسازی و یکپارچه سازی به هم آوایی (Orchestration) و هماهنگی (Coordination) تغییر کرده است.

 

مرحله اولِ BPM، اولین فرصت ارائه شده توسط این رویکرد امکان جداسازی مدیریت کسب و کار از مدیریت سیستم ها را ارائه داد، (امکان انتزاع منطق کسب و کار از منطق کاربرد) این توانمندی اختلاف راه حل BPM از سایر رویکردهای نرم افزاری را متمایز و روشن می سازد.

در حالیکه پیش از این، خط مشی ها و فرآیندها می بایست درون خطوط کد برنامه های کاربردی ظاهر می شدند (البته اگر این گونه بود و بدان توجه می گردید) و این موضوع سبب رشد شکاف میان کسب و کار و فنآوری اطلاعات بود و بزرگترین مانع جهت دستیابی به ارزش کسب و کار از طریق سرمایه گذاری در نرم افزار را سبب می شد.

در طی چند سال اخیر بلوغ برخی از استانداردهای تعریفی (خصوصاً وب سرویس ها) با پیشرفت و توسعه نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر رویکرد BPM ترکیب شده است و هم آوایی (Orchestration) فرآیندها از تئوری به واقعیت در آمده است. نتیجة حاصله قابلیت کاملاً بالاتری را برای سیستم های اطلاعاتی به منظور پشتیبانی از عملکرد بالاتر کسب و کارها از طریق کاربرد اهداف، خط مشی ها و قوانین کسب و کار، فراهم ساخته است. هرچند انطباق و تنظیم بستر و خروجی ها به طور کامل، همه جانبه و به راحتی قابل تعریف نیست.

محیط های کسب و کار پویا بوده و بدین ترتیب سیستم هایی که بتوانند این موضوع را پشتیبانی نمایند مورد نیاز است. و این بدان معناست که سیستم ها می باید به راحتی این امکان را داشته باشند تا بتوانند با تغییرات کسب و کار خود را تطبیق دهند.

ادامه مطلب ...

ارزیابی تطبیقی پروژه های مدیریت استراتژیک در سازمانها

مولف/مترجم: حسین اکبری، حامد قدوسی، مجتبی اسدی، حمیدرضا نورعلیزاده
موضوع: مدیریت پروژه
منبع: ماهنامه تدبیر- شماره 143

چکیده:
همانطور که آیزنهاور رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته است برنامه ها در نفس خود اهمیت چندانی ندارند و آنچه از برنامه ها بسیار مهمتر است فرایند برنامه ریزی است آنجا که افراد با نگــــــاهی دوبــــاره و فارغ از فشار تصمیم گیریهای مقطعی برآن هستند تا به موضوعها از دریچه استراتژیک بنگرند. دراین تحقیق نگارنــدگــان به بررسی 25 عنوان از پروژه های مدیریت استراتژیک پرداخته اند که توسط گروههای مختلف و در بخشهای مختلف اقتصادی و صنعتی انجام شده اند.
در این تحقیق به صورت مطالعه موردی به ارزیابی تطبیقی فرایندهای بنیادین برنامه ریزی استراتژیک پرداخته شده است.

ادامه مطلب ...

راهنمای جستجو در منابع اطلاعات علمی

برای جستجوی بهینه در منابع اطلاعاتی و همچنین مراحل سفارش اسناد (مقالات، مجلات و...) مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

1- جستجو در Scopus و ISI:

بانکهای اطلاعاتی فوق، موتورهای جستجوگری هستند که بخش قابل توجهی از اطلاعات علمی ناشران مختلف را به صورت نمایه و چکیده در اختیار کاربران قرار می دهند و در صورت اشتراک با هر یک از ناشران مربوطه، لینک به Full text نیز ایجاد می شود. بنابراین با جستجوی مدرک مورد نیاز از طریق این موتورهای جستجو، می توان به آخرین مطالب مورد نظر خود در بسیاری پایگاه های علمی دسترسی پیدا کرد و بدینسان نیازی به جستجو در تمام پایگاه ها به صورت جداگانه نیست.

ادامه مطلب ...

کنفرانس های مرتبط با فناوری اطلاعات در بهمن و اسفند سال جاری

عنوان کنفرانس: همایش منطقه ای فن آوری اطلاعات، راهکارها و راهبردها

حوزه(های) تحت پوشش: تکنولوژی اینترنت و وب, سیستم های اطلاعاتی, نرم افزار
تاریخ برگزاری: 11 اسفند 1389
برگزار کننده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس
سایر برگزار کنندگان: تحت حمایت سیویلیکا
محل برگزاری: گنبدکاووس

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال اصل مقاله: 1389/12/1
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 1389/12/5
مهلت ثبت نام: 1389/12/5


 
محورهای کنفرانس:
آموزش مجازی
تجارت الکترونیک
بانکداری الکترونیک
کتابخانه های مجازی
شهرداری مدرن
خانه های دیجیتالی
فن آوری اطلاعات و معماری سازمانی
دولت الکترونیک
فناوری اطلاعات وسایر علوم

 

 

جهت مشاهده سایر کنفرانس ها به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه مطلب ...

تاسیس کمیته امنیت ملی مجازی

عضو اصلی مجتمع رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و دعاوی اینترنتی دادگستری کل استان تهران با اشاره به سیاست دولت مبنی بر گسترش فضای مجازی گفت: برای جلوگیری از هرگونه تهاجم و تهدید سایبری که منافع کشور را به خطر بیاندازد باید کمیته امنیت ملی مجازی در ذیل شورای‌عالی امنیت ملی تشکیل شود. 
 
 
باقر افخمی با بیان اینکه امروزه قسمت عمده فعالیت کشورها در محیط سایبر اتفاق می افتد پیشنهاد کرد کمیته ای تخصصی در زیرمجموعه شورای‌عالی امنیت ملی تحت عنوان کمیته امنیت فضای مجازی تشکیل شود تا برای جلوگیری از تهاجم مجازی به کشور در سطوح مختلف اقداماتی انجام پذیرد.

وی گفت: در حال حاضر مشخص نیست که این موضوع تا چه حد در کمیته‌های امنیت ملی کشور در دست پیگیری است اما پیشنهاد می شود در این بخش از هم‌فکری اعضای مجتمع قضایی رسیدگی به جرایم اینترنتی کشور استفاده شود چرا که این اعضا از نظر قانونی و فنی نسبت به موضوع مسلط هستند.
ادامه مطلب ...

شش سیگما

شش سیگما
Six Sigma


چکیده:

عرصه ی کنونی کسب و کار ، تصویر جدیدی از سازمان ارایه می کند با این نگرش جدید ، سازمان مجموعه ای از فرآیندهایی است که هدف آنها ایجاد ارزش برای مشتری است و مستلزم ایجاد ارزش برای مشتری ، آفرینش ارزش در خود سازمان است . برنامه ی سازمانی که می خواهد رویکرد فوق را دنبال کند در وهله ی اول ورود به حوزه ی سیگماهاست و در مرحله ی بعد طی مراحل بهبود تا رسیدن به سطح شش سیگما یعنی 4/3 خطا در یک میلیون فرصت می باشد .
به این ترتیب می توان دروازه ی ورود به سرزمین سیگماها را ، رفع عیوب اتلاف و خطاهای مشهود از طریق روش های سریع ، نظیر مفاهیم و تکنیک های تفکر ناب دانست . چرا که برای افزایش نرخ سیگما نیاز است افزایش نمایی در کاهش عیوب و اتلافات به وجود آید .
با گذار از سیگماهای پایین تر به سیگماهای بالاتر کانون توجه طرح های بهبود سازمان بر فرآیندها منعطف می گردد .متدولوژی شش سیگما این امکان را به سازمان می دهد که با بهره گیری از این متدولوژی ، خطای فرآینها را به حداقل رساند .

شش سیگما یک راهبرد مدیریت تجاری است که اصلا از موتورالا نشات گرفته است .
از سال 2009 ،شش سیگما با تقاضای گسترده ای در بسیاری از بخش های صنعتی مواجه شده است هر چند که این تقاضا و درخواست بدون بحث و جدال می باشد .
شش سیگما در جست و جوی بالا بردن سطح کیفیت فرآیند خروجی ، به وسیله تشخیص و حذف علت های نا درست و تنوع در تولید و فرآیند های تجاری است .
شش سیگما سیستم روش های کنترل کیفی را به کار می برد که شامل روش های آماری و ایجاد یک زیربنای خاص از مردم با سازمانی که در آن کارشناسان در این روش ها می باشند.(کمربند سیاه ،کمربند سبزو...)
هرپروژه شش سیگما توسط سازمانی که یک تعریف هم زمان از گام ها و اهداف کمی مالی را که دنبال می کند ، انجام می شود (کاهش هزینه یا افزایش سود) .

مقدمه

سیگما (σ) یکی از حروف الفبای یونانی و از شاخص های مهم پراکندگی به نام انحراف معیار و در واقع مقیاسی برای سنجش انحراف است . سیگما بیانگر آن است که یک فرآیند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده است ، لذا در واقع استعاره ای است برای دقت فوق العاده در کاهش هزینه های کیفیت . استعاره ای که اهمیت محاسبات دقیق در فرآیند تولید و ارایه ی خدمات را مورد تاکید قرار می دهد .

ادامه مطلب ...