فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

شاخص های عملکرد و بودجه برنامه ریزی عملیاتی

شاید در ابتدا، امر این سؤال مطرح شود که شاخص های عملکرد چه ارتباطی با بودجه ریزی عملیاتی دارند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت  که برای هر برنامه ای که مجلس  بودجه ای را به آن  تخصیص  می دهد لازم است که دستگاه های اجرایی شاخص های عملکرد برای آن تعریف کنند،چرا که معمولا سیاستگذاران به دنبال برقراری ارتباط مستقیم میان اقلام بودجه و شاخص های عملکرد هستند.در این فصل،علاوه بر ضرورت وماهیت شاخص های عملکرد ،در مورد ایجاد سیستم سنجش جامعی که امکان ایجاد وحفظ اطلاعات معنادار عملکرد برای استفاده تصمیم گیرندگان برای سازمان ها و دستگاه های دولتی فراهم می سازد نیز به طور مفصل بحث خواهد شد. درک این مساله که سنجش عملکرد،بخشی ازحوزه سیاست گذاری عمومی است اهمیت بسیاری دارد.  

سه نوع شاخص های عملکرد وجود دارد:                 
الف.(شاخص های کارایی)که برمیزان تحقق آرمان یا هدف بدون درنظر گرفتن هزینه ها تاکید می ورزد.به عنوان مثال:

میانگین مرگ ومیر در سال مالی دوم در بزرگراه ها ناشی از نقص فنی خودرها در مقایسه با سال مالی اول.                                                                                              ب.(شاخص های هثربخشی)که بر نحوه استفاده از منابع  بدون توجه ویژه به مقدار خدمات ارایه شده در مقایسه با مقدار منابع به کار رفته تاکید می ورزد .به عنوان مثال:
هزینه هرنفر شرکت کننده در یک سمینار
ج.(شاخص های حجم کار)رایج ترین شیوه های ارزیابی عملکرد هستند. این شاخص ها به کرات مورد استفاده قرار می گیرند و در خدمت اهداف عملیاتی مختلفی  هستند،ولی درباره کیفیت کار اطلاعات چندانی ارایه نمی دهند.به عنوان مثال:  

ادامه مطلب ...