فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

عرضه رایگان نسخه نرم‌افزار ویراستیار فارسی

به گزارش واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌سانی، سعید سالاریان، قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به اهتمام خاص شورا به شناسایی، امکان‌سنجی و تحلیل مقدماتی پروژه‌های پردازشی حوزه‌توسعه‌ خط‌ و زبان فارسی در فضای دیجیتال طی سال‌های گذشته بیان داشت: پروژه‌پژوهشی- اجرایی خطایاب فارسی (ویراستیار) از جمله پروژه‌های مهم است که با اقدام و حمایت مستقیم شورا و همکاری جمعی از محققان به بار نشسته است و پس از ارائه رسمی این نرم‌افزار در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، اکنون نسخه کامل آن بصورت الکترونیک و با رویکرد غلط‌یابی صرفی زبان فارسی عرضه شده است.
 

 

به گفته وی نرم‌افزار «ویراستیار ١» افزونه‌ای برای مایکروسافت وُرد است که جهت استفاده‌ کاربران فارسی‌زبان طراحی شده و ضمن پشتیبانی از نسخه‌های متفاوت مایکروسافت وُرد و ویندوز قابلیت‌های بسیار متنوعی دارد.

ادامه مطلب ...

کتاب مدیریت استراتژیک

 

 

نویسنده: دیوید آکر - ویرایش سال 2009

مترجم: دکتر احمد روستا

چکیده کتاب:

این کتاب سرشار از ایده‌ها و روش‌های متعددی مانند پرسش‌های استراتژیک، مدل‌های پرتفولیو و تحلیل سناریو است در 5 حوزه زیر است:

· تحلیل استراتژیک

· تشویق و مدیریت نوآوری

· اداره شرکت‌های چند کسب‌وکاره

· خلق مزیت

· توسعه استراتژی‌های رشد

ویرایش حاضر نسبت به نسخه قبلی تغییرات قابل توجهی دارد و مطالب آن به روز شده‌اند، این کتاب راهنمای کاربردی معتبری برای خلق استراتژی‌های موفق کسب‌وکار برای جذب مشتریان، رویارویی موفق با رقبا و حداکثر کردن موفق دارایی‌ها و شایستگی‌های سازمان است.

دشواریهای توسعه سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه در ایران

اگر چه امروزه نیاز به «سیستم های اطلاعاتی یکپارچه» بر کسی پوشیده نیست ، لیکن این مهم در کشور به عنوان یک ضرورت مورد توجه مدیران و کارگزاران قرار نگرفته و متاسفانه هنوز شاهد بهره گیری از نظامهای سنتی و استفاده از برنامه‌های آماده رایانه ای (package) هستیم. همچنین در زمینه معرفی این نوع سیستم ها و مفهوم و کاربرد آن آموزش و اطلاع رسانی مناسبی از طرف نهادهای علمی و حرفه ای به عمل نیامده و کار فرهنگی مناسبی درباره ارتقای سطح بینش مدیران وکارکنان سازمانها و مؤسسات کشور صورت نپذیرفته و به همین دلیل طرح ، استقرار و توسعه این سیستم ها با مشکلات عدیده مواجه شده است



مقدمه
علی رغم تحولات مهمی که در دهه های اخیر در زمینه ضوابط و متدولوژی تحلیل ، طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی یکپارچه به وجود آمده و تآثیرات شگرفی را بر سیستم های اطلاعاتی گذاشته است و این تاثیرات به طراحی و پیاده سازی سیستم های هوشمند رایانه ای ( سیستم های طراحی شده براساس نیازهای اطلاعاتی سازمانها ) و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP=ENTERPRISE RESOURCE PLANNING) شده است و با وجود اثبات اینکه انجام عملیات کنونی سازمانها و مؤسسات و اعمال کنترل های داخلی مطلوب و همچنین دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز از طریق سیستم های سنتی امکانپذیر نیست، هنوز سیستم های اطلاعاتی یکپارچه که یکی از مهمترین موضوعات زمان حاضر واز مبرم ترین نیازهای بنگاههای اقتصادی ایران است، به عنوان یک ضرورت مورد توجه مدیران سازمانها و مؤسسات و کارگزاران کشور قرار نگرفته و اگر ارزیابی واقع بینانه ای از نظامهای اطلاعاتی سازمانها و موسسات کشور داشته باشیم ، در می یابیم که تنها شمار اندکی از آنان دارای سیستم های اطلاعاتی مناسب کسب و کارند وبقیه فاقد نظامهای اطلاعاتی مناسب بوده و برخی از این سازمانها و موسسات از سیستم های اطلاعاتی سنتی نیز بهره مند نیستند و از ساده ترین نظامهای برنامه ریزی وکنترل محرومند. در این مجال نارسائیها و دشواریهای طرح ، استقرار و توسعه سیستم های اطلاعاتی یکپارچه در ایران تشریح می شود.

ادامه مطلب ...

چارچوب معماری سازمانی فدرال - FEAF


سلام دوستان یکی از عزیزان بازدید کننده (فاطمه خانم) درباره معماری سازمانی فدرال سوالاتی داشتند که من منابع و مطالب مرتبط با آن را در این پست قرار میدهم .که شامل توضیح درباره معماری فدرال و چند فایل ضمیمه Word  ,pdf, ppt میباشد و امیدوارم مفید واقع شود. 
 

چارچوب معماری سازمانی فدرال - FEAF
در سال 1996 قانونی موسوم به کلینگر کوهن در کنگره آمریکا به تصویب رسید که مطابق آن، همه وزارتخانه ها و سازمانهای فدرال آمریکا ملزم شدند معماری فناوری اطلاعات خود را ایجاد کنند. مسئولیت تدوین، اصلاح و اجرای معماری فناوری اطلاعات یکپارچه در هر سازمان بر عهده مدیر ارشد اطلاعاتی آن سازمان قرار گرفت. در سال 1998 بر اساس همین قانون شورای مدیران ارشد اطلاعاتی موظف شدند که جهت توسعه، پشتیبانی و تسهیل پیاده سازی معماری اطلاعات سیستمهای دولتی، راهکار واحدی را ارائه دهد. چارچوب معماری سازمان فدرال در سپتامبر سال 1999 توسط شورای مدیران ارشد اطلاعاتی دولت ایالات متحده آمریکا تهیه و تنظیم شد.

این چارچوب از 4 سطح و 8 مولفه تشکیل شده است، در سطوح بالا طرح ها و راهبردهای کلان مطرح می‌شود درحالیکه هر چه به به سمت سطوح پائین تر حرکت می‌کنیم با طرح ها و مشخصات جزئی تر برخورد می‌کنیم تاسرانجام در سطح 4 به ماتریس محصولات FEAF برمی‌خوریم که همان چارچوب اولیه زکمن است(این ماتریس شامل سه جنبه داده، فرآیند و مکان است که در پنج دیدگاه برنامه ریز، مالک، صاحب، سازنده و پیمانکار طبقه بندی شده است).

FEAFبرخلاف زکمن تنها به معرفی چارچوب و محصولات نمی‌پردازد، بلکه روش و چگونگی برپاسازی معماری را نیز مشخص می‌کند. در مستندات FEAF ، از متدولوژی "برنامه ریزی معماری سازمانی " آقای اسپیواک به عنوان راهنمای انجام معماری، نام برده شده است.

همانطور که گفته شد این چارچوب دارای هشت مولفه است که عبارتند از:
پیشرانهای معماری: نمایانگر دو نوع محرک یا عامل تغییر معماری سازمانی هستند:

پیشرانهای حرفه که می‌توانند قوانین جدید، تصمیمات جدید مدیریتی، افزایش ناگهانی بودجة حوزه ها و فشارهای بازار باشند.
پیشرانهای طراحی که شامل نرم افزار، سخت افزار و بستر ارتباطی(شبکه) جدید و کارامدتر هستند.

ادامه مطلب ...

تحقیق در عملیات یا پژوهش عملیاتی ... OR

تحقیق در عملیات یا پژوهش عملیاتی که به طور مخفف OR نامیده می‌شود شاخه‌ای بین‌رشته‌ای از ریاضیات است که از گرایش‌هایی مانند برنامه‌ریزی ریاضی، آمار و طراحی الگوریتم‌ها استفاده می‌کند تا در مسائل بهینه سازی نقطه بهینه را پیدا کند. یافتن نقطه بهینه براساس نوع مسله مفاهیم مختلف دارد و در تصمیم سازیها استفاده می‌شود. مسائل تحقیق در عملیات بر بیشینه سازی (ماکزیمم سازی) -مانند سود، سرعت خط تولید، تولید زراعی بیشتر، پهنای باند بیشتر و غیره- یا کمینه سازی (می‌نیمم‌سازی) -مانند هزینه کمتر و کاهش ریسک و غیره) با استفاده از یک یا چند قید تمرکز دارند. ایده اصلی تحقیق در عملیات یافتن بهترین پاسخ برای مسائل پیچیده‌ای است که با زبان ریاضی مدل‌سازی شده‌اند که باعث بهبود یا بهینه‌سازی عملکرد یک سیستم می‌شوندعبارت تحقیق در عملیات (که گاهی علم مدیریت یا management science نیز نامیده می‌شود) معمولاً مخفف به صورت OR به کار می‌رود. معمولاً علم مدیریت ارتباط نزدیکی به مسائل مدیریت تجارت دارد. تحقیق در عملیات یکی از زیرشاخه‌های ریاضیات کاربردی است و جنبه‌های کاربردی آن در مهندسی صنایع نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. ریاضیات کاربردی به متخصصان امکان می‌دهد تا جنبه‌های نظری تحقیق در عملیات را بررسی کرده و آن‌را گسترش دهند و توانایی ایجاد و توسعه تحقیق در عملیات را فراهم کنند. مهندسی صنایع با استفاده از جنبه‌های کاربردی تحقیق در عملیات سعی می‌کند تا آن‌را در صنعت و تجارت به کار گیرد. ابزارهای اصلی استفاده شده توسط تحقیق در عملیات مدل‌سازی ریاضی، بهینه‌سازی، آمار، نظریه گراف، نظریه بازی‌ها، نظریه صف، آنالیز تصمیم‌گیری و شبیه‌سازی است. به دلیل ماهیت محاسباتی این شاخه، OR با علوم کامپیوتر پیوند دارد و تحلیل‌گر تحقیق در عملیات معمولاً از نرم‌افزارها یا کدهای اختصاصی استفاده می‌کنند که توسط خودشان یا همکارانشان ایجاد شده‌اند.

ادامه مطلب ...

مقالان ارزشمند معماری سازمانی

مقالات ارزشمند معماری سازمانی. 

حتما دانلود کنید.

  

 

لینک های دانلود تصحیح شد مطمئن باشید عذرخواهی از همه دوستان  

سیستم های محاسبات ابرین:نمونه ها ؛ کاربرد ها ؛ چالش ها از امیررضا غفاری
• 
 همگام سازی خودکار مدل ها در معماری مدل رانه از فاطمه حسنی
• 
• بررسی چالش‏‏ های امنیتی و ارائه مدلی برای ارزیابی ریسک امنیتی کاربردهای مشاپ از حمید رضا نصیری

• ارائه چارچوب خط تولید سرویس‌گرا از هادی سراج زاده

• کاربرد منطق فازی در انتخاب، ارزیابی و ترکیب سرویس‏ ها در معماری سرویس‌گرا از علی کاظمی

• معماری امنیت اطلاعات سازمانی (EISA) از مرضیه شریعتی

• راهکارهای خودکارسازی تبدیل مدل های سازمانی به مدل های پیاده سازی سرویس از امین ضمیری  

• بررسی روش‌های ارزیابی سرویس در معماری سرویس‌گرا از علی رستم پور
• 
• بررسی روش‌های محقق سازی سرویس‌های نرم‌افزاری از مهشید مربوطی


برای ادامه دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه مطلب ...

دستاوردهای فناوری اطلاعات در نمایشگاه هفته پژوهش و فن‌آوری

سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه سایر دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در نمایشگاه هفته‌ی پژوهش و فن‌آوری به ارائه آخرین دستاوردها و پژوهش‌های صورت گرفته می‌پردازد. 

نمایشگاه هفته پژوهش و فن‌آوری با برنامه‌های متنوعی نظیر برگزاری جشنواره، همایش مدیریت پژوهش و فن‌آوری، تجلیل از پژوهشگران و فن‌آوران برتر از چهارم تا نهم دی‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل مصلی تهران برگزار می‌شود.