فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

مدل های تجارت الکترونیک

سلام یکی از دوستان در صندوق پستی اینجانب درباره مدل های تجارت الکترونیک سوال داشتند 

که برای آشنایی ایشان مقاله زیر ارائه میگردد. 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ**************************ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

  

مدل های زیادی برای تجارت الکترونیک معرفی شده و مدل های جدید نیز به سرعت در حال افزایش اند. در واقع تجارت الکترونیکی فقط انجام تجارت روی اینترنت نیست بلکه در مورد تغییر روش های تجاری توسط شرکت ها و بنگاه های اقتصادی صحبت می کند. ژوزف اچ ون و همکارانش در سال 2001 دوازده مدل کلی برای وب سایت های تجاری معرفی کرده اند که بطور مشروح آنها را توضیح خواهیم داد.

سپس سعی کرده ایم تا حد امکان از میان سایت های تجاری ایرانی که مطابق با هر یک از مدل ها می باشند دو نمونه به عنوان مثال ذکر کنیم تا جنبه عملی و اجرایی هر یک از مدل ها مشخص تر گردد. در اینجا ذکر چند نکته در مورد نحوه جستجو و ویژگی های این سایت ها ضروری بنظر  

می رسد.

ادامه مطلب ...

استفاده از پرسشنامه های الکترونیکی در پژوهشهای پیمایشی

است که با گسترش فناوری اطلاعات و بویژه اینترنت، بر دامنه کاربرد آن روز به روز افزوده می شود. این مقاله به مرور انواع پرسشنامه های الکترونیکی و ویژگیهای آنها می پردازد و مزایا و کاستیهای پیمایش از طریق پرسشنامه الکترونیکی را با روشهای سنتی مقایسه می کند. از جمله مزایای پرسشنامه های الکترونیکی که به دو صورت مبتنی بر وب و یا متبنی بر پست الکترونیکی قابل اجرا هستند می توان به سرعت، دقت و هزینه کم اشاره کرد. مهمترین مشکل مربوط به این نوع پیمایشها دستیابی به یک نمونه مناسب از جامعه پژوهش است. در ادامه مقاله، مراحل طراحی و اجرای پرسشنامه های الکترونیکی برای انجام پژوهشهای پیمایشی تشریح شده و به نقش کنترل کارآیی در کیفیت پیمایش الکترونیکی اشاره شده است. مسائل پیرامون انجام پیمایشهای الکترونیکی نظیر مشکلات نمونه گیری و تدابیر افزایش میزان مشارکت نیز مورد بحث قرار گرفته است.
کلید واژه ها: پیمایش، پرسشنامه های الکترونیکی، نمونه گیری 

استفاده از پرسشنامه های الکترونیکی در پژوهشهای  پیمایشی 
مجله الکترونیکی نما: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
شماره اول دوره پنجم
تاریخ انتشار این مقاله: ٨ بهمن ١٣٨٤
حمید رضا جمالی
دانشجوی دکترای اطلاع رسانی، دانشگاه لندن
hrjamali at hotmail.com : ایمیل
مریم صراف زاده
دانشجوی دکترای سیستمهای اطلاعاتی دانشگاه آر. ام. آی. تی استرالیا
mmsarraf at yahoo.com : ایمیل
سعید اسدی
دانشجوی دکترای فناوری اطلاعات دانشگاه کوئینزلند استرالیا
The University of Queensland
asadi at itee.uq.edu.au : ایمی
 
مقدمه
پیمایش یکی از روشهای اصلی و قدیمی پژوهش در شاخه های مختلف دانش و بویژه در علوم اجتماعی است که با گردآوری داده های کمّی، ویژگی ها یا نظرات یک گروه خاص (جمعیت) را مورد مطالعه قرار می دهد (16). استفاده از پیمایش در علوم کتابداری و اطلاع رسانی نیز پیشینه ای طولانی دارد. این روش در حوزه کتابداری کاربردهای فراوان داشته و حجم زیادی از پژوهشهای این رشته با استفاده از این شیوۀ پژوهشی انجام می گیرد. از جمله کاربردهای پیمایش می توان به استفاده از آن برای بررسی رفتار اطلاعاتی، میزان رضایتمندی کاربران از خدمات، ارزیابی منابع، میزان استفاده از منابع و طیف وسیعی از پژوهشها که مستلزم درک نظر و دیدگاه یک جامعه انسانی است اشاره کرد.

ادامه مطلب ...

اندازه گیری عملکرد، بایدها و نبایدها

دازه گیری عملکرد کاری بسیار سخت و پیچیـده است و بی توجهی به مضمون آن می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

یکی از محورهای مهم در مبحث اندازه گیری عملکرد فراهم آوردن زمینه های فرهنگی لازم برای این مهم است.

اندازه گیری عملکرد به هیچ وجه نباید امنیت شغلی افراد را به هم بزند که در آن صورت کل سیستم اندازه گیری را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

اندازه گیری عملکرد، عملکردهای مختلف در صحنه کسب و کار نظیر واحدها، فرایندها، افراد، مشتریان و یا پیمانکاران را دربرمی گیرد.

یکی از مسئولیتهای اصلی مدیریت هر سازمان پرداختن به اندازه گیری عملکرد در واحدهاست.

1 - مقدمه

امــروزه،‌انـدازه گیری به عنوان یکی از پایه ای ترین مبنای علوم مختلف در عرصه دستاوردهای بشری درآمده است. بی شک، علم از زمانی آغاز می شود که اندازه گیری پابه میدان می گذارد.

شاید بتوان یکی از مولفه های اصلی پیشرفته بودن جــوامع را همیــن جنبش انـدازه گیری دانست. در این میان، اندازه گیری عملکرد (PERFORMANCE MEASUREMENT) خود به عنوان یک موضوع عمومی، عملکردهای مختلف موجود در صحنه کسب و کار را شامل می شود. عملکردهایی که هم مربوط به سازمان و هم مربوط به واحدها، فرایندها، افراد، مشتریان و یا پیمانکاران آن است.

ادامه مطلب ...

مدلهای شاخص رضایتمندی مشتری

چکیده

در دنیای امروز اندازه گیری رضایتمندی مشتریان اهمیت زیادی پیدا کرده است.رضایتمندی مشتری یک احساس است و برای بهبود آن باید آنرا به یک شاخص کمی تبدیل نمود.مدلهای شاخص رضایتمندی مشتری راهکاری برای این فرایند تبدیل است.جمع آوری داده ها برای این فرایند نیز توسط پرسشنامه و با تکنیکهای مختلفی انجام می شود.

برای اندازه گیری رضایتمندی مشتری،ابتدا ماتریس محصول/خدمت - مشتری تشکیل می گردد. سپس با تعیین اهداف تکنیک مورد نظر جهت تکمیل پرسشنامه ها انتخاب، و با تحلیل داده ها رضایتمندی و عوامل متقدم و متؤخر آن و ضریب تاثیر آنها محاسبه می شود.

شرکتهایی در دنیای امروز می توانند به بقا و سود آوری خود امیدوار باشند که با اتخاذ یک شیوه کارا و مداوم رضایت مشتریان خود را اندازه گیری نموده و با شناخت عوامل تاثیرگذار بر آن در جهت بهبود آن تلاش نمایند.

کلیدواژه : رضایتمندی مشتری ؛ SCSB ؛ ACSI ؛ ECSI ؛ NCSB
ادامه مطلب ...

سوال‌های عجیب گوگل در مصاحبه‌های کاری

شرکت گوگل همانطور که در خیلی از زمینه‌ها منحصر به فرد است در انجام مصاحبه‌های قبل از استخدام نیز بسیار متفاوت عمل می‌کند. تمامی درخواست کنندگان می‌دانند که بعد از تقاضای کار خود در طی چند مکالمه تلفنی و حضوری بررسی و تایید خواهند شد در ضمن کار آسانی نیز نخواهند داشت.

در همین راستا یکی از خوانندگان Business Insider که به تازگی خود را برای مصاحبه آماده می‌کند، از این سایت برای پاسخ به سوالات گوگل کمک خواسته است. BI هم، چندین سوال خاص را از بین 140 مصاحبه گوگل انتخاب کرده و به آنها پاسخ داده. اگر مایل هستید سوالات بیشتری را ببینید از لوییس لین، مربی حرفه‌ای مصاحبه، کمک بخواهید.

 
در ادامه، با دیدن سوالات مطمئنا شما هم از خود خواهید پرسید که چرا از متقاضیان علت "گرد بودن دریچه چاه‌ها" پرسیده می‌شود و یا از شما خواسته شده تا ماشین حساب به همراه ببرید. پاسخ سوالات معمولا برای هر فرد متفاوت است و تنها هدف گوگل از این سوالات سنجیدن نوع تفکر و یا واکنش افراد است. با تمام این اوصاف BI خوانندگان خود را نا‌امید نکرده و برای هر سوال پاسخی یافته است.

اما قبل از آن سه توصیه مهم برای کار در گوگل را باید در نظر داشت:

ادامه مطلب ...