فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

ERP _ Enterprise Resource Planning

رشد غیر قابل پیش بینی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های گذشته که با تکیه بر توسعه صنایع مختلفی ازجمله الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات و ... صورت گرفته، بر جنبه های مختلف عملکرد سازمانها تاثیرات شگرفی داشته است. همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت سازمانهای مختلف پیچیده تر شده و به همین جهت نیاز به سیستمهایی که بتواند ارتباط بهتری بین اجزای مختلف سازمانی برقرار کرده و جریان اطلاعات را در بین آنها تسهیل کند، افزایش چشمگیری یافته است. این سیستمها که در مجموع به سیستمهای سازمانی Enterprise Systems (ES) معروف هستند، زمینه ای را فراهم آورده اند که مدیران بتوانند در تصمیم گیری های مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمایند.

از اوایل دهه 1990 میلادی، ظهور نرم افزارهای یکپارچه ای تحت عنوان Enterprise Resource Planning (ERP) با هدف قراردادن سازمانهای بزرگ، توسعه بسیار زیادی پیدا کردند. این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گران قیمت، سیستمهای از پیش طراحی شده ای هستند که پس از اندک تغییراتی در آنها ( Customization ) توسط مشاوران پیاده ساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی، پیاده سازی و اجرا می شوند. در بسیاری از موارد سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاکم بر این نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند.
کلمات کلیدی: ERP ارائه تعریفی جامع برای ERP مشکل است. صاحب نظران تعاریف مختلفی برای ERP ارائه داده اند که هر کدام جنبه های خاصی از این سیستم را مورد توجه قرار می دهد. شاید آشنایی با ویژگیها، قابلیتها و کارکردهای ERP در بخشهای مختلف سازمان در آینده بتواند کمک خوبی برای شناخت کامل این سیستم باشد اما در این بخش برای اینکه بتوانیم زمینه های لازم را برای پرداخن به بخشهای بعدی فراهم آوریم، تعاریف مختلفی را که برای این سیستم ارائه شده است، مورد بررسی قرار می دهیم.

ادامه مطلب ...

تلکام امسال تخصصی‌تر بود

مدیر روابط عمومی زیرساخت: نمایشگاه امسال خوب برگزار شد و به نسبت سال گذشته تخصصی‌تر بود، علت آن را می‌توان در جداسازی نمایشگاه الکامپ و تلکام از یکدیگر دانست.


محمدرضا فرنقی‌زاد مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌و گو با ستاد خبری نمایشگاه تلکام با بیان این مطلب گفت:‌ دلیل بارزتر این موضوع را در خصوصی‌ شدن شرکت مخابرات ایران می‌توان جست. شرکت مخابرات ایران به عنوان یک شرکت خصوصی در این نمایشگاه شرکت کرد و تمامی تلاش خود را برای حضور هر چه بیشتر و پررنگ‌تر به کار بست.

وی با اشاره به فعالیت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در یک سال گذشته افزود: ‌پروژه‌های خوبی در یک سال گذشته در شرکت زیرساخت کلید خورد و بسیاری از آنها به مرحله اجرا درآمد و برخی دیگر در چند ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

ادامه مطلب ...

تشخیص فریبکاری و تقلب با استفاده از داده

یکی از دوستان (آقای مقیمی)در صندوق پستی اینجانب درخواست مقاله تشخیص فریبکاری و تقلب با استفاده از داده کاوی داشته است که خدمت این عزیز تقدیم میگردد. 

  

از آقای مقیمی جهت این درخواست تشکر میکنم.

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه مطلب ...

سنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد

یکی از دوستان (آقای سلطانی) در صندوق پستی اینجانب درباره پرشنامه های هوش تجاری  سوال کردند. لازم به ذکر است بسته به نوع تحلیل و داده کاوی اطلاعات در هر حوزه و سازمان نوع پرسشنامه متفاوت است و یک نوع خاص نیست .در اینجا  پرسشنامه سنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد را جهت نمونه قرارداده ام .امیدوارم مفید واقع شود باز هم از آقای سلطانی تشکر میکنم و آرزوی موفقیت ایشان را دارم. 

 

هدف این پژوهش، سنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و آستان قدس رضوی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش پیمایشی ـ تطبیقی بین جامعه‌ای مشتمل بر 100 نفر (47 نفر از کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوی و 53 نفر از کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد.
فرضیة اصلی پژوهش این است که بین هوش سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و هوش سازمانی در کتابخانه آستان قدس رضویتفاوت معناداری وجود ندارد. این فرضیه تأیید شد و فرضیه‌های فرعی پژوهش یعنی «چشم‌انداز استراتژیک در کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد با کتابخانه آستان قدس مشابه است»، رد می‌شود و فرضیه اعتقاد به سرنوشت مشترک در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و کتابخانه آستان قدس رضوی تأیید و در مورد عملکرد کارکنان در خصوص میل به تغییر، مشابه بودن این دو کتابخانه را در این مورد تأیید می‌کند. روحیه کارکنان در هر دو کتابخانه اختلاف معناداری ندارد و این فرضیه نیز تأیید شد. میانگین شاخص اتحاد و توافق کارکنان در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و کارکنان کتابخانه    آستان قدس رضوی این مشابهت را تأیید می‌کند. فرضیه «کاربرد دانش» در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد وکتابخانه آستان قدس رضوی تأیید شد. برخورد مدیران در رابطه با عملکرد کارکنان در هر دو کتابخانه مورد پژوهش، مشابه است. 

 

ادامه مطلب ...

نشست مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران

به گزارش ستاد خبری بخش دولتی الکامپ، سلسله نشست‌های خبری سازمان فناوری اطلاعات در ایام برگزاری نمایشگاه الکامپ در غرفه این سازمان در سالن 40 نمایشگاه برگزار می‌شود.

احمد علیپور، معاون گسترش فناوری اطلاعات و علی‌اصغر انصاری، معاون توسعه و مدیریت شبکه این سازمان صبح سه شنبه 18 آبان ماه به ترتیب از ساعت 10 تا 11 و 11 تا 12 پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهند بود.

سعید مهدیون، نایب رئیس هیئت مدیره این سازمان ساعت 10 تا 12 و علی حکیم جوادی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ساعت 13 تا 15 روز چهارشنبه 19 آبان ماه با حضور در سالن دولت الکترونیک به سوالات اصحاب رسانه پاسخ می دهند.

علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع


TQM


این مقاله به برنامه ریزی استراتژیک به عنوان یک عامل حیاتی موفقیت در هنگام اجرای مدیریت کیفیت جامع می نگرد. بسیاری از سازمانها تلاش می کنند تا مدیریت کیفیت جامع را اجرا کنند، اما درجه موفقیتشان ضعیف است و یکپارچگی آن با اعمـــال استاندارد سازمان به ندرت اتفاق می افتد. ازطریق ارتباط دادن مدیریت کیفیت جامع با برنامه ریزی استراتژیک هم افزایی حاصله می تواند احتمال اجرای موفقیت آمیز برنامه ریزی استراتژیک و یکپارچگی آن را با اعمال و فرهنگ

سازمان افزایش دهد. سازمانهای بخش عمومی با محیط متغیر همراه با رشد انتظارات شهـــروندان و بودجه های محدود روبرو هستند، بدیهی است ازطریق برقراری ارتباط بین مدیریت کیفیت جامع با برنامه ریزی استراتژیک احتمال اجرای ماموریت سازمان در یک شیوه کارا و موثر افزایش می یابد.
مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک استراتژی که با تغییر اعتقادات بنیادی، ارزشها و فرهنگ یک شرکت و مشارکت همگانی ارتباط دارد.
مدیریت کیفیت جامع وضوح و روشنی اهداف را با یک رویکرد انقلابی برای تغییر درهم می آمیزد و همه جنبه های کار، از مشخص کردن نیازهای مشتریان تا ارزیابی مشتریان مبنی بر اینکه آیا راضی هستند یا خیر، را شامل می شود. کیفیت به معنی برآوردن و ارضای انتظارات مشتریان است و مدیریت یعنی توسعه و حفظ ظرفیت سازمان برای بهبود مستمر کیفیت.
اگرچه مدیریت کیفیت جامع نوین برمبنای کار دمینگ است اما او هیچگاه از این واژه استفاده نکرد همچنین مدیریت کیفیت جامع تکنیک های صحیح دیگری مانند الگوبرداری از نمونه های موفق، چرخه های کیفیت و دیگر ابزارهای بهبود فرایند را با هم درمی آمیزد.
برای اکثر سازمانها اجرای این تغییرات اثرات بسیاری خواهد داشت که عبارتند از: فرهنگ، رهبری، ساختار سازمانی و فرایندها. کیفیت کلی تغییر سازمانی انعکاسی از کیفیت برنامه های استراتژیک و اجرای طرحهای سازمانی خواهدبود.

تغییر فرهنگی: بخشی از تغییر فرهنگی رفتارهایی است که در گذشته به موفقیت کارمند منجر شده و باید برای ایجاد رفتارهایی جدید تغییر یابند. تغییر سازمانی بدون تغییر شخصی نمی تواند اتفاق بیفتد. سازمانهای بخش عمومی و خصوصی با تغییر فرهنگ سازمانی دست به گریبانند، البته فرهنگ ممکن است عمدتاًَ در سازمانهای دولتی بخاطر قدمت سازمان با آن عجین شده باشد. معرفی تغییر فرهنگ به عنوان یک اصل و مبنا درگروههای فرعی سازمان و توسعه الگویی برای گروههای دیگر سازمان ممکن است در مرحله گذار سازمان کمک شایانی کند. صرف نظر از رویکرد انتخابی (برگزیده)، رهبر باید این تغییر اساسی را در فرهنگ سازمانی به حرکت درآورد. تغییر فرهنگی باید با مشارکت مدیران رده بالا و میانی همراه باشد، یا اینکه مدیریت کارکنان همه تلاشهای رهبری برای تغییر سازمانی را نفی کند. چون در اصل، فرهنگ سازمان انعکاسی از ارزشهای رهبری است.

ادامه مطلب ...

بررسی وضعیت کسب و کار از گذشته تا آینده

کسب و کار را می توان اینگونه تعریف نمود : هر گونه قالب و وجه ای از حرفه ها که شامل روش ها و رویه ها ، قوانین و ضوابط خاص ، الزامات اجرایی ( تولیدی و مالی ...) بوده و در مکان و زمان مشخص بوسیله فرایندهای آن بتوان اقدام به ارائه خدمات و یا انجام معاملات تجاری نمود ، کسب و کار می نامند .
و می تواند شامل مدلهای گوناگون و ابعاد کوچک و بزرگ بصورت محسوس و نامحسوس در بازارهای مجازی و حقیقی صورت پذیرد و به پیشرفت و تعامل در همه ابعاد زندگی بیانجامد .

همانگونه که می دانید تجارت در دوره های رشد حیات  بشری به صورت ذیل بوده است :
1 . عصر کشاورزی ( توام با موانع و مشکلاتی مانند سیل  ، زلزله و قحطی .... )
2 . عصر صنعت ( توام با مشکلاتی فیزیکی ، کمبود فضا و مکان  ، نیرو ... )
3 . عصر اطلاعات ( توام با خطراتی مانند سرقت اطلاعات و بهره برداری سوء ... )

در عصر نخست طبیعتا کسب و کارها همانگونه  که از نامش پیداست منوط به زراعت و فعالیتهای کشاورزی و نهایتا دامداری می شده است که با توجه به تولیدات و کالاهای محدود آن دوره ، مبادلات نیز بصورت پایاپای  و در حد رفع نیازهای ضروری انسان ها صورت می گرفته است .
رفته رفته بازارها و مبادلات ، رشد یافته و تمدن بشری بدنبال راهها و روشهای مفیدتر و جامع تری جهت انجام کارهای روزمره و براورده سازی نیازهای ضروری و نیمه ضروری خود برامد . بطوریکه حتی در قرن سوم هجری که دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهر نشینی بوده است تشکل افزارمندان و صنعتگران بر اساس حرفه ها و پیشه ها بوجود آمد و اصناف مختلف نیزشکل گرفتند .

ادامه مطلب ...

خلاصه کتاب اصول اساسی تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی

 درس تحلیل و طراحی سیستمهای ساختاریافته

نام استاد : دکتر احمد غفاریان

خلاصه کتاب اصول اساسی تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی

مؤلفان : میروین اف. چستر و اوتار ک. اتوال

مترجم : مهندس جعفرقلی رئیسی

انتشارات جهاد دانشگاهی
 
 
دانلود فایل مربوطه در ادامه مطلب میباشد.
ادامه مطلب ...

سمینار «معرفی راهکارهای مجازی‌سازی مبتنی بر VMware» برگزار شد

سمینار معرفی نرم‌افزار VMware vSpher 4.1، توسط شرکت آینده نگاران (آیکو) در سالن آمفی تئاتر خوارزمی دانشگاه شیراز برگزار شد. در این سمینار که در روز دوشنبه دوم آبان برگزار شد، بیش از دویست نفر از مدیران و کارشناسان IT وزارتخانه‌ها، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات بزرگ دولتی و خصوصی استان فارس، حضور داشتند.

در ابتدای این سمینار، ایمان فکری، ‌مدیر عامل آیکو به معرفی مختصری از شرکت و فعالیت‌های آن شامل ارائه راهکار‌های جامع امنیت شبکه (Network security solutions)، ارائه راهکار جامع مدیریت ارتباط با مشتریان (Microsoft CRM) پرداخت.

وی تهیه و ارائه نرم‌افزار‌های مختلف با لایسنس معتبر در ایران شامل کلیه محصولاتSymantec ، Microsoft و محصولات دیگر شرکت‌های برتر نرم‌افزاری دنیا را به عنوان فعالیت دیگر شرکت معرفی نمود. در ادامه پریسا الوندی،‌ مدیر فروش بخش امنیت شبکه آیکو، شرکت VMware و فعالیت‌های آن را معرفی نمود.

گفتنی است در این سمینار از ایشان به عنوان برنده‌ جایزه مدیر فروش برتر خاورمیانه در مورد محصولات سیمانتک (Symantec security champion 2010) که در حاشیه نمایشگاه Gitex امسال در دوبی برگزار شده بود، تقدیر به عمل آمد.

ادامه مطلب ...