فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

سال نو مبارک

  

 

  

ز کوی یار می آ ید نسیم باد نوروزی 

 از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی .   

نوروز مبارک
با تبریک سال نو

IPTV نمونه‌ای از خدمات شبکه‌های داخلی

 یا تلویزیون اینترنتی یکی از نمونه‌های خدمات شبکه داخلی حساب می‌شود که در کشورهای پیشرفته خیلی قبل‌تر ایجاد شده است.

به گزارش ایتنا کوروش جهان‌کاوه - کارشناس فناوری اطلاعات - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که تلویزیون اینترنتی یکی از اقدامات در این بستر بوده است، تصریح کرد: تلویزیون اینترنتی که چندی است در کشور ما هم جلوه کرده و ارگان‌هایی چون صدا و سیما و مخابرات را بر آن داشته تا چنین سرویسی را عرضه کنند، یکی از اقدامات در کشورهای پیشرفته تلقی می‌شود که در گذشته انجام شده، سرمایه‌گذاری آنها برروی چنین اقداماتی مربوط به سال‌های پیش است و دیگر ترجیح می‌دهند به سمت خدمات ارز افزوده بیشتر همچون خدمات نسل چهارم بروند.

ادامه مطلب ...

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)

با ارائه اولین استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات در سال 1995، نگرش سیستماتیک به مقوله ایمن*سازی فضای تبادل اطلاعات شکل گرفت. بر اساس این نگرش، تامین امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمانها، دفعتا مقدور نمی*باشد و لازم است این امر بصورت مداوم در یک چرخه ایمن*سازی شامل مراحل طراحی، پیاده*سازی، ارزیابی و اصلاح، انجام گیرد. برای این منظور لازم است هر سازمان بر اساس یک متدولوژی مشخص، اقدامات زیر را انجام دهد:
1- تهیه طرح*ها و برنامه*های امنیتی موردنیاز سازمان
2- ایجاد تشکیلات موردنیاز جهت ایجاد و تداوم امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان
3- اجرای طرح*ها و برنامه*های امنیتی سازمان

در حال حاضر، مجموعه*ای از استانداردهای مدیریتی و فنی ایمن*سازی فضای تبادل اطلاعات سازمان*ها ارائه شده*اند که استاندارد مدیریتی BS7799 موسسه استاندارد انگلیس، استاندارد مدیریتی ISO/IEC 17799 موسسه بین*المللی استاندارد و گزارش فنی ISO/IEC TR 13335 موسسه بین*المللی استاندارد از برجسته*ترین استاندادرها و راهنماهای فنی در این زمینه محسوب می*گردند.
در این استانداردها، نکات زیر مورد توجه قرار گرفته شده است:
1- تعیین مراحل ایمن*سازی و نحوه شکل*گیری چرخه امنیت اطلاعات و ارتباطات سازمان
2- جرئیات مراحل ایمن*سازی و تکنیکهای فنی مورد استفاده در هر مرحله
3- لیست و محتوای طرح*ها و برنامه*های امنیتی موردنیاز سازمان
4- ضرورت و جزئیات ایجاد تشکیلات سیاستگذاری، اجرائی و فنی تامین امنیت اطلاعات و ارتباطات سازمان
5- کنترل*های امنیتی موردنیاز برای هر یک از سیستم*های اطلاعاتی و ارتباطی سازمان


ادامه مطلب ...

افزایش نقش‌آفرینی IT در سازمان‌ها؛ نتایج نظرسنجی موسسه مک‌کینزی

انتظارات فزاینده از IT


«سطح انتظارات از IT و نیز امیدواری نسبت به مزایای فناوری‌های جدید، هرگز تا این حد در اوج خود نبوده است. مدیران به استفاده از IT به منظور بهبود فرآیندهای کسب و کار ادامه می‌دهند و حتی بر این باورند که در محیط رقابتی کنونی که فناوری‌های روز، به طور فزاینده‌ای شکل و شمایل بازار و خواست مشتری‌ها را تغییر می‌دهد، IT می‌تواند نقش پررنگ تری نسبت به گذشته داشته باشد.»

اینها یافته‌هایی است که از ششمین نظرسنجی سالانه فناوری کسب و کار موسسه مک کینزی که در ماه دسامبر 2011 انجام شده به دست آمده است. در این نظرسنجی آنلاین، پاسخ‌های ۹۲۷ مدیر به دست آمده است که  ۴۸۸ نفر آنها مدیران حوزه فناوری بودند و ۴۳۹ نفر مدیران حوزه‌های دیگر بوده‌اند. در این نظرخواهی طیف گسترده‌ای از مدیران فعال در حوزه‌ها و صنایع مختلف، از سازمان‌هایی با حجم و اندازه‌های مختلف مشارکت داشته‌اند.

در این نظرسنجی از مدیران فعال در حوزه‌ها و صنایع گوناگون از کشورهای مختلف پرسیده شده است:

- در سازمان آنها IT چه نقش و کاربردی دارد؟

- انتظارات آنها از IT چیست؟

- هزینه‌هایی که سازمان آن‌ها برای بخش IT صرف می‌کند چقدر است؟ 

 

جهت دانلود مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید:

ادامه مطلب ...

اولین پیاده‌سازی کامل تکنولوژی RFID در ایران

پیاده سازی کامل فناوری RFID در کتابخانه‌های ایران برای اولین بار توسط کنسرسیوم شرکت‌های پارس آذرخش و کاوشکام در کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز با موفقیت به انجام رسید و هم اکنون این سیستم مکانیزه در حال بهره‌برداری و توسعه در کل دانشگاه می‌باشد. 

بهره‌گیری از تجارب علمی گروه تحقیقات خدمات مخابراتی کاوشکام آسیا در صنعت الکترونیک و مخابرات و دستاوردهای شرکت پارس آذرخش در راستای طراحی و تولید نرم‌افزارهای مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اسناد منتج به طراحی و پیاده‌سازی راهکار جامع کتابخانه هوشمند با استفاده از تکنولوژی RFID گردیده است. 

پیاده‌سازی این راهکار، رویای مدیریت مکانیزه کتابخانه‌ها و به تبع آن تحقق کتابخانه‌های 247(بیست و چهار ساعت شبانه روز، هفت روز هفته) را به واقعیت تبدیل می‌نماید. لازم به توضیح است که کنسرسیوم پارس آذرخش، کاوشکام جهت پیاده‌سازی کامل فناوری RFID در کتابخانه کشور تشکیل گردیده و آماده ارائه خدمات با کیفیت و جامع در زمینه پیاده‌سازی این فناوری در کتابخانه‌های کشور می‌باشد. 

ادامه مطلب ...

موضوعات کلیدی BPR و تحولات آن برای تجارت الکترونیکی

خلاصه:در این جا به شیوه ی پرسش و پاسخ، با یک مرور در مفاهیم و جنبه های تحولBPRبرای تجارت الکترونیکی آشنا می شوید . ابتدا با یک بررسی (با دید کسب تجربه و آشنایی )در اولین موج در اواسط رهه 1990 با موضوعات کلیدی آن آشنا می شویم . سپس به تحولاتBPRدر دومین موج آن یعنی اواخر دهه 1990 بمنظور آشنایی بیشتر با سمت و سوی تحولاتBPR برای تجارت الکترونیکی پرداخته می شود. 

موج اول و دومBPR     


همانطور که قبلاً اشاره شدBPRدارای مراحل توسعه و تحول مختلفی است که در اوایل دهه 1990 آغاز گردید . در آن زمان اولین موجBPR با تاکید بر کاهش قیمتها و مختصر و میانبر کردن فرآیند ها در شرکتها آغاز شد . در ادامه ترکیبی از موج دومBPR از اواخر دهه 1990 با تاکید بر طراحی مجدد فرآیندهای خرید و فروش برای هماهنگی بیشتر با شرکتهای همکار در حلقه های قبل و بعد از تولید پدید آمد .این موج بر پایه اینترنت تعریف شد و موجب تقویت مدیریت دانش مرتبط با فرآیندهای تجاری گشت. ضمنا انگیزه ای برای تلاش بیشتر جهت انتقال به فضای تجارت الکترونیکی شد . جدول قبل در همین فصل مقایسه مشخصات این دو موج را با هم نشان  

می دهد .

ادامه مطلب ...

کاربردهای جدی که به امنیت بالا نیاز دارند و اساساً به ماهیت اینت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کاربردهای جدی که به امنیت بالا نیاز دارند و اساساً به ماهیت اینترنت نیاز ندارند به مرور به شبکه ملی اطلاعات منتقل خواهد شد.
شبکه ملی اطلاعات را باید به مرور زمان توسعه بدهیم و به مرور کاربردهای جدی که به امنیت بالا نیاز دارند و اساساً به ماهیت اینترنت نیاز ندارند به این شبکه منتقل خواهد شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

 

امیدوارم با توجه به کندی و قطع چند روزه پست الکترونیکی منظور ایشان ایمیل (پست الکترونیکی)نباشد که مجبور مان کنند از ایمیل ملی استفاده کنیم و ان وقت برای چک کردن ایمیل هایمان هم در یاهو و جی میل باید از فیلتر شکن استفاده کرد. 

(پیام مدیر)

مدیریت زنجیره تامین سیار (MSCM)چیست؟

چکیده :

در دنیای امروز یکی از بهترین شیوه ها برای بهبود درون سیستمی شرکت‌ها، مدیریت زنجیره تامین سیار است چرا که براحتی می‌تواند موجب ایجاد مزیت رقابتی شرکتها شود و دارای مزایای بسیاری همچون صرفه جویی درپهنای باند شبکه، انعطافپذیری و همچنین قابلیت بکارگیری در ابعاد مختلف تجارت است. شبکه های زنجیره سیار با کارایی بالا نیازمند هماهنگی، اطلاعات دقیق تقاضاها، عرضه، فروش، موجودی، حمل و نقل و دیگر فعالیت‌ها می‌باشند. مدیریت زنجیره تامین سیار در محیط شبکه‌های فراگیر در درک نقاط بهبود کمک بسزایی می‌نماید،درواقع بعنوان فرایند برقراری ارتباطات بین امور موازی عمل می‌کند. در این میان عامل های یکپارچه‌کننده و میان افزار باهدف برقراری ارتباط بین اطلاعات و رفع نقص‌های احتمالی مشکل هماهنگی بین اطلاعات  را رفع کرده و بدون هیچگونه نگرانی درمورد شبکه یا ترمینالهای ناهماهنگ درمحیط های سیار، می تواند با زنجیره تامین سیار، ادغام شوند و به پویایی و بهبود کارایی مدیریت زنجیره تامین کمک نمایند.

 کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تامین سیار، شبکه های فراگیر،عامل، زنجیره تامین سیار،مدیریت زنجیره تامین

 2-    زنجیره تامین سیار

زنجیره تامین سیستمی متشکل از سازمان‌ها، افراد، تکنولوژی، فعالیت‌ها، اطلاعات و منابع می باشد که در مراحل رساندن یک کالا یا خدمت از تامین‌کننده تا مشتری درگیر هستند. عملکرد مدیریت زنجیره تامین وابسته به کارآئی همکاری‌های پیچیده ومدیریت یکپارچه درکل زنجیره تامین می باشد[1] زنجیره تامین سیار بعنوان سیستمی از تامین کنندگان ،تولیدکنندگان، خرده فروشان ومشتریانی است که جریان اطلاعات ،مواد وجریان مالی شرکت کنندگان در هر جایی را بطور مستقیم ودرهر زمانی برمبنای محیط های شبکه ای درهمه جاحاضر،متصل میکند. [2]

ادامه مطلب ...

نمونه گیری، روشها و کاربردها ( بخش دوم : فصل ۶ تا ۱۰)

نمونه گیری، روشها و کاربردها ( بخش دوم : فصل ۶ تا ۱۰)

تالیف: پل اس  لیوی و همکاران

مترجم: گیتی مختاری امیر مجدی

انتشارات: پژوهشکده آمار 

 

 

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه مطلب ...

نمونه گیری، روشها و کاربردها ( بخش دوم : فصل ۱تا ۵)


نمونه گیری، روشها و کاربردها ( بخش دوم : فصل ۱تا ۵)

تالیف: پل اس  لیوی و همکاران

مترجم: گیتی مختاری امیر مجدی

انتشارات: پژوهشکده آمار 

 

 

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه مطلب ...