در این مقاله ابتدا به بررسی مفاهیم و شناخت مأموریتهای دولت الکترونیکی پرداخته شده و تأملی بر وضعیت موجود و مطلوب ما را به کشف خلأهای موجود در وضعیت موجود آن رهنمون ساخته است. به دولت الکترونیکی به عنوان یک سیستم باز نگاه شده و ابزارهای موجود جهت دستیابی به مأموریتهای آن بررسی شده است. استفاده از ابزارهایی نظیر درگاههای ارائه خدمات به مردم، درگاههای اطلاعرسانی عمومی و سایر ابزارهایی که در وضعیت موجود مورد استفاده دولت الکترونیکی است نشان دهنده کاربرد فناوری اطلاعات در بخشهای ورودی و خروجی سیستم است و مغز این سیستم که همان قدرت کنترل، نظارت، برنامهریزی و راهبری کشورها میباشد همچنان به صورت سنتی مدیریت میشود. در این مقاله، استفاده از هوش تجاری به عنوان یک ایده جدید در مهندسی سیستم دولت الکترونیکی مطرح شده است و استفاده از آن در جهت تحقق اهداف دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است. استفاده از ابزارها و تکنیکهای هوش تجاری در سطوح بین سازمانی و فراسازمانی، برای حمایت از مغز سیستم و فرآیندهای درونی دولت، در جهت اهداف غیرتجاری از قبیل برقراری عدالت اجتماعی، کنترل شاخصها و افزایش توان راهبری جامعه، به عنوان کلید تحقق کامل دولت الکترونیکی مطرح و بررسی شده است .
دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، زنجان، ایران، ۱۰-۱۲ خرداد ۱۳۹۰