فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

اولین مسجد دارای گواهینامه مدیریت کیفیت در ایران و جهان

مسجد خاتم الانبیاء(ص)، به عنوان اولین مسجد در ایران و جهان، گواهینامه مدیریت کیفیت را دریافت کرد. این مسجد، یکی از مساجد مرکزی شهر رشت است که در خیابان شهید مطهری، واقع گردیده است.
مدیریت مسجد یاد شده، پس از دو سال کار مداوم و طی یک همکاری تیمی مرکب از امام جماعت، هیئت امناء، گروه برنامه ریزی و گروه ایزو، توانست در تیرماه سال جاری به عنوان اولین مسجد در دنیا، گواهینامه مدیریت کیفیت ــ ISO 9001:2008 ــ را دریافت نماید.
دریافت گواهینامه فوق به معنای آن است که فرآیندهای گوناگون جاری در مسجد خاتم الانبیاء(ص)، توسط یک سازمان بی طرف و ناظر مورد بررسی کامل قرار گرفته و کیفیت بالای امور در حال انجام، مورد تایید واقع شده است.

بازگشت دوباره

سلام دوستان به علت برخی مشکلات شخصی و کاری فرصت کافی برای به روزرسانی وب سایت را نداشتم لذا از همه شما عزیزان عذر میخواهم . امیدوارم از این حقیر خرده نگیرید. 

 

در اولین فرصت با مطالب جدید جبران خواهم نمود.

مقاله استخراج شاخصهای اصلی اندازه گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

در این مقاله، چهل و دو شاخص اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف پر کردن شکاف کمبود آمار و اطلاعات شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و پوشش نقاط ضعف شاخصهای اصلی موجود ارایه می شود. برای این منظور، شاخصهایی شناسایی و معرفی می شوند که در مدلهای مختلف اجماع بیشتری درباره آنها وجود دارد. این امر با بکارگیری روشهای آنتروپی، سنگریزه و پارتو انجام می گیرد. برای استخراج شاخصهای اصلی، در شرایط عدم وجود مقادیر عددی از دانش و اطلاعات سی و نه مدل بین المللی ارزیابی آمادگی الکترونیکی استفاده شده است. این شاخصها، سایر شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را با تقریب خوبی پوشش می دهد و می توان از آنها به منظور اندازه گیری میزان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورها استفاده کرد. از مقایسه شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات بدست آمده و شاخصهای اصلی جهانی، می توان نتیجه گرفت که در شاخصهای اصلی جهانی به دو حوزه آموزش الکترونیکی و توانمند سازهای دنیای شبکه ای تاکید نشده است.
 

 

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید

ادامه مطلب ...

مدیریت ریسک و بانکداری الکترونیکی

بانکداری الکترونیکی به دلیل ماهیت گستردگی و شعار همه کس, همه جا با هر رسانه ای ویژگی های منحصر به فردی دارد که به همین دلیل خطرها و ریسک های متنوعی به همراه دارد که شامل شکل این نوع بانکداری و سطحی از خطر هایی را که مرتبط با خدمات سنتی مالی، راهبردهای ویژه، عملیاتی، قانونی، و خطرهای اعتباری می باشد را افزایش دهد.
 
از جمله شاخص های تاثیرگذار در افزایش ریسک سرعت تغییرات تکنولوژیکی, تغییر انتظارات مشتریان, افزایش پدیداری شبکه های اینترنتی در دسترس عموم, کاهش تعامل رو در رو با مشتریان موسسات مالی, لزوم یکپارچه سازی بانکداری الکترونیکی با سیستم های کامپیوتری موسسات و... است.

ادامه مطلب ...

شش روش بازاریابی الکترونیکی بدون استفاده از موتورهای جستجو

اول از همه باید توجه داشته باشید ناشری را انتخاب کنید، که خوانندگان زیادی داشته باشد و همچنین مرتبط با موضوع مقاله شما باشد. دوم اینکه مطمئن شوید که امضاء و نام شما در انتهای مقاله منتشر شده ، ذکر شود. منتشر کردن یک مقاله در یک سایت انتشاراتی مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد. یک مقاله خوب می توانید مقبولیت شما را در زمینه کاری خودتان به اثبات برساند. امضاء یا آدرس شما در انتهای مقاله می تواند بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت کند.
وبلاگ:
شما می توانید برای سایت خود یک وبلاگ ایجاد کنید. یک وبلاگ اگر خوب تهیه شده باشد، می تواند کمکهای زیادی در زمینه معرفی سایت شما انجام دهد. برای انتشار مطالبی که بصورت دوره ای نیاز به انتشار آنها دارید، یک وبلاگ کمک زیادی به شما می کند. اگر شما وبلاگی داشته باشید که مطالب آن در سایتهای دیگر منتشر شود ( بصورت خودکار ) ، می تواند بازدیدکنندگان زیادی را برای سایت شما به ارمغان بیاورد. لینک سایت شما و مطالب وبلاگ به این ترتیب در سایتهای دیگر قرار گرفته و بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت می کند. مهمترین پارمتر یک وبلاگ برای سایت شما هزینه پائین آن است. در حال حاضر بیشتر سرویسهای هاستینگ، ابزارهای بسیار مفیدی را برای وبلاگ در اختیار شما قرار می دهند. حتی نصب این ابزارها بصورت رایگان برای شما انجام می شود.

ادامه مطلب ...

علل تاخیر پروژه ها

همان گونه که قبلا عرض شد تاخیر پروژه طی مدت قرارداد، از تفاضل درصد پیشرفت واقعی پروژه با آنچه برنامه ریزی و پیش بینی شده است بدست می آید و برای محاسبه تاخیر پروژه در زمان های بعد از سپری شدن مدت قرارداد از فرمول معرفی شده  استفاده می گردد. لیکن تاخیر پروژه یک سازمان همواره از دو نوع علت برخوردار است که می توان این دو  نوع علت را علل درون سازمانی و برون سازمانی نامگذاری کرد.

کمبود دانش فنی، ضعف نقدینگی، عدم بهره وری منابع انسانی پروژه، برآورد نادرست حجم کار از جمله علل درون سازمانی تاخیر یک پروژه محسوب می شوند و مواردی نظیر عدم دریافت به موقع اطلاعات، انتظار برای تصمیم کارفرمای پروژه، تاخیر در پرداخت حق الزحمه، افزایش محدوده پروژه را می توان از جمله علل برون سازمانی برشمرد.

مدیر پروژه تنها می تواند از بروز علل درون سازمانی جلوگیری نماید تا پروژه بدین خاطر با تاخیر همراه نشود لیکن حذف علل برون سازمانی از حیطه اختیارات مدیر پروژه خارج بوده و همراهی کارفرمای پروژه را طلب می کند. البته مدیر پروژه با تجربه با اتخاذ تدابیر لازم در ابتدای پروژه و یا هنگام عقد قرارداد سعی می کند علل احتمالی برون سازمانی تاخیر پروژه را پیش بینی کرده و اقدامات اصلاحی لازم را در قرارداد تحت عنوان شرایط خصوص پیمان به گونه پیش بینی نماید که حداقل ضرر به پروژه وارد شود.

ادامه مطلب ...

بانکداری الکترونیک از حرف تا عمل

گزارش خبرنگار مهر، امروزه در کشور کمتر کسی را می توان یافت که سروکارش با بانک و مسایل پولی باشد ولی با واژه های همچون دریافت الکترونیک، پرداخت الکترونیک، انتقال الکترونیک، و ده ها الکترونیک دیگر در فضای مجازی بانکداری برخورد نکرده باشد.

گرایش مردم به بانکداری الکترونیکمی توان گفت همگام با پیشرفت و توسعه جوامع و متناسب با افزایش روزافزون نیازهای بشر، حجم ارتباطات مردم در داد و ستدها و معاملات مختلف نیز بیشتر می شود و برای سهولت در انجام معاملات که با سرعت، دقت، اطمینان و امنیت نیز همراه باشد چه چیزی بهتر از گرایش به خدمات الکترونیک بانک ها.

بانک ها با کشف این نیاز و گرایش مردم به سهولت در انجام معاملات بدون نیاز به جابجایی اسکناس، در یک فضای رقابتی سعی می کنند هر روز بهتر از روز گذشته و هر سال بهتر از سال قبل، خدمات و دستاوردهای جدیدی را به مردم معرفی کنند.

در همین حال، نگاه دقیق تر به ابزار بانک ها برای معرفی محصولات خود و ربودن گوی سبقت از سایر بانک ها، امروزه تبلیغات نامیده می شود که از روش های مختلفی صورت می پذیرد.

همه روزنامه خوانان، تماشاگران برنامه های تلویزیونی، مسافران جاده ها، تماشاگران فوتبال و خلاصه طیف وسیعی از مردم در طول روز با انواع تبلیغات بانک ها در معرفی خدمات بانکداری نوین و الکترونیک روبرو هستند.

آگهی از روزنامه تا موبایل!
در واقع تلاش بانک ها در این است تا با استفاده از این ابزارها بتوانند مشتریان بیشتری را به سوی خود جذب کنند؛ از این رو با ورق زدن صفحات روزنامه، گشتن در شبکه های تلویزیونی، عبور از خیابان ها و حتی بر روی صفحه نمایشگر تلفن همراه به سهولت آگهی های بانک ها خودنمایی می کند.

ادامه مطلب ...

روش تدوین طرح کسب و کار

چشم انداز: چشم انداز باید پر محتوا و آرمان گرایانه باشد؛ چشم انداز باید خواننده را تحریک کند و او را سر ذوق بیاورد، همینطور خود شما را .

•مأموریت: مأموریت باید دقیق و واضح باشد و باید تعهد و وفاداری شما را به کار نشان دهد. مآموریت می‌گوید: چرا مشتریان این کالا یا خدمات را می‌خرند؟
•اهداف: اهداف باید به شکل مقاصد ویژه بیان کردند و قابل اندازه‌گیری باشند. حتماً اهداف باید دقیق،‌روشن، واضح و قابل سنجش باشند. هدف بدون زمان به درد نمی‌خورد. اهداف را باید مختصر و حرفه‌ای بنویسید.
•استراتژی‌ها:برای جهت‌گیری موفقیت شما هستند.برای رسیدن به اهداف، باید یک‌سری جهت،‌فلسفه،‌ارزش و روش داشت.استراتژی‌ها مسیرهای شما را مشخص می‌کنند.
•برنامه‌ها::برنامه‌ها، دستورالعملهای رسیدن به اهداف هستند و در واقع هر برنامه یک پروژه برای رسیدن به هدف است.زمان‌بندی و مسوول هر برنامه را مشخص کنید. 
برای دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید :
ادامه مطلب ...

استانداردی برای مدیریت امنیت اطلاعات

نیاز روزافزون به استفاده از فناوریهای نوین در عرصه اطلاعات و ارتباطات، ضرورت استقرار یک نظام مدیریت امنیت اطلاعات را بیش از پیش آشکار می‌نماید . در این مقاله ضمن اشاره به برخی از ویژگیهای این نظام مدیریتی به معرفی استاندارد بین‌المللی موجود در این زمینه و نحوه رویکرد مناسب به آن اشاره شده است . در خاتمه نیز برخی از مزایای استقرار یک نظام مدیریت امنیت اطلاعات را برشمرده‌ایم .

مقدمه
امروزه شاهد بکارگیری تجهیزات الکترونیک و روشهای مجازی در بخش عمده‌ای از فعالیتهای روزمره همچون ارائه خدمات مدیریت و نظارت و اطلاع‌رسانی هستیم . فضایی که چنین فعالیتهایی در آن صورت می‌پذیرد با عنوان فضای تبادل اطلاعات شناخته می‌شود. فضای مذکور همواره در معرض تهدیدهای الکترونیک یا آسیبهای فیزیکی از قبیل جرایم سازمان یافته به‌منظور ایجاد تغییر در محتوا یا جریان انتقال اطلاعات ، تخریب بانکهای اطلاعاتی، اختلال در ارائه خدمات اطلاع‌رسانی یا نظارتی و نقض حقوق مالکیت معنوی است.
از طرف دیگر با رشد و توسعه فزاینده فناوری اطلاعات و گسترش شبکه‌های ارتباطی، آسیب‌پذیری فضای تبادل اطلاعات افزایش یافته است و روشهای اعمال تهدیدهای یادشده گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود . از این‌رو حفظ ایمنی فضای تبادل اطلاعات از جمله مهمترین اهداف توسعه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی محسوب می‌شود‌. به‌موازات تمهیدات فنی اعمال شده لازم است در قوانین و سیاستهای جاری متناسب با جایگاه نوین فضای تبادل اطلاعات در امور مدیریتی و اطلاع‌رسانی تجدید نظر شده و فرهنگ صحیح بکارگیری امکانات یادشده نیز در سطح جامعه ترویج شود .
بدیهی است که توجه نکردن به تامین امنیت فضای تبادل اطلاعات و برخورد نادرست با این مقوله مانع از گسترش فضای مذکور در میان آحاد جامعه و جلب اعتماد مدیران در بکارگیری روشهای نوین نظارتی و اطلاع‌رسانی خواهد شد . ایجاد یک نظام منسجم در سطح ملی با لحاظ کردن ویژگیهای خاص فضای تبادل اطلاعات و مقوله امنیت در این فضا یک ضرورت است. برخی از این ویژگیها به‌قرار زیر است:
_ امنیت فضای تبادل اطلاعات مفهومی کلان و مبتنی بر حوزه‌های مختلف دانش است .
_ امنیت با توجه به هزینه و کارایی تعریف می‌شود و مقوله‌ای نسبی است .
_ امنیت متأثر از مجموعه آداب، سنن و اخلاقیات حاکم بر جامعه است .
_ امنیت در فضای تبادل اطلاعات از روند تغییرات سریع فناوریهای مرتبط تأثیرپذیر است .
خوشبختانه در برنامه چهارم توسعه به این مهم توجه خاصی شده است، به‌نحوی که ارائه سند راهبرد ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور تا پایان سال اول برنامه الزام شده است . همچنین در پیش‌نویس این سند پیشنهاد شده است که دستگاههای مجری طرحهای خود در انطباق با سند مذکور ارائه کنند .

ادامه مطلب ...