فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

استفاده از آمار در عملکرد شرکت ها

 به نظر شما چطور می توان به کمک آمار و داده ها موفقیت کسب کرد؟ در این مقاله به بررسی وضعیت مدیرانی می پردازیم که داده ها و آمار تحلیلی را برای کسب برتری در میدان رقابت به کار می گیرند. بهار سال گذشته در دانشگاه ام آی تی سمیناری برگزار شد که یکی از جلسات بحث و گفت وگوی آن «کسب پیروزی، از حاصل شکست ها» بود. یکی از سخنرانان این جلسه با لبخندی پر معنی فهرستی از نمونه هایی را ارائه کرد که در آنها شرکت های مختلف به کمک آمار و ابزارهای تحلیلی به دست آمده از فناوری های روز به تحولات مهمی دست یافته بودند. در این نمونه ها داده های آماری و تحلیل های آنها به گونه ای به کار گرفته شده بودند که مدیران شرکت ها را قادر سازند تا به درک بهتری از خواسته های مشتریان، رویکردهای بازار، فرآیندهای تصمیم گیری برای توزیع کالاو مدیریت ریسک برسند. به این ترتیب در سازمان ها و شرکت ها نوآوری پدید آمده و فرآیند مدیریت نیز مورد بازبینی قرار گرفته بود. به بیان دیگر همه این ابزارها برای ایجاد تغییر به کمک شرکت ها آمده بودند. این تغییر به لطف وجود فناوری های تازه و قابلیت هایی که از آنها به وجود آمده بود رخ می داد.
    در همین جا بود که سخنران جلسه، به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت های صنعتی بزرگ و چند ملیتی رو به حضار تاکید کرد:

ادامه مطلب ...

دو مدل مکمل در ارزیابی عملکرد

افزایش رقابت در عرصه تولید و خدمات ، سازمانها به شاخصها و الگوهایی برای بررسی عملکرد خود نیاز پیدا کردند. بروز چنین نیازی و کارایی نداشتن سیستم های اندازه‌گیری با عملکرد سنتی، باعث خلق مدل های جدید ارزیابی عملکرد در سطح سازمانها شد. مدل های قدیمی اندازه گیری عملکرد که عموماً مبتنی بر شاخصهای مالی‌اند، دارای اشکالات فراوانی به شرح زیر هستند:

_ صرفاً مبتنی بر شاخصهای مالی و هزینه‌ای

_ بهره گیری از شاخصهای تأخیری

_ اتصال نداشتن شاخصها با استراتژی ها

_ سختی اجرا

_ نبود انعطاف پذیری

_ نگرش موضعی و غیر جامع

_ در تضاد با تفکر بهبود مستمر

_ بی توجه به خواسته های مشتریان

ادامه مطلب ...

ارزیابی عملکرد برای پروژه ها و امور فن آوری اطلاعات در سازمانها

در دهه ۹۰ میلادی مقاله ها و کتابهای متعددی در خصوص ارزیابی عملکرد چاپ، کنفرانسها ی متعددی برگزار و وب ‌سایتهای گسترده ای برای ارزیابی عملکرد کسب و کار طراحی شدند. رضایت مشتری در بیشتر حوزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نوعی تحول در سنجش عملکرد سازمانی حاصل شد. در مدیریت عملکرد ، خط مشی و راهبرد سازمان نقش بارزی به عهده دارند و بازخورد از سطوح مختلف سازمان به منظور بهبود عملکرد کسب و کار دریافت می‌گردد. سنجش عملکرد، نوعی سیستم اطلاعاتی است که هسته اصلی فرایند ارزیابی عملکرد بوده و اهمیت حیاتی برای اثربخشی و کارایی سیستم ارزیابی عملکرد دارد. پیشینه ارزیابی عملکرد، دارای دو مرحله است: مرحله اول تا ۱۹۸۰ میلادی که در آن بر شاخص‌های مالی نظیر سود، بازدهی سرمایه و بهره‌وری تاکید می شد. مرحله دوم در اواخر دهه ۱۹۸۰ در نتیجه تغییرات سریع در بازار جهانی کسب و کار شکل گرفت. در این دوره شرکت ‌های قدیمی سهم بازار خود را از دست داده و به جای آنها شرکت‌های جدید با توانایی ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، هزینه‌ کمتر و تنوع بیشتر پا به عرصه نهادند.

ادامه مطلب ...

شش مورد کاوی

  • موردکاوى کنتینانتال؛ کیمیای کرامت بخشی به کارکنان 
     
  • اندازه گیری عملکرد فرآیندسازی سازمان
     
  • موردکاوی فاجعه صندوق وام پس انداز 
     
  • تجربه مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر
     
  • پنج سال بعد کجا خواهید بود؟
     
  • بوینگ نا موفق 

 

جهت دانلود شش مورد کاوی فوق به ادامه مطالب مراجعه نمایید:

ادامه مطلب ...

پس از مرگ چه بلایی بر سر فیس‌بوک من می‌آید؟!

دیگران از خبر مرگ شما مطلع میشوند. !!!

 

هر چند مرگ برای خیلی‌ها وحشتناک است و مردم اغلب می‌کوشند از یاد آن فرار کنند ولی به هر حال این شتری است که دیر یا زود در خانه هر کس می‌خوابد.
به گزارش ایتنا به نقل از سی‌ان‌ان، شاید برای برخی از کاربران فیس‌بوک این سوال پیش آمده باشد که بعد از مرگ من، چه بلایی بر سر حسابم در این سایت می‌آید؟
فیس‌بوک با ارائه برنامه‌ای به نام اگر من مردم (If I die) این مشکل را حل کرده است.
بر پایه این گزارش، ابتدا کاربران دوراندیشی که نگران آینده هستند، باید برنامه مزبور را نصب کرده و سپس متنی را که دوست دارند پس از مرگشان منتشر شود، بنویسند.
آنها همچنین می‌توانند با وب‌کم خود، تصاویرشان را نیز ضبط کنند.
در مرحله آخر باید سه نفر از دوستان نزدیک و مورد اعتماد خود را انتخاب کرده و این وصیت‌نامه دیجیتالی را برای آنها بفرستند تا اگر از این جهان پر کشیدند، با انتشار آن، دیگران از خبر مرگ آنها مطلع شوند.
در واقع با این ترفند، کاربر حتی پس از مرگش هم می‌تواند برای مدتی کوتاه، فعالیت خود را در فیس‌بوک ادامه دهد!

پرسشنامهََ ابزار بسیار متداول در تحقیقات پیمایشی

پرسشنامه به عنوان یکی از ابزارهای بسیار متداول در تحقیقات پیمایشی است ‌و عبارت است از مجموعه‌ای از پرسش‌های هدف‌مدار که با بهره‌گیری از مقیاس‌های گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می‌دهد. پرسشنامه شامل دسته های از پرسش هاست که برطبق اصول خاصی تدوین گردیده است و به صورت کتبی به افراد ارائه می شود و پاسخگو بر اساس تشخیص را خود جواب ها را در آن می نویسد. هدف از ارائه پرسشنامه اخذ اطلاعات معین در مورد موضوعی مشخص است. بزرگ بودن گروه یا جامعه مورد مطالعه یکی از دلایل مهم برای استفاده از پرسش نامه است چه امکان مطالعه نمونه های بزرگ را فراهم می آورد. کیفیت تنظیم پرسشنامه منوط به کسب اطلاعات صحیح، درست و قابل تعمیم است.

بر اساس نحوه اجرای پرسش نامه و نیز نوع سوالات می توان آنرا به انواع متفاوت تقسیم نمود.

- طبقه بندی بر اساس ماهیت پرسشنامه :

پرسشنامه باز : در این نوع پرسشنامه با سوالات باز روبرو هستیم. در اینجا پاسخگو می تواند بدون محدودیت هر پاسخی را که مد نظرش باشد در مورد ان پرسش بنویسد و یا در آن زمینه توضیح دهد. در اینگونه سوالات ، اطلاعات دقیق تر، کامل تر و دارای ارزش بیشتر هستند ولی طبقه بندی و نتیجه گیری از آنها مشکل تر بوده و به تجربه زیاد نیازمند است.

ادامه مطلب ...