فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

هفتمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد


هفتمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد ( کامیتکس 2010) عصر دیروز با حضور استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات محلی آغاز به کار کرد.


فناوران- در مراسم گشایش نمایشگاه کامیتکس یزد، حمیدرضا قمی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان با قدردانی از اعتمادی که در برگزاری نمایشگاه به بخش خصوصی شده است، گفت: سطح خوب برگزاری کامیتکس می تواند پیش درآمدی برای سپردن الکامپ به سازمان نظام صنفی استان تهران باشد.رضایی، معاون پشتیبانی استاندار یزد نیز در این مراسم، هزینه های انجام شده در برگزاری چنین نمایشگاه هایی را هدررفت سرمایه ندانست و آن را سرمایه گذاری مطلوب برای کمک به حل مشکلات کشور در آینده ارزیابی کرد.همچنین اختیاری، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه 70 درصد اقتصاد کشور دولتی است، تصریح کرد: مهم ترین شاخص برای میزان توسعه فناوری اطلاعات می تواند حجم قراردادهای دولت با بخش خصوصی و همچنین میزان حمایت های مالیاتی باشد.مهران خوانساری، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران نیز در این مراسم، با تاکید بر اهمیت خصوصی سازی گفت:بخش خصوصی همواره به دنبال جذب مشتری است اما اگر فرایند خصوصی سازی به درستی طی شود، مشکل مشتری یابی نیز خود به خود برطرف خواهد شد.گفتنی است روبان افتتاح نمایشگاه کامیتکس یزد با این آرزوی استاندار بریده شد: امیدوارم دولت الکترونیکی در ایران محقق شود.مشروح گزارش های نمایشگاه کامیتکس 2010 یزد را در روزهای آینده در فناوران اطلاعات پی بگیرید.

اصول بازاریابی پارتیزانی

ازاریابی پارتیزانی(GUERRILLA MARKETING) همانطور که توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان "بازاریابی پارتیزانی" در سال 1982 تشریح شد، روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین ترفیعات و پیشرفتهایی گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بی اطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است. ( که بازاریابی مخفیانه نیز نامیده می شود)

اصول بازاریابی پارتیزانی
بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول ارتقا و پیشبرد را طراحی و تدبیرکند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی به‌کارگیرد و نیز شرکت و محصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. بسیاری از اشکال تبلیغ، می توانند بسیار ارزان و آزاد باشند.
لوینسون، اصول زیر را به عنوان زیربنای بازاریابی پارتیزانی شناسایی می کند:
_ بازاریابی پارتیزانی به طور ویژه در کسب و کارهای کوچک کاربرددارد.
_ بازاریابی پارتیزانی باید بر مبنای روانشناسی انسانی باشد تا تجربه، قضاوت و حدس یا گمان.
_ سرمایه گذاریهای اولیه در بازاریابی به جای پول باید زمان، انرژی و قوه تخیل یا تصویرسازی ذهنی باشد.
_ آمار و ارقام اولیه برای اندازه گیری کسب و کار، میزان سود است نه فروش.
_ بازاریاب نیز باید بر تعداد روابط جدید ایجادشده در هر ماه تمرکزکند.
_ به‌جای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجادکند.
_ به‌جای تمرکز بر کسب مشتریان جدید، مشتریان فعلی و داشتن معاملات بیشتر و بزرگتر با آنها را هدف قرار می‌دهد.
_ فراموش کردن رقابت و تمرکز بیشتر بر همکاری با کسب و کارهای دیگر.
_ بازاریابان پاریتزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روشهای بازاریابی را در یک رشته اقدامات و عملیات به‌کارگیرند.
_ به‌کارگیری تکنولوژی روز به عنوان ابزاری برای توانمندسازی بازاریابی.

با وجود آنکه امروزه این موارد امکان پذیر هستند، لیکن بازاریابی پارتیزانی یک روند کلی شده است. دیگر هیچ حربه ساده ای در کسب و کار کوچک وجودندارد و در حقیقت، 500 شرکت موفق امروز، در حال جهش به سمت منازعه و رقابت در راستای افزایش تعداد خود هستند.
جنرال الکتریک، یاهو، سیتی گروپ، سونی اریکسون و نایکی همگی اصول و اقدامات بازاریابی پارتیزانی را به مرحله اجرا گذاشته اند.

بازاریابی پارتیزانی یک واژه و مفهوم تعریف شده به شکلی مبهم است که اخیرا به عنوان توصیف گر بسیاری از انواع روشهای سنتی به‌کارگرفته شده است. این روشها عبارتند از:
_ بازاریابی ویروسی(Viral) از طریق شبکه های اجتماعی
_ بازاریابی محیطی Ambient
_ بازاریابی حضوری Presence
_ بازاریابی ریشه ایGrassroots
_ بازاریابی گزینشی Alternative
_ بازاریابی کلامی Buzz
_ بازاریابی پنهان یا سری Undercover
_ بازاریابی تجربی Experiental

ادامه مطلب ...

مدل ها و الگوریتم های داده کاوی-۱

در این بخش قصد داریم مهمترین الگوریتم ها و مدل های داده کاوی را بررسی کنیم. بسیاری از محصولات تجاری
داده کاوی از مجموعه از این الگوریتم ها استفاده می کنند و معمولا هر کدام آنها در یک بخش خاص قدرت دارند
وبرای استفاده از یکی از آنها باید بررسی های لازم در جهت انتخاب متناسب ترین محصول توسط گروه متخصص در
نظر گرفته شود.
نکته مهم دیگر این است که در بین این الگوریتم ها و مدل ها ، بهترین وجود ندارد و با توجه به داده ها و کارایی
مورد نظر باید مدل انتخاب گردد. 

 

 

شبکه های عصبی
شبکه های عصبی از پرکاربردترین و عملی ترین روش های مدل سازی مسائل پیچیده و بزرگ که شامل صدها متغیر
هستند می باشد. شبکه های عصبی می توانند برای مسائل کلاس بندی (که خروجی یک کلاس است) یا مسائل
رگرسیون (که خروجی یک مقدار عددی است) استفاده شوند.
هر شبکه عصبی شامل یک لایه ورودی 51 می باشد که هر گره در این لایه معادل یکی از متغیرهای پیش بینی می
باشد. گره های موجود در لایه میانی وصل می شوند به تعدادی گره در لایه نهان 52 . هر گره ورودی به همه گره های
لایه نهان وصل می شود. 

 

گره های موجود در لایه نهان می توانند به گره های یک لایه نهان دیگر وصل شوند یا می توانند به لایه خروجی
53 وصل شوند.
[ لایه خروجی شامل یک یا چند متغیر خروجی می باشد.[ 2

ادامه مطلب ...

شرکت‌های «بازاریابی شبکه‌ای» با «شرکت‌های هرمی» چه تفاوتی دارند؟

«شرکت‌های هرمی» و «شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای» دو واژه‌ای هستند که به دلیل مشخص نبودن تعریف آن‌ها، برخی‌ها بین آن‌ها فرقی قائل نمی‌شوند و این موضوعی است که در هفته‌های اخیر مسوولان وزارت بازرگانی هرچند بر آن تاکید داشته‌اند اما شاید تاکنون به‌صورت شفاف کسی به تفاوت این دو اشاره‌ای نکرده است که این بار رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی با توضیحاتی درباره جزییات شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، به تفاوت آن با شرکت‌های هرمی می‌پردازد.
به گزارش ایسنا، اواسط آذرماه امسال بود که بحث‌هایی مبنی بر این که شرکت‌های بازاریابی ساماندهی می‌شوند مطرح و به این شبهه منجر شد که شاید وزارت بازرگانی قصد دارد با این اقدام، فعالیت‌های شرکت‌های هرمی را قانونی کند.
از واکنش‌های مسوولان مختلف و حتی برخی مراجع به این موضوع که بگذریم، خود وزارت بازرگانی نیز هرچند در این مورد توضیحاتی داد اما باز هم نمی‌توان مدعی شد که تمام شائبه‌ها در این مورد به پایان رسید. این بحث‌ها ادامه داشت تا اینکه اوایل دی‌ماه امسال توسط وزارت بازرگانی اعلام شد این طرح ساماندهی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با هدف جلوگیری از گسترش فعالیت‌های‌ هرمی اجرا می‌شود.
نیاز به توضیحات شفاف در این مورد، بهانه‌ای است تا رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در این مورد توضیحات بدهد و به صورت مشخص تفاوت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را با شرکت‌های هرمی بیان کند.
«ممنوع بودن دریافت هرگونه وجهی یا معادل آن تحت عنوان حق عضویت، سپرده‌گذاری و یا قبول نمایندگی جهت هرگونه فعالیت اقتصادی سودآور دیگر از طرف شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و ممنوع بودن صرف گسترش شبکه انسانی و جذب توزیع‌کنندگان کالا و پول‌گردانی و ارایه محصولات موهومی، خرید و فروش جایگاه در نمودار درختی و یا محصولاتی که تولید آن‌ها در آینده محتمل باشد» دو تفاوت عمده‌ شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی است که حسن راد‌مرد به آن اشاره می‌کند.
رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در این مورد با اشاره به ساماندهی فعالیت شرکت‌هایی که کالاهای خود را در قالب بازاریابی شبکه‌ای به دست مشتری می‌رسانند‌ به عنوان یکی از فعالیت‌های وزارت بازرگانی در سال جاری، در این مورد توضیح می‌دهد: دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه‌ای در 18 آذر ماه امسال توسط معاونت توسعه بازرگانی داخلی تصویب و برای اجرا به مرکز امور اصناف و بازرگانان ابلاغ شده است.

ادامه مطلب ...

چگونه می توانیم از قرار گرفتن سایتمان در لیست سیاه موتورهای جستج

چگونه می توانیم از قرار گرفتن سایتمان در لیست سیاه موتورهای جستجو جلوگیری کنیم؟

چرا سایت ما در موتورهای جستجو ثبت نمی شود؟ یا چگونه می توانیم از قرار گرفتن سایتمان در لیست سیاه موتورهای جستجو جلوگیری کنیم؟

اگر متوجه شده اید که هرکاری میکنیدنمی توانید سایت خودتان را در موتورهای جستحو ثبت کنید، این مطلب را حتما بخوانید.

چرا سایت ما در موتورهای جستجو ثبت نمی شود؟ یا چگونه می توانیم از قرار گرفتن سایتمان در لیست سیاه موتورهای جستجو جلوگیری کنیم؟

اگر متوجه شده اید که هرکاری میکنیدنمی توانید سایت خودتان را در موتورهای جستحو ثبت کنید، این مطلب را حتما بخوانید.

بهترین روش برای برای جلوگیری از بروز این مشکل، عدم استفاده از روشهای سوال برانگیز برای موتورهای جستجو است. البته اگر متوجه شدید که با استفاده از روشهائی که در ادامه این مبحث ارائه شده ، بازهم سایت شما در لیست سیاه نیست، بدانید که در حال حاضر بدلیل استفاده از این روشها رتبه سایت شما پائین آمده و در آینده نه چندان دور سایت شما در این لیست قرار خواهد گرفت. در ادامه این مبحث از سایتهائی که نام آنها در لیست سیاه قرار میگیرد با عنوان سایتهای بلوکه شده نام می بریم. بلوکه شدن یک سایت می تواند از طریق بلوکه شدن نام دامنه سایت شما یا آی پی آدرس سایت شما باشد.
اما اینکه از چه کارهائی باید اجتناب کنیم تا سایت ما در لیست سیاه موتورهای جستجو قرار نگیرد و بلوکه نشود.

1- سایت دوقلو
سایتهای دوقلو به سایتهائی گفته می شوند که محتوای یکسانی دارند اما آدرس دسترسی به آنها متفاوت است. استفاده از دو آدرس با محتوای یکسان یکی از روشهائی است که تعدادی از سایتها یا مشاوران سایتها برای بالا بردن رتبه سایت (Page Ranking) استفاده می کنند. استفاده از این روش می تواند باعث بلوکه شدن کل سایت شما بشود.

2- مخفی سازی
تعدادی از سایتها با استفاده از صفحاتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده اند ولی محتوای چندانی برای کاربران سایت ندارند، بعنوان صفحات ورودی استفاده می کنند. این صفحات برای معرفی سایت به موتورهای جستجو استفاده می شوند در حالیکه صفحات اصلی سایت برای بازدیدکنندگان متفاوت هستند. این صفحات بطور خودکار توسط موتورهای جستجو در سایت تشخیص داده شده و در کوتاه مدت باعث کاهش رتبه سایت و در بلند مدت باعث بلوکه شدن سایت خواهد شد.

ادامه مطلب ...

مجموعه نکات کلیدی برای طراحان وب

 به نظر شما چه تعداد از وب سایتهای موجود، اصول طراحی حرفه ای را رعایت
            کرده اند؟ به جرات می توان گفت در بیش از ۷۰ درصد وب سایتها چنین اصولی
            مورد توجه قرار نگرفته است.

            در این مقاله به نکاتی اشاره می شود که توجه به آنها در بالا بردن
            کیفیت سایتهای اینترنتی نقش بسزایی دارند.

            ▪ سرعت بارگذاری (load) صفحات :

            از مهمترین نکات در طراحی وب توجه به سرعت بارگذاری (load) صفحات سایت
            است که علی رغم این اهمیت، کمتر به آن توجه می شود. با استفاده از
            تکنیکهای برنامه نویسی و طراحی وب، سرعت بارگذاری صفحات را تا حد امکان
            افزایش دهید. دقت داشته باشید که اکثر کاربران، تحمل زیادی ندارند.

            ▪ پر رنگ کردن کلمات کلیدی :

            در مقالات و متون طولانی قرار گرفته در سایت، کلمات و عبارات کلیدی را
            پر رنگ کنید. با این کار به کاربران اجازه می دهید بدون مطالعه ی کل
            مطلب، یک طرح کلی در مورد آن در ذهن خود ترسیم کند.

            ▪ استفاده از متدهای جدید :

            همیشه سعی کنید از جدیدترین متدهای طراحی سایت استفاده کنید. بسیاری از
            روشهای قدیمی ساخت سایت دیگر مناسب نیست. برای مثال استفاده از فریم ها
            (Frames) ، اکتیوایس ها (ActiveX) ، اپلتهای جاوا (JAVA Applets) و ...
            اگرچه در بسیاری از مواقع جوابگوی نیازهای برنامه نویسان (طراحان)
            سایتها است ولی استفاده از آنها دیگر توصیه نمی شود.

            ▪ کد نویسی بدون اشتباه :

            در نوشتن کدهای html از نرم افزارهای ساخته شده برای این منظور استفاده
            کنید. استفاده از نرم افزارهایی چون Macromedia Dreamweaver باعث کاهش
            تعداد خطاهای احتمالی در کدهای یاد شده می گردند.

            ▪ اعتبار سنجی سایت :

            پس از کد نویسی و طراحی سایت، معتبر بودن کدهای نوشته شده را با
            استفاده از نرم افزارهای مربوط به آن بررسی کنید. برای مثال برای
            اعتبار سنجی کدهای HTML و CSS به ترتیب از نرم افزارهای آنلاین
            HTML-Validator و CSS-Validator استفاده نمایید.

ادامه مطلب ...

تصویب تعرفه سراسری خدمات مهندسی شبکه در سال 89

رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اعلام این خبر توضیح داد: تعرفه خدمات مهندسی شبکه سال 89،  بعد از تایید هیات مدیره، به مدت یک ماه روی سایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور قرار خواهد گرفت تا فعالان این حوزه نظرات خود را در این مورد به کمیسیون اعلام کنند تا تعرفه به تصویب نهایی برسد.

وی از انتشار کتاب تعرفه خدمات مهندسی  خبر داد و افزود: کمیسیون شبکه سازمان به منظور دسترسی آسان به اطلاعات این حوزه  قصد دارد به زودی کتاب تعرفه خدمات مهندسی شبکه را منتشر کند تا این کتاب مرجعی برای سازمان‌ها و ارگان‌ها و مشتریان دولتی باشد.

وی انتشار این کتاب و تعیین تعرفه خدمات مهندسی شبکه را نقطه تعامل بخش خصوصی و دولتی دانست و گفت: سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای بودجه‌بندی پروژه‌های خود به یک تعرفه واحد و استاندارد برای اجرای مناقصات نیاز دارند و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بدون هیچ چشمداشتی هر ساله این کار را انجام می‌دهد تا کارشناسان IT سازمان‌ها بتوانند به آن استناد کنند.

به گفته بابادی‌نیا، انتشار کتاب تعرفه خدمات مهندسی شبکه برای اولین بار در حوزه ICT انجام می‌شود و در سال‌های آتی نیز منتشر و به‌روز خواهد شد.

وی همچنین از انتشار کتاب تعرفه خدمات افتا خبر داد و افزود: این کتاب نیز به زودی توسط کمیسیون افتا منتشر خواهد شد.گفتنی است تعیین تعرفه سراسری خدمات مهندسی شبکه از سال 1383 توسط زیرگروه کمیته سخت‌افزار انجمن شرکت‌های انفورماتیک انجام می‌شد و از زمان تاسیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای این وظیفه به کمیسیون شبکه سازمان سپرده شد.

داستان های مدیریتی

روزی ، روزگاری پادشاهی 4 همسر داشت . او عاشق و شیفته همسر چهارمش بود . با دقت و ظرافت خاصی با او رفتار میکرد و او را با جامه های گران قیمت و فاخر میآراست و به او از بهترینها هدیه میکرد. همسر سومش را نیز بسیار دوست میداشت و به خاطر داشتنش به پادشاه همسایه فخر فروشی میکرد. اما همیشه میترسید که مبادا او را ترک کند و نزد دیگری رود. همسر دومش زنی قابل اعتماد، مهربان، صبور و محتاط بود. هر گاه که این پادشاه با مشکلی مواجه میشد، فقط به او اعتماد میکرد و او نیز همسرش را در این مورد کمک میکرد. همسر اول پادشاه، شریکی وفادار و صادق بود که سهم بزرگی در حفظ و نگهداری ثروت و حکومت همسرش داشت. او پادشاه را از صمیم قلب دوست میداشت، اما پادشاه به ندرت متوجه این موضوع میشد .
روزی پادشاه احساس بیماری کرد و خیلی زود دریافت که فرصت زیادی ندارد. او به زندگی پر تجملش می اندیشید و در عجب بود و با خود میگفت "من 4 همسر دارم ، اما الان که در حال مرگ هستم ، تنها مانده ام."
بنابراین به همسر چهارمش رجوع کرد و به او گفت" من از همه بیشتر عاشق تو بوده ام. تو را صاحب لباسهای فاخر کرده ام و بیشترین توجه من نسبت به تو بوده است. اکنون من در حال مرگ هستم، آیا با من همراه میشوی؟" او جواب داد "به هیچ وجه!" و در حالی که چیز دیگری میگفت از کنار او گذشت. جوابش همچون کاردی در قلب پادشاه فرو رفت. پادشاه غمگین، از همسر سوم سئوال کرد و به او گفت "در تمام طول زندگی به تو عشق ورزیده ام، اما حالا در حال مرگ هستم. آیا تو با من همراه میشوی؟" او جواب داد "نه، زندگی خیلی خوب است و من بعد از مرگ تو دوباره ازدواج خواهم کرد." قلب پادشاه فرو ریخت و بدنش سرد شد. بعد به سوی همسر دومش رفت و گفت "من همیشه برای کمک نزد تو می آمدم و تو همیشه کنارم بودی. اکنون در حال مرگ هستم. آیا تو همراه من میآیی؟ او گفت "متأسفم ، در این مورد نمیتوانم کمکی به تو بکنم، حداکثر کاری که بتوانم انجام دهم این است که تا سر مزار همراهت بیایم". جواب او همچون گلوله ای از آتش پادشاه را ویران کرد. ناگهان صدایی او را خواند، "من با تو خواهم آمد، همراهت هستم، فرقی نمیکند به کجا روی، با تو میآیم." پادشاه نگاهی انداخت، همسر اولش بود ! او به علت عدم توجه پادشاه و سوء تغذیه، بسیار نحیف شده بود. پادشاه با اندوهی فراوان گفت: ای کاش زمانی که فرصت بود به تو بیشتر توجه میکردم .
در حقیقت، همه ما در زندگی کاری خویش 4 همسر داریم. همسر چهارم ما سازمان ما است. بدون توجه به اینکه تا چه حد برایش زمان و امکانات صرف کرده ایم و به او پرداخته ایم، هنگام ترک سازمان و یا محل خدمت، ما را تنها میگذارد. همسر سوم ما، موقعیت ما است که بعد از ما به دیگران انتقال می یابد. همسر دوم ما، همکاران هستند. فرقی نمیکند چقدر با هم بوده ایم، بیشترین کاری که میتوانند انجام دهند این است که ما را تا محل بعدی همراهی کنند. همسر اول ما عملکرد ما است . اغلب به دنبال ثروت ، قدرت و خوشی از آن غفلت مینماییم. در صورتیکه تنها کسی است که همه جا همراهمان است .

همین حالا احیائش کنید، بهبود سازید و مراقبتش کنید

ادامه مطلب ...

مدیریت تجارت الکترونیک(E-Commerce )در سازمان

فرنود حسنی
Manager_ict@yahoo.com 


یکی از مهمترین آثار و تبعات رشد و توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی(ICTs) در عصر حاضر ظهور پدیده تجارت الکترونیک(E-Commerce) بوده است. تجارت الکترونیک که همگام و همپای توسعه اینترنت قوت و بسط بیشتری یافت زمینه لازم را در جهت رشد و توسعه اقتصادی فراهم می کند و راندمان کمی و کیفی مبادلات تجاری را افزایش می دهد. افزایش و گسترش عرصه های رقابتی را در مراودات تجاری باعث می شود و موجب تولید مشاغل جدید در سازمان می شود.
مدیران پیشرو در عرصه فعالیت های تجاری خود ضمن تحکیم وتوسعه شاخصهایICT بر حسب نیازهای سازمان از ظرفیتهای مثبت آن نیز در امور تجاری بهره می برند و با ساختار شکنی اقدام به حذف و یا کمرنگ کردن نقش تجارت به شیوه سنتی می کنند. به خاطر داشته باشید که یکی از معضلات و مشکلات تجارت سنتی، کندی سرعت مبادلات و حجم بالای فعالیت برای انجام مبادله است.اما تجارت الکترونیک با تسریع در روند مبادله فعالیت کمی را نیز می طلبد. در سازمانهای پویا مدیران با شناخت مناسب از ساختار سازمان و کالاهای تولیدی اقدام به راه اندازی پایگاه اینترنتی ویژه ای با قابلیت ها و نیازهای مورد استفاده در ارتباطات تجارت الکترونیکی می کنند. 


خاطر نشان می شود که یکی از شاخه های مهم و ظریف در طراحی حرفه ای سایت، طراحی و برنامه نویسی برای سایتهایی است که به صورت ویژه به تجارت الکترونیکی اختصاص داده می شوند. هر پایگاه اینترنتی می تواند در قالب یک فروشگاه کوچک در دنیای بزرگ اینترنت قلمداد شود بنابراین لازم است در راه اندازی یک پایگاه اینترنتی که بستر مبادلات الکترونیکی سازمان شما خواهد بود از شاخصه های لازم در جذب و حفظ مشتریان استفاده شود تا مشتری از مزایا و امکاناتی که دراختیارش می گذارید به خوبی اگاه شود. مهمترین و حساس ترین موضوع در تجارت الکترونیک سرویس های پشتیبانی مناسب از جانب شما برای مشتری است باید دقت کنید تا هر یک از مشتریان کالای خود را با کیفیت مناسب و در کوتاهترین زمان ممکن در یافت کنند. توجه داشته باشید علی رغم این که زبان پایه مورداستفاده از شبکه جهانی اینترنت انگلیسی است قطعاٌ مشتریانی در سراسرجهان از پایگاه اینترنتی شما بازدید خواهند کرد. 


بنابراین توصیه می شود پایگاه اینترنتی سازمان خود را حداقل در سه نسخه  متفاوت از نظر زبانی تهیه و انتشار دهید و به روزرسانی کنید. این موضوع می تواند در طراحی سایت شما نیز مهم باشد شما بایستی در طراحی سایت ازویژگیها و شاخص های بومی مردمی که از هریک از نسخه های سایت شما دیدن می کنند آگاهی داشته باشید و به روحیات و علایق آنها را در طراحی مورد توجه قرار دهید. این مسئله درجذب و گرایش و تبلیغ سایت شما در بین جستجو گران اینترنت موثر است. توجه داشته باشید همیشه برای آن دسته از افرادی که از طریق اینترنت با شما وارد مراودات تجاری و در نهایت معامله می شوند امتیازات و امکانات ویژه ای لحاظ کنید. چون این افراد در صورتی که از سوی شما حرکت مثبتی نبینند ارتباط خود را با شما قطع خواهند کرد. سعی کنید از طرق مختلف نسبت به جمع آوری اطلاعات در مورد قوانین تجارت، واردات و صادرات، گمرک و بیمه سایر کشورها علی الخصوص کشورهایی که طرف معاملات شما هستند اقدام کنید. همچنین مطالعاتی در مورد شیوه های پرداخت و دریافت پول به صورت الکترونیکی صورت دهید. سازمان شما با استفاده از تجارت الکترونیک می تواند آگاهی خود را از نظام های عرضه و تقاضا در دنیای مجازی افزایش دهد و از نیازها و کمبودها نسبت به کالاهای مختلف در تمام نقاط جهان اطلاع حاصل کند و ازمیزان پیشرفتها و تحولات صورت گرفته در سایر شرکتها و سازمانهای رقیب به سرعت اگاهی پیدا کند و در مقابل تمام این موارد استراتژی و برنامه های لازم را پیش بگیرد. 


با مسائل مطرح شده اهمیت تجارت الکترونیک و پیوستن به استفاده کنندگان از این پدیده نوظهور برای سازمان ها مورد اشاره قرار گرفت اما باید دید که یک سازمان برای دست یافتن به اهداف و برنامه های مورد انتظار از تجارت الکترونیک نیازمند فراهم کردن چه ابزارها و زیر ساختهایی است.

ادامه مطلب ...

فناورى اطلاعات: فرصتى براى جهش

خلاصه : جهانى نو، جهانى دیگر، تولد یافته است: جهانى که در آن «اطلاعات» برترین «قدرت» است، و قدرتها و توانمندیهاى دیگر در قلمرو اقتصاد، آموزش، فرهنگ، و .... از آن نشات مى یابند. از این است که سازمان آموزشى، علمى و فرهنگى ملل متحد (یونسکو) قصد دارد پیشنهاد کند که «دسترسى به سپهر اطلاعاتى» (Cyber Space) نیز یکى از حقوق اساسى انسانها به‌شمار آید و به اعلامیه جهانى حقوق بشر افزوده شود. این تصمیم یونسکو نه تنها از تولد دنیاى نو خبر مى دهد، بلکه درعین حال، تعریف جدیدى از انسان و حقوق بشر را نیز دربردارد: در جهان نو، در این دهکده کوچک، انسان توسعه یافته آن کسى است که به «اطلاعات» دسترسى داشته باشد؛ اطلاع یافتن، دانستن و آگاه شدن، نه تنهایک ضرورت، بلکه یک «حق» است. این دوران جدید در تاریخ حیات بشر را به نامهاى گونه گون نامیده اند: دوران انفجار اطلاعات، عصر انقلاب رایانه اى، جهان اینترنت، و .... نامش هرچه باشد، مهمترین ویژگى آن گسترش شبکه اطلاعاتى در ابعاد جهانى، و پیشرفت و شکوفایى شگفتى انگیز «فناورى اطلاعات» است. در تار بزرگ جهان گستر ضیاف
متن کامل :

جهانى نو، جهانى دیگر، تولد یافته است: جهانى که در آن «اطلاعات» برترین «قدرت» است، و قدرتها و توانمندیهاى دیگر در قلمرو اقتصاد، آموزش، فرهنگ، و .... از آن نشات مى یابند.
از این است که سازمان آموزشى، علمى و فرهنگى ملل متحد (یونسکو) قصد دارد پیشنهاد کند که «دسترسى به سپهر اطلاعاتى» (Cyber Space) نیز یکى از حقوق اساسى انسانها به‌شمار آید و به اعلامیه جهانى حقوق بشر افزوده شود. این تصمیم یونسکو نه تنها از تولد دنیاى نو خبر مى دهد، بلکه درعین حال، تعریف جدیدى از انسان و حقوق بشر را نیز دربردارد: در جهان نو، در این دهکده کوچک، انسان توسعه یافته آن کسى است که به «اطلاعات» دسترسى داشته باشد؛ اطلاع یافتن، دانستن و آگاه شدن، نه تنهایک ضرورت، بلکه یک «حق» است.
این دوران جدید در تاریخ حیات بشر را به نامهاى گونه گون نامیده اند: دوران انفجار اطلاعات، عصر انقلاب رایانه اى، جهان اینترنت، و .... نامش هرچه باشد، مهمترین ویژگى آن گسترش شبکه اطلاعاتى در ابعاد جهانى، و پیشرفت و شکوفایى شگفتى انگیز «فناورى اطلاعات» است. در تار بزرگ جهان گستر ضیافتى برپاست: ضیافتى از داده ها و دانسته ها، دانش و دانایى، پرسشها و پاسخها. هرکس که بخواهد، مى تواند به قدر همت خویش از این گنجینه سهمى ببرد. پنجره ها را به روى هیچ کس نبسته اند، اما کسى را هم دوبار بدین ضیافت فرانمى خوانند؛ و زمانه غافلان و کاهلان را سزا خواهد داد.

ادامه مطلب ...