فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

رویکردی ایرانی برای شش ‌سیگما

در این مقاله براساس تجربیات حاصله از انجام بیش از 300 پروژه شش‌سیگما در سازمانهای ایرانی اعم از تولیدی و خدماتی، و آموزش شش‌سیگما در سطوح کارشناسی کمربندسبز، کمربندسیاه و مدیران شش‌سیگما در ایران پیشنهاداتی برای اجرای اثربخش رویکرد بهبود شش‌سیگما با درنظر گرفتن شرایط منحصر بفرد سازمانهای ایرانی ارائه شده است. این مقاله سعی دارد تا مدیران و کارشناسان شش‌سیگما را از موانع بازدارنده و فرصتهای توسعه شش‌سیگما در ایران آگاه سازد. موضوعاتی که دراین مقاله مورد بررسی قرار گرفته است طیف متنوعی از نکات را دربرگرفته است که می‌توان به بررسی زیرساختهای شش سیگما، نقش مدیریت در شش‌سیگما و درنهایت اعمال تصحیحات و اصلاحاتی بر متدولوژی DMAIC1 اشاره نمود.

ادامه مطلب ...

درایت در فناوری اطلاعات ... IT

اگرچه اکنون مدیریت سبد دارایی (IT (IT PORTFOLIO یکی از بهترین اقدامات محسوب می‌شود، اما با این حال بسیاری از شرکتها هنوز بازدهی کمتر از پتانسیل واقعی خود از سرمایه گذاری IT به دست می آورند.
مطالعات اخیر نشان می دهد مقدار قابل توجهی ارزش افزوده می تواند به وسیله اجرای مجموعه ای از فعالیتها و فراگردهای به هم پیوسته کسب و کار که روی هم رفته «درایت IT» نامیده می شود، به دست آید.

درباره تحقیق
این مقاله حاصل 5 سال مطالعه روی مدیران IT و مدیران ارشد اطلاعات (CIO 147 ) شرکت آمریکایی است که با بحث و تبادل نظر با مدیران IT سازمانهای بزرگ آمریکایی ، اروپایی و آسیاسی تکمیل شد. داده ها به شکل شخصی و با تلفن توسط شرکت تحقیقاتی «هرت- هنکس» از سال 2001 تا 2003 جمع‌آوری شدند. برای درک بهتر نقش و تاثیر درایت IT ، مصاحبه ها و بحثهایی با مدیران ارشد اطلاعاتی و دیگر مدیران ارشد از سال 2003 تا 2005 ترتیب داده شد. داده های مربوط به سبد دارایی IT از 640 شرکت در سال 2005 جمع آوری شد.
مجموع کل سرمایه گذاری IT شامل تمام هزینه های متمرکز و غیر متمرکز IT (چه تأمین از داخل و یا خارج) به علاوه هزینه تمام کارکنان و مدیرانی که مشغول خدمات IT هستند می شود. جامعه آماری متشکل از 58 درصد سازمانهای تولیدی و 42 درصد شرکتهای خدماتی می شود که در لیست نشریه فرچون آمده اند. تمام نتایج به لحاظ آماری معنی دار و مبتنی بر تحلیل رگرسیون هستند.

ادامه مطلب ...

کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت

 

در محیط تجاری رقابتی و دائماً در حال تغییر امروز کسب و کارها دیگر نمی توانند بر یک بازار ثابت و پایدار برای محصولات خود متکی باشند.

آنها باید در زمینه های کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، با رقبایی که روز به روز در حال افزایش هستند، رقابت نمایند. برای موفقیت در بازارآنها نه تنها باید قیمت ها را پایین آورد بلکه باید تغییرات عمدۀ بیشتری را در روش های تولید، روابط تجاری و حتی فرهنگ سازمانی خود به عمل

آورند. کاربرد فناوری های اطلاعات و ارتباطی می تواند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم فرایند تولید را پشتیبانی نماید. در این قسمت پس از بررسی سیر تحول کاربد فناوری در صنعت به تعدادی از کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت اشار ه می شود.
 

دانلود مقاله در ادامه مطلب موجود است.

ادامه مطلب ...

سمینار روش کاربردی تحلیل نیازمندی‌های نرم‌افزار

 گزارش ایتنا، کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در ادامه برگزاری موفق سمینارهای گذشته خود در سال ۸۹، سمینار "روش کاربردی تحلیل نیازمندی‌های نرم‌افزار" را با هدف ارایه روشی کاربردی برای تحلیل نیازمندی­‌های نرم‌افزار در روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه سال جاری از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل دبیرخانه سازمان به نشانی: تهران، خیابان سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه نهم، شماره ۱۳ برگزار می‌کند.

اهم موضوعات این سمینار عبارتند از:
 

................

ادامه مطلب ...

مراجع انگلیسی Work_Breakdown_Structure

یکی از عزیزان در صندوق پستی اینجانب درخواست مقالات و منابع معتبر به زبان انگلیسی پیرامون مبحث  Work_Breakdown_Structure را داشته اند. امید است مطالب ذیل مورد توجه شما عزیزان بویژه این بازدیدکننده محترم قرارگیرد. 

 

 

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

ادامه مطلب ...

ساختار شکست کار چیست (WBS)

نسخه 2000 راهنمای [3][3]PMBOK ، ساختار شکست کار را اینگونه تعریف می نماید :

گروه بندی عناصر به شیوه‌ای مبتنی بر اقلام قابل تحویل[4][4] که محدوده کل پروژه را تعریف و سازماندهی می‌نماید ؛ هر یک از سطوح پایینی نشانگر تعریفی دقیقتر از کار پروژه هستند .

همچنین در نسخه 2000 راهنمای PMBOK واژه «قلم قابل تحویل» اینگونه تعریف شده است :

هر گونه خروجی یا نتیجه قابل ممیزی ، محسوس و قابل سنجش که تولید آن برای تکمیل یک پروژه یا بخشی از آن ضرورت دارد . در اغلب موارد این اصطلاح در مفهوم خاص‌تر خود برای اشاره به یک قلم قابل تحویل خارجی – یعنی قلمی که نیازمند تصویب حامی پروژه[5][5] یا مشتری[6][6] باشد – به کار می‌رود .

عناصر ساختار شکست کار ، چشم‌اندازی روشن از محصول نهایی پروژه و فرایند کلی تولید آن را پیش روی ذینفعان پروژه[7][7] قرار می‌دهند . ساختار شکست کار ، محدوده پروژه را به صورت سلسله مراتبی[8][8] ، قابل کنترل و بسته‌های کاری[9][9] قابل تعریف تقسیم‌بندی می‌کند . این بسته‌ها بین نیازهای کنترلی مدیریت و سطح مناسب و اثربخش اطلاعات پروژه ایجاد توازن می‌نمایند .  سطوح مختلف ساختار شکست کار به امر تمرکز یافتن ارتباطات با ذینفعان پروژه یاری می‌رسانند و نیز سبب شناسایی دقیق درجه پاسخگویی افراد ، متناسب با سطح جزییات پروژه به منظور مدیریت و کنترل پروژه مورد نیاز می‌شوند

ادامه مطلب ...

10 الگوریتم از برترین های داده کاوی

خلاصه مقاله:
داده کاوی یکی از پیشرفتهای اخیر در حوزه کامپیوتر برای اکتشاف عمقی داده هاست. داده کاوی اطلاعات پنهانی که برای برنامه ریزیهای استراتژیک می تواند حیاتی باشد را آشکار می سازد این مقاله به بررسی 10 الگوریتم برتر داده کاوی منتخب کنفرانس بین المللی داده کاوی ICDM می پردازد الگوریتم های k-means,SVM,C4.5,Pagerank,Adaboost,KNN,Apriori,CART, Navie beys,EM این 10 الگوریتم برتر درزمره پرقدرت ترین الگوریتمهایی هستند کدر تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند این الگوریتم حوزه های classification,clustering,statistical learning , association,link mining را پوشش میدهند که همگی از مباحث بسیار مهم در تحقیقات داده کاوی محسوب می شوند سعی بر ان است که این الگوریتم ها توضیح داده شده نقاط قوت و ضعف آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
 

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید. 

 

ادامه مطلب ...

جست‌وجو در اینترنت بدون نیاز به تایپ

گوگل قابلیت جدیدی معرفی است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند فقط با صحبت کردن و بدون نیاز به تایپ، در اینترنت به جست‌وجو بپردازند.

به گزارش ایتنا به نقل از الیوم السابع، این ویژگی که Speechify نام دارد، فعلاً در نسخه ۱۱ مرورگر کروم به کار گرفته شده است.

هر چند این کار در مرحله آزمایشی قرار دارد ولی پس از تثبیت، می‌توان آن را در بسیاری از جست‌وجوگرهای مشهور از قبیل بینگ، آمازون و حتی یوتیوب نیز شاهد بود.

ادامه مطلب ...

مقاله سنجش موفقیت برنامه ریزی فناوری اطلاعات

برای برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی چارچوبهای متفاوتی ارائه شده است، ولی هنوز سازمانها در تدوین استراتژیهای فناوری اطلاعات با مشکلاتی مواجه هستند که نهایتا این مشکلات منجر به شکست برنامه‌ها می‌شود. این شکست‌ها غالبا به این دلیل است که چارچوبهای مختلف برنامه‌ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات، در شناسایی مشکلات ریشه‌ای مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی که بندرت مشکلات فنی و تکنولوژیک هستند، دچار ناکارایی هستند که این امر ناشی از توجه نکردن به رابطه بین فناوری اطلاعات با محتوای سازمانی است. در این مقاله سعی شده است تا با ارائه یک مدلی با رویکرد سازمانی، عواملی که کیفیت و موفقیت این فرایند را متاثر می‌کنند، شناسایی کنیم.
 

مقدمهبرنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی(IT/ISSP) عامل اساسی در انسجام فناوری اطلاعات در یک سازمان برای افزایش مزیت رقابتی است. طبق مطالعات انجام شده روی مباحث سیستم‌های اطلاعاتی، برنامه ریزی استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی یکی از ده موضوع اصلی است که مدیران شرکتها و متخصصان سیستم‌های اطلاعاتی با آن مواجهند.

فرایندIT/ISSP شامل افقهای برنامه ریزی بلندمدت برای سرمایه ها، خدمات انسانی، تخصص فنی، الزامات سخت افزاری و نرم افزاری برای استفاده از فرصتهای پیش آمده است. لدرر و ستی (1996) نشان دادند که IT/ISSP ناقص ممکن است منجر به شکست پیش بینی های انجام شده برای سرمایه گذاریها در سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات شود که نهایتا منجر به ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی غیر منعطف ، تکراری و ناقص می‌شود. برنامه ریزی استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی یک وظیفه مدیریتی بسیار مهم است که باعث می‌شود تا سازمان بطور اثربخشتر و مناسبتر از فناوری اطلاعات استفاده کند.

ادامه مطلب ...

بازاریابی اینترنتی با رویکرد چهار سی (۴p)

این مقاله مروری بر انتقاداتی است که در زمینه آمیزه بازاریابی 4p صورت گرفته است. آمیزه‌ای که مهمترین ابزار معمول و رایج بازاریابی سنتی و موضوعات اصلی را به عنوان بنیان و پایه بازاریابی واقعی (فیزیکی وسنتی) در 4 گروه (PRODUCT, PRICE, PLACE, PROMOTION) طبقه‌بندی می‌کند. در این مقاله توضیح داده می شود که بکارگیری ابزار مذکور (4p) و تفکر بر مبنای پارادایم یادشده ، جهت فضای مجازی و بازاریابی الکترونیکی انتخاب نامناسبی است. دو محدودیت اصلی این آمیزه در محیطهای مجازی عبارتند از :
-1 کمرنگ شدن جایگاه عناصر این آمیزه (هر یک از P ها ) در محیط اینترنت
-2 فقدان عناصر راهبردی در مدل مذکور
هسته اصلی این مقاله، بر پایه این فرض بنیان شده است که موفقیت در زمینه تجارت الکترونیک منوط به یکپارچه‌سازی کامل فعالیتهای مجازی ( تحت وب ) با استراتژی های فیزیکی (سنتی) شرکت از جمله برنامه بازاریابی و سایر فرایندهای سازمانی است. عناصر آمیزه بازاریابی جدید 4s، یک پایه و بنیاد خردمندانه و کارکردی (اجرایی) برای طراحی و اجرای بازاریابی در محیطهای مجازی ( الکترونیکی) ارائه می‌دهد.
 

 

رضا برادران کاظم زاده، فاطمه شکرریز اردلانی
منبع: ماهنامه تدبیر، شماره  177

ادامه مطلب ...