فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

بهترین تکنولوژی‌ها سال 88

بهترین تکنولوژی‌ها سال 88 نوشین هژبرنژاد- دنیای کامپیوتر و ارتباطات
در سال گذشته شاهد بودیم که اختراعات و ابداعات گوناگونی در زمینه کامپیوتر، ارتباطات و IT بوجود آمد بعضی از آنها با استقبال گسترده‌ای روبرو شد که بدین قرار است.

سیستم‌عامل Snow Leopard Mac OS شرکت اپل سیستم عامل جدید خود را با نام Snow Leopard یا پلنگ برفی در سال گذشته ارائه کرد که نسخه کامل شده سیستم عامل Leopard است. این سیستم صرفا برای کامپیوترهای رومیزی طراحی شده و مبتنی بر سیستم عامل یونیکس می‌باشد. این سیستم عامل از لحاظ طراحی دارای محیطی زیباست و کار با آن بسیار ساده است و همچنین دارای سرعت بالایی در هنگام نصب، بوت کردن و خاموش کردن است. سرعت بالای این سیستم عامل هنگام اتصال به شبکه که تا 45 درصد افزایش یافته از اهمیت زیادی برخوردار است.

پلنگ برفی در هنگام نصب تنها به 6 گیگابایت فضای خالی حافظه نیاز دارد و از این جهت در دسته سیستم‌های سبک قرار می‌گیرد. آدرس‌دهی در آن 64 بیتی است و از جهت امنیت مطلوب است. در طراحی آن از هوش مصنوعی نیز استفاده شده که به کاربر اجازه می‌دهد تا ساختار پاراگراف در متن PDF را حدس بزند یکی از ویژگی‌های این سیستم استفاده از پهنای باند کم است که بکارگیری ichat را امکان‌پذیر می‌سازد. قیمت آن نیز 30 دلار تعیین شده که در مقایسه با دیگر سیستم‌های عامل قیمت مناسبی است.

Windows 7
Window 7 برای کامپیوترهای PC طراحی شده و از جهات گوناگون حائز اهمیت است. محیط کاری این سیستم، لمسی و بسیار ساده است. با استفاده از XP Mode کاربر می‌تواند بطور مجازی ویندوز XP را هم‌زمان با ویندوز 7 داشته باشد. امکاناتی مانند مدیریت صفحات باز و منظم کردن و تغییر اندازه پنجره‌ها در این سیستم تعبیه شده، Jumplist یا لیست پرش به منظور دسترسی به آخرین فایل‌ها و صفحات باز شده نرم‌افزارهای مختلف است. هنگام ایجاد مشکل PRS (Problem Steps Recorder) یا ثبت قدم به قدم مشکلات طراحی شده تا رفع آنها آسان‌تر گردد. Windows Media Player در ویندوز 7 بسیار توسعه یافته و دارای سیستم Homegroup یا به اشتراک‌گذاری پیشرفته‌ای است. بعنوان نمونه فایل صوتی و یا تصویری که در یک کامپیوتر در حال اجراست قابل پخش شدن توسط اسپیکر کامپیوتر دیگری می‌باشد که به شبکه متصل است.

iPadiPad ساخت شرکت اپل که سال گذشته با هیاهوی بسیار رونمایی شد کامپیوتری کوچک و قابل حمل است اندازه طول آن 25 سانتی‌متر و ضخامت آن 1.3 سانتی‌متر است و وزنی معادل 680 گرم دارد بدون صفحه کلید است و صفحه نمایش آن از نوع LED و لمسی است که از وضوح بالایی برخوردار است. این کامپیوتر با هر بار شارژ کردن به مدت 10 ساعت قابل استفاده است. ipad بسیار شبیه iphone است زیرا همان سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی آیفون در آن تعبیه شده است . ipad اولین دستگاه ساخت شرکت اپل است که دارای سرویس iBookstore و برنامه‌های کاربردی ebook یا کتاب‌خوان می‌باشد، این موضوع باعث شده است تا با Kindle آمازون مقایسه شود. این کامپیوتر کوچک در سه نوع 16 گیگابایتی با قیمت 499 دلار، 32 گیگابایتی 599 دلار و 64 گیگابایتی 899 دلار ارائه شد.

کاغذهای الکترونیکی
ePaper کاغذهای الکترونیکی تکنولوژی نوینی است که در ساخت آنها از مواد ارگانیک استفاده شده است و شرکت‌های مهمی در صدد طراحی و ساخت آن هستند. به عنوان نمونه نمایشگر الکترونیکی PRS-505 وPRS-700 ساخت شرکت sony دارای صفحه نمایشگر لمسی است و از لحاظ دید چشم بسیار مناسب است. سایت Amazon کتاب الکترونیکی بنام Kindle ارائه کرده است که دارای صفحه نمایشی کاغذی شکل در ابعاد 600 در 800 اینچ و دارای قدرت تفکیک‌پذیری بالایی است.

با این تکنولوژی 2500 کتاب در وسیله‌ای بسیار سبک، انعطاف‌پذیر و قابل حمل جای می‌گیرد، وسیله‌ای که قابلیت تا شدن و لوله شدن را هم دارد. در این وسیله، صفحه نمایشگر شفاف است و نور زمینه بصورت متمرکز به چشم می‌رسد در نتیجه چشم را خسته نمی‌کند و تغییر زاویه دید بیننده نسبت به صفحه نمایشگر، تفاوتی در دید فرد نسبت به صفحه ایجاد نمی‌کند، حتی اگر این صفحات در معرض تابش نور مستقیم خورشید یا محیط قرار گیرند از لحاظ دید مشکلی ایجاد نمی‌کنند در واقع تفاوت زیادی با صفحات کاغذی ندارد. مصرف انرژی در آنها بسیار پایین است و با باتری‌های مخصوصی شارژ می‌شود. اطلاع‌رسانی لحظه‌ای، دسترسی سریع به اطلاعات و داشتن تصویر، فیلم و صدا همراه با متن از دیگر محاسن آنهاست.

Google Buzz
Google Buzz یک شبکه اجتماعی و پیام‌رسانی است که به خدمات گوگل اضافه شده است. کاربران مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند facebook , Twitter و ... می‌توانند با یکدیگر در ارتباط بوده و نظرات، عکس، فیلم و پیام‌های اجتماعی و گروهی را با هم مبادله و یا با یکدیگر گفت‌وگو کنند. از ویژگی‌های بارز گوگل Buzz این است که تمامی کسانی که با شما ارتباط ایمیلی دارند بطور خودکار به لیست شما اضافه می‌شوند و همچنین فیلم و عکس در همان صفحه جاری قابل دیدن است امروزه سایت‌های اجتماعی محبوبیت خاصی یافته‌اند و ارتباط بین افراد در سراسر دنیا را بیشتر کرده‌اند.

نمایشگرهای سه بعدی
به‌دلیل هیجان زیاد ایجاد شده ناشی از دیدن تصاویر سه بعدی فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری ساخته شده با این تکنیک‌ها مورد استقبال عده کثیری از افراد به ویژه جوانان قرار گرفته است. صفحات نمایشگرهای سه بعدی مانند نمایشگرهای عادی از پیکسل تشکیل شده است ولی با این تفاوت که تمامی پیکسل‌های موجود در صفحه، یک نوع تصویر را نمایش نمی‌دهند به عبارتی در یک لحظه دو تصویر از نمایشگر پخش می‌شود، نیمی از پیکسل‌ها یک تصویر و نیمی دیگر تصویری دیگر را پخش می‌کنند زیرا یکی از آن تصاویر فقط برای دیدن با چشم چپ و تصویر دیگر فقط برای دیدن با چشم راست است.

شیشه این نمایشگرها نور را پخش نمی‌کند بلکه به‌صورت متمرکز به نقطه هدف ارسال می‌کند. هدف آن بطور متناوب بین چشم چپ و راست بیننده تغییر می‌کند با استفاده از عینک‌های ویژه هم اختلاف زمانی دو تصویر برطرف شده و تصویری واحد به مغز مخابره می‌شود و همچنین تصاویر با وضوح و کیفیت بالاتری دیده خواهد شد که به محیط طبیعی بسیار نزدیک است. شرکت سونی به تازگی نمایشگری ارائه داده است که بیننده می‌تواند بدون عینک تصاویر آن را بصورت سه بعدی ببیند. این شرکت اعلام کرده است که این محصول در ابعاد بزرگ تولید می‌شود و برای نمایش تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم عامل گوگل کروم
ویژگی‌های بارز این سیستم عامل سرعت اتصال به اینترنت و چک کردن ایمیل و همچنین کار در محیط‌های وب است زیرا این سیستم عامل با تمامی نرم‌افزارهای تحت وب سازگاری دارد. از طرفی داشتن محیط ساده برای کاربران و نیز امنیت بالا در آن از جنبه‌های قابل توجه در این سیستم می‌باشد. این سیستم عامل با محیط ابر سازگاری دارد. تکنولوژی ابر، با استفاده از متمرکز نمودن پایگاه‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای کاربردی، در بالاترین سطح و در یک محل، امکان استفاده آسان از این امکانات را از طریق اینترنت برای همه افراد فراهم می‌کند. کاربر هنگام نیاز به نرم‌افزارهای گوناگون از طریق ابر و اتصال به اینترنت آنها را روی دستگاه خود بارگذاری کرده و استفاده می‌کند و در پایان کار اطلاعات را در محیط ابر برای استفاده‌های بعدی یا برای افراد دیگر ذخیره می‌نماید این امر باعث می‌شود تا به حجم بالایی از حافظه نیاز نباشد و همچنین امنیت اطلاعات حفظ شده و یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی بین افراد به اشتراک گذشته شود.

iPhone 3GS
به جرات می‌توان گفت شرکت اپل با ساخت iphone تحولی در صنعت گوشی‌های تلفن همراه ایجاد کرده است داشتن امکانات گوناگون و محیط کار ساده و لمسی باعث شده تا این گوشی از محبوبیت خاصی برخوردار باشد. iphone 3GS نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به نمونه پیشین می‌باشد سرعت ارسال و دریافت داده‌ها در آن افزایش یافته است دارای دوربین عکس‌برداری و فیلم‌برداری با رزلوشن بالاتر است سیستم GPS نیز در آن بهینه شده است. قابلیت‌های کنترل صدا و نمایش فیلم و سازگاری با بازی‌های گوناگون در آن بهبود یافته است. این گوشی دارای صفحه لمسی 3.5 اینچی با وضوح تصویر بسیار بالاست و ضدخش می‌باشد و قابلیت شارژ تا 300 ساعت و مکالمه تا 12 ساعت را دارد. این گوشی به شبکه بی‌سیم Wi-Fi متصل است، اتصال و استفاده از اینترنت با آن براحتی امکان‌پذیر است.

سیستم عامل آندروئید
این سیستم عامل ابتدا توسط شرکت Android Inc برای کامپیوترهای کوچک و بصورت منبع باز با هسته لینوکس طراحی شد. سپس توسط شرکت گوگل خریداری و برای گوشی‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم از فناوری صفحات لمسی پشتیبانی می‌کند دارای ابزار جست‌وجو سریع است. ویژگی بارز این سیستم عامل منبع باز آن است که کاربران می‌توانند با انواع تکنیک‌های گوناگون اقدام به برنامه‌نویسی به زبان جاوا نمایند و برنامه‌های کاربردی متنوعی بر اساس سلیقه خود و یا به منظور بهبود عملکرد این گوشی طراحی و تولید کنند که نه تنها مورد استفاده کاربران زیادی خواهد بود بلکه از لحاظ درآمد مالی نیز قابل توجه است. شرکت گوگل از طراحان و توسعه دهندگان این سیسم عامل پشتیبانی می‌کند.

گوشی تلفن Nexus One
گوگل در اقدامی رقابتی با اپل گوشی تلفن همراه Nexus One را رونمایی کرد. این گوشی دارای سیستم عامل آندروئید است و در اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب دارای سرعت مطلوبی است و قابلیت تشخیص و تبدیل صدا به متن را داراست که برای نوشتن ایمیل بسیار مطلوب است. این گوشی تلفن توسط شرکت تایوانی HTC ساخته شده و دارای صفحه نمایشگر لمسی بزرگ و دوربین است. این گوشی دارای کیفیت مطلوب برای پخش موسیقی یا نمایش فیلم است و دارای آرشیو بزرگی از برنامه‌های کاربردی مفصلی است که مورد نیاز کاربر می‌باشد. این گوشی مجهز به راهنما یا هدایت‌گر در هنگام رانندگی بوده و کیفیت صدا در آن بسیار مطلوب است. اکثر خدمات آن بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. قیمت این گوشی 529 دلار است.

گوگل کروم
گوگل کروم مرورگر وب است که توسط شرکت گوگل ارائه شد. گوگل کروم از موتور WebKit استفاده می‌کند و مرورگری با منبع باز است. محیط کاری آن زیبا و آسان است و در مرور صفحات وب از سرعت بالایی برخوردار بوده و به حافظه کمی نیاز دارد. برای نصب آن نیاز به یک Virtual Machine مانند Virtual Box یا VMWare است. این شرکت اعلام کرده است که این مرورگر با پخش کننده‌های صوتی سازگار است و همچنین نسخه‌ای منطبق با سیستم عامل لینوکس را به‌زودی ارائه خواهد کرد.

اینترنت
با وجود اینکه چند سالی است که اینترنت بین آحاد مردم جایگاه ویژه ای دارد ولی نمی‌توان تاثیری که در سال گذشته بر زندگی مردم دنیا داشت، را نادیده گرفت. به وجود آمدن سایت‌های اجتماعی گوناگون و ارتباط هر چه بیشتر مردم دنیا با یکدیگر از تحولات چشمگیری است که تنها با وجود اینترنت امکان‌پذیر شد. اینکه هر خبر یا واقعه‌ای اعم از خوشایند یا ناخوشایند در کمترین زمان ممکن بصورت متن، تصویر و یا فیلم در اختیار همه مردم دنیا قرار گرفت نوید تحولی اساسی در علم ارتباطات را می‌دهد. بعنوان نمونه تنها سایت اجتماعی facebook بالغ بر 400 میلیون عضو دارد که روز به روز بر آن افزوده می‌شود. امروزه حتی بعضی کاربران می‌توانند با استفاده از تلویزیون خانگی از امکانات اینترنت استفاده کنند. در سال گذشته اولین فیلم اینترنتی با کمک تعداد زیادی از علاقه‌مندان از سراسر دنیا ساخته شد از نمونه‌های شایان توجه ارسال تعداد زیاد مقالات برای کامل کردن دایره‌المعارف جهانی ویکی‌پدیا است که نزدیکی هر چه بیشتر مردم دنیا را به یکدیگر نشان می‌دهد و این خود تحولی در زندگی مردم دنیاست.

اسکایپ
شرکت اسکایپ طراح نرم‌افزار تلفن اینترنتی اسکایپ می‌باشد این نرم‌افزار بصورت بتا برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه ارائه شده است. کاربران با نصب رایگان این نرم‌افزار می‌توانند با هدفون یا میکروفن از طریق اینترنت با یکدیگر صحبت کنند و یا اگر از طریق گوشی تلفن خود با تلفن ثابت یا همراه فردی تماس بگیرند قیمت این مکالمه بسیار ارزان خواهد بود. این نرم‌افزار با رمزنگاری مکالمات کاربر احتمال استراق سمع را غیرممکن می‌کند.

اسکایپ از روش رمزنگاری با کدهای طولانی استفاده می‌کند، بطوری که رمزهای 256 بیتی به اینترنت منتقل می‌کند که بسیار ایمن خواهد بود. این شرکت اعلام کرده است که در هر لحظه بین 3 تا 4 میلیون کاربر اینترنت از خدمات اسکایپ برای تماس با یکدیگر استفاده می‌کنند. در حال حاضر کاربران زیادی از خدمات VoIP شرکت گوگل استفاده می‌کنند و از کیفیت مطلوب آن راضی هستند. به نظر می‌رسد شرکت گوگل و اسکایپ در این زمینه در رقابتی جدی با یکدیگر باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
sahar سه‌شنبه 14 اردیبهشت 1389 ساعت 09:22 http://dancersite.mihanblog.com

سلام دوست عزیز داشتم تو گوگل سرچ میکردم که وبلاگ شما را دیدم . واقعا عالی هست خیلی لذت بردم.اگر خواستی به وبلاگ منم یه سر بزن. ممنونم اگر خوشت اومد لینکم کن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد