فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

شاخص کیفی و کمی

 شاخص ها :
شاخص را می توان به طور خلاصه ، استفاده از ملاکها و اصولی که خصوصیات کیفی رادر قالب کمیت هابیان میکند و آنها را قابل بررسی و ارزشیابی می نماید تعریف کرد .
بحث درباره انواع شاخصهای آموزش عالی از محدوده مقاله حاضرخار ج است . دراین مورد، تقسیم بندی های گوناگونی صورت پذیرفته و هرکدام از این تقسیم بندی ها نیز با توجه به هدفهای مورد نظر، محاسن و معایب خود را دارند.
در این مقاله شاخص های ساختی و علمی رفاهیِ هیأت علمی در مورد دانشگا ه تجزیه و تحلیل خواهد شد و بررسی سایر شاخص ها، شاخص های بازدهی ،دانشجویی ، جمعیتی ، مالی ،کالبدی و ... به مجالی دیگر موکول می شود.
شاخص های ساختی
به کمک این شاخصها می توان عمده ترین و اصیل ترین ویژگیهای سازمانی و ساختاری نظام آموزش عالی را مطالعه و بررسی کرد . برخی از اساسی ترین شاخص هایی که  درمورد هر یک از مؤسسات آموزش عالی کاربرد دارد به شرح زیر است :
الف ) نسبت کل دانشجویان به اعضای هیأت علمی ، شامل کل اعضای تمام وقت ،نیمه وقت و »
ب ) نسبت دانشجویان به اعضای هیأت علمی متخصص در هر رشته

ج ) نسبت دانشجویان هر مقطع تحصیلی به کل دانشجویان (کارشناسی ارشد و دکترا)
د) نسبت دانشجویان به اعضای هیأت علمی در گروههای عمده تحصیلی
ه) نسبت کارکنان غیر هیأت علمی به اعضای هیأت علمی
و) نسبت دانشجویان به کارکنان غیر هیأت علمی هر مؤسسه
ز) نسبت کارکنان آموزشی غیر هیأت علمی به کل کارکنا ن
ح ) نسبت کارکنان رسمی ، پیمانی ، قراردادی و روزمزد به کل کارکنان
ط ) توزیع دانشجویان به تفکیک جنس (نسبت دانشجویان پسر به دانشجویان دختر )

شاخص های علمی هیأت علمی
فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و تبحر و تخصص آنان ، معیار مهمی در ارزشیابی وکارآیی
دانشگاهها به شمار می رود. کیفیت آموزشی ، علمی و پژوهشی دانشگاه را می توان به کمک ملاکهای
مختلف  بررسی کرد. در زیر به برخی از این شاخص های علمی  رفاهی اشاره می شود :
١ ) نسبت تعداد مقالات چاپ شده اعضای هیأت علمی به تعداد کل اعضا ی هیأت علمی در سال
٢ ) نسبت کتب علمی چاپ شده به تعداد کل اعضای هیأت علمی در سال
٣ ) نسبت مقالات ارائه شده در همایشهای علمی به تعداد کل اعضای هیأت علمی در سال
۴ ) نسبت تعداد فرصتهای مطالعاتی به تعداد کل اعضای هیأت علمی در سال
۵ ) نسبت طرحهای تحقیقاتی هیأت علمی به تعداد آل اعضای هیأت علمی در سال
۶ ) نسبت طرحهای تحقیقاتی در دست انجام اعضای هیأت علمی به تعداد کل اعضای هیأت علمی در سال
٧ ) نسبت هر یک از مراتب دانشگاهی (مربی ، استادیار، دانشیار و استاد) به تعدادکل اعضای هیأت علمی
٨ ) نسبت سفرهای کوتاه مدت اعضای هیأت علمی در خلال سال مربوط
9 ) نسبت اعضای هیأت علمی حق التدریسی در مؤسسه به کل  اعضای مؤسسه
10) متوسط تعداد واحدهایی که اعضای هیأت علمی در هر نیمسال دارند
 

نوشته عباس علامه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد