فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

مقاله بسیار مفید راجع به تکنولوژی اطلاعات

مقاله بسیار مفید راجع به تکنولوژی اطلاعات 

از ویژگیهای سازمان تراز نوین میتوان موارد زیر را شمرد
رهبری آرمان گرا دارند، رهبران دارای چشم انداز و تصویر کلان از آینده هستند و کل منابع سازمان را همراستا می کنند
مشتری گرایی، احترام به مشتری، شنیدن صدای مشتری، دیدن انتظارات حال و آتی مشتری جزو فرهنگ این سازمانها است. برای مشتری ارزش ایجاد می کنند (قیمت مناسب، زمان مناسب، کیفیت مناسب)
یادگیری فردی را به یادگیری تیمی و یادگیری سازمانی تبدیل میکنند. مدیران هوشمند این سازمانها دانایی را از اطلاعات و تجربه خلق کرده و به سرعت در سراسر سازمان پخش می کنند
این سازمان ها علاوه بر منظر مالی از منظر مشتری (کارفرما)، منظر فرآیند های داخلی و منظر یادگیری و نوآوری عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار میدهند
ارزش نهادن به انسانها و شرکای کاری و برخورد برد- برد با ذینفعان قابل مشاهده است
ساختار سازمانی دارای چالاکی و انعطاف پذیری در مواجهه با تحولات سریع محیط است
تمرکز بر آینده، برنامه ریزی برای آینده، برنامه ریزی و تفکر استراتژیک در سازمان وجود دارد
استراتژیها بر اساس تجزیه و تحلیل حاصل از عملکردها مورد بازنگری قرار میگیرند
مدیریت نوآوری و خلاقیت دارند و فضا را برای نوآوری و خلاقیت و تحقیق و توسعه باز می کنند
مدیریت مبتنی بر اطلاعات وجود دارد و فرآیند گذار از داده به اطلاعات، دانایی و خرد در سازمان وجود دارد. در این سازمانها یادگیری سازمانی، اشتراک اطلاعات و دانایی، سرعت پاسخگویی بالا به تحولات مدیریت و کسب وکار سیستمهای دیجیتالی عصبی سازمانی وجود دارد
شاخصهای عملکرد در شرکت وجود دارند و عملکرد سازمان با شاخص تجزیه و تحلیل می شود
مسئولیت پذیری عمومی در جامعه و شهروندی و تاکید بر، برد سوم در رابطه برد-برد-برد حاکم است
روابط شبانی رمه گی ، ارباب رعیتی و قبیله ای عشیره ای در این سازمان ها وجود ندارد و احترام متقابل بین رهبران، مدیران و کل کارکنان مشهود است
نتیجه گرایی و ایجاد ارزش، نتایج نهایی کسب وکار و تاکید بر فعالیتهای دارای ارزش افزوده در این سازمانها اهمیت دارد
نگرش و دیدگاه سیستمی در سازمان حاکم است و جزایر جدای تصمیم گیری در سازمان که
ارتباطی با هم نداشته باشند وجود ندارد. معماری سازمانی دارند
روی سرمایه های انسانی در سازمان برنامه ریزی می شود، وبا هدف بهبود مستمر دانش و شایستگی های کارکنان توسعه می یابد و کارکنان و سازمان دارای گفتمان هستند
مدیران این سازمانها 80 درصد وقت خود را برای کارهای مهم و غیر فوری صرف میکنند و همیشه برای هر کار لازمی وقت دارند و ندرتاً با کمبود وقت مواجهند. این مدیران کارهای مهم را وقتی هنوز فوری نشده اند شناسایی کرده و انجام میدهند
مهمتر از همه موارد فوق اینکه سازمانهای تراز جهانی از مدیران، نیروهای تراز جهانی که سیستم های مدیریتی پیشرفته را به کار میگیرند تشکیل شده اند.این مدیران به افراد مناسب، در زمان مناسب و به صورت مناسب دانش و تجربه منتقل می نمایند
مشخصه های انسان کارآمد و توانمند در سازمانهای کلاس جهانی
• انرژی مثبت در شرکت ایجاد می کند. اشتیاق آفرین است
• جو سازمانی متعالی بر اساس احترام، اعتبار، عدالت، افتخار و صمیمیت ایجاد میکند
• با ارزشها، چشم انداز و اهداف کلان شرکت همراستا است
• برای آینده شرکت نیروی انسانی توانمند و جانشین پرورش میدهد
• روحیه یادگیری و یاد دادن بالایی دارد. بخل اطلاعاتی و بخل دانایی ندارد
• اثر بخشی و کارایی بالایی دارد. یعنی اینکه کارهای درست را در همان نوبت اول به نحو درست انجام میدهد
• کلان نگر است، تفکر سیستمی دارد و منافع کلی سازمان را به منافع شخصی و جزئی ترجیح میدهد
• آینده نگر است، دارای چشم انداز چالش برانگیز است
• از طریق برهم افزایی تیمی کمک به خلق و ایجاد بیشترین ارزش افزوده در سازمان میکند
• در مسئولیتی که در شرکت دارد دارای تخصص حرفه ای است
• دارای هوش تیمی، هوش سازمانی و هوش اجتماعی است
نردبان گذار از داده به خرد چیست؟

تمامی کارهایی که در پروژه های ما و در ستاد مرکزی شرکت در حال انجام است یا به عنوان ورودی داده و اطلاعات میگیرد و یا به عنوان خروجی اطلاعات تولید می کند. کارکنان، سرپرستان و مدیران برای انجام هر کاری بدون اطلاعات کاری نمی توانند بکنند. اگر بدون درسهای آموخته شده از پروژه های قبلی پروژه مشابه دیگری را شروع کنیم، دوباره همان اشتباه را خواهیم کرد که در پروژه های قبلی تجربه شده است.
از دلایل وجود مزیت رقابتی در سازمانهای کلاس جهانی گذار صحیح از داده به خرد و تشکیل دانش سازمانی و استفاده درست ازاین منبع مهم و استراتژیک سازمان می باشد.
اجازه بدهید اول چهار واژه کلیدی را تعریف کنیم

-داده (Data) :
داده، مواد خام برای اطلاعات در فرمت اعداد، حروف، صدا، فیلم ویدئویی، سمبل و… می باشد. داده به تنهایی کمکی به مدیران نمی کند و جنگل داده ها امکان گم شدن و تهوع اطلاعاتی دارد. وقتی داده های یک سازمان قابل بازیابی نباشند ارزشی معادل صفر دارند.
نگاهی به دور و برمان بیندازیم زونکن ها در قفسه ها و کارتن های پر از زونکن در انبارها از سوابق پروژه ها و مکاتبات و ضمایم که در چندنسخه و مکرر بایگانی شده اند. و فکر کنیم که دنبال مدرکی هستیم؟! آیا این مدرک دست یافتنی است؟ اگر دست یافتنی نیست علاوه بر اینکه ارزش این انبوه مدارک معادل صفر است، هزینه اشغال فضای مترمربعی چند میلیون تومان فضای اداری را هم به ما تحمیل کرده است.
-اطلاعات (Information) :
اطلاعات جمع ساده و جبری داده ها نیست. اطلاعات به داده ها تفسیر و زمینه می دهد.
اطلاعات داده های پردازش شده مرتبط به هم و معنی داری است که مفید برای تصمیم گیری باشد.
اطلاعات، منجر به تقویت و یا تغییر درک و قضاوت انسان درباره موضوعی می شود.
اطلاعات، به چه کسی؟، چه چیزی؟، کجا؟، کی؟، می اندیشد.
اگر فضای اطلاعاتی سازمانها، دقیق، شفاف، منسجم و سیستماتیک باشد سازمان میتواند به اهدافش برسد. در فضای ابهام اطلاعاتی، بخل اطلاعاتی، اختفای اطلاعاتی اتفاق خاصی نمی افتد. ارائه تصویری و ویژوال نقش اساسی در رساندن پیام اطلاعات دارد.
کیفیت اطلاعات را میتوان از درست بودن نتایج آن سنجید. اطلاعات زمان دارد، ارزش اطلاعات دیروز یا پارسال میتواند برای امروز بی ارزش باشد.
3-دانایی یا دانش (Knowledge) :
مجموعه سامان یافته ای از اطلاعات که ارزش افزوده تولید می کند به فرآیندها، رویکردها، روش ها و استراتژی می پردازد، دارای مدل و الگو است، راهنمای عمل فراهم می کند.
دانایی، فهمیدن مدل ها، تئوری ها و الگوها است. دانش فرایند استنباط از اطلاعات در داخل مغز انسان است.
دانایی، به چگونه؟ می اندیشد.
دانش آمیزه ای از اطلاعات، نظریات علمی، مهارت و تجربه در انجام یک کار مشخص است.
برخلاف سایر منابع، سهیم کردن دانش باعث زایش مجدد آن می شود.
4-خرد (Wisdom) :
خرد یا فرزانگی به معنی، (دانایی+ تجربه جمع شده) در سازمان یادگیرنده است. به آینده و چشم انداز می انجامد. قضاوت بین خوب و بد دارد، قابلیت حل مشکل دارد، خلق ارزش می کند. درک و تشخیص ارزش های فردی، سازمانی، اجتماعی دارد.
خرد به “چرا؟” می اندیشد، به اصول پایه و بنیادی، پارادیم و مدل های ذهنی می پردازد. انتخاب می کند که از کدام دانایی برای نیل به کدام هدف باید استفاده کرد.
خرد فهمیدن اصول است، با یادگیری ارتباط ارگانیک دارد. خرد کاربرد عملی دانش است .
فرآیند ایجاد ارزش از داراییهای غیر ملموس، داراییهای فکری و سرمایه های انسانی از مهمترین فرایندهای سازمانهای تراز جهانی است. تلاش برای کشف دارایی های نهفته در ذهن کارکنان و مدیران و تبدیل این گنج پنهان به دارایی های سازمانی به طوری که مجموعه تصمیم ساز و تصمیم گیر به این گنج دسترسی داشته باشد. پیاده کردن مدیریت دانایی در سازمان ها می باشد.
شرکتهای مطرح صنعت ساختمان با بازار بیش از شش تریلیون دلار در سال 2006 سعی می کنند گذار صحیح از داده به خرد در سازمان را از طریق مدیریت دانش انجام داده و آن را تبدیل به مزیت رقابتی پایدار نمایند.
اکثریت قریب به اتفاق شرکت های تراز جهانی شرکت سهامی عام بوده و سهام عرضه شده در بازار بورس دارند و شفافیت اطلاعات و پاسخگویی اجتماعی در این شرکتها روبه ازدیاد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد