فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

نگاهی به مراحل گوناگون در طراحی یک سیستم اطلاع رسانی

لازمه انجام موفق هر نوع فعالیت ، اعم از تحقیقاتی ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و نظایر آن مستلزم دسترسی به اطلاعات دقیق و روزآمد در زمینه های مورد نظر است . امروزه اطلاعات را نوعی سرمایه ملی محسوب نموده و فعالیتهای مربوط به گردآوری ، پردازش ، ذخیره ، بازیابی و اشاعه آن پشتوانه هرگونه برنامه ریزی و شرط رشد و توسعه اقتصادی ،اجتماعی است . در این مقاله ، پس از مروری بر سابقه اطلاع رسانی در ایران ، نخست به بررسی اهداف سیستمهای اطلاع رسانی پرداخته ، آنگاه مراحل مختلف طراحی یک سیستم اطلاع رسانی که عبارتند از بازبینی اطلاعات موجود ، برنامه نویسی برای اطلاع رسانی ، گردآوری ، تلخیص و دسته بندی اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات ، رساندن اطلاعات به مصرف کنندگان و اعمال اطلاعات در تصمیم گیریها ، مورد بررسی قرار می گیرد . سپس ارکان اصلی یک سیستم اطلاع رسانی نظیر کتابخانه ها ، بانکهای اطلاعاتی ، شبکه های انتقال اطلاعات و ….مورد بررسی قرار کرفته و در پایان پیشنهادهایی در مورد ایجاد و گسترش سیستمهای اطلاع رسانی در ایران مطرح خواهد شد.
۱ – مقدمه :
بدیهی است که انجام هر نوع فعالیتی اعم از تحقیقاتی ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری و نظایر آن به دسترسی به آخرین اطلاعات در زمینه های مورد نظر بستگی دارد . فراهم ساختن امکان استفاده به موقع و سریع از اطلاعات صحیح و معین ، لازمه پیشرفت اقتصادی – اجتماعی کشورها و رسیدن به اهداف توسعه محسوب می گردد.امروزه ، اطلاعات را نوعی سرمایه ملی به حساب آورده و فعالیتهای مربوط به گردآوری ، پردازش ، ذخیره ، بازیابی و توزیع آن را پشتوانه هر گونه برنامه ریزی و شرط رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی می دانند .
در کشورهای پیشرفته جهان ، محققان بخش مهمی از وقت خود را صرف آگاهی از نتیجه تحقیقات مشابه سایرین و کسب اطلاعات مربوط میکنند . بنابراین ، مراکز و شرکتهایی که بخواهند جایگاه خویش را در بازار فشرده رقابت جهانی حفظ کنند ، ناگزیرند ضمن اطلاع از پیشرفتهای تکنولوژیک حاصله ، روند آن پیشرفتها را در سراسر جهان پیگیری کنند . به عنوان مثال ، شرکتهای ژاپنی ، اطلاعات را رگ حیاتی جنگ اقتصادی دانسته و حدود ۵/۱ درصد از فروش سالیانه خود رابه مسئله جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اختصاص می دهند(۲). در ژاپن ، مرکز اطلاعات علمی و تکنولوژیک که سازمانی دولتی است ، با پرسنلی حدود ۴۰۰ نفر و بودجه ای معادل ۹۰۱ میلیون ین – در سال ۱۹۸۷ – همه ساله حدود ۱۱۰۰۰ مجله علمی را جهت استخراج اطلاعات آن مجلات تجزیه و تحلیل می کند .

۲ – سابقه اطلاع رسانی در ایران (۲) :
به طور کلی " اطلاع رسانی" در هر جامعه ای ، تابع وضع "تحقیق" در آن جامعه است . به عبارت دیگر ، در جامعه ای هر اندازه به امر تحقیق بها داده شود ، به همان اندازه نیز اطلاع رسانی مورد توجه قرار می گیرد . تحقیق ، نیازمند وسائلی است که امروزه ، از مهمترین آن وسائل دسترسی به آخرین اطلاعات و مدارک لازم است که خود از طریق مراکز و شبکه های اطلاع رسانی به دست می آید.
آغاز فعالیت اطلاع رسانی در سطح ملی در ایران را می توان با تاسیس "مرکز اسناد و مدارک علمی ایران" ، به عنوان یکی از طرحهای وزارت فرهنگ و آموزش عالی ( وزارت علوم و آموزش عالی آن زمان ) در مهر ماه ۱۳۴۷ همزمان دانست . به دنبال تاسیس موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ، این مرکز با نام مرکز مدارک علمی به صورت یکی از مراکز تابعه این موسسه درآمد . از اهداف این مرکز ، می توان به گردآوری اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف علوم به منظور استفاده دانشمندان و دانش پژوهان کشور اشاره نمود . در تیرماه ۱۳۵۰ به پیشنهاد "مرکز اسناد و مدارک علمی ایران " و به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی ایران " و به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی ایران در سطح ملی و بین المللی ، شورای هماهنگی مراکز اسناد کشور ، با هفت عضو تشکیل و شروع به کار کرد. در سال ۱۹۷۲ ، یونسکو برنامه جهانی مبادله اطلاعات علمی (یونی سیست Unisist ) را به منظور رفع موانع موجود در زمینه مبادلات علمی بین دانشمندان کشورهای جهان تصویب کرد . به دنبال آن در سال ۱۳۵۲ کمیته ملی یونی سیست در ایران تشکیل گردید و شورای هماهنگی مراکز اسناد علمی کشور رسما " به عنوان یکی از گروههای فنی کار در زمینه مسائل مربوط به اطلاعات علمی و فنی از طرف این کمیته پذیرفته شد . در اردیبهشت ۱۳۵۶ به کوشش " مرکز اطلاعات علمی " و باهمکاری "یونسکو" "یونی سیست" و "سازمان برنامه و بودجه" ، سمیناری با شرکت همه سازمانها و وزارتخانه های ذی ربط در مسائل اطلاع رسانی و با حضور شش نفر از متخصصان برجسته بین المللی در زمینه دانش اطلاع رسانی ، جهت بررسی مسائل اطلاع رسانی در ایران تشکیل گردید . در قطعنامه این سمینار با تاکید بر نقش اطلاعات علمی در توسعه کشور ، از دولت خواسته شد که ضمن توجه فوری به این امر ، سیاست کشور را در زمینه اطلاع رسانی علمی و فنی ، به نحو هماهنگ مشخص کرده و به مورد اجرا بگذارد . متاسفانه کوششهایی که برای ایجاد همکاری و هماهنگی بین مراکز اسناد و کتابخانه های مختلف ، به عنوان تدارک زیر بنای نظام ملی اطلاع رسانی درایران صورت گرفت ، هیچکدام نتوانست مشکلات را به نحو اساسی حل کرده و وضع اطلاع رسانی را سروسامان بخشد .
۳ – اهداف اصلی سیستم اطلاع رسانی :
گردآوری ، توزیع و اشاعه اطلاعات مربوط به تحولات حاصله در زمینه علم و تکنولوژی ، امری وقتگیر و پر هزینه است . بنابراین ، تعیین دقیق اهداف ، از اهمیت زیادی برخوردار است . هدف اصلی برنامه اطلاع رسانی ، عبارت است از : آگاهی پیوسته از تحولات ، توسعه ها و جهات حرکت تکنولوژی . به طور کلی اهداف فنی اطلاع رسانی به سه گروه قابل تقسیم هستند :
۳ – ۱ – آگاهی کلی از حوادث ، ابداعات ، اتفاقات و تغییرات گوناگون در زمینه علم و تکنولوژی : پیگیری و بررسی دقیق ماهیت ، جهت و اثرات مهم پدیده های کلیدی علم و تکنولوژی به طور کلی .
۳ – ۲ – پیگیری توسعه یک تکنولوژی مشخص ، دستیابی بموقع به اطلاعات مربوط به نتایج فنی ، جهت توسعه و کاربردهای مربوط به یک تکنولوژی مشخص به منظور بهره جستن از آن .
۳ – ۳ – پیگیری فعالیتهای یک سازمان مشخص : آگاهی از سیاستها ، سطوح پشتیبانی ، مکانیزمهای پشتیبانی و اهداف نهایی یک سازمان در زمینه علم و تکنولوژی .
۴ – مراحل مختلف کار در یک سیستم اطلاع رسانی (۳)
مراحل مختلف کار یک سیستم اطلاع رسانی در شکل ۱ نشان داده شده است .عامل محرکه این سیستم ، نیاز به آگاهی از پیشرفتهای حاصله در زمینه علوم و تکنولوژی است . خطوط پر نشان دهنده جریان اطلاعات اصلی و خط چینها جریان اطلاعات حانبی و فیدیکها را نشان می دهد . نتیجه نهایی و بازده اصلی قرآیند اطلاع رسانی ، عملکرد بهتر سازمانها اعم از تحقیقاتی ، تجاری و اجرایی است . مراحل گوناکون انجام کار را می توان به شرح زیر خلاصه نمود :
۴ – ۱ – مرحله اول : بازبینی اطلاعات موجود
نخست باید اطلاعات موجود مورد مطالعه قرار گرفته و کافی یا ناکافی بودن آن بررسی گردد . انواع مختلف اطلاعات، زمینه ها و مصرف کنندگان نوعی این اطلاعات ، در جدول (۱) نشان داده است .
۴ – ۲ – مرحله دوم : برنامه ریزی
برنامه ریزی ، عبارت است از : شناسایی منابع ، تعیین روشها و مشخص نمودن نیازهای استفاده کنندگان از اطلاعات . برنامه ریزی تابع نوع سازمان و اهداف آن ، نیازهای اطلاعاتی ، بودجه و امکانات تخصیص یافته برای این کار است .مهمترین مواردی را که دراین مرحله از کار ، بایستی مد نظر داشت ، می توان به شرح زیر تقسیمبندی نمود :
۴ – ۲ – ۱ – پاسخ به سوالاتی که در ارتباط با چگونگی اجرای برنامه ریزی مطرح است عبارت اند از :
در چه زمینه هایی به اطلاعات نیازمندیم ؟
چه منابعی باید مورد استفاده قرار گیرند ؟
نگهداری و ذخیره اطلاعات به چه روش یا روشهایی صورت پذیرد ؟
توزیع و اشاعه اطلاعات چگونه انجام شود ؟
۴ – ۲ – ۲ – خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان
سیستمهای اطلاع رسانی ، شامل محدوده وسیعی از فعالیتها نظیر گردآوری اطلاعات اطلاعات خام ، طبقه بندی
اطلاعات ، تجزیه و تحلیل اطلاعات ، توزیع اطلاعات ، ارائه مشاوره و نظایر آنهاست . ارائه همگی این خدمات در تمام زمینه ها امکان پذیر نیست . خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان ، بایستی در تدوین برنامه مورد توجه قرار گیرد.۴ – ۲ – ۳ – منابع و روشهای تامین اطلاعات
منابع و روشهای گردآور ی اطلاعات را میتوان ، بر حسب میزان دقت اطلاعات مورد نیاز وهزینه پیش بینی شده برای انجام کار ، در چهار گروه به شرح ذیل تقسیم نمود :
الف ) بررسیهای میدانی یا محلی – نظیر بازدید از مراکز تحقیقاتی ، آزمایشگاهها و نظابر آنها ؛
ب ) تماس مستقیم با متخصصان دست اول – نظیر تماس با افراد دست اندر کار توسعه تکنولوژی در کنفرانس علمی و نمایشگاههای تخصصی ؛
ج ) بررسی آثار مکتوب ، اعم از منتشر شده یا منتشر نشده – نظیر کتب ، مجلات علمی ، گزارشهای توجیهی ، گزارشهای سفر و بانکهای اطلاعاتی ؛
د ) تماسهای تشکیلاتی – نظیر عضویت در سازمانهای بین المللی و اتحادیه های صنعتی .
۴ – ۳ – مرحله سوم : گردآوری ، تلخیص و دسته بندی اطلاعات .
دسته بندی و تلخیص اطلاعات ، موجب می گردد تا ضمن جدا ساختن مطالب مهم از مطالب غیر مهم ، از دوباره کار ی احتمالی ناشی از جستجوی یک مطلب توسط افراد گوناگون جلوگیری شود .
۴ – ۴ – مرحله چهارم : تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات به دست آمده
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از دو دیدگاه مختلف انجام می گیرد :
۴ – ۴ – ۱ – پیگیری تحولات تکنوبوژی به طور عام : این تحولات ، ممکن است توسعه یک تکنولوژی جدید با کاربرد جدیدی از یک تکنولوژی موجود باشد . این نوع اطلاعات ، مصرف کنندهآن را پسوسته ، آگاه و مجهز به روزآمدترین اطلاعات در زمینه های مورد نظر نگه می دارد .
۴ – ۴ – ۲ – تجزیه و تحلیل زمینه های مشخص : نظیر تجزیه و تحلیل عمیق یک تکنولوژی مشخص و یا سیاست تحقیقاتی یک سازمان رقیب .
۴ – ۵ – مرحله پنجم : رساندن اطلاعات به مصرف کنندگان آن
این کار می تواند از طرق گوناگون ، نظیر گزارشهای توجیهی ، گزارشهای فنی ، خبرنامه و یا بانکهای اطلاعاتی انجام گیرد .
بدیهی است استفاده از پست الکترونیک و شبکه های انتقال اطلاعات نقش مهمی در توزیع اطلاعات دارد .
۴ – ۶ – مرحله ششم : اعمال اطلاعات در تصمیم گیریها
هدف نهایی سیستم اطلاع رسانی عبارت است از استفاده از اطلاعات به دست آمده در تصمیم گیریهای کلیدی – نظیر تصمیم گیری در مورد اولویت زمینه های گوناگون تحقیقاتی ، تصمیم گیری درمورد تعیین استراتژی صنعتی و یا تصمیم گیری مربوط بههمکاریعای تکنولوژیک .
۵ – ارکان سیستمهای اطلاع رسانی و وضع موجود در کشور :
ارکانسیستمهای اطلاع رسانی عبارت اند از : کتابخانه ها ، بانکهای اطلاعاتی ، شبکه های توزیع اطلاعات .
۵ – ۱ – کتابخانه ها
کتابخانه ها ، مهمترین رکن هر سیستم اطلاع رسانی را تشکیل می دهند . به طور کلی کتابخانه های موجود در کشور را می توان در چهار گروه گوناگون دسته بندی نمود :
۵ – ۱ – ۱ – کتابخانه های عمومی
۵ – ۱ – ۲ – کتابخانه های وزارتخانه ها و سازمانهای اجرایی
۵ – ۱ – ۳ – کتابخانه های دانشگاهها و مرکز آموزش عالی
۵ – ۱ – ۴ – کتابخانه های مراکز تحقیقانی بر طبق آمار موجود ، در سطح کشور حدود چهارصد کتابخانه دانشگاهی ، تخصصی وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل مشکلات بودجه ای از غنای چندانی برخوردار نیستند (۴) . به عنوان مثال ، سرانه کتاب برای هر دانشجو در ایران ۱۴ جلد است ؛ درحالی که این رقم در اسیا ۶۰ ، دراروپا ۱۵۰ و در آمریکا ۲۰۰ جلد می باشد (۵) .
۵ – ۲ – بانکهای اطلاعاتی بانکهای اطلاعاتی ، در تامین اطلاعات مورد نیاز محققان مراکز تحقیقاتی و مدیران سیستمعای اجرایی نقش مهمی به عخته دارند . هر بانک اطلاعاتی ، از تعداد زیادی پایگاه اطلاعاتی تشکیل شده است . هر یک از پایگاهها ، اطلاعات تخصصی مربوط به یک زمینه مشخص را در بر دارند . پایگاههای اطلاعاتی ، توسط شرکتهای مختلف ایجاد و در اختیار شرکتهای ارائه کننده سرویس امکانات بانکهای اطلاعاتی – که برای ارائه این سرویس امکانات لازم را در اختیار دارند – قرار می گیرد . اطلاعات موجود در پایگاهها ، از طریق مجلات گوناگون ، کتب ، اختراعات ثبت شده و اسناد و مدارک سازمانهای تخصصی تامین می گردد . به عنوان مثال ، بانک اطلاعاتی CERDAT درکشور فرانسه ، یک بانک اطلاعات تخصصی در زمینه توربینهاست که ۰۰۰/۵۱ قلم از انواع اطلاعات در مورد توربینها ، در آن ذخیره شده و هر ساله نیز حدود ۷۰۰۰ قلم اطلاعات جدید به آن اضافه می شود . ۱۰% این اطلاعات از مطالعه ۲۵۰ عنوان مجله تخصصی ، ۱۰% از کتابهای گوناگون ، ۳% از بررسی اختراعات ثبت شده، ۲۹% از مطالعه مدارک و اسناد سازمانهای تخصصی خارجی نظیر NASA و ۳۹% از منابع داخلی آن کشور تامین می گردد ۱ .
در حال حاضر ، عمده اطلاعات مورد نیاز محققان داخلی از بانکهای اطلاعات تخصصی خارجی کسب می شود .سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ، چندین بانک اطلاعات تخصصی خارجی را مشترک است و متقاضیان اینگونه اطلاعات ، می توانند از این طریق به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند.در زمینه بانکهای اطلاعات داخلی ، فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است ؛ اما سازمانهای گوناگون و از جمله مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران ، پایگاههای اطلاعاتی کوچکی را تدارک دیده اند که متاسفانه آمار و مشخصات مربوط به این بانکها به صورت متمرکز موجود نبوده و از سوی دیگر ارتباط شبکه ای بین آنها وجود ندارد .۵ – ۳ – شبکه انتقال اطلاعات یک سیستم اطلاع رسانی ، زمانی می تواند به نحوی موثر خدمات لازم را ارائه نماید که اجزاء گوناکون آن ، توسط یک شبکه به هم مربوط باشند . در حال حاضر در کشور ما ، چنین شبکه ای موجود نبوده و کتابخانه های گوناگون، از فهرست کتابها ومجلات علمی یکدیگر به طور کامل اطلاع نداشته و اکثرا به صورت مجزا و درمحدوده سازمان متبوعه به ارائه خدمات می پردازند . در مورد پایگاههای اطلاعاتی نیز وضع به همین منوال است .
۶ – پیشنهاد تشکیل یک سیستم اطلاع رسانی ملی
آنچه در زیر می آید ، پیشنهادی است در مورد ترسیم خطوط کلی تشکیل یک سیستم اطلاع رسانی ملی و چگونگی شکل گیری ارکان آن .
۶ – ۱ – کتابخانه لزوم تاسیس یک کتابخانه مادر که آخرین اطلاعات مربوط به رشته های گوناگون علوم را – اعم از کتب منتشره و مجلات و نشریات علمی – به طور کامل تهیه و در اختیار متقاضیان قرار دهد ، امری بدیهی است . سایر کتابخانه های موجود ، هر یک نیازهای کلی خود را از نظر کتب و مجلات علمی ، بسته به زمینه تخصصی کار دانشکده یا مرکز تحقیقاتی مربوط تهیه می کنند . کلیه کتابخانه ها به سیستمهای کامپیوتری مجهز شده و اطلاعات مربوط به کتب ، مجلات ، خلاصه مقالات و سایر اسناد و مدارک موجود را به سیستم کامپیوتری منتقل می نمایند . آنگاه کتابخانه های گوناگون ، از طریق یک شبکه ارتباطی – که خطوط کلی آن در ادامه ، مورد بحث قرار خواهد گرفت – به هم متصل شده و به این ترتیب مراجعه کنندگان به هر یک از کتابخانه ها ، در صورتی که کتب یا مقالات مورد نظر خود را در کتابخانه محل نیافتند ، می توانند از این طریق ، اطلاعات مورد نیازشان را در کتابخانه مادر و یا سایر کتابخانه های کشور جستجو نمایند .
۶ – ۲ – بانکهای اطلاعاتی پس از ایجاد نظام اطلاع رسانی و تاسیس کتابخانه مادر ، این کتابخانه ، به عضویت آن گروه از بانکهای اطلاعاتی گوناگون در خواهد آمد که در ارتباط با سر فصلهای مختلف ، پایگاههای اطلاعاتی گوناگونی را تحت پوشش دارند . بدیهی است که این موضوع ، مانع از عضویت سایر مراکزی نخواهد بود که حجم نیازهای آنها تماس مستقیم با بعضی از بانکهای اطلاعاتی را طلب می کند . از سوی دیگر ، سایر متقاضیانی که میزان نیازهای آنها محدود است نیز از طریق مرکز مادر به بانکهای اطلاعاتی خارجی مربوط شده و اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو خواهند نمود.علاوه بر این ، بایستی یک بانک اطلاعات داخلی نیز ایجاد گردد تا این بانک ، کلیه اطلاعات فنی تولید شده در مراکز آموزشی ، پژوهشی و تولید کننده اطلاعات علمی و فنی در داخل کشور را – که تعداد آنها بر اساس اطلاعات موجود متجاوز از ۴۴۹ واحد است ۶ – از طریق گروههای کاری گوناگون جمع آوری و در اختیار متقاضیان داخلی و متقاضیان احتمالی خارجی قرار دهد . مسئولیت به روز نگهداشتن اطلاعات این بانک به عهده گروههای مختلف کاری است . این راستا شایسته است برای دریافت منظم اطلاعات از منابع تولید کتتده آن ، مکانیزم لازم پیش بینی شود .
۶ – ۳ – شبکه اطلاع رسانی به طوری که قبلأ گفته شد ، سیستم اطلاع رسانی به مفهوم واقعی آن ، زمانی معنی خواهد داشت که مراکز گوناگون آن سیستم ، از طریق یک شبکه به هم متصل بوده و امکان تبادل اطلاعات بین آنها وجود داشته باشد . در حال حاضر ، در ایران چنین شبکه ای وجود نداشته و هرکدام از کتابخانه ها یا مراکز ، به طور مجزا به تامین بخشی از اطلاعات مورد نیاز متقاضیان در محدوده تحت پوشش خود مشغول بوده و امکان استفاده از امکانات یکدیگر را ندارند . برای ایجاد یک شبکه انتقال اطلاعات ، بین مرکز اطلاع رسانی مادر (مشتمل بر کتابخانه مرکزی ، بانکهای اطلاعات داخلی و دروازه ارتباط با بانکهای اطلاعاتی خارجی ) و مراکز اطلاع رسانی اقماری سه راه حل مختلف وجود دارد :
۶ – ۳ – ۱ – استفاده از یک شبکه کاملأ اختصاصی : در این روش ، مراکز گوناگون از طریق یک شبکه اختصاصی مستقل و بدون استفاده از امکانات شبکه عمومی مخابرات کشور ، با یکدیگر مرتبط خواهند شد . ترکیب مناسب برای ایجاد این شبکه "ترکیب ستاره ای" است . . در چنین ترکیبی ، ارتباط هر یک از مراکز اطلاع رسانی اقماری با مرکز مادر به طور مستقیم و ارتباط بین دو مرکز اقماری ، از طریق مرکز مادر برقرار خواهد شد . پیشرفت تکنولوژی مخابرات ، ایجاد چنین شبکه ای را به سهولت امکان پذیر ساخته است . به دلیل پراکندگی مراکز اطلاع رسانی اقمار ی در سراسر کشور ، در این راه حل استفاده از ماهواره ، به عنوان سیستم انتقال اجتناب پذیر است . استفاده از ترمینالهای VSAT در مراکز اقماری و قرار دادن ایستگاه مرکزی این شبکه (HUB ) به همراه یک "سوئیچ بسته ای" (Packet Switch) با ظرفیت مناسب در مرکز مادر ، مناسبترین راه حل برای ایجاد این شبکه است . از مزایای شبکه اختصاصی سهولت و سرعت عمل در ایجاد ، قابلیت اعتماد و انعطاف بالا و از معایب آن هزینه زیاد را می توان نام برد .
۶ – ۳ – ۲ – استفاده از یک شبکه نیمه اختصاصی : در این شیوه ، به طوری که از نام آن برمی آید ، شبکه کماکان اختصاصی است – با این تفاوت که برای انتقال اطلاعات بین مراکز گوناگون ، از تسهیلات شبکه عمومی استفاده می شود . ترکیب مناسب برای این شبکه نیز ، "ترکیب ستاره ای" است . از مزایای این راه حل ، در مقایسه با شبکه کاملأ اختصاصی ، کم هزینه تر بودن و از معایب آن پایین بودن سطح قابلیت انعطاف و اعتماد و طولانی بودن مدت زمان لازم برای ایجاد شبکه است .
۶ – ۳ – ۳ – استفاده از شبکه عمومی : در این راه حل نیز ، همانگونه که از نام آن برمی آید ، هیچگونه تجهیزات اختصاصی وجود نداشته و مراکز گوناگون اطلاع رسانی ، مشترکان شبکه عمومی انتقال اطلاعات کشور هستند . بدیهی است که در این حالت ، تبعیت از استانداردهای این شبکه الزامی است . ضمنا هریک از مراکز ، زمانی می توانند به شبکه متصل شوند که امکانات لازم ، درآن نقطه فراهم شده باشد . به عبارت دیگر ، اجرای کامل طرح ایجاد شبکه از نظر زمانی در اختیار مدیریت سیستم اطلاع رسانی نبوده و به مدیریت شبکه انتقال اطلاعات کشور بستگی دارد . از مزایای این شبکه در مقایسه با دو شبکه پیشین ، می توان به کم هزینه بودن و از معایب آن می توان به طولانی بودن مدت زمان لازم جهت اجرا و پایینتر بودن سطح قابلیت انعطاف اشاره نمود .با توجه به اینکه اخیرا شرکت مخابرات ، در حهت ارائه خدمات انتقال اطلاعات اقداماتی را شروع نموده و در آینده نزدیک امکان استفاده از این خدمات در تهران فراهم است و از سوی دیگر ، بخش عمده ای از کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی فعال ، د رحال حاضر در تهران قرار دارند ، پیشنهاد می گردد ، اقدام به تاسیس شبکه بین کتابخانه ها از تهران آغاز شده و جهت نیل بدین منظور از امکانات شبکه عمومی استفاده شود . و در مراحل بعدی ، به تدریج و بر طبق یک برنامه زبانبندی شده ، سایر مراکز اطلاع رسانی نیز به این شبکه متصل گردند . همچنین شایان ذکر است در زمان اتصال هر مرکز به شبکه ، چنانچه امکانات لازم جهت برقراری ارتباط ، از طرف شرکت مخابرات مهیا باشد از شبکه عمومی و د رغیر این صورت شایسته است از تجهیزات اختصاصی استفاده شود .
۶ – ۴ – آموزش
گسترش دامنه علوم ، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فشردگی رقابت در صحنه جهانی ، پیگیری و اطلاع از تحولات حاصله در زمینه های گوناگون علوم و تکنولوژی را امریم اجتناب پذیر نموده است . حجم زیاد و تنوع اطلاعات ، گردآوری ، دسته بندی و تجزیه و تحلیل آنها را به صورت یک تخصص درآورده است .دانشگاههای گوناگون در کشورهای پیشرفته ، به این امر توجه نموده و آموزش متخصصان این فن را در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد سالهاست که آغاز نموده اند . آموزشهای این رشته ، بیشتر جنبه علمی و فنی داشته و به تعبیری فارغ التحصیلان آن مهندسانی هستند که تخصص آنها در زمینه پردازش اطلاعات است . طبق گفته های آقای هنری دو (Henri dou ) بنیانگذار این رشته در دانشگاه Aix Marseille فرانسه ، دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیل شدن ، به سالها تجربه نیاز دارند تا به متخصصان واقعی تبدیل شوند ۷ . با توجه به آنچه گفته شد ، لزوم توجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به این امر و طراحی و اجرای دوره های لازم برای آموزش متخصصان مورد نیاز آشکار است .
۷ – نتیجه گیری :
مراحل گوناگون طراحی یک سیستم اطلاع رسانی و ارکان اصلی آن مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی جهت تشکیل یک نظام ملی اطلاع رسانی ارائه گردید . سابقه امر نشان می دهد که تشکیل این نظام قبل از هر چیز ، نیازمند عزمی راسخ و برخاسته از احساس نیازی عمیق است . برنامه ریزی دقیق و تخصیص امکانات مورد نیاز ، جهت تامین سخت افزار (ارکان سیستم ) و نرم افزار (پرسنل متخصص ) لازم ، گامهای بعدی است . همچنین توجه به امر آموزش متخصصان این حرفه از اهمیت ویژه ای برخوردار است . با امید به اینکه این سمینار راهگشای تشکیل یک نظام اطلاع رسانی کارآگردد و همچون سمینارهای پیشین مصداق " نشستند و گفتند و برخاستند" نباشد.

نوشته: محمد اسماعیل کلانتری


نظرات 2 + ارسال نظر
مصطفی شنبه 22 خرداد 1389 ساعت 10:05

سلام دوستان

این سایت عالی است در یک ماه بالای 800$ می تونید کسب کنید

هر 3 شنبه ساعت 12 شب یا همون دقایق اولیه روز 4 شنبه یک ایمیل از این سایت برات میاد که توش یک لینکه روی اون کلیک میکنی میره توی صفحه سایت 3 یا 4 تا بنر توشه فقط روی اونها یکی یکی کلیک کن که باز شه اصلا نمیخواد براش صبر کنی فقط باز بشه اون بنر ها بسته
راستی به زیر مجموعه هاتم این رو بگو که حتما با جمیل ثبت نام کنند .. توی صفحه اصلیه سایت یک ماشین حسابه که اگر 3 تا زیر مجموعه داشت باشی که هر کدوم هم 3 تا زیر مجموعه داشته باشند شما 845 دلار در پایان ماه برا ت چگ رو میفرستن به اون آدرسی که تموقع ثبت نام دادید .

http://www.geostring.com/en/?1174583&jun12

http://www.forexrainbow.com/files/ubfqeoqpktzfx5gdbxtv.gif

Csite Exchange And Exchange شنبه 22 خرداد 1389 ساعت 10:21 http://www.niaz20.com

بسم الله الرحمن الرحیم

گروه نرم افزاری لاندا تمایل دارد با شما تبادل لینک نماید ، در صورتیکه شما مایل به تبادل لینک با این سایت میباشید ، لطفا ابتدا ما را با نام "درج انواع آگهی رایگان" لینک نموده و پس از آمدن به سایت ما قسمت تبادل لینک را پر نمائید .
- در صورت تمایل میتوانید آدرس خود را در قسمت آگهی ها نیز ثبت نمائید .
- ضمنا بدلیل جشنواره ی بهاری سایت ، تا 31 خرداد به اشخاصی که عضو سایت میشوند ، 15هزار تومان اعتبار کاربری جهت درج آگهی اختصاص داده میشود .

با تشکر - مدیریت گروه نرم افزاری لاندا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد