یکی از مهمترین پیامدهای جهانی شدن، افزایش رقابت درسطح بین المللی اقتصاد است. زیرا در این شرایط، همواره با کاهش هزینه های حمل ونقل، رشد حیرت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش روزافزون تجارت الکترونیک و به حداقل رسیدن محدودیتهای جغرافیایی و رشد رقابت مواجه خواهیم بود که درنتیجه کارایی اقتصاد بین المللی افزایش خواهدیافت. در این میان می توان گفت مهمترین پیامد جهانی شدن بر اقتصاد کشورها رشد تجارت الکترونیک است
که عناصر آن بازار الکترونیک، تبادل الکترونیک داده و تجارت اینترنتی هستند که مبین ارتباط تنگاتنگ بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با فرایندهای بازار ومدیریت است. بنابراین، برای باقی ماندن مدیران در عرصه رقابتهای اقتصادی باید ابزارهای مختلف اطلاعاتی و ارتباطی با دیدی روشن و طبق نیازهای سازمان تامین و راه اندازی شوند. درنهایت آنچه در راستای تجارت الکترونیک برای مدیران دارای اهمیت است بسترسازی مطلوب برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختار سازمانی توأم با شناخت کافی و نگرش مثبت مدیران به ضرورتهای حضور این پدیده در روند فعالیتهای سازمان است.
مقدمه
جهانی شدن پدیدهای است که بروز آن در عصر حاضر موجب تغییر و تحولات بسیاری در زمینههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در عرصه بینالمللی شده و کشورهای بسیاری را به چالش کشاندهاست. به طوری که بیشک مهمترین و بارزترین وجه تمایز اقتصاد امروز و دیروز جهانی شدن است. جهانی شدن برای بیماریهای اقتصادی جهان تجویز شده و چنین ادعا میشود؛ که جریان آزاد سرمایه، نیروی کار، کالا و اطلاعات بدون دخالت دولت و دیگر شکلهای مداخله، تنها راه رسیدن به سعادت جهانی است (چنج، 1999، 225).
در دوران کاپیتالیسم، بازرگانان ناچار بودند، که کل سرمایه تجاری خود را به دور و نزدیک ببرند؛ زیرا بدون وسعت دادن به حوزه فعالیتشان، در رقابت نابود میشدند. یک شکل ابتدایی جهانیشدن که امپریالیسم بازرگانی نامیده میشد؛ شروع به پیوند اقتصاد بخشهای مختلف جهان به یکدیگر کرد(پیپلس، 1999، 99).
امروزه تعاریف متفاوتی از مفهوم و واژه جهانی شدن عنوان گردیده است. گروهی از آن به عنوان یک مفهوم عام یعنی درهم ادغام شدن بازارهای جهان در زمینههای تجارت، سرمایهگذاری مستقیم و جابه جایی و انتقال سرمایه، نیروی کار و فرهنگ در چارچوب نظام سرمایهداری آزاد بازار و نهایتاً سر فرود آوردن در برابر قدرتهای جهانی بازار یاد میکنند. گروه دیگری از آن بهعنوان پیروزی نظام سرمایهداری در جهان نام میبرند. و گروهی از آن بهعنوان وجود رقابتی بیقید و شرط در سطح جهان بهگونهای که کشورهای غنی را ثروتمندتر و کشورهای فقیر را فقیرتر میکند یاد کردهاند.
گروهی هم از آن بهعنوان عصر تحول عمیق سرمایهداری برای همه انسانها نام بردهاند.
با این همه باید عنوان کرد که جهانی شدن از نظر تمامی این گروهها، حول محور یک مفهوم است و آن این است که این مفهوم بیانگر یک روند مستمر و مداوم پیرامون رقابت میان قدرتهای بزرگ، نوآوری، تکنولوژیک، جهانی شدن تولید و مبادله و بهمعنای نوگرایی (مدرنیسم) است.
اما به هر حال باید گفت: آنچه از نظر مفاهیم تئوریک به این پدیده اطلاق گردیده است، با آن چیزی که امروزه با آن در صحنه بینالمللی مواجه هستیم تفاوتهای بسیار دارد، همان طور که در ادبیات موضوع طرح گردیدهاست، از جهانی شدن بهعنوان، به استقبال یک جهان رفتن، آشنا شدن با فرهنگهای دیگر و احترام گذاشتن به آرا و نظریههای دیگران یاد گردیده است. اما روند تحول جدیدی که در دنیای امروز در قالب یک بازاندیشی و نظام جدید تعریف می شود. مفهومی تحت عنوان جهانگرایی است که به معنای نفی دیگران و نفوذ در فرهنگهای دیگر در محل برخورد ایدئولوژیها است. در علم معانی بیان، جهانی شدن فرایند کوتاه کردن فاصله ها ،تغییر در تجارب زمانی و ارائه ماهیت جهانی است. (ریزیوی، 2000)
صعود شبکههای اجتماعی، سقوط وبلاگنویسیمحمدمهدی مولایی- دنیای کامپیوتر و ارتباطات
نتیجه جدیدترین پژوهش درباره استفاده نوجوانان و بزرگسالان آمریکایی از رسانههای اجتماعی نشان میدهد نوع بکارگیری گونههای مختلف این رسانهها در سالهای اخیر با تغییراتی همراه بوده است. این پژوهش را مؤسسه تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) انجام داده و در آن ویژگیهای شخصی کاربران اینترنتی، نوع دسترسی آنها به اینترنت و استفاده آنها از کتابهای الکترونیکی، موسیقی آنلاین، بازی اینترنتی و انواع رسانههای اجتماعی مشخص شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد در بین گونههای مختلف رسانههای اجتماعی، آمار وبلاگنویسی در بین نوجوانان و جوانان در دو - سه سال اخیر کاهش پیدا کرده و در مقابل، کاربران شکلهای جدیدتر رسانههای اجتماعی، از جمله شبکههای اجتماعی افزایش پیدا کردهاند.
کاهش وبلاگنویسی نوجوانان و جوانان
اقبال به وبلاگنویسی در دو.سه سال اخیر در بین جوانان و نوجوان با کاهش همراه بوده است. درصد نوجوانان زیر ۱۸ سال وبلاگنویس، از ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. همچنین درصد نوجوانان عضو شبکههای اجتماعی که برای وبلاگهای دیگران کامنت میگذارند از ۷۶ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۵۲ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله نیز کمتر از قبل در فعالیتهای آنلاینشان جایی برای وبلاگنویسی در نظر میگیرند. اگر در سال ۲۰۰۷ تعداد ۲۷ درصد آنها وبلاگنویس بودند، در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۱۵ درصد رسیده است.
صعود شبکههای اجتماعی، سقوط وبلاگنویسیمحمدمهدی مولایی- دنیای کامپیوتر و ارتباطات
نتیجه جدیدترین پژوهش درباره استفاده نوجوانان و بزرگسالان آمریکایی از رسانههای اجتماعی نشان میدهد نوع بکارگیری گونههای مختلف این رسانهها در سالهای اخیر با تغییراتی همراه بوده است. این پژوهش را مؤسسه تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) انجام داده و در آن ویژگیهای شخصی کاربران اینترنتی، نوع دسترسی آنها به اینترنت و استفاده آنها از کتابهای الکترونیکی، موسیقی آنلاین، بازی اینترنتی و انواع رسانههای اجتماعی مشخص شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد در بین گونههای مختلف رسانههای اجتماعی، آمار وبلاگنویسی در بین نوجوانان و جوانان در دو - سه سال اخیر کاهش پیدا کرده و در مقابل، کاربران شکلهای جدیدتر رسانههای اجتماعی، از جمله شبکههای اجتماعی افزایش پیدا کردهاند.
کاهش وبلاگنویسی نوجوانان و جوانان
اقبال به وبلاگنویسی در دو.سه سال اخیر در بین جوانان و نوجوان با کاهش همراه بوده است. درصد نوجوانان زیر ۱۸ سال وبلاگنویس، از ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. همچنین درصد نوجوانان عضو شبکههای اجتماعی که برای وبلاگهای دیگران کامنت میگذارند از ۷۶ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۵۲ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله نیز کمتر از قبل در فعالیتهای آنلاینشان جایی برای وبلاگنویسی در نظر میگیرند. اگر در سال ۲۰۰۷ تعداد ۲۷ درصد آنها وبلاگنویس بودند، در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۱۵ درصد رسیده است.
اولین مرحله مهم در هر شهر این است که تعدادی شاخص که نمایان گر وضع موجود شهر از توسعه یافتگی درونی باشد تهیه گردد . از آنجا کلیه این اقدامات و ساماندهی فضاها در درون شهرهای موجود ، بوقوع می پیوند کمتر به جلوه می آید . یعنی برای ملموس تر شدن توسعه درونی شهر ، لازم است ابتدا شاخص هایی را طراحی کرد که با اندازه گیری آن شاخص ها می توان میزان توسعه درونی هر شهر را با توجه به استاندارد های مربوط سنجید .در ادامه مقاله سعی خواهیم کرد مهمترین شاخص های مربوط با به توجه مطالب گفته ارائه کنیم.
1-شاخص بهره وری زمین شهری : بهره وری زمین شهری بدین مفهوم است که با توجه به گران بودن کمیاب بودن و تجدید ناپذیر بودن و غیرقابل وارد کردن زمین شهری ، توسط چند نفر مورد بهره برداری قرار می گیرد . هر چه میزان تعداد نفرات بیشتر باشد ، به مفهوم بهره وری بالاتر زمین شهری است . البته این میزان چنانچه بیش از استانداردهای قابل قبول شهرسازی باشد ، ضد توسعه تلقی خواهد شد ، که این موضوع برای سایر شاخص ها نیز موضوعیت دارد . این شاخص را از طریق محاسبه تراکم جمعیتی خالص و تراکم جمعیتی نا خالص در هر هکتار زمین شهری می توان بدست آورد . این شاخص اطلاعات قابل ملاحظه ای از پراکندگی ، فشردگی جمعیت و در نتیجه پیامدهای چون انباشت سرمایه و جمعیت ، میزان بهره وری از زمین ، تاسیسات وزیر ساختهای شهری نمایان می سازد .
2-شاخص یا شاخص های مربوط به سرانه های استاندارد یا مصوب شهری : از لحاظ این شاخص شهری را می توان توسعه یافته از درون دانست که سرانه های مربوط به سطح فضای سبز ، سطح فضای باز ، سطح فضای های آموزشی ، بهداشتی و درمانی ، ورزشی ، امنیتی ، فرهنگی ، مذهبی و نظایر آن در حد استاندارهای تعیین شده شهرسازی بصورت کلی و یا استانداردهای تعیین شده در طرح مصوب محدوده مربوط باشد به این شاخص ، شاخص مطلوبیت نیز گفته می شود .
3-شاخص روند تخریب باغات و اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی حاشیه شهر : هر چه سطح مربوط به این شاخص نسبت به سالهای قبل روبه کاهش باشد ، با توجه به روند افزایش جمعیت شهری ، می توان نمایانگر توسعه شهر از درون باشد .
4-شاخص سازگاری و ناسازگاری کاربری ها : هر چه از میزان ناسازگاری کاربرهای هم جوار در محدوده شهر کاسته شود ، این به مفهوم حرکت در مسیر توسعه یافتگی شهر از درون است . شهری که کاربرهای هم جوار و یا در حوزه نفوذ یکدیگر ، از نظر سنخیت فعالیت با هم منطبق و سارگار نبوده و باعث مزاحمت و مانع از انجام فعالیت یکدیگر شوند ، نمی توان آنرا توسعه یافته از درون دانست . مثلاً وجود یک واحد صنعتی در درون یک بافت متراکم مسکونی از مصادیق بارز ناسازگاری است .
ادامه مطلب ...
اصل 1 : دو دلیل اصلی خرید یا عدم خرید میل به سود بردن و ترس از ضرر کردن است.
اصل 2 : مردم احساسی تصمیم می گیرند و بعد با منطق این تصمیم را توجیه می کنند.
اصل 3 : برای مشتری مهم نیست که کالای شما چیست و چه گونه است برای او مهم این است که کالای شما چه کاری برای او انجام می دهد.
اصل 4 : فروش حرفه ای با تحلیل نیاز ها شروع می شود.
اصل 5 : اشخاص به دلایل خود از شما خرید می کنند نه به دلایل شما.
اصل 6 : مشتری احتمالی ، تنها زمانی از شما خرید می کند که بداند دوست او هستید و منافعش را رعایت می کنید.
اصل 7 : مشتریان معمولا روی پیشنهاد شما فکر نمی کنند ، به محض اینکه از دفتر یا محل کار مشتری بالقوه بیرون می روید او حتی فراموش می کند کسی مثل شما در این دنیا زندگی می کند.
در بعضی از تحقیقات بدست آوردن داده های فاصله ای ممکن نیست یا اگر هم باشد فاقد ویژگیهای لازم است. در این گونه مواقع می توان رتبه را جانشین عدد خام کرد، اگرچه داده های رتبه ای اطلاعات داده های خام را به ما نمی دهد.
در واقع هرگاه داده ها بصورت رتبه ای جمع آوری شده باشند یا به رتبه تبدیل شده باشند، می توان از همبستگی رتبهای اسپیرمن یا ρ اسپیرمن استفاده کرد.
حجم فایل : 30.00 کیلوبایت
جهت دانلود به ادامه مطلب بروید
ادامه مطلب ... فهرست کامل نشریات معتبر ISI و Impact Factor آنها در سال 2008:
دانلود فایل
2) فهرست نشریات معتبر ISI در حوزه علوم اجتماعی و مدیریت:
دانلود فایل
3) فهرست نشریات ایرانی نمایه شده در پایگاه بین المللی ISI:
دانلود فایل
4) فهرست کامل نشریات معتبر ISI و Impact Factor آنها در سال 2006:
دانلود فایل
متدهای آماری در داده کاوی
مقدمه :
فن آمارگری علم جمع آوری و سازمان دهی اطلاعات و ترسیم نتیجه از مجموعه داده ها است .
سازمان دهی و توصیف مشخصه های عمومی مجموعه داده ها موضوع مورد مطالعه در حیطه
آمار تشریحی است .این فصل بر روی اصول اولیه استنتاج آماری تاکید می کند .
تحلیل داده های آماری دارای بیشترین مجموعه متدولوژی ها برای داده کاوی است . به صورت
تاریخی اولین کامپیوتر بر پایه برنامه های تحلیل داده با پشتیبانی از آمارگرها توسعه پیدا کرد .
آمار روشهای متنوعی شامل رگرسیون و تحلیلی تفکیکی برای داده کاوی عرضه می کند .
-1-5 استنتاج آماری
مجموع مشاهداتی که برروی تحلیل آماری مورد نظری صورت می گیرد صرف نظر از متناهی یا
نامتناهی بودن آن بستگی به واژه ای به نام جمعیت دارد . در زمینه استنتاج آماری، علاقه
مندیم وقتی که برسی تمام مشاهدات موجود غیر ممکن یا غیر عملی باشد به یک نتیجه
مطلوب برسیم. به طور مثال تست کردن تمام لامپ های روشنایی یک محصول خاص برای
رسیدن به میانگین طول عمر لامپ به صورت عملی غیر ممکن است. بنابر این باید زیرمجموعه
ای از جمعیت برای تحلیل آماری بسنده کنیم که به آن نمونه یا مجموعه داده ها هم میگویند.
از مجموعه داده های داده شده یک مدل آماری از جمعیت می سازیم که به ما کمک می کند
استنتاج مورد نظر را از جمعیت تولید کنیم. اگر نتایج استنتاج معتبر بود باید به نمونه هایی
برسیم که معرف جمعیت باشد. اغلب سعی می کنیم مجموعه داده های نمونه را از عناصری
انتخاب کنیم که در دسترس هستند، ولی روش مذکور ممکن است باعث ایجاد خطا در
استنتاج شود . بنابر این سعی می کنیم داده های انتخابی به صورت کاملا تصادفی انتخاب
شوند.
تئوری استنتاج آماری شامل آن دسته از روشهایی است که تولید استنتاج از جمعیت می کنند
، این روشها به دو دسته روش تخمینی و روش تست فرضیه تقسیم می شوند.
در روش تخمینی هدف رسیدن به یک یا مجموعه ای از مقادیر پذیرفتنی برای پارامترهای
ناشناخته سیستم است.
به ترتیبی که بتوان تخمینی از پارامترهای T هدف بدست آوردن اطلاعات از مجموعه داده های
زد. F(X,W) وابسته به مدل دنیای حقیقی سیستم W
T={(x11,…,x1n),(x21,…,x2n),…}
X={x1,…,xn}
زمانی که پارامترهای مدل تخمین زده شدند ، میتوانیم از آنهای برای پیشگویی متغیر تصادفی
استفاده کنیم . x* = x-y بر پایه X متعلق به مجموعه اولیه Y
جهت دانلود کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید
ادامه مطلب ...
امروزه بسیاری از سازمانها دریافتهاند برای کسب موفقیت در دنیای پرچالش رقابتی، به نگرشی یکپارچه و سیستماتیک به دانش درون سازمان خود نیاز دارند. به همین دلیل طی سالهای اخیر، تحقیقات خود را حول محورهایی از قبیل مدیریت بر جریان کسب، حفظ و استفاده از دانش متمرکز کردهاند[1].
بیدلیل نیست که یکی از مدیران ارشد شرکت "هیولت پاکارد" میگوید: "اگر هیولت پاکارد میدانست که چه چیزهایی را میداند، سود دهیاش سه برابر میشد" [2].
درک نقش واقعی دانش در سازمانها ممکن است به یافتن پاسخی برای این پرسش که "چرا برخی سازمانها همواره موفق هستند؟" کمک کند. به مرور زمان انسانها،فناوری، محصولات و خدمات دگرگون میشوند. پس واقعاً چه باقی میماند؟ چه عاملی زمینه ساز تداومی میشود که امکان بقایی پرنشاط را در دنیای پرچالش امروزی به وجود میآورد؟ مطالعاتی که در مورد دانش سازمانی انجام میشود علت پایداری و کامیابی سازمانهای موفق را به خوبی آشکار میسازد.
تام استوارت در سال 1994 طی مقالهای در مجله فورچون، این مسئله را به شرکتها یادآوری کرد که به آنچه میدانند (سرمایه فکری) بیش از آنچه دارند (سرمایه مادی) اهمیت دهند [3]. پس از وی، پیتر دراکر دانش را به عنوان پایههای رقابت در جامعه فراصنعتی معرفی کرد.
استنفورد رومر، دانش را تنها منبع بیپایانی نامید که با استفاده بیشتر، حجم آن بیشتر میشود. شرکتهایی نظیر داوکمیکال و اسکاندیا و مشاوران آی.بی.ام، «مدیران ارشد دانش» و «مدیران سرمایه های علمی» را به استخدام در آوردهاند تا بر سرمایه دانش شرکتها نظارت و مدیریت کنند[4].
دانش را میتوان آمیختهای از تجربیات، ارزشها،اطلاعات موجود و نگرشهای کارشناسی سیستماتیک دانست که چهارچوبی برای ارزشیابی و بهرهگیری از تجربیات و اطلاعات جدید ارائه میکند. دانش، در ذهن افراد شکل میگیرد و در همان اذهان، در مدارک و ذخایر دانش، در رویههای کاری، فرایندهای سازمانی و اعمال و هنجارها مجسم میشود.
مدیران شرکتهای بزرگ از بعضی دوبارهکاریها و گرفتاریهای استفاده از راههای تکراری برای مشکلات تکراری که نیاز به راه حلی جدید دارند و به دلیل عدم وجود سیستم مدیریت یکپارچه دانش در شرکت بروز میکنند، آگاهند و به همین علت به دنبال ایجاد سیستم برای مدیریت دانش سازمان خود هستند. شرکتهای بسیاری در این مسیر موفق شدهاند و به پیشتازی خود ادامه میدهند ولی سازمانهایی نیز علیرغم صرف وقت و هزینه بسیار، ناکام ماندهاند. علل عدم موفقیت سیستمهای مدیریت دانش در این سازمانها چیست؟
تجارت الکترونیک به سرعت در حال توسعه و گسترش است و در این راستا سازمان ها بهدنبال توسعه و بهبود تجربیات برخط(آنلاین) خود می باشند. ابزارهای داده کاوی جهت کشفالگوهای جدید در داده ها به کار گرفته میشوند . هر سازمانی که به نحوی تجارت الکترونیکانجام می دهد می تواند از الگوها و اطلاعاتی که داده کاوی در اختیارش قرار می دهد بهرهگیرد . این اطلاعات می تواند شامل نکاتی برای بهبود web site ، رویکردهای شخصی سازی ، حفظ مشتری و سود دهی باشد . داده کاوی با نرخی صعودی به جزئی لاینفک از شرکت ها و سازمان های دولتی تبدیل شده و می شود . تعداد و تنوع برنامه های داده کاوی چندین سالاست که با نرخ صعودی در حال افزایش است و پیش بینی می شود در چند سال آتی شاهداین رشد باشیم .
بانک ها ، شرکت های بیمه ، مراکز فروش و شرکت های مخابراتی خیلی سریع تکنیک های داده کاوی را در سازمان های خود وارد کرده و از آنها بهره جستند . در حال حاضر شاهد رشد روز افزون حرکت شرکت های دارویی ، بیمارستان ها و مراکز درمانی و هر گونه e-Business در بکارگیری این تکنیک ها می باشیم .
تجارت الکترونیک یک حوزه اساسی برای داده کاوی می باشد. با توجه به فاکتورهای تضمین موفقیت (Critical Success Factors) مربوط به پیاده سازی داده کاوی موفق ، تجارت الکترونیک یک بستر ایدآل را فراهم می کند زیرا تمام جزئیات مورد نیاز به سادگی در دسترس می باشند: رکوردهای داده به وفور ، مشخصه های زیاد در هر مورد ، ضریب اطمینان بالا در داده ها به علت جمع آوری داده ها بصورت خودکار و الکترونیکی ، قابل عملیاتی شدن بینش ها به راحتی (Actionable domain) و قابلیت محاسبه بازگشت سرمایه به سادگی . در حقیقت وب یک آزمایشگاه عملی است . آزمایشگاهی که سازمان قادر است در آن هر فرضیه و تصوری را به راحتی به جدل بکشد
ادامه مطلب ...