فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه بکارگیری دانش، مهارت ها، ابزارها،و تکنیک ها در اداره فعالیت ها، بمنظور رفع نیازها و انتظارات متولیان پروژه می باشد.
مفهوم پروژه از دیدگاه PMBOK

پروژه تلاشی موقتی برای ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات معین می باشد. منظور از موقتی آنست که هر پروژه شروع و پایان معینی دارد.
چه کسانی در پروژه سهم دارند؟

شریکان در پروژه افراد و سازمانهایی می باشند که فعالانه در پروژه درگیرند، و یا اجرا و اتمام پروژه بر آنها تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.تیم مدیریت پروژه باید تشخیص دهد که چه کسانی شریک در پروژه می باشند، و نیازها و انتظارات آنها را بشناسد.البته تشخیص این افراد تاحدودی مشکل است.شریکان اصلی پروژه عبارتند از:
مدیر پروژه
مشتری و تحویل گیرنده پروژه
سازمان اجراکننده پروژه
حامیان مالی پروژه
علاوه بر این عناوین، عناوین و نام های دیگری نیز وجود دارند، مانند:مالکان و موسسان پروژه، اعضای تیم پروژه، سازمانهای دولتی، سهامداران.اصولا این نامگذاریها و گروه بندی ها در تشخیص اینکه چه افراد و سازمانهایی خودشان را شریک پروژه می دانند بسیار موثر می باشد.
فرآیندهای مدیریت پروژه

پروژه ها مجموعه ای از فرآیندها می باشند.این فرآیندها دو دسته اند:

ادامه مطلب ...

موتورهای جستجویی که دقیقا می‌دانند چه می‌خواهید!


رقابت روزافزون موتورهای جستجو باعث‌شده شرکت‌های سازنده آنها به روش‌های متعددی مانند کسب اطلاعات کاربری یا ردیابی حرکات ماوس برای درک بهتر خواسته کاربران در کنار توجه همیشگی به امنیت شبکه رو بیاورند.


کالین براس: خوب یا بد، موتورهای جستجو به دروازه‌های ورود به دنیای مجازی تبدیل شده‌اند. آنها به کاربران در جستجوی اطلاعات، شرکت‌های تبلیغاتی در گسترش و فروش تبلیغات و حتی هکرها در کشف کدهای نرم‌افزاری کمک می‌کنند.

رقابت نفس‌گیر میان موتورهای جستجو در سال‌های اخیر باعث شده اولویت اول همگی آنها حفظ رضایت کاربران باشد. اما جستجو با استفاده از کلمات مبهمی که اغلب معانی متعددی دارند، در بسیاری از موارد به پاسخ مورد نظر کاربران نمی‌رسد.

عده‌ای از محققان معتقدند اطلاعات جمعیتی می‌تواند به موتورهای جستجو برای حدس اولویت‌ها کمک کند. به عنوان مثال مطابق بررسی‌های آنها اغلب زنانی که واژه واگنر را جستجو کرده‌اند به دنبال اطلاعاتی در مورد ریچارد واگنر، موسیقی‌دان فقید آلمانی بوده‌اند، در حالی که مردان بیشتر این واژه را برای جستجو و خرید اسپری‌های رنگ این شرکت جستجو کرده‌اند.

آنها موفق شدند با پایش اطلاعات کاربری هر فرد در سرویس‌های متعدد وب و دستیابی به اطلاعات اساسی مانند جنس، سن و سوابق آموزشی او، در یک دوره 12ماهه نتایج حاصل از جستجوهای یاهو را تا 7درصد بیش از حد استاندارد این موتور جستجو بهبود دهند.

ادامه مطلب ...

روش‌های نوین بازاریابی علمی در بانکداری ایران

بازاریابی از ابزارهایی است که می‌تواند رشد درآمدهای بانک را افزایش دهد. بنا به گفته مدیران بزرگ بانک‌های معروف دنیا فقط 5درصد از مشتریان بیش از 85درصد سودآوری بانک‌ها را تشکیل می‌دهند 

 

همچنین تحقیقات محققان امور اقتصادی نشان داده که بانک‌ها با افزایش مشتریان ارزنده و تراز اول خویش و ایجاد رضایت موثر در مشتریان به طور بی‌سابقه‌ای به سودآوری خود می‌افزایند. بنابراین شایسته است که در بازار رقابت تنگاتنگ کنونی بانک‌ها، بر اساس بند 2 و 3 سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی و احتمالا با عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) و به تبع آن تاسیس بانک‌های خارجی در ایران و در ضمن با توجه به خصوصی شدن تعداد زیادی از بانک‌های دولتی و همچنین اختلاف‌ ناچیز سود بانکی در بخش جذب منابع و مصارف پایین بانک‌های دولتی و خصوصی، بانک‌ها را ملزم می‌نماید هر چه سریع‌تر برای حفظ مشتریان خویش، چاره‌اندیشی نمایند و چاره آن تنها در بازاریابی رابطه‌مند و مشتری‌مداری موثر تجلی می‌یابد. امروزه این حقیقت غیرقابل انکار وجود دارد که کفه ترازو و قدرت بازار به طرف مشتریان سنگینی می‌کند. مشتریان امروز فرصت‌های بیشتری برای مقایسه خدمات در اختیار دارند و مدیریت مالی آنها پیچیده‌تر شده است.
بنابراین روابط خلاق میان مشتریان و بانک‌ها و مجموعه خدمات با کیفیت و ماهیت خدمات خریداری شده در هنگام خرید به کیفیت تعامل و رابطه بین دو طرف مشتری و کارمند بستگی دارد.
قضاوت مشتری در مورد بانک بر اساس میزان توانمندی بانک در کمک به حل معضلات و توسعه تجارت او استوار است. در کشور ما و اکثر کشورهای پیشرفته دنیا هدف و غایت نهایی انجام سریع امور و عدم‌اتلاف وقت به عنوان مهم‌ترین عنصر موفقیت در رقابت کنونی می‌باشد و مشتریان به عنوان ارکان تعیین‌کننده ارزش بسیاری زیادی برای تکنولوژی و سرعت و در درجه بعدی تخصص فنی بانک‌ها قائل هستند.
چیزی که برای مشتریان ارزش تعیین‌کننده و نهایی را دارد توانایی بانک در ارائه سرویس مورد نظرشان است از این رو بانک‌ها برای کارآمد شدن نیازمند به دست آوردن اطلاعات کافی از مشتری، درک علائق و خواسته‌ها و توسعه روابط با او هستند.

ادامه مطلب ...

هفت اشتباه رایج در قیمت‌گذاری

هفت تفکر اشتباه درباره قیمت‌گذاری بر کالا‌ها و خدمات وجود دارد که بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار به آنها معتقد هستند و به همین دلیل از روش‌های قیمت‌گذاری بر عملکرد استفاده نمی‌کنند.



این هفت تفکر اشتباه عبارتند از:
هیچ کدام از کارهایی که ما انجام می‌دهیم سزاوار پرداخت هزینه بیشتر از سوی مشتریان نیست
شرکت‌ها برای کمک به خودشان در شناسایی و تفهیم حوزه‌هایی که ایجاد ارزش می‌کنند، قبل از هر چیزی باید سیستمی ایجاد کنند که بتوان به کمک آن برای هر محصول و خدمت، داده‌هایی قابل استناد جمع‌آوری و به مشتریان ارائه کرد. در حقیقت باید تعیین کنند که هر مشتری چه چیزی را بیشتر می‌خواهد و ارائه آن چقدر هزینه در بر دارد. برهمین اساس تعیین ارزش و قیمت‌های جدید است که بخش فروش باید آن را درک کرده و به کار ببرد.

ادامه مطلب ...

اندازه گیری رضایتمندی مشتریان با مشخصات فنی جدید ایزو

خوب است بدانید سازمان ایزو مشخصات فنی جدید، ISO/TS 10004:2010 را توسعه داده است که سازمان ها را در پیاده سازی فرآیندهای موثر برای پایش و اندازه گیری رضایتمندی مشتریان راهنمایی می کند. رضایت مشتری یکی از عناصر کلیدی برای موفقیت یک سازمان خصوصی یا عمومی است.
اطلاعات بدست آمده از پایش و اندازه گیری رضایتمندی مشتری می تواند به شناسایی فرصت های بهبود به منظور بهبود راهبردها، محصولات، فرآیندهای سازمان و ویژگی هایی که از نظر مشتری دارای ارزش هستند،کمک نماید. چنین بهبودهایی می تواند اعتماد مشتری را تقویت کرده و در کسب و کار و سایر منافع سازمان تاثییر گذار باشد.
این مشخصات فنی جدید با عنوان مدیریت کیفیت - رضایت مشتری - خطوط راهنما برای پایش و اندازه گیری تشکیل شده است از:
مفهوم رضایتمندی مشتری و اصول راهنما
چارچوبی برای پایش و اندازه گیری رضایت مشتری
طرحریزی برای پایش و اندازه گیری رضایت مشتری
فرآیندهایی برای پایش و اندازه گیری رضایت مشتری
نگهداری و بهبود فرآیندهای پایش و اندازه گیری.
این مشخصات فنی قابل استفاده برای سازمان ها صرف نظر از نوع، اندازه یا محصولی که تامین می کنند، بوده و بر مشتریان برون سازمانی تمرکز دارد. برای این مشخصات فنی گواهینامه صادر نمی شود و دارای مقاصد قراردادی نیست و همچنین هیچ گونه حقوق، مقررات و الزاماتی را نقض نمی نماید. برای مشاهد اصل خبر به اینجا مراجعه نمایید. 

 

وبلاگ مشار مدیریت

کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت

در محیط تجاری رقابتی و دائماً در حال تغییر امروز کسب و کارها دیگر نمی توانند بر یک بازار ثابت و پایدار برای
محصولات خود متکی باشند . آنها باید در زمینه های کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، با رقبایی که روز به روز در
حال افزایش هستند، رقابت نمایند . برای موفقیت در بازار آنها نه تنها باید قیمت ها را پایین آورد بلکه باید تغییرات عمدۀ
بیشتری را در روش های تولید، روابط تجاری و حتی فرهنگ سازمانی خود به عمل آورند. کاربرد فناوری های اطلاعات
و ارتباطی می تواند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم فرایند تولید را پشتیبانی نماید . در این قسمت پس از بررسی سیر
تحول کاربد فناوری در صنعت به تعدادی از کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت اشاره می شود…… 

 

ادامه مطلب ...

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

BMS System مخفف Building Management System است
و‏ سیستمی است که صاحب یا مسئول یک ساختمان به وسیله اون و از طریق یک رابط که می تواند کامپیوتر‏، موبایل، تلفن یا اینترنت باشه، وضعیت ساختمان را از لحاظ
سرمایش و گرمایش،روشنایی،کنترل تردد و اعلام حریق  مورد بررسی قراردهد. 

 


   جهت دانلود فایل ورد مورد نظر به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

آموزش الکترونیکی و مجازی

منظور از E-Learning یا آموزش الکترونیکی ، بطور کلی بهره گیری از سیستم های الکترونیکی که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه جویی در وقت و هزینه و ضمنا یادگیری بهتر و آسانتر است.
Synchronous و Asynchronous در E-Learning چیستند ؟

روشهای آموزش الکترونیکی
۱- خودیادگیرى
۲- یادگیرى از راه دور
۳- کلاس مجازى

سیستم های آموزش الکترونیکی (دامنه آموزش الکترونیک)

۱- آموزش مبتنی بر رایانه (Computer Based Training (CBT
2- آموزش مبتنی بر وب (Web Based Training (WBT
3- آموزش مبتنی بر اینترانت (Intranet Based Training (IBT
4- آموزش از طریق وسایل و ابزار دیجیتال همراه
۵- آموزش از طریق تلفن همراه 

 

جهت دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید

ادامه مطلب ...

آشنایی با مفاهیم تجارت الکترونیک


تجارت الکترونیک عبارت است از خرید (buy) و فروش (sell) و مبادله (Exchange) کالا (product)، خدمات (services) و اطلاعات (Information) از طریق شبکه هاى رایانه اى از جمله اینترنت. این نوع از تجارت بر پردازش و انتقال الکترونیکى داده ها شامل متن، صدا و تصویر مبتنى است. تجارت الکترونیک فعالیت هاى مختلفى از جمله مبادله، تحویل فورى مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیکى وجوه، مبادله الکترونیکى سهام، بارنامه الکترونیکى، طرح هاى تجارى و مهندسى و خدمات پس از فروش را نیز در برمى گیرد.

ویژگى اصلى این نوع از تجارت تسهیل فرآیندهاى تجارى، حذف فرآیندهاى غیرضرورى و زائد در انجام امور بازرگانى و کاهش هزینه ها از طریق بهبود و افزایش هماهنگى، کاهش هزینه هاى ادارى خصوصاً هزینه مکاتبات و نیز بهبود دسترسى به بازار و افزایش تنوع براى مشتریان است. در این میان، فناورى هاى نوین ارتباطى مانند اینترنت، اکسترانت، پست الکترونیک و تلفن هاى همراه در گسترش و توسعه تجارت الکترونیک نقش بسزایى دارند.

مایکل دل، مؤسس شرکت Dell که روش فروش مستقیم را براى فروش رایانه هاى خود انتخاب کرده است، در مورد تجارت الکترونیک مى گوید: بسیارى از فروشگاه ها تبدیل به نمایشگاه خواهند شد. فروشگاه هاى اخیر سونى و اپل براى این منظور طراحى شده اند که محصولات این شرکت ها را به نمایش بگذارند تا بسیارى از مردم جهان این محصولات را به صورت online بخرند. احتمال دارد جهان آن لاین و آف لاین در هم ادغام شوند. فروش هاى چند کاناله مى تواند ترکیبى از فروشگاه هاى سنتى ـ کاتالوگ چاپ نشده ـ خط تلفن و یا شاید هم یک وب سایتى براى تجارت الکترونیکى باشد، اما سرانجام همان وب سایت مکانى است که سفارش خرید را از مشترى دریافت خواهد کرد.

3- تاریخچه اینترنت

ادامه مطلب ...

کارگاه آموزشی کاربردهای فناوری اطلاعات در پژوهش‌های علمی (مجازی)

کارگاه آموزشی کاربردهای فناوری اطلاعات در پژوهش‌های علمی (مجازی) (۱ مرداد تا۳۰مرداد ماه ۱۳۸۹)
مدرس: دکتر احمد سلطانی نژاد، (اسماعیل یزدان‌پور و هادی معبودی: دستیاران آموزش)

کد: ۲۰-۱
ظرفیت دوره: ۵۰ نفر
محل برگزاری: آموزش به صورت مجازی
با افزایش دسترسی به اینترنت و پایگاههای اطلاعات علمی، لزوم افزایش مهارتهای عملی در استفاده از فن‌آوری‌های جدید اطلاعاتی برای پژوهشهای علمی نیز بیش از پیش آشکار شده است. به همین منظور، مجموعه‌ای از مهارت‌های لازم برای استفاده از فن‌آوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی را در این دوره معرفی می‌شود. فن‌آوری‌هایی که در این مجموعه معرفی شده‌اند، حاصل ارزیابی‌های میدانی از نیازهای فنی و تکنولوژیک استادان رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌های علوم انسانی است. فرآیند نگارش هم در چنین فضایی انجام شد. هر یک از برنامه‌های و ابزارهای معرفی شده، روی رایانه‌های مختلف نصب و راه‌اندازی شد و امکاناتی که هر یک برای پژوهش در حوزه‌ی علوم انسانی به دست می‌دهند، بررسی و گزارش شد.

برخی مواردی که در این دوره به آن پرداخته می‌شود به شرح زیر است:

 

ادامه مطلب ...