هوش تجاری، نه بعنوان ِیک محصول و نه بعنوان ِیک سِیستم، بلکه بعنوان ِیک معماری موردنظر است که شامل مجموعه ای از برنامه های کاربردی و تحلِیلی است که به استناد پاِیگاه های داده عملِیاتی و تحلِیلی به اخذ و کمک به اخذ تصمِیم برای فعالِیت های هوشمند تجاری می پردازند.
هوش تجاری یکی از شاخههای فناوری اطلاعات است. مفهوم هوش تجاری نسبتا جدید است، اما با دامنه وسیعی از تکنیکها، ابزارها و برنامههای کاربردی در ارتباط است.
و هدف آن ارتقای کیفیت عملیات و تحلیل عملیات است.
جهت دانلود فایل مورد نظر به ادمه مطلب مراجعه نمایید...............
ادامه مطلب ...سازمان سهواً استراتژی مهندسی مجدد ناقص و یا معیوب را می پذیرد: این استراتژی ها به علت فرضیات ضعیف یا عدم توجه به جزییات ممکن است همه گامها و جزییات در نظر نگیرند. اگر یک سازمان دانش موجود را در مورد یک سیستم نادیده بگیرد یا رها کند ممکن است نقش سیستم کمرنگ شده و یا متروگ گردد.
· سازمان به طور نا مناسب از پیمانکاران و مشاوران خارجی استفاده می کند: افراد خارج از سازمان دامنه فهم ، مهارتهای تکنیکی و منابع انسانی را به سازمان می آورند. اما آنها به اندازه خودی ها (افراد عضو سازمان) از نرم افزار موجود نمی دانند. برای اینکه آنها بتوانند برای سازمان به خوبی کار کنند می بایست نقش شان به طور واضح مشخص و کنترل شود. افراد خارج سازمان ممکن است با منافع نیروهای داخلی مخالف باشند و یا هزینه ها را حداکثر کنند. افراد خارج سازمان ممکن است کنترل را بیشتر از داخلی ها به دست بگیرند واین به دلیل فقدان بینش داخلی هاست.
· نیروی کار روی تکنولوژی قدیمی با برنامه های آموزشی نا مناسب و نا کافی پیوند خورده است: زمانیکه سخت افزار تغییر کند ممکن نیست سیستم ادامه پیدا کند. علاوه بر آن، زمانیکه سبک برنامه نویسی جدید اختیار شود فقدان آموزش مناسب ممکن است باعث شکست مهندسی مجدد در پروژه شود. در این شرایط می بایستی یک تلاش مستمر و جدی به کار برد تا مهارتهای نیروی کار موجود بهبود یابد یا نیروهای جدیدی جایگزین نیروی قبلی شود. ترکیبی از نیروهای جدید و قدیم نیز راه حل دیگری برای تطابق با تکنولوژی جدید و جلوگیری از شکست مهندسی مجدد در سیستم سازمان است.
· سازمان سیستم موروثی[1] را تحت کنترل ندارد: قبل از اینکه سیستم به طور موثر مدیریت شود یک خط مبنای مدیریت پیکربندی سیستم برای کمک به سیر تکاملی منظم سیستم باید ایجاد شود. سیستم موروثی نیاز دارد که که به خوبی با درک اولویت درخواست تغییرات و تاثیرآنها روی سیستم مستند شود.
موضوع این بحث مقاله سیستم اطلاعات مدیریت می باشد سیستم اطلاعت مدیریت به معنی مدیریت برپایه اطلاعات می باشد همانطور که می دانیم برای مدیریت درقرن 21 نمی دانیم از دوعامل چشم پوشی کنیم:
1-استراتژی رقابت؛ و 2-کاهش هزینه ها، که خودیک سیاست رقابت صادراتی می باشد.برای لحاظ کردن این دواستراتژی به کاربردن سیستم های اطلاعات مبنی برفن آوریهای اطلاعت وارتباطات ضروری می نماید.
مدیران امروز، باانبوهی اطلاعات روبرو هستند. اطلاعاتی که به عنوان داده های سیستم بایستی پردازش گردیده وقابل فهم وتمیرو نگهداری وبازیابی گردد. از طرف دیگرسیستم های مدیریت وابزارهای کنترل درطول زمان تغییرات زیادی پیدا کرده اند این تغییرات رامی توان درچهارزمینه کلی عنوان کرد:1-کنترل سنتی 2-کنترل بروکراتیک 3-کنترل کاریزماتیک 4-کنترل اینفورماتیک .
درساختاهای سنتی فئودالی، کنترل ازطریق سنت، ادراک واعمال می شد، مقامات کنترلی به طورسنتی وموروثی به نسلهای بعدمنتقل می گردید وجامعه نیزاین نوع ساختار کنترلی راچون سنت بود می پذیرفت وبدان گردن می نهاد. دروضعیت کاریزماتیک، کنترل از طریق رابطه بین رهبرو پیروان اعمال می گردید. دراین حالت، رهبران کاریزما، شیوه عمل را انتخاب می کردند وپیروان نیزازآنها تبعیت می کردند زیرا آنها را قبول داشتند. دربروکراسی، کنترل درساختارسازمانی تعبیه می شد، ساختاری که برقانون ومقررات استوار بود وجنبه غیرشخصی داشت وتبعیت از آن الزامی بود. دراینفوکراسی، کنترل ازطریق نرم افزارها اعمال میشود. مجموعه دانشها وآگاهیهای تخصصی، بسیاررشد کرده است واینفوکراسی می تواند هرنوع اطلاعاتی راازطریق شبکه های الکترونیکی بدست آورد. ازسیستم های خبره، استفاده کند وبه تمامی دانشهای تخصصی وحرفه ای مجهز شود (زاهدی 1380،123).
انتقاد مرکز پژوهشهای مجلس از روند نزولی تحقق دولت الکترونیک در ایران
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها، سه دفتر مطالعات تخصصی این مرکز (دفاتر مطالعات برنامه و بودجه، ارتباطات و فناوریهای نوین و اجتماعی) با اعلام این مطلب که برنامهریزی معمولا معادل آیندهنگری و شامل از مجموعه اقداماتی است که برای طراحی و دستیابی به یک آینده مطلوب تدوین میشود، افزودند: محیط بسیار پیچیده امروزی تدوین و به کارگیری برنامههای آیندهنگرانه را ایجاب میکند و با رشد و تعدد متغیرهای تاثیرگذار محیطی و پیچیدهتر شدن محیط، برنامهریزی اهمیت بیشتری مییابد زیرا امروزه رشد و توسعه کشورها در گرو برنامهریزی جامع و کارآمد است. به همین دلیل دولتها در کشورهای مختلف اقدامات اولویتدار اجرایی برای اداره کشور در چند سال آتی را در قالب برنامههای توسعه تدوین میکنند.
بر اساس این گزارش در کشور ما برای اولین بار در سال 1325 شمسی تنظیم یک برنامه توسعه اقتصادی در دستور کار دولت قرار گرفت و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، پنج برنامه توسعه عمرانی پنجساله تصویب و اجرا شدند. بعد از انقلاب نیز تاکنون چهار برنامه پنجساله توسعه در کشور تصویب و اجرا شده است و هم اکنون کشور در آستانه تصویب قانون برنامه پنجم قرار دارد.
این گزارش میافزاید: یکی از حوزههایی که باید در این برنامه به آن توجه شود حوزه فناوری است که نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور دارد. در برنامه ریزیمرتبط با فناوری باید به ماهیت متغیر و رو به رشد فناوری توجه شود و در تدوین برنامه، پویایی فناوری مدنظر قرار گیرد.
مرکز پژوهشها افزود: در برنامههای توسعه قبلی به حوزه فناوری تا حدی اشاره شده بود، لکن سابقه ورود فناوری به برنامه به طور اساسی به برنامه چهارم توسعه و در نظر گرفتن فصلی به نام اقتصاد دانایی محور بازمیگردد که نشان دهنده درک سیاستگذاران کشور از اهمیت و محرک بودن فناوری و دانش در توسعه اقتصادی است. با ایجاد این درک در میان سیاستگذاران انتظار میرود در برنامه پنجم، دانش محور و محرک توسعه قرار گیرد.
مقدمه
بی شک برای شما هم پیش آمده است که مسئول تدوین صورت جلسه کامل و دقیقی برای یک جلسه شده باشید. معمولا هنگام تدوین اولین صورت جلسه امکان توجه به تمام زوایای تنظیم یک صورت جلسه مناسب سخت است، چرا که صورت جلسه مورد نظر باید علاوه بر اینکه اهداف و نیازهای جلسه را برآورده می نماید بتواند بعنوان مرجع مناسبی در آینده نیز مورد استناد قرار گیرد.
اگر در خود صبر و حوصله کافی سراغ دارید، می توانید با خواندن این دست نوشته و مرور مستمر آن قبل از تدوین صورت جلسات آتی، دانش کافی برای تدوین صورت جلسات رسمی را آموخته و با نوشتن حداقل ده صورت جلسه با توجه به مبانی مطرح در این دست نوشته، به مهارت کافی در تدوین یک صورت جلسه مناسب دست یابید. بدین منظور کافیست پنج گام تشریح شده را به ترتیب مدنظر قرار دهید.
گام اول: استفاده از یک الگوی مناسب
اگر می خواهید هنگام نوشتن صورت جلسه، برای یادآوری اطلاعات عمومی جلسه و همچنین ثبت نکات کلیدی زمان زیادی را صرف نکنید، باید قبل از برگزاری جلسه برای آن آماده شوید. از این رو همیشه یک الگوی مناسب برای یادداشت اطلاعات جلسه و نکات مطرح شده در آن همراه داشته باشید.
شما می توانید به راحتی از الگوی پیشنهادی در این دست نوشته استفاده کرده و یادداشت لازم را قبل از شروع جلسه و حین آن با ثبت در این الگو و یا الگوهای مشابه انجام دهید.
گام دوم: یادداشت های قبل از جلسه
زمان های ابتدایی جلسه که معمولا به خاطر به موقع حاضر نشدن اعضای جلسه، با کندی و تشویش خاطر سپری می شود موقع مناسبی برای تنظیم بخش های عمومی یک صورت جلسه است.
محل برگزاری، ساعت شروع، تاریخ برگزاری، موضوع جلسه، نام دبیرجلسه، نام و سمت اعضاء جلسه معمولا اطلاعات عمومی یک جلسه هستند که در اکثر اوقات قبل از شروع جلسه مشخص می باشند و شما می توانید قبل از رسمی شدن جلسه این اطلاعات را در صورت جلسه یادداشت کنید.
بدین ترتیب علاوه بر اینکه بخشی از صورت جلسه را تنظیم کرده اید، از اتلاف وقت خود نیز جلوگیری نموده اید.
ادامه مطلب ...فناوران- مهندس شهرام رضایی در گفتوگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر افزود: با نهایی شدن طرح تجهیز جایگاههای CNG به سامانه هوشمند سوخت افراد میتوانند با داشتن کارت هوشمند سوخت فعلی هم در جایگاههای CNG و بنزین سوختگیری کنند.
رضایی گفت: هماکنون تمام 19 جایگاه LPG نیز به این سامانه مجهز شدهاند.
پرداخت آنلاین
معاون فنی سامانه هوشمند سوخت گفت: هماکنون حدود 927 جایگاه به سامانه پرداخت آنلاین الکترونیکی بهای سوخت مجهز بوده و بانک ملت قصد دارد تا پایان شهریورماه امسال این تعداد را به 1500 جایگاه برساند.
رضایی افزود: اجرای این طرح مستلزم آن است که جایگاهها به صورت آنلاین به سوییچ شتاب مجهز باشند و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز در تلاش است که پرداخت آنلاین را در کشور گسترش دهد.
وی با بیان اینکه قابلیت پرداخت آفلاین کارت هوشمند سوخت در دست بررسی است، گفت: قصد داریم در صورت توفیق در عملیاتی شدن، این امکان را در جایگاهها نیز فراهم کنیم.
ادامه مطلب ...به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی پیرو خبر تصویب نهائی تعرفه خدمات اینترنت بیسیم مبتنی برفناوری وایمکس در جلسه 87 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شرح ذیل تصویب شد:
اعمال تعرفه جداول فوق مبتنی بر شرایط ذیل خواهد بود:
1- ترافیک بصورت نامحدود در نظر گرفته شده است.
2- اپراتور مجاز است تعرفههای فوق را در صورت انتخاب متقاضی برای ارائه سرویس با داشتن قابلیت جابجایی داخل شهرهای استان و بین استانی، تا حداکثر 10% افزایش دهد.
3- اپراتور مجاز است بستهها و مدلهای تعرفهای مختلف را با اعمال محدودیت حجم ترافیک دورهای، به شرط رعایت سقف تعرفههای مذکور و پس ازاخذ تائیدیه سازمان ارائه نماید.
4- ارائه پهنای باندهای ذکر نشده در جدول بالا بارعایت حدود بالا و پایین تعرفه های فوق و به نسبت خطی، بلامانع است.
5- در صورتیکه سرویس دهی به مشترک به دلیل عدم پرداخت هزینه کارکرد ماهانه از سوی وی با رعایت شرایط مندرج در قرار داد اشتراک که به تایید سازمان رسیده است یا بر اساس درخواست وی قطع شده باشد، اپراتور می تواند حداکثر مبلغ 000/50 ریال بعنوان هزینه وصل مجدد سرویس از مشترک دریافت کند.
از هنگامی که رایانه در تحلیل و ذخیره سازی داده ها بکار رفت (1950) پس از حدود 20 سال، حجم داده ها در پایگاه داده ها دو برابر شد. ولی پس از گذشت دو دهه و همزمان با پیشرفت فن آوری اطلاعات(IT) هر دو سال یکبار حجم داده ها، دو برابر شد. همچنین تعداد پایگاه داده ها با سرعت بیشتری رشد نمود. این در حالی است که تعداد متخصصین تحلیل داده ها و آمارشناسان با این سرعت رشد نکرد. حتی اگر چنین امری اتفاق می افتاد، بسیاری از پایگاه داده ها چنان گسترش یافته اند که شامل چندصد میلیون یا چندصد میلیارد رکورد ثبت شده هستند و امکان تحلیل و استخراج اطلاعات با روش های معمول آماری از دل انبوه داده ها مستلزم چند روز کار با رایانه- های موجود است. حال با وجود سیستم های یکپارچه اطلاعاتی، سیستم های یکپارچه بانکی و تجارت الکترونیک، لحظه به لحظه به حجم داده ها در پایگاه داده های مربوط اضافه شده و باعث به وجود آمدن انبارهای ( توده های ) عظیمی از داده ها شده است به طوری که ضرورت کشف و استخراج سریع و دقیق دانش از این پایگاه داده ها را بیش از پیش نمایان کرده است (چنان که در عصر حاضر گفته می شود « اطلاعات طلاست» ).
هم اکنون در هر کشور، سازمان ها، شرکت ها و . . . برای امور بازرگانی، پرسنلی، آموزشی، آماری و . . . پایگاه داده ها ایجاد یا خریداری شده است، به طوری که این پایگاه داده ها برای مدیران، برنامه ریزان، پژوهشگران و . . . جهت تصمیم گیری های راهبردی، تهیه گزارش های مختلف، توصیف وضعیت جاری خود و . . . می تواند مفید باشد. داده کاوی[1] یا استخراج و کشف سریع و دقیق اطلاعات با ارزش و پنهان از این پایگاه داده ها از جمله اموری است که هر کشور، سازمان و شرکتی به منظور توسعه علمی، فنی و اقتصادی خود به آن نیاز دارد.
در کشور ما نیز سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات دولتی و خصوصی به طور فزاینده ولی آهسته در حال ایجاد یا خرید نرم افزارهای پایگاه داده ها و مکانیزه کردن سیستم های اطلاعات خود هستند، همچنین با توجه به فصول دهم و یازدهم قانون برنامه سوم توسعه در خصوص داد و ستدهای الکترونیکی و همچنین تأکید بر برخورداری کشور از فن آوری های جدید اطلاعات برای دستیابی آسان به اطلاعات داخلی و خارجی، دولت مکلف شده است امکانات لازم برای دستیابی آسان به اطلاعات، زمینه سازی برای اتصال کشور به شبکه های جهانی و ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و شاهراه های اطلاعاتی فراهم کند. واضح است این امر باعث ایجاد پایگاه های عظیم داده ها شده و ضرورت استفاده از داده کاوی را بیش از پیش نمایان می سازد.
ادامه مطلب ...یکی از مهمترین پیامدهای جهانی شدن، افزایش رقابت درسطح بین المللی اقتصاد است. زیرا در این شرایط، همواره با کاهش هزینه های حمل ونقل، رشد حیرت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش روزافزون تجارت الکترونیک و به حداقل رسیدن محدودیتهای جغرافیایی و رشد رقابت مواجه خواهیم بود که درنتیجه کارایی اقتصاد بین المللی افزایش خواهدیافت. در این میان می توان گفت مهمترین پیامد جهانی شدن بر اقتصاد کشورها رشد تجارت الکترونیک است
که عناصر آن بازار الکترونیک، تبادل الکترونیک داده و تجارت اینترنتی هستند که مبین ارتباط تنگاتنگ بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با فرایندهای بازار ومدیریت است. بنابراین، برای باقی ماندن مدیران در عرصه رقابتهای اقتصادی باید ابزارهای مختلف اطلاعاتی و ارتباطی با دیدی روشن و طبق نیازهای سازمان تامین و راه اندازی شوند. درنهایت آنچه در راستای تجارت الکترونیک برای مدیران دارای اهمیت است بسترسازی مطلوب برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختار سازمانی توأم با شناخت کافی و نگرش مثبت مدیران به ضرورتهای حضور این پدیده در روند فعالیتهای سازمان است.
مقدمه
جهانی شدن پدیدهای است که بروز آن در عصر حاضر موجب تغییر و تحولات بسیاری در زمینههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در عرصه بینالمللی شده و کشورهای بسیاری را به چالش کشاندهاست. به طوری که بیشک مهمترین و بارزترین وجه تمایز اقتصاد امروز و دیروز جهانی شدن است. جهانی شدن برای بیماریهای اقتصادی جهان تجویز شده و چنین ادعا میشود؛ که جریان آزاد سرمایه، نیروی کار، کالا و اطلاعات بدون دخالت دولت و دیگر شکلهای مداخله، تنها راه رسیدن به سعادت جهانی است (چنج، 1999، 225).
در دوران کاپیتالیسم، بازرگانان ناچار بودند، که کل سرمایه تجاری خود را به دور و نزدیک ببرند؛ زیرا بدون وسعت دادن به حوزه فعالیتشان، در رقابت نابود میشدند. یک شکل ابتدایی جهانیشدن که امپریالیسم بازرگانی نامیده میشد؛ شروع به پیوند اقتصاد بخشهای مختلف جهان به یکدیگر کرد(پیپلس، 1999، 99).
امروزه تعاریف متفاوتی از مفهوم و واژه جهانی شدن عنوان گردیده است. گروهی از آن به عنوان یک مفهوم عام یعنی درهم ادغام شدن بازارهای جهان در زمینههای تجارت، سرمایهگذاری مستقیم و جابه جایی و انتقال سرمایه، نیروی کار و فرهنگ در چارچوب نظام سرمایهداری آزاد بازار و نهایتاً سر فرود آوردن در برابر قدرتهای جهانی بازار یاد میکنند. گروه دیگری از آن بهعنوان پیروزی نظام سرمایهداری در جهان نام میبرند. و گروهی از آن بهعنوان وجود رقابتی بیقید و شرط در سطح جهان بهگونهای که کشورهای غنی را ثروتمندتر و کشورهای فقیر را فقیرتر میکند یاد کردهاند.
گروهی هم از آن بهعنوان عصر تحول عمیق سرمایهداری برای همه انسانها نام بردهاند.
با این همه باید عنوان کرد که جهانی شدن از نظر تمامی این گروهها، حول محور یک مفهوم است و آن این است که این مفهوم بیانگر یک روند مستمر و مداوم پیرامون رقابت میان قدرتهای بزرگ، نوآوری، تکنولوژیک، جهانی شدن تولید و مبادله و بهمعنای نوگرایی (مدرنیسم) است.
اما به هر حال باید گفت: آنچه از نظر مفاهیم تئوریک به این پدیده اطلاق گردیده است، با آن چیزی که امروزه با آن در صحنه بینالمللی مواجه هستیم تفاوتهای بسیار دارد، همان طور که در ادبیات موضوع طرح گردیدهاست، از جهانی شدن بهعنوان، به استقبال یک جهان رفتن، آشنا شدن با فرهنگهای دیگر و احترام گذاشتن به آرا و نظریههای دیگران یاد گردیده است. اما روند تحول جدیدی که در دنیای امروز در قالب یک بازاندیشی و نظام جدید تعریف می شود. مفهومی تحت عنوان جهانگرایی است که به معنای نفی دیگران و نفوذ در فرهنگهای دیگر در محل برخورد ایدئولوژیها است. در علم معانی بیان، جهانی شدن فرایند کوتاه کردن فاصله ها ،تغییر در تجارب زمانی و ارائه ماهیت جهانی است. (ریزیوی، 2000)
این تحول در ابعاد مختلفی در جهان امروز ایجاد گردیده است. در بعد اقتصادی شامل گسترش و یکپارچگی بازارهای مالی مبادلات تجاری، ایجاد سازمانهای اقتصادی بینالمللی نظیر اکو، نفتا، آس آن، اتحادیه پولی کشورهای اروپایی (یورو)، ادغام شرکتهای بزرگ تولیدی (کرایسلر- دایملر)، در بعد سیاسی؛ این تحول با سقوط نظامهای تمامیتخواه و اقتدارگرایانه گرایش به دموکراسی و تکثر (پلورالیسم) سیاسی و احترام به حقوق بشر، بوده است، و در بعد فرهنگی؛ گرایش به سوی ایجاد فرهنگ جهانی با ارزش و معیارهای خاص و درنهایت در بعد ارتباطات شامل گسترش بیحد و مرز شبکههای ماهوارهای و اینترنت در اقصینقاط جهان است.
در بررسی آثار و پیامدهای جهانی شدن بر اقتصاد باید براین نکته توجه داشت که؛ جهانیشدن اقتصاد آثار و پیامدهای متفاوتی را برای کشورهای مختلف جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه داراست. به عبارت سادهتر، علاوه بر تأثیر عمومی جهانی شدن بر اقتصاد متناسب با ویژگیهای ساختاری هر یک از گروهها، کشورها پیامد ویژهای متناسب با ساختار اقتصادی آنان را در بر دارد.
از یک نظر کلی و عمده میتوان آثار عمومی جهانی شدن اقتصاد را به صورت زیر عنوان کرد:
1 - افزایش رقابت؛
2 - وابستگی بیشتر اقتصاد کشورها؛
3 - به چالش کشاندن دولتها؛
-4گسترش تقسیم کار بین المللی (دعایی و عالی، 1384، 45)
در این میان یکی از مهمترین پیامدهای جهانی شدن، افزایش رقابت در سطح بینالمللی اقتصاد است، زیرا در این شرایط، همواره با کاهش هزینههای حمل و نقل، رشد حیرتانگیز فناوری اطلاعات و گسترش روزافزون تجارت الکترونیک و به حداقل رسیدن محدودیتهای جغرافیایی و رشد رقابت مواجه هستیم، درنتیجه کارایی اقتصاد بینالمللی افزایش خواهد یافت.در این میان می توان گفت مهمترین پیامد جهانی شدن بر اقتصاد کشورها رشد تجارت الکترونیک است.
تغییرات گسترده و پیشرفتهای بدست آمده در عرصه تکنولوژی اطلاعاتی در چند دهه گذشته ضرورت تجدیدنظر در مسایل مختلف سازمانی رااجتناب ناپذیر کرده است.
بوجود آمدن سازمانهای نوین بر اثر بکارگیری فناوری های اطلاعاتی نظیر اینترنت ، پست الکترونیک و فراگیری استفاده از کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری لزوم به روز بودن آگاهی مدیران کشور مان را از تغییرات تکنولوژی را بدهی می نماید.
تکنولوژی اطلاعاتی سه نسل دارد.
نسل اول Lowcost
این نسل 10 تا 15 درصد احتیاجات را برطرف می کرد .از ویژگی آن می توان
• حجم زیاد
• امکان دسترسی به طلاعات گذشته
• اختصاص بیش از 20 درصد بوجه برای ورود داده ها
نسل دوم:HIGH Profit
این نسل 80 تا 100 درصد نیازها را بر آورده می کند (نسل حاضر)
ویژگی های آن:
دسترسی به اطلاعات فعلی
On Line بودن
وجود Data base
امکان استفاده همزمان تعداد زیادی از افراد
بکارگری اینترنت
وجود Webmster
و نسل سوم:Leadership
نسل مربوط به آینده است