سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران پیشنهاد مشخص خود درباره «شرایط شرکتهای سرویسدهنده میزبانی وب» و «تعرفه میزبانی وب» را منتشر کرد و از شرکتها و فعالان حقیقی و حقوقی این عرصه خواست درباره این پیشنهاد نظر اصلاحی و تکمیلی بدهند.
این پیشنهاد که با عنوان «حداقلهای یک شرکت سرویسدهنده میزبانی وب» روی سایت سازمان گذاشته شده است، در بردارنده بخشهای ضروری شامل شرایط حقوقی شرکت، واحد فروش، واحد فنی، پشتیبانی و مبنای محاسبه تعرفه خدمات است.
در این پیشنهاد همچنین تاکید شده که فهرست سرویسدهندگان مجاز برای عقد قرارداد psp به نمایندگی بانکها معرفی و قرارداد سایر افراد لغو میشود و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.
فعالان غیرمجاز این عرصه همچنین به جز جرایم منظور شده در طرح ساماندهی بازار به مراجع ذیربط معرفی خواهند شد.
«فناوران اطلاعات» پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران درباره حداقلهای شرکتهای سرویسدهنده میزبانی وب را برای آگاهی و اظهارنظر فعالان صنف منتشر میکند.
حداقلهای یک شرکت سرویسدهنده میزبانی وب
شرایط حقوقی شرکت
- شرکت سرویسدهنده دارای شرکت ثبت شده باشد و نام ثبتی و رسمی شرکت در وب سایت اختصاصی شرکت همراه با درج ایمیل آدرس، آدرس پستی محل دفتر کار و شماره تلفن ثابت درج شده باشد.
- عضو شاخه شرکتهای سازمان نظام صنفی رایانهای کشور باشد. (از طریق جستوجو در وب سایت سازمان قابل استعلام باشد)
- در وب سایت رسمی سرویسدهنده بندهای قانون جرایم رایانهای که مرتبط با ثبت دامنه و میزبانی و سرویسدهندگان و سرویسگیرندگان را در صفحه اصلی وب سایت درج و یا لینک نماید.
توافقنامه مصوب سازمان نظام صنفی برای سرویسهای دامنه و میزبانی با لینک در صفحه اصلی روی وب سایت درج شده باشد و یا به درخواست مشتری ارائه گردد.
واحد فروش
- تعرفههای شرکتی به روز همراه با توضیحات و مشخصات کامل فنی سرویسها در وب سایت درج شده باشد و به صورت مکتوب نیز ارائه گردد.
- امکان پاسخگویی حضوری در ساعات اداری حتما مقدور باشد.
- کارشناس فروش تمام وقت برای رسیدگی به درخواستها و ارایه مشاوره تلفنی و حضوری وجود داشته باشد.
- قبل از انقضای سرویس میزبانی از طریق ایمیل حداقل یکبار و برای سرویسهای دامنه حداقل دو بار به ایمیل اعلام شده خریدار اطلاعرسانی شود.
- وضعیت وجود و یا نبود نسخه پشتیبان از فایلها و بانکهای اطلاعاتی کاملا ذکر شده و در فاکتورها و قراردادها ذکر شود.
واحد فنی پشتیبانی
- درخواست کاربر حداکثر تا یک روز اداری پاسخ داده شود. (ایمیل- تیکت- فکس)
- برقراری ارتباط تلفنی توسط کاربران با واحد پشتیبانی و فنی در تمام ساعات اداری مقدور باشد.
- کارشناس پشتیبانی تمام وقت در تمام ساعات اداری در محل شرکت وجود داشته باشد.
- کنترل پانل مدیریتی آنلاین برای میزبانی وب، فضای بانکهای اطلاعاتی، ایمیل و دامنه به مشتری داده شود.
- در خارج از ساعات اداری و تعطیلات طولانی امکان رسیدگی به موارد فوق حداقل از طریق ایمیل با پیگیری سریع وجود داشته باشد.
- سرورها از نظر کیفیت ارتباطی دارای 99 درصد Uptime با گواه سایت ثالث توصیه میگردد.
تبصره یک: تشخیص موارد فوق برعهده کمیتهای سه نفره متشکل از رییس کمیسیون اینترنت استان تهران، مسئول کارگروه میزبانی وب و یک نفر از اعضای کارگروه مربوطه است.
تبصره دو: فعال غیرمجاز به جز جرایم منظور شده در طرح ساماندهی بازار به مراجع ذیربط معرفی خواهد شد.
تبصره سه: فهرست سرویسدهندگان مجاز برای عقد قرارداد psp به نمایندگی بانکها معرفی و قرارداد سایر افراد لغو میشود و از ادامه فعالیت مالی آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد رونوشتی از این فهرست نیز به منظور اطلاع و صدور پروانه به سازمان تنظیم مقررات اعلام خواهد شد.