فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

عرضه رایگان نسخه نرم‌افزار ویراستیار فارسی

به گزارش واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌سانی، سعید سالاریان، قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به اهتمام خاص شورا به شناسایی، امکان‌سنجی و تحلیل مقدماتی پروژه‌های پردازشی حوزه‌توسعه‌ خط‌ و زبان فارسی در فضای دیجیتال طی سال‌های گذشته بیان داشت: پروژه‌پژوهشی- اجرایی خطایاب فارسی (ویراستیار) از جمله پروژه‌های مهم است که با اقدام و حمایت مستقیم شورا و همکاری جمعی از محققان به بار نشسته است و پس از ارائه رسمی این نرم‌افزار در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، اکنون نسخه کامل آن بصورت الکترونیک و با رویکرد غلط‌یابی صرفی زبان فارسی عرضه شده است.
 

 

به گفته وی نرم‌افزار «ویراستیار ١» افزونه‌ای برای مایکروسافت وُرد است که جهت استفاده‌ کاربران فارسی‌زبان طراحی شده و ضمن پشتیبانی از نسخه‌های متفاوت مایکروسافت وُرد و ویندوز قابلیت‌های بسیار متنوعی دارد.

براساس این گزارش نرم‌افزار ویراستیار قابلیت خطایابی املایی، اصلاح نویسه‌های متن، اصلاح نشانه‌گذاری، مبدل پینگلیش، پیش‌پردازش املایی متن، مبدل اعداد، تقویم و تاریخ را داراست.

قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در ادامه گفت: حجم این نرم‌افزار ۲۲۲ مگابایت است و پشتیبانی کاملی از قواعد تصریف و بیش از ۲۸۰۰ تعریف مختلف از هر کلمه با درنظر گرفتن نقش کلمه در تصریف و بیش از ۴۶ هزار فعل ساده دارد. ضمن‌اینکه قابلیت تکمیل خودکار کلمات، قابلیت به روز‌رسانی لغت‌نامه‌ها و راهنمای داخل برنامه از دیگر ویژ‌گی‌های این نرم‌افزار است.

وی با اشاره به پشتیبانی کامل این نرم‌افزار از قواعد آواشناسی و اصلاح نویسه‌های متن بیان داشت: برای مثال این نرم‌افزار قادر است ضمن حذف نیم فاصله‌های تکراری، انواع حرف «ی» را اصلاح کرده و ارقام عربی را به معادل فارسی تبدیل کند. در حوزه پیش‌پردازش املایی متن نیز قابلیت اصلاح فاصله‌گذاری «ها»در انتهای واژه‌ها، «می» در ابتدای واژه‌ها و تبدیل تبدیل «‍ة» به «‍ه‌ی»، تبدیل «ب» متصل به ابتدای واژه‌ها به «به» و اصلاح فاصله‌گذاری پسوندها گنجانده شده است.

وی در پایان گفت: این نرم‌افزار غلط یاب املایی سرعت مناسبی در اصلاح واژه‌ها و ارائه فهرست از پیشنهادهای جایگزینی و انواع غلط های فاصله‌گذاری داشته و اصلاح نشانه‌گذاری متن ویرگول، نقطه، نقطه ویرگول و علامت سوال و تعجب از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد