فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

بهره گیری از گزارش ها و تحلیل های آماری در مدیریت وب سایت ها

هر سایت اینترنتی بر اساس حجم فعالیت خود برای نگهداری به افراد مختلفی که آشنا به امور فنی و اجرایی باشند نیاز دارد. مدیر سایت به عنوان شخصی که تنظیم کننده و هماهنگ کننده تمام این افراد است باید برای هر کدام از بخش های سایت از قبیل گرافیک، محتوا، امور فنی، بازاریابی و... برنامه های مختلفی را تهیه و برای اجرا در اختیار همکاران خود قرار دهد. این برنامه ها می توانند شامل برنامه های روزانه، هفتگی و ماهانه باشند. تمامی این برنامه ها در راستای یک هدف کلی و نهایی به انجام می رسند و آن هم بالا رفتن کارایی اقتصادی سایت است.

سایت ها زمانی می توانند خود را در سطح اقتصادی اطمینان بخشی قرار دهند که از بازدیدکنندگان و کاربران و قابل توجهی برخوردار باشند. برای این کار مدیر سایت سعی می کند مطالعه و تحقیق گسترده ای بر روی عوامل و ابزارهای افزایش دهنده تعداد کاربران سایت انجام دهد و از این طریق در واقع به مطالعه شرایط و موقعیت خود در بازار مجازی اینترنت می پردازد. به عنوان مثال وی در مورد رنگ های به کار رفته در سایت، لوگو و سایر قطعات گرافیکی سایت، متن های به کار رفته و بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با سایت به بررسی و مطالعه می پردازد.

یکی از روش ها و راهکارهایی که کمک بسیار زیادی برای بهتر شدن فرآیند مدیریت وب سایت ها می کند استفاده از گزارش ها و تحلیل های آماری است. مدیران سایت ها و مدیران بازایابی شرکت ها با استفاده از گزارش های به دست آمده از فعالیت سایت اینترنتی می توانند شناخت خوبی از موقعیت و تاثیر فعالیت های خود پیدا کنند و از این طریق نقاط ضعف و قوت سایت را به راحتی شناسایی و برای حل و تقویت آنها تغییرات لازم را  در سایت اعمال نمایند و به برنامه های آینده و حتی استراتژی های سایت جهت ببخشند.

 

آمار چیست؟

آمار علم روز ، نیاز عصر اطلاعات و ابزار لازم برای برنامه ریزی صحیح است. واژه آمار از کلمه لاتین Status سرچشمه گرفته است که به معنای حالت, وضع یا موقعیت می باشد.از این واژه به عنوان ریشه واژه های Stato (دولت)، Statista (دولت شناسی یا کسی که اطلاعات راجع به دولت دارد)، Statistica (آمار)، که مجموعه معین راجع به دولت می باشد، به وجود آماده است.

علم آمار همانند هر علم دیگر، در نتیجه نیازهای بشر بوجود آمده است و تاریخی غنی دارد بطوریکه از دورانهای گذشته تا کنون رشد و تکامل آن ادامه یافته آست. با ظهور سرمایه داری و گسترش تجارت، آمار در مقابل مسائل مرکب تر و پیچیده تری قرار می گیرد و حجم اطلاعات جمع آوری شده افزایش می یابد و در نتیجه کارهای آماری نیز توسعه می یابد. بطوریکه از نظر ماهیت عمیق تر، از نظر موضوع مورد مطالعه وسیع تر و از نظر وسائلی که به کار گرفته می شود کامل تر می گردد.

از واژه آمار 3 معنی می توان برداشت کرد :

الف- اطلاعات عددی  :مجموعه اعدادی که به روش خاصی از جامعه تحت مطالعه، جمع آوری وبه صورت جدول ونمودار باشاخه های عددی ارائه می شود .

ب – تئوری اعداد : منظور اصول وقواعدریاضی و احتمالی برای ساختن فرمولها ومحاسبه پارامترهاست .

ج – روشهای آماری : روشهایی که در جمع آوری،تنظیم وتجزیه وتحلیل وتفسیر اطلاعات عددی مورد استفاده قرار می گیرد .

 آمار تعریف واحدو روشنی ندارد زیراهر شاخه ای از علوم، آنرا وابسته به خودمی داند . اما اکثر آمار شناسان عبارت زیر را در تعریف آمار باز گو می کنند :  آمار علمی است که پیرامون جمع آوری وتنظیم وتحلیل وتفسیر اطلاعات عددی سخن می گوید. در هر صورت امروزه علم آمار و تکنیک های آن در کسب و کار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و رویکردهای اقتصادی فراوانی پیدا کرده اند.

آمار و تحقیقات در بازاریابی الکترونیکی

تحقیقات بازاریابی روشی سیستماتیک به منظور توسعه و ایجاد اطلاعات که شامل جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش های کاربردی جهت کمک به فرآیندهای تصمیم گیری مدیران بازاریابی است. علم آمار بر اساس امکانات مختلفی که برای تحلیل داده ها و اطلاعات خام در اختیار دارد می تواند دانش کاربردی لازم برای تحلیل شرایط بازار را راهم کند و نیازهای اطلاعاتی مدیران را تامین کند.
مدیران بازاریابی یا مدیران سایت ها باید پرسش های زیر را برای طراحی برنامه های کلان و اجرایی خود با استفاده از آمار و تحقیقات مختلف تهیه کنند.

1-      بازدیدکنندگان سایت و فروشگاه الکترونیکی چه کسانی هستند؟

2-      علت خرید محصولات سایت چیست؟

3-      هر کاربر چه محصولاتی و چه مقدار خرید انجام می دهد؟

4-      رقبای شرکت چه موسسه ها و بنگاهها و سایت هایی هستند؟

5-      برنامه های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش آنها چگونه است؟(مدل کسب و کار آنها چیست؟)

6-      نقاط ضعف و قوت رقبا در شرایط بازار چگونه است؟

7-      کالا ها یا خدمات ارائه شده از طریق سایت چه مزیت ها و ویژگی هایی دارند؟

8-      ...

این سوال ها و سوالهای بسیاری که در این حوزه می تواند مطرح کرد کمک زیادی به شناسایی جایگاه و موقعیت سایت ها در بازار های الکترونیکی خواهند کرد.

فناوری اطلاعات و علم آمار

پیش از توسعه فناوری اطلاعات، همچون بسیاری از شاخه های علمی و عملی، در علم آمار نیز از روش ها و ابزارهای سنتی برای تجزیه و تحلیل و تسهیل کار استفاده می شد. اما با توسعه ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری به ویژه در چند سال اخیر با توسعه فناوری های مبتنی بر وب، امکانات و ابزارهای خوبی برای توسعه و تسهیل کارهای آماری صورت گرفته است. از جمله مشهورترین نرم افزارهای آماریSPSS است که از قدرت خوبی نسبت به سایر نرم افزارهای هم نوع خود برخوردار است. نرم افزارهای آمارگیری مبتنی بر وب ابزارهای نسبتاً جدیدی برای تهیه گزارش های آماری در قالب های مختلف عددی، متنی، گرافیکی هستند.

ویژگی این نرم افزارهای این است که بهره گیری از آنها نیاز به تخصص زیادی ندارد و با اطلاعات مختصری می توان آمار ارائه شده را دریافت و نسبت به شرایط مختلف تحلیل کرد. شاید مهمترین شاخصه این نرم افزارها را بتوان در حرکت رو به توسعه آنها در بهره مندی از هوش مصنوعی عنوان کرد.

داده کاوی و سیستم های اطلاعات بازاریابی الکترونیکی

سیستم های اطلاعات بازاریابی الکترونیکی مجموعه ای از عوامل نرم افزاری مبتنی بر وب هستند که با استفاده از اطلاعات اعضا سایت و کاربران اینترنت و منابع داخل و خارج سازمان، روش های جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات، روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات، تکنیک های بازاریابی، برنامه ریزی، روش های کنترل صحت و ثمربخشی فعالیت ها و بالاخره ارزیابی و تغییرات و اصلاحات تصمیم گیری های و راهبردهای بازاریابی سایت ها و فروشگاه های الکترونیکی را به اجرا در می آورند.
در این روش سیستم با استفاده از بانک اطلاعات دقیق، قوی و تخصصی خود ارتباط معنا داری بین فعالیت های تک تک کاربران و سایت برقرار می کند. فرآیند داده کاوی با هدف توسعه و کاربری آمار در تکنیک ها و تاکتیک های بازاریابی هم مبتنی بر سیستم و هم به صورت دستی قابل اجرا هستند.

موفق ترین نمونه سیستم های بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر داده کاوی در سایت www.amazon.com  به عنوان بزرگترین فروشگاه الکترونیکی کتاب قابل بررسی است. در این سایت شما برای خرید باید فرم های اطلاعاتی خاصی را پر کنید و از آن پس به هنگام ورود به سایت با شناسه خاصی برای سیستم قابل تشخیص خواهید بود. سیستم از طریق بررسی ها و تحلیل های خود اطلاعات کاربر را طبقه بندی می کند و بین اطلاعات کاربر جدید و اطلاعات مربوط به کالا و خدمات سایت ارتباط بر قرار می کند.

آمار و اهمیت داده های آماری در مدیریت وب سایت ها

صنعت فناوری اطلاعات از جمله صنایع بسیار پر هزینه و در مقابل بسیار درآمد زاست. از آنجا که تداوم هر حرکت و تلاشی در این عرصه بدون توجه به شرایط و اصول اقتصادی غیر ممکن است بنابراین در مدیریت وب سایت ها که به عنوان قلب تپنده اقتصاد هر سازمانی در محیط مجازی محسوب می شوند باید توجه زیادی به چرخه مالی و اقتصادی سایت و درآمدزایی آن داشت. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم حضور و فعالیت کاربران و بازدیدکنندگان در سایت بزرگترین و مهمترین عامل در رسیدن به هدف درآمدزا شدن سایت ها است. از آنجا که انجام هر کار اقتصادی بدون توجه و مطالعه رویکردهای علمی و آماری بسیار پرخطر و هزینه زا است بنابراین لازم است تا مدیران سایت ها با نگاهی ویژه موضوع رویکردهای آماری را در هدایت سایت ها مورد توجه قرار دهند. مهمترین نکته قابل بررسی، استفاده از آمار برای شناخت و پیش بینی امکانات و نیازهای فعلی و آینده کاربران سایت است.

مطالعات آماری در مورد کارکرد بخش های مختلف یک سایت در دو فاز مختلف صورت می گیرد:

1-      پیش از آغاز به کار سایت

2-      در جریان راه اندازی، هدایت و نگهداری سایت

فاز پیش تولید سایت اختصاص به بررسی و بهره برداری از آمار و اطلاعات و تجربه هایی دارد که سایت های مختلف دیگر به دست آورده اند. در این شیوه مدیر سایت باید با انتخاب حداقل 10 سایت موفق و 10 سایت ناموفق بر اساس روش ها و استراتژی های به کار برده شده از سوی مدیران آنها، چک لیستی از علل موفقیت و ناکامی آنها تهیه کند.

این چک لیست می تواند شامل اطلاعات مربوط به ساختار گرافیکی، حجم کمی و ساختار کیفی مطالب محتوایی، به روز رسانی، زبان و.... سایت ها باشد.

مدیران با مطالعه این اطلاعات و بررسی راهکارهای موفقیت آمیز و روش هایی که منجر به شکست می شوند می توانند راهکارهای مناسبی برای تعیین ساختار سایت و فرایند های کاری آن پیش بینی و به اجرا بگذارند.

در فاز هدایت و نگهداری مسئله توجه به آمار و بهره برداری از آن بسیار پر اهمیت تر و حیاتی تر خواهد بود. چرا که تنها را برگشت قبول شکست اقتصادی و هزینه هایی است که در این راه صرف شده است. بنا براین لازم است که مدیران سایت ها از ابزارها و روش هایی که در مورد آنها توضیح داده خواهد شد استفاده کنند و به راهبردهای خود پویایی ببخشند.

آمار به مدیران سایت ها کمک می کند در زمان کوتاهی بتوانند شرایط و تغییرات خواسته های بازار و مشتریان(کاربران) را شناسایی کنند و خیلی سریع فعالیت های سایت را با آن هماهنگ سازند.

سیستم گزارش گیری و کاربردهای آن در مدیریت سایت

سیستم های آمارگیری و گزارش دهی توسعه داده شده بر مبنای وب طی چند سال اخیر از رشد فنی و کمی خوبی برخوردار بوده اند این سیستم ها از کم هزینه ترین و آسان ترین شیوه ها در تحقیقات بازایابی الکترونیکی هستند امکانات گزارش گیری آماری به 3 روش قابل استفاده هستند:

الف- از طریق سرویس هایی که شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ به سایت ها ارائه می دهد و معمولاً جزو امکانات رایگان سایت محسوب می شود.

ب- سیستم های رایگان سایت های ارائه دهنده سرویس های آماری:

 این سرویس ها که از انواع ساده این سیستم ها هستند معمولاً به صورت رایگان ارائه می شوند و همه مدیران سایت ها و گردانندگان وبلاگ ها می توانند از آن برای هدایت کارهای خود استفاده کنند

ج- سیستم های حرفه ای سایت های سرویس دهنده که مدیران علاقه مند به کسب گزارش های آماری و تحلیلی اختصاصی در سطح حرفه ای با امکان عضویت و پرداخت هزینه های ماهانه می توانند از اطلاعات ارائه شده بهره گیرند.

با گسترش فارسی سازی سیستم های رایانه ای، نمونه های فارسی شده این گونه سیستم ها نیز در برخی از سایتهای ایرانی ارائه شده اند. سیستم های گزارش گیری با اطلاعات متنوعی که در اختیار شما قرار می دهند؛ می توانند در دوران آزمایشی توسعه وب سایت اطلاعات خوبی را برای تعیین تاکتیک ها و برنامه های سایت به شما بدهند.

برخی از سایتهایی که اینگونه سیستم ها و سرویس ها را  ارائه می دهند عبارتند از:

1-سایت فارسی زبان www.bravetools.com

2-سایت فارسی زبان www.webgozar.com

3- سایت انگلیسی زبان www.barvenet.com

4- سایت چند زبانه: www. webstats4u.com

5- سایت انگلیسی زبان www.marketleap.com

6- سایت انگلیسی زبان: www.alexa.com

7- سایت فارسی زبان:www. netsups.com

8- سایت انگلیسی زبان www.pagerank.net

 

برای استفاده از اطلاعات و آماری که این سایت ها از طریق سیستم های خود در اختیار شما می گذارند می توانید به عضویت آنها درآیید و با استفاده از شناسه و گذر واژه خود وارد قسمت ثبت نام برای سیستم گزارش گیری وب سایت شوید. روند ثبت نام در همه این سایت ها با پر کردن فرم هایی طی خواهد شد و اطلاعاتی همچون نام وب سایت، آدرس آن، نام شما، پست الکترونیک، تصویر(آیکن) دلخواه شما برای نمایش نمادی از سیستم در گوشه ای از صفحات سایت خودتان و... از شما خواسته خواهد شد.

پس از ثبت نام و ارائه اطلاعات لازم،  سیستم چند خط کد از طریق سایت یا ایمیل در اختیار شما خواهد گذاشت که شما می توانید این کد را در تمام صفحات سایت خود ما بین تگ های <body>و</body> قرار دهید. در هنگام بارگذاری صفحه سایت شما در مرورگر رایانه بازدیدکننده،  اطلاعات مختلفی از او به وسیله این سیستم تهیه و ثبت می شود. این سیستم ها همچنین به شما این امکان را می دهند تا با استفاده از گذرواژه مانع مطالعه اطلاعات توسط دیگران شوید. برای بررسی و آشنایی بهتر ما یک سایت را به عنوان نمونه انتخاب کردیم و گزارش های آماری مختلفی که سایت ها ی آماری در اختیار مدیر سایت قرار می دهند را بررسی کردیم. سایت مورد بررسی www.itmportal.com  است و سیستم آماری مورد بررسی در آن از سایت پیشرفته www.webstats4u.com  انتخاب شده است.

امکانات و  اطلاعاتی که اینگونه سیستم ها در اختیار شما می گذارند شامل موارد زیر خواهد بود.

1- خلاصه آماری

اولین بخشی که معمولاً در این سیستم ها یافت می شود خلاصه ای کلی از آمارهای سایت است که شامل اطلاعاتی همچون تاریخ شروع به کار محاسبه آماری سایت توسط سیستم، تعداد کل بازدیدکننده های سایت تا تاریخ بررسی گزارش، شلوغ ترین روز سایت از نظر تعداد بازدیدکننده، حداکثر تعداد بازدید از صفحات سایت در گذشته، امروز و روز گذشته، تمام این اطلاعات می تواند در یک نگاه کلی موقعیت و جایگاه سایت شما را برای کسی که علاقه مند به همکاری و سرمایه گذاری با شما باشد نمایش دهد.

تعداد بازدید از صفحات سایت که با عنوان Page Views شناخته می شود یک عدد منحصر به فرد است و با عدد نمایش داده شده در شمارشگر سیستم تفاوت دارد. Page Views در واقع تعداد دفعاتی است که همه کاربران در صفحات مختلف سایت به گشت و گذار پرداخته اند. و با لا بودن این عدد برای یک سایت نشانگر جالب بودن و کاربردی بودن صفحات مختلف سایت برای بازدیدکنندگان است.

 

 

شکل 1-اطلاعات مربوط به خلاصه آماری سایت

 

2- پیش بینی روز

یکی از امکانات جالبی که برخی از سیستم ها در اختیار مدیر سایت قرار می دهند و به او امکان برنامه ریزی بهتر روزانه را می دهند ارائه پیش بینی آماری روزانه است. از این طریق سیستم بر اساس اطلاعات گذشته می تواند حدود تعداد بازدیدکننده های آن روز خاص را برای کاربر پیش بینی کند.

 

 

شکل2- اطلاعات مربوط به پیش بینی آماری سایت

 

3-      اطلاعات آخرین بازدیدکنندگان سایت

در این قسمت شما می توانید اطلاعاتی راجع به آخرین بازدیدکنندگان سایت به دست آورید تاریخ، ساعت، IP ، نام شرکت خدمات دهنده اینترنت از جمله این اطلاعات هستند. بسته به نیاز شما تعداد قابل نمایش در سیستم های مختلف متفاوت خواهد بود.

 

شکل3 – اطلاعات آماری آخرین بازدیدکنندگان

 

4- شمارشگر

شاید اولین کاری که از سیستم های آمارگیری انتظار داریم دست یافتن به اطلاعاتی از تعداد بازدیدکنندگان ورودی به سایت است. شمارشگر ها ارائه کننده رقمی هستند که نشان دهنده رقم واقعی تعداد بازدیدکنندگان از سایت است یعنی بازدیدکنندگان را بر اساس IP های منحصر به فرد جدا کرده و به صورت پویا اعداد مربوط به هر لحظه خاص را نمایش می دهد. این رقم در برخی سیستم ها تعداد دقیق افرادی که در یک شبانه روز و فقط از یک رایانه خاص به سایت وارد شده اند،  نشان می دهد ولی در برخی دیگر همه دفعاتی که یک نفر در طول روز حتی با IP تکراری، وارد سایت شده را نمایش می دهند. در هر صورت هر چه این عدد بزرگتر باشد نشان دهنده تعداد بازدیدکننده بیشتر سایت است و بنابراین می توان با قدرت و دقت بیشتری برای بازاریابی اینترنتی برنامه ریزی کرد.

هر چه تفاوت بین عدد نمایش داده شده در شمارشگر با عدد نمایش داده شده در قسمتPage views بیشتر باشد نشان دهنده بالا بودن کیفیت سایت است. چرا که بیان می کند یک تعداد بازدیدکننده مشخص به طور متوسط از چند صفحه سایت بازدیدکرده اند.

 

 

شکل4- تعداد بازدیدها در هر روز

5-      ملیت بازدیدکنندگان

یکی از مهمترین موضوعاتی که در بازاریابی اینترنتی مورد توجه قرار می گیرد خروج سازمان ها از بن بست های جغرافیایی و امکان توسعه تجارت در ابعاد جهانی است. سایت ها به عنوان فروشگاه جهانی هر سازمان 24 ساعته مشغول جذب و خدمات دهی به مشتریان از هر کشوری خواهند بود. اما نکته اینجاست که چگونه باید توجه افراد مختلف را از سراسر دنیا و از میان هزاران سایت به سوی سایت خود جلب کنیم. مدیران سایت ها باید با بررسی های مختلف علل جلب توجه یا عدم توجه کاربران کشورهای مختلف به سایت را بیابند و به رفع نقص و تقویت نقاط مثبت بپردازند. سیستم های آمارگیری می توانند اطلاعاتی مربوط به کشور های بازدیدکنندگان را در اختیار شما بگذارند و شما بتوانید از طرق IP آنها صفحات جالب توجه آنها را شناسایی کنید.

 

 

 

 

شکل 5 و 6- تعداد بازدیدهای مردم کشورها و شهرهای مختلف

 

در برخی سیستم های امکان شناسایی شهر محل سکونت بازدیدکنندگان نیز وجود دارد از این طریق شما می توانید تحقیقات دقیق تری برای بازاریابی اینترنتی و فروش خود داشته باشید.

 

 

6-      تعداد بازدید های هفتگی

سیستم بر اساس انتخاب شما می تواند تعداد بازدیدهای هر هفته را نمایش دهد و از این طریق امکان برنامه ریزی بهتری را نسبت به فعالیت ها و اقدام های انجام شده در گذشته به شما می دهد.

 

شکل7- اطلاعات مربوط به بازدیدهای هفتگی

 

7-      تعداد بازدید ها در روزهای هفته

این اطلاعات به شما کمک می کند تا بر اساس موقعیت سایت خود بتوانید روزهایی از هفته را که بازدیدهای بیشتری دارید شناسایی کنید و علت آن را بررسی کنید و برای ایجاد تعادل در روزهای مختلف و استفاده مناسب از روزهای شلوغ برنامه ریزی های خوبی انجام دهید. به عنوان مثال شاید روز شلوغ در هفته نشان دهنده تاریخ های به روز رسانی شما باشد.

 

شکل8 و 9 – درصد و تعداد بازدید ها در روزهای هفته

 

8-      تعداد بازدیدها در ساعت های روز

تعداد بازدیدهای هر ساعت از روز می تواند ساعت های مورد توجه بازدیدکنندگان را به شما نمایش دهد. همانطور که در شکل می بینید بیشترین تعداد بازدیدها در این سایت در ساعت یازده اتفاق افتاده است. با ترکیب روز ها و ساعت های پر بازدید می توان به ارتباط معنی داری بین کارهای انجام شده در سایت و عملکرد بازدیدکنندگان پی برد.

شما می توانید از این اطلاعات برای تبلیغات بیشتر با تغییرات فنی سایت خود استفاده کنید به عنوان مثال برای تغییرات فنی در این سایت بین ساعت های 4 و 5 بامداد بهترین زمان ممکن می باشد.

 

 

 

شکل10 و 11- تعداد بازدیدهای سایت در هر ساعت از روز

 

9-      اطلاعات مربوط به سرویس دهندگان اینترنت

با استفاده از این اطلاعات شما می توانید با سرویس دهندگان اینترنت که کاربران شما از آنها استفاده می کنند آشنا شوید و مختصات فنی و سرعت و امکاناتی که آنها در اختیار مردم قرار می دهند بررسی کنید و در برنامه ریزی های خود این موضوع را مورد توجه قرار دهید.

 

 

شکل 12- اطلاعات سرویس دهندگان اینترنت

10-   موتورهای جستجو

اهمیت موتورهای جستجو و کارکردهای آنها در افزایش و بهینه شدن فعالیت سایت ها غیرقابل انکار است. انجام فعالیت های موازی از نظر فنی و محتوایی بر روی سایت ها و موتورهای جستجو زمینه ساز افزایش تعداد بازدیدکننده ها و مشتریان بالقوه سایت خواهد شد. بنابراین لازم است به صورت جدی از میزان اقبال موتورهای جستجوی مختلف به سایت و تعداد بازدیدکننده هایی که هر بک به سایت هدایت می کنند آگاه شویم تا از این طریق برنامه های کاری خود را برای تولید محتوا و یا همانگ کردن سایت با روبوت های موتور جستجو هماهنگ نماییم.

 

شکل13- اطلاعات مربوط به موتورهای جستجو

11-   کلید واژه ها

کلید واژه های جستجو شده از سوی کاربران مختلف در تحلیل های آماری و همچنین بهینه سازی محتوایی سایت بسیار اهمیت دارند. برخی از سیستم های آماری به شما امکان می دهند تا شما این کلید واژه ها را ببینید و از این طریق چند سوال اساسی را برای خود طرح کند.

الف- ذائقه مخاطب سایت شما چگونه است و او با چه سوالاتی در ذهنش به سایت شما رسیده است؟

ب- آیا سایت شما  توانسته است سوال های ذهنی یک کاربر را با توجه به کلمات کلیدی استفاده شده تامین کند؟

ج- آیا تعداد و تنوع کلمات کلیدی به کار رفته برای جذب بیشتر بازدیدکننده های احتمالی و پیش بینی شده کافی و مناسب است؟

د- چرا برخی از کلمات کلیدی زیاد و برخی دیگر کمتر جستجو می شوند؟به عبارت بهتر آیا کلمات کلیدی اصلی سایت شما از درصد مناسبی در جستجو های کاربران برخوردارند یا خیر؟

از جمله محاسن این قسمت می توان به شناسایی کلید واژه هایی اشاره کرد که مردم برای وارد شدن به سایت از آنها استفاده می کنند. از این طریق می توان پی به روحیات و تمایلات و به طور کلی آنچه مردم برای وارد شدن به سایت شما در موتورهای جستجو وارد کرده اند برد، ضمن اینکه جایگاه سایت شما را در موتورهای جستجو با کلید واژه های مختلف تعیین و بدون صرف وقت و هزینه به شما اعلام می کند.

 

 

 

شکل14- اطلاعات مربوط به کلیدواژه ها

 

12-   سایت های لینک دهنده و مسیر لینک های ورودی

برخی سیستم های آماری می توانند سایت های مختلفی را که از طریق لینک دادن زمینه ساز ورود کاربر به سایت شما بوده اند و تعداد دفعات این اتفاق را اعلام کنند. این کار می تواند شما را در شناسایی مبادی ورودی و هدایت کننده بازدیدکنندگان به سایت تان یاری کند و از این طریق به انجام بهتر برنامه ریزی های تبلیغاتی و همکاری های اینترنتی کمک کند. همچنین برخی سیستم های برای راحتی کار بررسی و تحلیل مسیر دقیق لینک های ورودی را نیز ارائه می کنند.

 

 

 

 

شکل15 و 16- اطلاعات مربوط به سایت ها و لینک های ارجاع دهنده

13-   مرورگر اینترنت

انوع مختلف مرورگر های اینترنت دارای ویژگی ها و امکانات مختلفی هستند که به طور حتم در تنظیمات و امکانات جانبی سایت شما به هنگام طراحی موثر هستند. با دانستن این موضوع می توانید تغییرات لازم را به صفحات سایت خود بدهید و سایت خود را هماهنگ با خصوصیات عمومی مرورگرهای موجود طراحی کنید.

 

شکل17- اطلاعات و نمودار مرورگر اینترنتی کاربران سایت

 

14- سیستم عامل

این سیستم ها می توانند سیستم عامل بازدیدکننده سایت را تشخیص دهند و به شما کمک کنند تا طراحی سایت خود را براساس ویژگی ها و امکانات این سیستم عمل ها و یا سیستم عامل قالب انجام دهید. معمولا ارائه برخی امکانات امنیتی و گرافیکی و... در سیستم عامل های مختلف غیر ممکن است. آگاهی از سیستم عامل مطلوب کاربران می تواند در هماهنگ شدن با امکانات کاربران کمک زیادی بکند.

 

 

 

شکل18- اطلاعات و نمودار سیستم عامل کاربران سایت

 

15- برنامه های نصب شده روی رایانه کاربران

برخی از سیستم های گزارش گیری امکانات جالبی ارائه می کنند. این سیستم ها به هنگام بارگذاری صفحه سایت می توانند کلیه برنامه های کاربردی که برایشان تعریف شده و در رایانه بازدیدکننده وجود دارد را شناسایی و معرفی کنند. برنامه هایی از قبیل Acrobat reader ،media player ،java و....

از این طریق مدیران سایت ها می توانند در طراحی سایت از امکانات در اختیار کاربران استفاده کنند. به عنوان مثال اگر قصد فروش موسیقی دارید با بررسی این بخش می توانید برای شنیدن نمونه کارها از نرم افزارهای پخش موسیقی که توسط اکثر کاربران استفاده می شود بهره گرفت. یا اگر کتاب الکترونیکی می فروشید از این طریق می توانید بفهمید که آیا مثلاً چند درصد از کاربران شما از Adobe Reader  استفاده می کنند.

 

 

شکل19- اطلاعات مربوط به برنامه های جانبی نصب شده بر روی سیستم کاربران

 

16- وضوح صفحه نمایش و دقت رنگ آن

با دست یافتن به این اطلاعات دقت شما به هنگام طراحی گرافیکی سایت بالا خواهد رفت و شما می توانید اندازه صفحه سایت خود و همچنین رنگ بندی های موجود در سایت را بر اساس رایانه های بازدیدکنندگان  تنظیم کنید.

 

شکل20- اطلاعات مربوط به صفحه نمایش کاربران

 

17- محل ورود، مسیر حرکت و عنوان صفحه

یکی از مهمترین بخش های یک سیستم گزارش گیری ارائه اطلاعاتی است که از محل ورود بازدیدکننده به هریک از صفحات سایت می دهد با استفاده از اطلاعات این بخش می توانید نقاط تراکم ورودی به وب سایت خود را شناسایی کنید و بر روی آنها سرمایه گذاری بیشتری بکنید. همچنین با این ابزار می توانید جریان حرکت یک بازدیدکننده را در صفحات مختلف سایت خود رد گیری کنید و صفحات جذاب و غیر جذاب برای بازدیدکنندگان را تشخیص دهید. این شناسایی بر اساس عنوان صفحه صورت می گیرد.

 

 

 

 

18- آمارهای مقایسه ای چند سایت

یکی از امکانات بسیار مهم و قابل توجه در مدیریت اطلاعات آماری، گزارشهای مقایسه ای است که سایت های مختلف به شما ارائه می دهند. به این صورت که شما با شناسایی سایت های رقیب برای درک موقعیت و جایگاه خود در برابر آنها با استفاده از نشانی اینترنتی سایت به سیستم امکان می دهید تا سایت شما و رقبایتان را بر اساس اطلاعات و شاخص های مختلف مقایسه و تحلیل کند و به شما گزارش دهد.

برای بهره گیری از این سیستم ها می توانید به سایت معروفwww.alexa.com و www.marketleap.com مراجعه کنید. همانطور که در تصویر می بینید در مقایسه انجام شده بین www.itmportal.com و سه سایت با سابقه مرتبط با فناوری اطلاعات آمار زیر با توجه میزان محبوبیت لینک آنها در موتورهای جستجو ارائه شده است.

 

 

شکل 21- جدول مقایسه ای سایت مختلف

 

علاوه بر این سیستم به شما امکان می دهد تا اطلاعات مربوط به محبویت لینک هر یک از سایت ها را شناسایی و گزارش های آماری را بر روی نمودار در اختیار داشته باشید. برخی از سیستم ها نمودار ها را برای مقایسه بهتر بر روی یک محور مختصات ارائه می کنند.

 

 

شکل 22- نمودار پیشرفت محبوبیت سایت در زمان

نتیجه 

در بررسی های ارائه شده شاهد بودیم که حتی ساده ترین آمار مربوط به سایت تا چه حد می تواند در مدیریت آن نقش داشته باشد. بنابراین لازم است برای موارد ذکر شده توجه زیادی قائل شویم و در برنامه های کلان بازاریابی اینترنتی خود آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

استفاده از اطلاعات آماری از دوجنبه برای سازمان اهمیت دارد :

1-      مشتری

2-      سایت های رقیب

با استفاده از این اطلاعات می توانید برنامه های خود را هماهنگ با روحیه، خواست ها و دیدگاه های مشتری طراحی و به اجرا درآوردید و همچنین با بررسی موقعیت سایت های رقیب از طریق اطلاعات آماری، روش ها و راهکارهای مناسبی که آنها پیش گرفته اند را شناسایی و تاکتیک های مشابه یا ضد تاکتیک برای آن ها به اجرا درآورید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد