فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

کارت امتیازی متوازن: ابزاری نوین جهت ارزیابی عملکرد و رقابت

در عصر کنونی، تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزیابی را اجتناب ناپذیر کرده است؛ به گونه‌ای که فقدان ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان اعم از ارزیابی استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژی‌ها، یکی از علایم بیماری سازمان قلمداد می‌شود. هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و کیفیت فعالیت‌های خود به ویژه در محیط‌های پیچیده پویا، نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. از سوی دیگر فقدان نظام ارزیابی و کنترل در یک سیستم به مبنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و برون سازمانی تلقی می‌شود که پیامد آن کهولت و در نهایت مرگ سازمان است. ممکن است بروز پدیده مرگ سازمانی به علت عدم وقوع یکباره آن از سوی مدیران عالی سازمان‌ها احساس نشود اما مطالعات نشان می‌دهد نبود نظام کسب بازخورد امکان انجام اطلاعات لازم برای رشد، توسعه و بهبود فعالیت‌های سازمان را غیرممکن می‌کند، سرانجام این پدیده، مرگ سازمانی است.

تاریخچه ارزیابی عملکرد

شروع ارزیابی عملکرد به تیلور و بحث مدیریت علمی در انتهای قرن نوزدهم بر می گردد. طبق مدیریت علمی، اندازه­گیری وظایف و فرآیندها، اطلاعات سودمندی برای بهبود اصولی و اساسی روش­های انجام کار و… در اختیار قرار می­دهد.

در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ اشتوارت و دمینگ به منظور ایجاد راههایی جهت اندازه گیری و کنترل به فرآیند تولید پرداختند.

طبق آنچه که تونی و توچیا در سال ۲۰۰۱ اظهار کرده اند، سیستم های مدیریت عملکرد به یکی از ۵ گروه زیر تعلق دارند:

۱-               سیستم های مدیریت عملکردی که اکیدا سلسله مراتبی هستند: این سیستم ها تا زمانی که نهایتا به وسیله عملکرد هزینه­ای یا غیر هزینه ای در سطوح مختلف تراکم مشخص می شوند.

۲-               سیستم های مدیریت عملکردی که کارت امتیازی متوازن هستند: که در آن ها چندین شاخص جداگانه عملکرد که به مناظر مختلف تعلق دارند (مالی، مشتری، …) به طور مستقل مورد توجه قرار می گیرند.

۳-               سیستم­های مدیریت عملکردی که می­توانند مجتمع خوانده شوند: که در اینجا ترکیبی از شاخص­ها و اندازه­های سطوح پایین با شاخص­هایی جمع­تر و متراکم­تر وجود دارد اما حوزه ترجمه عملکرد غیر هزینه­ای به عملکرد مالی وجود ندارد.

۴-               سیستم­های مدیریت عملکردی که میان عملکرد درونی/ بیرونی تمایز قایل می شوند. این تنها مدلی است که مستقیما توسط مشتریان مشاهده و درک می شود. در این سیستم ها در سطوح پایین به مجموع عملکرد توجه می شود اما در سطوح بالاتر، عملکرد فرم متوازن به خود می گیرد.

۵-       سیستم های مدیریت عملکردی که به زنجیره ارزش تعلق دارند. این مدل ها نسبت به مدل های قبلی روابط درونی مشتری /تامین کننده را نیز مورد توجه قرار می دهند.

اما چیزی که مهم است این است که خشت های اولیه همه روش های ارزیابی عملکرد اعم از چارچوب های ارزیابی عملکرد یا سیستم های ارزیابی عملکرد، تحت عنوان پیشنهادات ارزیابی عملکرد معرفی می شوند. ارزیابی عملکرد بخشی از یک توصیه مربوط به ارزیابی عملکرد است.

هنگامی که مجموعه ای از این پیشنهادات جمع آوری شدند، یک چارچوب ارزیابی عملکرد شکل می گیرد که این چارچوب از پیشنهادات به عنوان پایه و اساس توسعه استفاده می کند.

چارچوب­های ارزیابی عملکرد به دو دسته چارچوب­های فرآیندی و چارچوب­های ساختاری تقسیم می­شوند و در نهایت این چارچوبها هستند که سیستم های ارزیابی عملکرد را شکل می دهند.

از دهه ۱۹۸۰ تا دهه ۱۹۹۰ چارچوب های متعددی توسط اندیشمندان این حوزه معرفی شدند.

فهرست این چارچوب ها در جدول ۱ آمده است.   

 

جدول ۱- چارچوب های ارزیابی عملکرد ]۶[

چارچوب های ارزیابی عملکرد

نوع چارچوب

ارایه دهنده چارچوب

مدل سینک و تاتل

فرآیندی

Sink & Tuttle

ماتریس ارزیابی عملکرد

ساختاری

Keegan

نتایج و چارچوب تعیین کننده

ساختاری

Fitzgerald

مدل های سیستم ارزیابی عملکرد

ساختاری

Lockamy

هرم عملکرد

ساختاری

Lynch & Cross

مدل ده گامی

فرآیندی

Lynch & Cross

چارچوب زمانی ورودی/خروجی

ساختاری

Azzone

مکعب اندازه گیری عملکرد AMBITE

ساختاری

Bradley

چارچوب اندازه گیری عملکرد شرکت های متوسط

فرآیندی

Hudson

منشور عملکرد

ساختاری

Neely

چارچوبی برای شرکت های چند ملیتی

ساختاری

Yeniyurt

چارچوب جامع اندازه گیری عملکرد

ساختاری

Rouse & Puttenll

مدل SMART

ساختاری

Lynch & Cross

مدل IDPMS

ساختاری

Ghalayini et al.

مدل Brown

ساختاری

Brown

چارچوب Kaydos

فرآیندی

Kaydos

چارچوب Fawcett  و Wisner

فرآیندی

Wisner & Fawcett

کارت امتیازی متوازن

ساختاری

Kaplan & Norton

جدول ۱- چارچوب های ارزیابی عملکرد ]۶[
چارچوب های ارزیابی عملکردنوع چارچوبارایه دهنده چارچوب
مدل سینک و تاتلفرآیندیSink & Tuttle
ماتریس ارزیابی عملکردساختاریKeegan
نتایج و چارچوب تعیین کنندهساختاریFitzgerald
مدل های سیستم ارزیابی عملکردساختاریLockamy
هرم عملکردساختاریLynch & Cross
مدل ده گامیفرآیندیLynch & Cross
چارچوب زمانی ورودی/خروجیساختاریAzzone
مکعب اندازه گیری عملکرد AMBITEساختاریBradley
چارچوب اندازه گیری عملکرد شرکت های متوسطفرآیندیHudson
منشور عملکردساختاریNeely
چارچوبی برای شرکت های چند ملیتیساختاریYeniyurt
چارچوب جامع اندازه گیری عملکردساختاریRouse & Puttenll
مدل SMARTساختاریLynch & Cross
مدل IDPMSساختاریGhalayini et al.
مدل BrownساختاریBrown
چارچوب KaydosفرآیندیKaydos
چارچوب Fawcett  و WisnerفرآیندیWisner & Fawcett
کارت امتیازی متوازنساختاریKaplan & Norton

جدول ۱- چارچوب های ارزیابی عملکرد ]۶[
چارچوب های ارزیابی عملکردنوع چارچوبارایه دهنده چارچوب
مدل سینک و تاتلفرآیندیSink & Tuttle
ماتریس ارزیابی عملکردساختاریKeegan
نتایج و چارچوب تعیین کنندهساختاریFitzgerald
مدل های سیستم ارزیابی عملکردساختاریLockamy
هرم عملکردساختاریLynch & Cross
مدل ده گامیفرآیندیLynch & Cross
چارچوب زمانی ورودی/خروجیساختاریAzzone
مکعب اندازه گیری عملکرد AMBITEساختاریBradley
چارچوب اندازه گیری عملکرد شرکت های متوسطفرآیندیHudson
منشور عملکردساختاریNeely
چارچوبی برای شرکت های چند ملیتیساختاریYeniyurt
چارچوب جامع اندازه گیری عملکردساختاریRouse & Puttenll
مدل SMARTساختاریLynch & Cross
مدل IDPMSساختاریGhalayini et al.
مدل BrownساختاریBrown
چارچوب KaydosفرآیندیKaydos
چارچوب Fawcett  و WisnerفرآیندیWisner & Fawcett
کارت امتیازی متوازنساختاریKaplan & Norton

تفاوت میان نظام عملکرد سنتی و مدرن 

نظام ارزیابی عملکرد نسبت به گذشته دستخوش تغییرات بسیار مهمی شده است. نتایج حاصل از اندازه­گیری در صورتی واقعی است که عمل مقایسه برای مشابه با مشابه و دیروز با امروز صورت پذیرد.

در دیدگاه سنتی ارزیابی عملکرد، مهمترین هدف ارزیابی؛ قضاوت و ارزیابی عملکرد می­باشد. دیدگاه سنتی عملکرد دیدگاهی گذشته نگر دارد در حالی که در دیدگاه مدرن فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکز شده است و ارزیابی در راستای چشم انداز و اهداف آتی سازمان برنامه­ریزی و اجرا می­شود]۴[.

جدول ۲ به مقایسه میان ارزیابی نوین و ستنی می پردازد. 

جدول ۲- مقایسه رویکرد سنتی و نوین ارزیابی عملکرد ]۸[

ویژگی ها

دیدگاه سنتی

یادآوری عملکرد

دیدگاه نوین

بهبود عملکرد

نقش ارزیابی کننده

قضاوت و اندازه گیری عملکرد

مشورت دهنده و تسهیل عملکرد

دوره ارزیابی

گذشته

آینده

استانداردهای ارزیابی

نظر سازمان و مدیران مافوق

خوداستاندارد گذاری

هدف عمده ارزیابی

کنترل ارزیابی شونده

رشد و توسعه ظرفیت ارزیابی شونده

خروجی سیستم

کنترل عملکرد

رشد، توسعه و بهبود عملکرد

پیامدهای ارزیابی

تعیین و شناسایی موفق ترین و اعطای پاداش مالی به مدیران

ایجاد انگیزه مستمر برای بهبود کیفیت فعالیت ها و خدمات

سبک برخورد پس از ارزیابی

دستوری

گفتگو

جدول ۲- مقایسه رویکرد سنتی و نوین ارزیابی عملکرد ]۸[
ویژگی هادیدگاه سنتی

یادآوری عملکرد

دیدگاه نوین

بهبود عملکرد

نقش ارزیابی کنندهقضاوت و اندازه گیری عملکردمشورت دهنده و تسهیل عملکرد
دوره ارزیابیگذشتهآینده
استانداردهای ارزیابینظر سازمان و مدیران مافوقخوداستاندارد گذاری
هدف عمده ارزیابیکنترل ارزیابی شوندهرشد و توسعه ظرفیت ارزیابی شونده
خروجی سیستمکنترل عملکردرشد، توسعه و بهبود عملکرد
پیامدهای ارزیابیتعیین و شناسایی موفق ترین و اعطای پاداش مالی به مدیرانایجاد انگیزه مستمر برای بهبود کیفیت فعالیت ها و خدمات
سبک برخورد پس از ارزیابیدستوریگفتگو

کارت امتیازی متوازن

کاپلان و نورتون در سال ۱۹۹۹ طی یک پروژه تحقیقاتی در ۱۲ کشور، رویکرد کارت امتیازی متوازن (Balanced Scorecard) را معرفی کردند و با این نوآوری مدیریتی دریچه جدیدی را برای اندازه گیری عملکرد سازمان گشودند.

این مفهوم به عنوان نتایج تحقیقات موسسه نولان نورتون در اوایل دهه ۱۹۹۰ که بازوی تحقیقاتی شرکت KPMG بود، مطرح شد که در آن ماموریت ها و اهداف استراتژیک به مجموعه ای از مقیاس های سنجش عملکرد ترجمه می شوند.

کاپلان و نورتون شاخص های کارت امتیازی متوازن را در چهار منظر شامل دورنماهای مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، و رشد و یادگیری دسته بندی کردند. 

  

کامبیز شاهرودی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، گروه مدیریت صنعتی، رشت-ایران

شمین اسیمی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت- ایران 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد