فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

نمونه‌های Clude Computing


حدود سال 2007 بود که Google ، IBM  و تعدادی از بزرگترین دانشگاه ها به این نتیجه رسیدند که هزینه کردن دایمی برای سرورهایی که برای نگهداری اطلاعات نیاز دارند، به صرفه نیست و همچنین گاهی با از دست دادن یکی از قطعات اطلاعات زیادی یا از دسترس خارج می شدند یا به طور کلی از بین می رفتند. بنابراین پروژه ابر شروع شد

2008 اولین نرم افزار برای مدیریت ابر با نام اکالیپتوس ساخته شد. در این زمان واژه ابر مفهوم جدیدی یافت و تصویری که در ذهن می‌ساخت فراتر از یک بارش ساده شد.

دیگر خرابی متوقف شدن فعالیت یک یا دو سرور ، عامل بازدارنده فعالیت ما نبود. به محض به وجود آمدن چنین حالتی، شما به قسمتی از ابر هدایت می شوید که همه چیز به خوبی در حال کار است. حتی اطلاعات شما هم در امان هستند و همواره با از دست دادن یک قسمت، همان قسمت در جای دیگری آماده استفاده است. بدین ترتیب Downtimeفراموش شد. همچنین گوگل به واسطه‌ی ایده‌های نوآورانه‌ی خود در زمینه‌ی پست الکترونیکی و نرم افزار ابری ذخیره‌سازی اسناد (Google Docs) پیشگام ارائه‌ی خدمات بر پایه‌ی فناوری رایانش ابری محسوب می‌شود.


  

آمازون با Amazon Web Services

 آمازون را نیز می‌توان پایه‌گذار مقوله‌ی رایانش ابری است. از سال ۲۰۰۰ به بعد، سایت آمازون شروع به اعمال تغییراتی در مراکز داده و سرورهای خود نمود. مدیران این شرکت متوجه شد که در اغلب اوقات تنها ۱۰ درصد از ظرفیت پردازش سرورها و ترافیک مراکز داده سایت آمازون مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقی ظرفیت سرورها و مراکز داده بدون استفاده می‌ماند و تنها در زمان اوج مراجعات است که بایستی ظرفیت پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات بالاتر از این میزان باشد. به همین دلیل آمازون در سال ۲۰۰۶ برای اولین بار سرویس‌های تحت وب خود را بر پایه‌ی رایانش ابری در اختیار مشتریان گذارد. وب سرور آمازون (AWS) مجموعه ای  از Cloud Computing است که توسط سایت amazon.com ارائه می شود. سرویس های Cloud آمازون شامل فضای ذخیره سازی آنلاین و سرویس های جالب دیگر است.S3 و EC2 دو سرویس اصلی AWS هستند. اگر چه چند سال بیشتر از ارائه این سرویس ها نمی گذرد ولی هردو بسیار محبوب شده‌اند.

EC2  یا Elastic Compute Cloud کامپیوتر مجازی اجاره می‌دهد این کامپیوترها با سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و دیگر سیستم عامل های موجود ارائه می شوند و معمولا برخی از سرویس ها و نرم افزارهای مورد نیاز مانند دیتابیس ها و CRM برروی آنها نصب است.EC2 به شرکت ها امکان گسترش منابع کامپیوتری را می دهد حتی اگر برای مدت کوتاه و برای تنها چند روز نیاز داشته باشند یا برای مدت طولانی و مثلا برای میزبانی وب سایت خود بخواهند. کامپیوترها در سرویس EC2 بصورت ساعتی اجاره داده می شوند و از این رو زمانی که شرکت به آنها نیاز نداشته باشند می توانند سیستم را خاموش کند.
سرویس دیگر آمازون که S3 نام دارد برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود و به مشتریان امکان دسترسی به فضای آنلاین نامحدود را می دهد. مشتریان براساس میزان فضای مورد نیاز و ترافیک دانلود و آپلود پول پرداخت می کنند. اما هزینه سرویس S3 آمازون بسیار بسیار ارزان تر از سرویس های فضای آنلاین دیگر است.
شرکت آمازون همچنین با عرضه ۵ گیگا بایت حافظه ابری رایگان، قصد ربودن گوی سبقت از سایرین را دارد. علاوه بر حافظه، یک سرویس اجرای موسیقی اینترنتی (Cloud-base) نیز ارایه شده است تا موسیقی های شما را آنلاین اجرا کند. این سرویس که آمازون آنرا کلود پلیر (Cloud Player) نامیده است توسط کامپیوترها (PC و Mac) و ابزارهای آندروییدی قابل استفاده است، اما به نظر می رسد سر کاربران iOS بی کلاه مانده است. کلود پلیر فعلا فقط برای کاربران ساکن آمریکا قابل دسترسی است. اما کلود درایو ( Cloud Drive) برای همگان رایگان و قابل ثبت نام است.  برای ثبت نام کافی است به این آدرس سر بزنید و پس از پر کردن یک فرم کوتاه ۵ گیگا بایت فضا در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما می توانید هر فایلی از جمله، عکس ها، نوشته‌ها، ویدیوها و موسیقی ها را در آن قرار دهید. علاوه بر این آمازون اعلام کرده است در صورت خرید یک آلبوم موسیقی فضای کلود درایو شما به ۲۰ گیگا بایت افزایش می یابد.
 

APPLE

سرویس Clude در اپل با عنوان iTunes Match عملا هارددرایوهای کاربر را اسکن می‌کند و به‌صورت خودکار به هر آهنگی که برخورد می‌کند آن را در iCloud قرار می‌دهد. در حالیکه کاربران گوگل و آمازون باید خود این آهنگ‌ها را در بخش رایانش ابری آپلود کنند.  این سرویس جدید در واقع در نوع خود یک نقطه عطف است زیرا یک روش کاملا جدید در رایانش ابری ایجاد می‌کند که بر اساس آن شما دیگر وابسته به سیستم ذخیره محلی و رایانه‌های شخصی خود نیستید.

  

Microsoft

در حال حاضر شرکت مایکروسافت نیز سرویس های مبتنی بر رایانش ابری خود با نام Microsoft online Servicesرا در اختیار کاربرانش گذارده است. رایانش ابری مایکروسافت در حال حاضر به ارائه‌ی خدمات بسته‌ی نرم افزاری Office این شرکت که مبتنی بر SharePoint است محدود می‌شود و بیشتر با نام Office 365 شناخته می‌شود.
          Windows Intune
نرم‌افزار Windows Intune شرکت مایکروسافت که در اواخر مارس به‌طور رسمی عرضه شد، می‌تواند مدیریت رایانه‌های شرکت‌هایی که کارمندی برای اداره امور داخلی ندارند را بر عهده گیرد. این محصول شرکت مایکروسافت شاید برای سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط بسیارمناسب باشد، اما برای شرکت‌های بزرگ نیز در دسترس خواهد بود. Windows Intune می‌تواند رایانه‌ها را با تازه‌ترین نرم‌افزارها و بسته‌های امنیتی عرضه شده به بازار به‌روز رسانی کند، شرکت‌ها همچنین می‌توانند رایانه‌های خود را مانیتور کنند و از به‌روزرسانی آن‌ها مطمئن باشند و از راه دور به کابران خود یاری برسانند.
شرکت مایکروسافت اعلام کرد: نرم‌افزار Intune تنها برای ویندوزِ رایانه‌های شخصی طراحی شده است. این خدمات روی گوشی‌های همراه و ویندوزهایی به غیر از ویندوز رایانه‌های شخصی قابل استفاده نیست، همچنین این نرم‌افزار تین کلاینت‌ها و سرویس‌‌دهنده را پشتیبانی نمی‌کند.
شرکت هایی که نیاز به مدیریت سرویس‌دهنده‌های خود دارند همچنان نیاز به ابزارهایی در Windows Server یا محصولات System Center شرکت مایکروسافت دارند.
بر اساس اعلام شرکت مایکروسافت، شرکت‌هایی که هم اکنون برای به‌روزرسانی رایانه‌های خود از خدمات سرویس‌دهنده‌های ویندوز (WSUS) استفاده می‌کنند می‌توانند این سیستم را با نرم‌افزار Intune جایگزین کنند.
افزون بر شرکت‌های قدیمی، شرکت‌های مشاوره‌ای که با مشتریان مختلف سر و کار دارند همچنین می‌توانند از نرم‌افزار Intune برای مدیریت رایانه‌های شخصی خود بهره گیرند.
سرانجام، مایکروسافت در استفاده از خدمات پردازش ابری توجه خود را به مسائل امنیتی معطوف کرد، این شرکت از لحاظ امنیتی رایانه‌هایی را که از Intune استفاده کرده‌اند را تایید کرده است، علاوه بر این نرم‌افزار سرویس گیرنده شامل یک گواهی منحصر به فرد برای کسب اطمینان از اتصال صحیح هر رایانه به خدمات پردازش ابری است

 

Windows Azure
سیستم‌عامل Windows Azure مایکروسافت موفق شد در زمینه سریع‌ترین ابزارها و برنامه‌های مبتنی بر فضای پردازش ابری(Cloud Computing) عنوان نخست را به خود اختصاص دهد. طبق این بررسی Azure مایکروسافت در بخش ابزار تجارت الکترونیکی خود مبتنی بر استانداردهای تعریف شده، در مقایسه با دیگر ابزارهای موجود در بازار طی کوتاه‌ترین زمان به درخواست کاربران پاسخ می‌دهد. البته باید توجه داشت که زمان پاسخ‌دهی پلتفورم‌هایی که کندتر از Azure بوده‌اند تنها چند ثانیه کمتر بوده است. این نخستین باری است که پلتفورم‌های اینترنتی ساخته شده در شرکت‌های نرم‌افزارهای مختلف با یکدیگر مورد مقایسه قرار می‌گیرند تا بر اساس آن سریع‌تر ابزار موجود در بازار برگزیده شود.
دومین پلتفورم اینترنتی سریع مبتنی بر فضای پردازش ابری سیستم App Engine گوگل بود که پس از آن GoGrid، Amazon EC2 و Rackspace قرار گرفتند. این مقایسه توسط ابزار CloudSleuth وابسته به شرکت Compuware انجام شد. پنج ابزار اینترنتی سریعی که در این بررسی شرکت کردند در کمتر از 8/0 ثانیه به درخواست کاربر پاسخ می‌دادند. در این تحقیق زمان صرف شده در هر یک از پلتفورم‌های مذکور برای باز شدن دو صفحه‌ اینترنتی محاسبه شد که صفحه اول متن با تصاویر کوچک را شامل می‌شد و در صفحه دوم تصاویر بزرگ با حجم بالا قرار گرفته بود. پایگاه داده اینترنتی سیستم‌عامل Windows Azure مایکروسافت که در شیکاگو آمریکا واقع شده است توانست این دو صفحه را در 142/10 ثانیه باز کند. این زمان برای پلتفورم GoGrid نیز 468/10 ثانیه محاسبه شد. سیستم EC2 آمازون و Rackspace نیز به‌ترتیب صفحات مذکور را در 942/10 و 999/10 ثانیه باز کردند

 

 رویارویی حافظه های ابری (اسکای درایو- دراپ باکس- کلود درایو)

در این مطلب مقایسه ای بین سه حافظه کلود یعنی Windows Live SkyDrive از مایکروسافت، Dropbox و Cloud Drive از آمازون انجام دهیم. البته خدمات این سه سرویس کاملا به یکدیگر شبیه نیستند و ما برای مقایسه ابتدا نکات قوت و ضعف هر یک را برمی شماریم و در آخر یک جمع بندی می کنیم. 
ویندوز لایو اسکای درایو 

نکات مثبت: این سرویس در همان ابتدا ۲۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می دهد که اختلاف زیادی با دو سرویس کلود دیگر دارد و وجه اصلی برتری این سرویس به شمار می رود. علاوه بر این شما می توانید از سایر سرویس های ویندوز لایو مانند ایمیل و نسخه آنلاین آفیس استفاده کنید. 
نکات منفی: جدا از فضای اولیه زیاد، اسکای درایو امکان قابل توجه دیگری به شما نمی دهد. در واقع اگر از سرویس های ویندوز لایو (ایمیل و آفیس) استفاده نکنید، این سرویس هیچ امکان دیگری به شما ارائه نمی دهد و فقط آن را به عنوان یک حافظه ۲۵ گیگا بایتی در اینترنت به شمار آورید. گرچه در استفاده از این فضا نیز محدودیت هایی دارید. شما نمی توانید فایلی بزرگتر از ۵۰ مگابایت آپلود کنید. به این ترتیب شاید نتوانید به خوبی از ۲۵ گیگابایت تان استفاده کنید. درست مثل این است که به شما بگویند با یک فنجان، یک استخر را پر از آب کنید.
مشکل دیگر این سرویس، عدم افزایش حافظه آن (حتی با صرف هزینه) است. پس اگر به فضایی بیش از ۲۵ گیگابایت نیاز دارید، اصلا طرف اسکای درایو نروید.

کلود درایو آمازون 


نکات مثبت: در صورتی که در آمریکا زندگی کنید و عاشق موسیقی باشید، بهترین انتخاب برای شما کلود درایو خواهد بود. می توانید با خرید یک آلبوم موسیقی فضای خود را به ۲۰ گیگابایت افزایش دهید. به عبارت دیگر شما می توانید با حدود ۱۰ دلار ۱۵ گیگا بایت فضا برای خود بخرید. علاوه بر این حداکثر با پرداخت هزار دلار در سال یک ترابایت فضای لایتناهی در اختیار خواهید داشت. 

نکات منفی: کلود پلیر توسط کاربران سایر کشورها قابل استفاده نیست. با توجه به اینکه مهمترین برتری کلود درایو نسبت به سایرین همین کلود پلیر است. اگر این مورد وجود نداشته باشد، پس دیگر برتری کلود درایو چیست؟ به نظر می رسد کلود درایو نیز مانند اسکای درایو، فقط یک «درایو» است، با اندازه اولیه کمتر اما با قابلیت افزایش بیشتر.

دراپ باکس 

نکات مثبت: فضای اولیه دراپ باکس ۲ گیگابایت است و مانند کلود درایو قابل افزایش. شما می توانید حداکثر با ۲۰۰ دلار در سال ۱۰۰ گیگا بایت فضا داشته باشید. علاوه بر این فضایی که از طریق ریفرال ها می آید نیز اضافه می شود. سوای مقدار حافظه دراپ باکس یک کپی از تمامی فایل هایی که شما پاک کرده اید را نگه می دارد که با مراجعه به سایت اش قابل بازیابی هستند و با پرداخت کمی پول تمامی تغییراتی که در فایل های تان می دهید را ذخیره می کند و هر تغییری را که خواستید برایتان برمی گرداند.
بزرگترین مزیت دراپ باکس قابلیت sync کردن (همگام سازی) فایل ها با تمامی کامپیوترهایتان است. به عنوان مثال اگر یک فایل مهم در پوشه دراپ باکس یکی از کامپیوترهایتان بگذارید، یک کپی از این فایل به صورت اتوماتیک به سایت دراپ باکس و تمامی کامپیوترهایی که به این حساب وصل هستند، منتقل می شود. پس اگر از چند کامپیوتر یا ابزار الکترونیکی استفاده می کنید می توانید فایل هایی که همیشه نیاز دارید را داخل پوشه دراپ باکس شان نگه داری کنید. تا زمانی که تغییری در فایل دادید در تمام آنها اعمال شود. خبر خوب دیگر اینکه دراپ باکس، از اکثر سیستم عامل های مشهور پشتیبانی می کند. 

نکات منفی: دراپ باکس در ازای امکانات خوب، کمی در مورد دادن فضا خسیس است. در ابتدا شما ۲ گیگابایت فضا دارید. این فضا نسبت به سایر حافظه های کلود مقدار پایینی است. حتی اگر دست توی جیب کنید نیز حداکثر ۱۰۰ گیگابایت به فضای شما اضافه می شود و با کمک ریفرال ها و فضای خالی اولیه، نهایتا ۱۳۲ گیگابایت دست شما را خواهد گرفت. اما اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، هیچ راه دیگری برای اضافه کردن آن وجود ندارد. علاوه بر این با نگاهی به قیمت ها متوجه می شوید، نرخ های دراپ باکس ۲ برابر گران تر از کلود درایو آمازون می باشند. پس اگر نیازی به امکانات دراپ باکس ندارید و فقط محلی برای ذخیره می خواهید دراپ باکس گزینه مناسبی نمی باشد.

نتیجه گیری

 

اگر فقط و فقط نیاز به محلی برای ذخیره اطلاعات دارید و پای هزینه اش هم ایستاده اید کلود درایو گزینه اول خواهد بود. علت اصلی هم دو برابر بودن قیمت های دراپ باکس در برابر کلود درایو است. علاوه بر این فضای کلود درایو تا یک ترابایت قابل افزایش است.
اگر قصد خرج کردن پول ندارید و می خواهید بیشترین فضای ممکن را به بدست آورید انتخاب درست اسکای درایو خواهد بود که بیشترین فضای رایگان را ارائه می دهد. در این صورت اگر ایمیل لایو نیز داشته باشید می توانید از سازگاری این دو سرویس، سود ببرید.
در صورتی که علاوه بر فضا قصد استفاده از امکانات دراپ باکس مانند همگام سازی بین کامپیوترهای مختلف و بک آپ گیری از فایل های حذف شده را دارید، بهترین گزینه را انتخاب کرده اید. به نظر می رسد دارپ باکس خصوصا برای کاربران ساکن ایران، که قصد آپلود و دانلود فایل های بزرگ را ندارند، بهترین گزینه باشد.
 

 اما بخش هیجان‌انگیز این نوشته

وبسایت cloudehypermarket.com تصویری را منتشر کرده است که اطلاعات آماری جالبی را در مورد رایانش ابری و اوضاع فعلی آن در جهان به تصویر می‌کشد. برای مشاهده‌ی این تصویر فوق‌العاده و مطالعه‌ی توضیحاتی پیرامون آن از مجله‌ی اینترنتی گویا آی‌تی آورده شده است. حجم تصویر بالاست. لطفا تا بارگذاری کامل آن شکیبا باشید



 بررسی وضعیت رایانش ابری (cloud computing) در جهان

 برخی از مهمترین نکات موجود در تصویر عبارتند از: (آمارگیری مربوط به اواخر سال ۲۰۱۰ می‌شود.)

۱- در بخش اول تصویر میزان سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌ی آی‌تی بررسی شده است. در سال ۲۰۰۸ مجوعا ۳۶۷ میلیارد پوند صرف هزینه‌های معمول فناوری اطلاعات و ۱۶ میلیارد پوند صرف هزینه‌های مربوط به سرویس‌های رایانش ابری شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲ مجموع سرمایه‌گذاری معمول در حوزه‌ی IT به رقم ۴۵۱ میلیارد پوند و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی رایانش ابری به ۴۲ میلیارد پوند برسد. با این محاسبات، رشد سالانه‌ی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی رایانش ابری از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به عدد ۲۵ درصد نزدیک است.

۲- مؤسسه‌ی تحقیقات بازار IDC پیش‌بینی می کند که در چند سال آینده، علاوه بر رشد سرمایه گذاری در حوزه‌ی رایانش ابری، شرکت‌ها نیز حوزه‌های فعالیت خود را تغییر خوهند داد و خدمات خود را به سمت رایانش ابری سوق خواهند داد. پیش‌بینی می‌شود خدمات رایانش ابری شرکت‌ها در سال ۲۰۱۲ اینگونه ارائه شود:

اپلیکیشن‌های تجاری: ۵۲ درصد
نرم افزارهای زیرساختی: ۱۸ درصد
خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات: ۱۳ درصد
تولید و پیاده‌سازی نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها: ۹ درصد
خدمات سرور: ۸ درصد
۳- آیا استفاده از رایانش ابری فرایند مدیریت فناوری اطلاعات را آسان تر کرده است؟

۷۰ درصد کارشناسان موافق این جمله هستند.
۲۰ درصد نظری در این باره نداشته اند.
۱۰ درصد مخالف این جمله هستند.
۴- آیا استفاده از رایانش ابری، بهبودی در تجربه‌ی مصرف کننده‌ی نهایی ایجاد کرده است؟

۷۲ درصد کارشناسان موافق این جمله هستند.
۱۶ درصد نظری در این باره نداشته اند.
۱۲ درصد مخالف این جمله هستند.
۵- آیا استفاده از رایانش ابری، چالش‌های مربوط به کارایی فناوری اطلاعات را کاهش داده است؟

۶۳ درصد کارشناسان موافق این جمله هستند.
۲۰ درصد نظری در این باره نداشته اند.
۱۷ درصد مخالف این جمله هستند.
۶- آیا استفاده از رایانش ابری، هزینه‌های زیرساختی سازمان ها را کاهش داده است؟

۷۳ درصد کارشناسان موافق این جمله هستند.
۱۷ درصد نظری در این باره نداشته اند.
۱۰ درصد مخالف این جمله هستند.
۷- آیا استفاده از رایانش ابری، فشارهای ناشی از تأمین منابع درون‌سازمانی بر روی سازمان را کاهش داده است؟

۷۴ درصد کارشناسان موافق این جمله هستند.
۱۸ درصد نظری در این باره نداشته اند.
۸ درصد مخالف این جمله هستند.
۸- امروزه ۵۰ میلیون سرور فیزیکی در سراسر جهان وجود دارد. ۲درصد از این تعداد سرور در اختیار گوگل است (یعنی ۱ میلیون سرور).

۹- امروزه ۳۳ هزار و ۱۵۷ مؤسسه‌ی خدمات مرکز داده در جهان وجود دارد که ایالات متحده‌ی امریکا به تنهایی ۲۳ هزار و ۶۵۶ عدد از این مراکز داده را در خود جای داده است. کانادا، انگلستان، آلمان و هلند با اختلاف فاحشی نسبت به امریکا در جایگاه‌های بعدی این آمار هستند.

۱۰- پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۳ حداقل ۱۰ درصد از این سرورهای فیزیکی فروخته شده بر روی سرورهای مجازی (Virtual Machine)  مستقر باشند به طوری که بر روی هر سرور فیزیکی ۱۰ ماشین مجازی مشغول به کار است. این به معنای شکل گیری سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون سرور مجازی در سراسر دنیاست.

۱۱- در سال ۲۰۱۳ تقریبا ۶۰ درصد از بار کاری سرورها به صورت مجازی خوهد بود.

۱۲- مالکین دنیای رایانش ابری در حال حاضر ۴ شرکت (بدون در نظر گرفتن رشد ناگهانی آمازون در ۴ ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۱) گوگل، مایکروسافت، زوهو (Zoho) و رک‌اسپیس (RackDpace) با در اختیار داشتن بازاری با مجموع ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند هستند.

۱۳- این ۱۰۰ میلیارد پوند، درامد ناشی از خدماتی به شرح زیر است:

۵۶ درصد از مردم از سرویس‌های پست الکترونیکی همانند Gmail، Ymail و Hotmail استفاده می‌کنند.
۳۴ درصد از مردم از خدمات ذخیره‌سازی تصاویر در وب استفاده می‌کنند.
۲۹ درصد از مردم از اپلیکیشن‌های آنلاین مثل Google Docs و Photoshop Express استفاده می‌کنند.
۷ درصد از مردم از سرویس‌های ذخیره‌سازی ویدئو در وب استفاده می‌کنند.
۵ درصد از مردم برای ذخیره‌سازی فایل های رایانه‌ای خود در وب پول پرداخت می‌کنند.
۵ درصد از مردم برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات هارد دیسک خود بر روی وب‌سایت‌های اینترنتی هزینه می‌کنند.
 

 مراجع

 http://forum.4admins.org/showthread.php

http://www.developercenter.ir/

http://www.gooyait.com/1390/01/24/introduction-to-cloud-computing-and-some-infographic-statistics-2010.html


نظرات 2 + ارسال نظر
مهرداد پنج‌شنبه 20 آبان 1395 ساعت 21:29 http://zigmaweb.com/profile/1

سلام
من درباره هدوپ جستجو میکردم که وبلاگ شما رو دیدم. وبلاگ خوبی دارید، تبریک میگم

پیشنهاد میکنم مقالاتتون رو توی یک شبکه علمی (آنلاین) منتشر کنید، مثل زیگماوب. وبلاگ جای مناسبی برای مقاله های علمی نیست

با تشکر

مممنون از نظر گرانبهای شما.

محمد دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 ساعت 10:16 http://zigmaweb.com

عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد