فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

فناوری اطلاعات و نرم افزار

فناوری اطلاعات , نرم افزار - هوش تجاری - داده کاوی - سیستم های اطلاعاتی مدیریت - مشاوره و اجرای پروژه

CRM و تحول در شناخت و رفتار عرضه کنندگان


چرا مدیریت ارتباط با مشتری؟ مگر تاکنون مشتریان را نمی شناختیم؟ به چه علت باید موضوع ارتباطات با مشتری مطرح شود؟ مگر مشکلی در بازاریابی یا فروش ما به وجود آمده که باید ما هم خود را گرفتار چنین موضوعاتی کنیم؟ آنانی که به این مقوله پرداخته اند، در رقابت بازار جهانی فعالیت داشته اند، ما که در آن شرایط نیستیم؛ چرا باید بی دلیل هزینه کنیم و خود را به درد سر بیندازیم؟ در این شرایط ما موضوعات مهم تری نیز برای توجه داریم؛ از جمله، وضعیت مالی و نقدینگی شرکت، مسایل نیروی انسانی، تولید و مسایل اجرایی آن که اساس حیات شرکت را تشکیل
می دهد. بحثCRM1 از کجا آمده که اکنون باید خود را به آن وابسته کنیم؟
پرسش های بالا و بسیاری دیگر از ابهامات مشابه در ذهن گروهی از مدیران، مهندسان و دیگر کارشناسان ما وجود دارد. CRM چیست و چه نتیجه ای از آن بدست می آید؟


 بهتر است بررسی خود را با مروری سریع بر سیر توجه به مشتری، آغاز کنیم.
   
    سیر ارتباطات با مشتری
    مرحله شروع؛ تولید محصول توسط مشتری برای خویشتن: کالا یا خدمات از چه زمانی به وجود آمد؟ طبیعی است از زمان آغاز حیات بشر، بقا و ادامه حیات او نیازمند تامین مایحتاج ضروری بوده است. به این ترتیب، هر خانواده تمامی کالاها و خدمات مورد نیاز را خود تولید و ایجاد می کرد. در این مرحله، روابط با مشتری معنای روشنی نداشته است. در واقع در این دوره، مشتری هر کالا، تولید کننده آن بوده است.

ادامه مطلب ...

فناوری اطلاعات در مدیریت: دگرگونی سازمان ها در اقتصاد دیجیتالی

کتاب بسیار مفیدی در زمینه فناوری اطلاعات قابل استفاده برای کلیه مدیران را برای دانلود قرار دادم . این کتاب در سه جلد و با کیفیت عالی ارئه شده است . ضمنا این کتاب از مفاد امتحانی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات برای دانشپذیران دانشگاه پیام نور است که در حال حاضر در بازار کتاب نایاب است .

این کتاب به سرپرستی آقای دکتر حمیدرضا ریاحی ترجمه شده است . 

برای دانلود این کتاب جلد دو و جلد سوم به ادامه مطلب بروید 

ادامه مطلب ...

نقش لنگرکشتی و کوسه‌ها در اینترنت ایران!

ارتباطات اینترنت کشور حدود دو هفته است مختل شده و این اختلال که گفته می‌شود مربوط به قطعی کابل دریایی در ایتالیا است حدود 20 درصد ارتباطات اینترنت را تحت تاثیر قرار داده و با کندی مواجه کرده است. قطعی مسیر کابل‌های دریایی و زمینی ارتباطات اینترنت کشور موضوع تازه‌ای نیست و هر از چندگاهی به دلایلی همچون گیر کردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه‌ها و یا حفاری وزارتخانه‌هایی چون راه و نیرو اتفاق می‌افتد. 

 

نقش لنگرکشتی و کوسه‌ها در اینترنت ایران!ارتباطات اینترنت کشور حدود دو هفته است مختل شده و این اختلال که گفته می‌شود مربوط به قطعی کابل دریایی در ایتالیا است حدود 20 درصد ارتباطات اینترنت را تحت تاثیر قرار داده و با کندی مواجه کرده است.
به گزارش مهر، قطعی مسیر کابل‌های دریایی و زمینی ارتباطات اینترنت کشور موضوع تازه‌ای نیست و هر از چندگاهی به دلایلی همچون گیر کردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه‌ها و یا حفاری وزارتخانه‌هایی چون راه و نیرو اتفاق می‌افتد.

این معضل در کشور ما تا حدی با زندگی کاربران اینترنت عجین شده که کندی سرعت آن نمی‌تواند تاثیر چندانی در فعالیت‌های روزانه آنها ایجاد کند!
شاید هم قطعی اینترنت برای کاربران ایرانی از آن جهت آن طور که باید حائز اهمیت نیست زیرا سرعت اینترنت در شرایط عادی هم دست کمی از شرایط قطعی آن ندارد و به همین دلیل کاربران قطعی کابل دریایی در نقطه‌ای از کشور ایتالیا و یا گیرکردن لنگر کشتی در آبهای فجیره را آنچنان که باید جدی نمی‌انگارند یا شاید هم اصلا اگر در خبرها نخوانند خیلی متوجه نمی‌شوند. 


ادامه مطلب ...

مدیریت استراتژیک و آنالیز PEST

Tecnological

Social

Economics

Political

فناوری

اجتماعی

اقتصادی

سیاسی

 

عوامل اجتماعی فرهنگی
عوامل اقتصادی
عوامل سیاسی ـ قانونی
عوامل تکنولوژیکی
 

PEST   یک  مدل راهنمای کلان سیستم است .

 

I- عوامل اجتماعی:توسعه صنعت مورد نظر  جهت رفاه اجتماعی  چقدر ضرورت دارد.

در حال حاضر چه موضوعی اجتماعی از اهمیت برخوردار است؟

گروه‌های ذینفع با توجه به محیط، کار و موضوعات مدیریتی به چه میزان سازمان یافته هستند؟

آیا سیاست‌های جاری یا رفتاری سازمانها در محیط  مورد قبول و موافق توسعه صنعت مورد نظر می باشد؟

 نگرش دولت در خصوص استفاده از خدمات خارجی در گسترش صنعت مورد نظر چیست؟ آیا موانع مهمی در جهت موفقیت صنعت مورد نظر وجود دارد؟

ادامه مطلب ...

برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و در شرکتها و سازمانها

شرکتها برای نیل به موفقیت و تضمین آینده شرکت ناچار به اتخاذ یک خط و مشی جامع و کامل برای رشد و بقاء می باشند این مقوله برنامه استراتژیک شرکت یا سازمان  نام دارد. اجرای این برنامه  با همکاری تناتنگ سایر دوایر سازمان نیا به اهداف جامع استراتژیک سازمان را محقق خواهد نمود. برنامه ریزی استراتژیک هر شرکت یا سازمان پیش بینی تغییرات محیطی و آمادگی برای نحوه برخورد با آن را برای شرکت یا سازمان امکانپذیر خواهد نمود.

 

برنامه های سازمانها وشرکتها معمولا به سه زیر تقسیم می شوند.

۱- سالیانه (به برنامه سالیانه - اهداف و خط و مشی و بودجه و بازخورهای سالیانه - وضعیت جاری شرکت می پردازد )

۲- میان مدت ( به عواملی که در طول چند سال آینده در وضعیت سازمان تاثیر گذار هستند می پردازد.)

۳- برنامه استراتژیک ( سازمان در محیطی متغیر با انعطاف لازم در پی استفاده از فرصتها می باشد. )

مراحل برنامه ریزی استراتژیک در سطح بنگاه کسب و کار

ادامه مطلب ...

مزیت رقابتی در تجارت الکترونیک

نوان مقاله: مزیت رقابتی در تجارت الکترونیک
نویسنده: شهریار عزیزی - سارا کریمی
منبع: تدبیر - شماره 143 - 1383

چکیده
مزیت رقابتی یکی از مهمترین مباحث در تئوری های مدیریت استراتژیک تلقی می شود زیرا وجود مزیت رقابتی در یک سازمان به معنای عملکرد بهتر نسبت به رقباست و در کوتاه مدت سودآوری و در بلندمدت بقا و رشد سازمان را تضمین می کند.

در عصر اطلاعات که فناوریهایی مثل وب و شبکه های رایانه ای گسترش یافته اند محیط سازمان نیز متلاطم تر شده است. با ظهور تجارت الکترونیک اهمیت مزیت رقابتی نه تنها کاسته نشده بلکه مهمتر و حیاتی تر شده است. نظر به اهمیت این مسئله در این مقاله به بحث مزیت رقابتی در تجارت الکترونیک پرداخته می شود.


 - مقدمه
بحث مزیت رقابتی (COMPETITIVE ADVANTAGE) از دیرباز از مهمترین موضــوعهای مطرح در دنیای مدیریت و تئوری های مدیریت استراتژیک بوده است. تحقیقات مدیریت استراتژیک درصدد توضیح و تبیین عملکرد برتر پایدار هستند (POWELL, 2001) .

قویترین فرضیه درمورد عملکرد برتر پایدار این است که مزیت رقابتی پایدار به عملکرد برتر پایدار منجــر می شود (ROBERTS, 1999, BARNEY, 1997) GRANT, 1998.

مـزیت رقابتی یکی از مسائل جاودانه در ادبیات بازاریابی استـراتژیک نیز تلقی می شود (FAHY HOOLEY, 2002).
وجود مزیت رقابتی در بازاریابی موجب افزایش و حفظ سهم بازار و دستیابی به رهبری بازار می گردد و از این جهت حائزاهمیت است. امروزه بحث اقتصاد نوین و اقتصاد دیجیتالی مطرح است. پیشرفتهای تکنولوژیکی درعلوم رایانه و ارتباطات با تسهیل برقرار ارتباط افزایش سرعت کاهش هزینه حذف محدودیت مکانی و حذف محدودیت زمانی محیط تجارت را متلاطم تر ساخته است. بکارگیری فناوریهای نوین در دنیای کسب و کار را می توان درقالب تجارت الکترونیکی مشاهده کرد. وجود مزیت رقابتی در دنیای الکترونیکی و اقتصاد اینترنتی نسبت به اقتصاد سنتی بسیار مهمتر است زیرا با تغییر در فناوریها بازارها کاربرد مدل های کسب وکاری جدید ساختار صنعت و ماهیت رقابت به سرعت متحول و دگرگون می شوند (TURBAN.ET.AL, 2003). شرکتهایی که بخواهند در دنیای رقابت امروز مزیت رقابتی خود را حفظ کنند نمی توانند تجارت اینترنتی را نادیده بگیرند (DHOLAKIA.ET.AL, 2002).

ادامه مطلب ...

سرویس جدید گوگل

ایتنا - گوگل با توجه به اهمیت این موضوع و نیز دسترسی مناسبی که به محتوای شبکه اینترنت دارد، بتازگی سرویس جدیدی ارائه کرده که امکان جست‌وجو در میان وبلاگ‌ها را برای هر دو گروه تسهیل می‌کند.

جست‌وجو در میان تعداد فراوان وبلاگ‌های موجود در اینترنت، همواره یکی از مسائل مورد توجه کاربران این شبکه است که یا به دنبال یافتن اطلاعات و محتوای مورد نظر خود هستند، و یا در صددند محتوا و نوشته‌های خود را از سریع‌ترین راه ممکن به مخاطبینشان برسانند.

گوگل با توجه به اهمیت این موضوع و نیز دسترسی مناسبی که به محتوای شبکه اینترنت دارد، بتازگی سرویس جدیدی ارائه کرده که امکان جست‌وجو در میان وبلاگ‌ها را برای هر دو گروه تسهیل می‌کند.

مطابق این امکان، دارندگان وبلاگ با به‌روز کردن نوشته‌های خود، همزمان موتور جست‌وجوی گوگل را Ping می‌کنند تا گوگل از تازه شدن محتوای این وبلاگ مطلع گردد.
برای این منظور، گوگل کدهایی را آماده کزده تا وبلاگ‌نویسان آن را در داخل وبلاگ خود قرار دهند.

گفتنی است این سرویس برای وبلاگ‌های فارسی با توجه به شمار زیاد و تنوع فراوان، ابزار مناسبی به منظور آگاه‌سازی مخاطبان و نیز جست‌وجو در میان حجم انبوه محتوای تولید شده خواهد بود.

همچنین گوگل لیست وبلاگ‌های به‌روز شده را در یک فایل XML مخصوص ارائه می‌کند. 

برای دیدن کد گوگل و آموزش مربوطه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ادامه مطلب ...

استراتژی و هوشمندی رقابتی

فراهم آوردن نیازها برای دستیابی به استراتژی رقابتی باعث شده است که تعدادی از بزرگترین شرکتهای دنیا، عملکردی در قالب هوشمندی رقابتی در کلاس جهانی برای زیرمجموعه های خود داشته باشند.


علی رغم این حقیقت که مشخصه اصلی موفقیت رهبران تجاری نگاه به آینده و حرکت سریع آنها نسبت به رقیبانشان است، هنوز هم بیشتر شرکتها فاقد عملکرد به شیوه هوشمندی رقابتی هستند و این موضوع برای آنها به عنوان یک نقص محسوب می شود.

مسلماً همیشه شرکتهای کوچک و بزرگ کاربرد بعضی از روشها را در مقابل رقیبانشان حفظ کرده اند بدون اینکه بدانند که این روش و سبک، همان هوشمندی رقابتی است. نمی توان گفت که آنها نمی توانند کارهای خیلی بهتر از آن انجام دهند و این (شناسایی روشهای بهینه) همان نیرویی است که در انجمن حرفه ای هوشمندی رقابتی نهفته است. برداشت اعضای انجمن از هوشمندی رقابتی برخلاف گذشته، حرفه ای ساختن روشهای آن است. این نه تنها شامل شناسایی منابع اطلاعاتی پایه، جمع آوری و آنالیز اطلاعات می شود، بلکه شامل ابزارها و تکنیک هایی به منظور کاربردی ساختن آن نیز هست. تکنیک هایی از قبیل:
تکنیک تمرین مقابله با سناریوهای رقابتی متغیر، برای آزمایش اینکه در مسیر پیشرفت اگر چنین کاری کنیم چه اتفاقی می افتد (یا دیگران بـــا حرکاتشان چه تغییراتی به وجود می آورند و برای ماندن در این محیط چه باید کرد)؛

ادامه مطلب ...

مدیریت دانش و سازمانهای سومین هزاره

برای هر سازمانی مهمترین دارایی، نیروی انسانی و دانش هر یک از آنها می‌باشد. دانش فردی برای توسعهء دانش پایه سازمانی ضروری است؛ هر چند دانش سازمانی حاصل جمع ساده‌ای از دانش‌‌های فردی نیست. (بات، 2000)، بعبارت دیگر مجموع دانش هر یک از افراد ممکن است از دانش کلی آنها کمتر باشد و بنابراین روشهای دستیابی، بکارگیری، به اشتراک گذاری و ذخیره این دانش فاکتورهای بسیار مهمی هستند که در مطالعات سازمانی بایستی مورد توجه قرار گیرند.

مدیریت دانش، حوزه نسبتاً جدید و رو به توسعه ای است که به ارایه متدولوژی جهت جمع‌آوری و استفاده مجدد از دانش سازمانی می‌پردازد. از جمله نتایج موفقیت آمیز مدیریت دانش، درک و استفاده سازنده از یادگیری سازمانی و جریان اطلاعاتی درون سازمان است. در این مقاله مدیریت اطلاعات و استفاده از آن برای مدیریت دانش درون سازمان مورد بحث قرار می‌گیرد.

 
نگرش به سازمانها بر اساس منابع
 

     مدیران استراتژیست، مدتهای طولانی در جستجوی چگونگی تسخیر بازار و بعبارتی سودآوری بیشینه برای سازمان بوده اند؛ عده ای از این افراد مانند Porter (1985) تاکید زیادی بر تاثیر عوامل محیط خارجی (مانند موانع رقابت) بر سازمان داشته اند و گروهی دیگر، منابع سازمانی و مهارت را از عوامل کلیدی کسب کارایی بالاتر و در نتیجه مزیت رقابتی، دانسته اند. سرچشمه رویکرد بر مبنای منابع، کارهایی است که در اواخر سالهای 1950 به انجام رسید. در این سالها بود که محققینی نظیر Selznick (1957) و Penrose  (1959) این اصل را بنا نهادند که سازمانها مجموعه ای از منابع هستند که قابلیتهای این منابع است که آنها را قادر به کسب مزیت رقابتی می‌نماید. این رویکرد اخیراً اثبات شده وتوجه محققین بیشتری نظیرBarney (1991) وKay (1995) را به خود معطوف داشته‌ است. این افراد پیشنهاد کرده اند که تجزیه و تحلیل مهارتها و قابلیتهای سازمانی از لحاظ ارزش استراتژیک بر تجزیه و تحلیل محیط رقابتی سازمان تفوق و برتری دارد. در این مقاله نیز دیدگاه دوم ( نگرش بر مبنای منابع درون سازمان) مورد تاکید است. با این دیدگاه، ارزش یک سازمان، در توانایی آن سازمان در ایجـاد دانـش سـازمانـی و ارایـه راه کارهایی است که منجر به تبادل باز اطلاعات می‌شونـد‌ (‌Kay، 1995).

ادامه مطلب ...