امروزه فن آوری اطلاعات به عنوان یکی از فن آوریهای نوین بشری، نه تنها خود دستخوش تغییرات ژرفی شده، بلکه به سرعت در حال تاثیر گذاری بر الگوی زندگی، روش تحقیق، آموزش، مدیریت، تجارت، حمل و نقل، مقوله های ایمنی و امنیتی و دیگر زمینه های زندگی انسانی است.
فن آوری اطلاعات هم چنین می تواند در شکوفایی تحقیقات بشری در عرصه های مخلف علوم و مهندسی نقش تعیین کننده ای ایفا نماید.
پیشرفت های دو دهه اخیر در رایانه ها، به ویژه ابر رایانه ها، نرم افزار های شبیه سازس و شبکه های ارتباطی افق جدیدی را برای ورود به دنیای واقعی، فرآوری محققین قرار داده است.
دانشمندان با بهره جستن از رایانه هایی که قابلیت انجام تریلیون ها محاسبه در ثانیه را دارا هستند، قادر خواهند بود تا آثار تغییرات جوی را براحتی پیش بینی کنند، سیستم های مکانیکی دقیق تر و کم آلاینده تری را طراحی نمایند و از منظر جدیدی به مطالعه طبیعت و شناخت عناصر آن بپردازند.
با بررسی های به عمل آمده و مقایسه سیاست های چهار منطقه پیشرو جهان (ایالت متحده، ژاپن، جامعه اروپاو کانادا) در زمینه فن آوری اطلاعات به نظر می رسد سرمیه گذاری اصلی این کشورها در سه حوزه عمده زیر هزینه می گردد :
1- تحقیقات بنیادی و بلند مدت
هزینه این نوع تحقیقات به پیشرفت های قابل توجه در علوم رایانه و ارتباطات منتهی خواهدشد.
دستاوردهایی هم چون شبکه جهانی اینترنت، هوش مصنوعی، گرافیک رایانه ای و فن آوری رایانه های مجتمع با کاربری آسان، عملا مدیون سرمایه گذاری قبلی کشورمان فوق در این حوزه است.
بازار یابی برای محصولات وخدمات به وسیله جهان ارتباطات اینترنتی اساساً دگرگون شده است . بسیاری از عملکردهای اجرائی به تجربیات کسب وکار الکترونیکی برای رقابت یا ایجاد فضائی جدید روی آورده اندو بسیاری از شرکتها در صورت تغییر ندادن زیر ساختهایشان با مشکلات جدی روبه رو می شوند. در این رقابت شدید یکی از عوامل موفقیت بازنگری است، که یکی از جنبه های مدیریت الکترونیکی است.
مدیریت الکترونیکی شامل مراحلی جهت بالا بردن سطح امنیت و اطمینان درتجارت ،بخش فناوری اطلاعات ،تواناییهای بخش خدمات ، امنیت واجرا است که کسب وکار الکترونیکی برای موفقیت به آنها نیاز دارد. اینها مواردی است که در صورت نادیده گرفتن آنها در مدیریت الکترونیکی باعث شکست های سنگین می گردد. این نظریه در تجزیه وتحلیل های صنایع سنگین منعکس شده است مانند گروه harwitz (کسب وکار الکترونیک بدون مدیریت صحیح مسلما شکست خواهد خورد .)علاوه بر این، گروه gartner نیز بر این عقیده است که ((هجوم واستقبال بیش از حد اخیر جهت اجرای برنامه های کسب و کار الکترونیکی باعث بروز صدماتی در زیر ساختار شرکتها می گردد که کمبود برنامه ریزی و نقشه صحیح نیز باعث شکستهای بیشتری میشود.)) در این بحث به چالشهای مدیریت کسب وکار الکترونیکی پرداخته می شود که سازمان شما باید به آنها بپردازد وبرایشان برنامه ریزی کند . بدین ترتیب با مدیریت الکترونیک شما می توانید به مقدار قابل توجهی سطح موفقیت شرکتتان را افزایش دهید.
چرا مدیریت الکترونیکی؟
دلیل اصلی گرایش به مدیریت الکترونیکی افزایش سطح درآمد و بهبود خدمات مشتریان است. کسب وکار الکترونیکی فناوری اطلاعات را از طریق پایگاه اطلاعات مرکزی و شبکه شرکت،که در تعامل مستقیم با مشتریان است فراهم می کند . مدیریت الکترونیک چالشهائی را نیز به همراه دارد که شامل مشتریان،بخش تجارت و دایره فناوری اطلاعات می گردد.
ادامه مطلب ...ایتنا - دومین سمینار آموزشیِ «مقابله با نفوذ به سیستمهای رایانهای» 10 و11 خرداد ماه در تهران برگزار میشود.
این سمینار در راستای تقویت پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برپا شده و قرار است مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور طی دو روز با روشهای عملی مقابله با نفوذ به سیستمهای رایانهای آشنا شوند.
به گزارش رسیده به ایتنا سخنرانان اصلی این سمینار آقایان سید پاشا ناصرآبادی مولف کتاب «پیشگیری از سرقت اطلاعات رایانهای»، بهروز کمالیان مدیر گروه امنیتی آشیانه و نیما صالحی عضو ارشد گروه امنیتی آشیانه خواهند بود که تجربیات خود را در زمینه مقابله با حملات سایبری ارائه میکنند.
اطلاعات بیشتر در این خصوص در وب سایت Egov-security.ir قابل دسترسی خواهد بود.
شاخص ها :
شاخص را می توان به طور خلاصه ، استفاده از ملاکها و اصولی که خصوصیات کیفی رادر قالب کمیت هابیان میکند و آنها را قابل بررسی و ارزشیابی می نماید تعریف کرد .
بحث درباره انواع شاخصهای آموزش عالی از محدوده مقاله حاضرخار ج است . دراین مورد، تقسیم بندی های گوناگونی صورت پذیرفته و هرکدام از این تقسیم بندی ها نیز با توجه به هدفهای مورد نظر، محاسن و معایب خود را دارند.
در این مقاله شاخص های ساختی و علمی رفاهیِ هیأت علمی در مورد دانشگا ه تجزیه و تحلیل خواهد شد و بررسی سایر شاخص ها، شاخص های بازدهی ،دانشجویی ، جمعیتی ، مالی ،کالبدی و ... به مجالی دیگر موکول می شود.
شاخص های ساختی
به کمک این شاخصها می توان عمده ترین و اصیل ترین ویژگیهای سازمانی و ساختاری نظام آموزش عالی را مطالعه و بررسی کرد . برخی از اساسی ترین شاخص هایی که درمورد هر یک از مؤسسات آموزش عالی کاربرد دارد به شرح زیر است :
الف ) نسبت کل دانشجویان به اعضای هیأت علمی ، شامل کل اعضای تمام وقت ،نیمه وقت و »
ب ) نسبت دانشجویان به اعضای هیأت علمی متخصص در هر رشته
فناوران- دکتر جعفر محمودی، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی با اعلام این خبر به فناوران گفت: با تصویب شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران از این پس نزدیک به 20 عنوان آمار تجارت الکترونیکی مربوط به کشور را در آمارهای رسمی خود اعلام خواهد کرد.
محمودی با بیان اینکه در اختیار نداشتن آمار دقیق از موانع توسعه تجارت الکترونیکی در کشور است، افزود: امیدواریم انتشار این آمار ملی بتواند وضعیت تجارت الکترونیکی ما را به صورت دقیقتر به تصویر بکشد و فعالان این رشته مهم و همچنین برنامهریزان بتوانند با درک بهتری از شرایط به تصمیمگیری بپردازند.
گفتنی است با تصویب اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی در شورای نگهبان قانون اساسی، تمامی امور مربوط به تجارت الکترونیکی کشور به صورت متمرکز در این مرکز انجام میشود.
مقدمه
امروزه پیشرفت و توسعه کشور ها، سازمانهاو موسسات کوچک و بزرگ درگرو علم و دانش بشری است. افزایش علم و دانش و تغییرات پرشتاب سبب شده است که سازمانها، آموزش وپرورش را در راس برنامههای خود قرار دهند. زیرا آموزش و پرورش یکی از مهمترین عوامل توسعه کشورهاست.
زیربنای توسعه کشورها و سازمانها باخلاقیت و نوآوری منابع انسانی مرتبط است. درسازمانهای بهداشتی ) درمانی که رسالت حفظ،تامین و نگهداری، اعتلای سلامت، کنترل وپیشگیری از بیماریها را برعهده دارند، این نیازبیشتر احساس می شود.
آموزش و پرورش در سازمانهای بهداشتی -درمانی از دو دیدگاه آموزش کارکنان و آموزش مدیران برای بهسازی منابع انسانی مدنظر قرارمی گیرد.
با این منطق که یکی از اجزاء مهم سازمانهای بهداشتی ) درمانی، مدیریت است و مدیر کلیدحل بسیاری از مشکلات تلقی می شود. مدیران خدمات بهداشتی ) درمانی علاوه بر داشتن وظایف عام مدیریت نظیر برنامه ریزی،سازماندهی، هدایت و کنترل، نوآوری و انگیزش، هماهنگی و بودجه بندی و. . . دارای وظیفه ای مهم تر هستند. آنها باید پاسخگوی نیازها و تقاضاهای بهداشتی ) درمانی افرادجامعه بوده و در نجات جان و یا ارتقاء سلامتی آنها بکوشند. و این موضوع بر حساسیت واهمیت کار آنها می افزاید. نظر به ماهیت پویا،زنده و متحول بهداشت و درمان باید مدیران این بخش بتوانند خود را با تغییرات و پیشرفتهاهماهنگ و همگام سازند. توسعه روشهای آموزش و پرورش مدیران گامی در افزایش آگاهی مدیران و بهره دهی سازمانهای خدمات بهداشتی ) درمانی است.
در سالهای اخیر به توسعه و پیشرفت مدیریت توجه بسیاری شده و طی برنامههای آموزشی سعی شده که مدیران و صاحبان مقام،تحت آموزشهای ویژه قرار بگیرند تا بتوانند بازیردستان، مصرف کنندگان، مددجویان و سایرافراد جامعه ارتباط برقرار سازند. زیرا نتایج مطالعات عدم رضایت از مبانی قدرت را به دست می دهد. بنابراین توسعه روشهای آموزش وپرورش مدیران گامی در افزایش آگاهی آنها وبهره دهی به سازمانهای بهداشتی ) درمانی است. محتوای آموزش مدیران باید برمبنای نیاز آنها واهداف سازمان تنظیم گردد.
موضوع هایی را که باید در آموزش مدیران گنجانیده شود شامل عناوین ذیل درنظرگرفته اند:
هر یک از فنون یازده گانهى کارساز در بازاریابى مبتنى بر یک استراتژى یا تاکتیک اثبات شدهى بازاریابى براى رسیدن به فروش بیشتر است.
1 - مشترى شما کالا یا خدمتتان را مىخرد تا پس از خرید احساسى خوشایند داشته باشد. (در اقتصاد خرد به این احساس خوشایند پس از خرید «مطلوبیت یا utility» گفته مىشود که البته درجهها و سطوح مختلفى برحسب رضامندى مشترى دارد). بنابراین همواره این مطلب را هنگام تهیه تبلیغات، صفحات وب یا استفاده از دیگر ابزار فروش در نظر داشته باشید. به منظور افزایش حس رضایتمندى و خشنودى مشترى هنگام تجربهى خرید از محصولات شما، باید ازتصاویر و کلمات زنده، پرشور و هیجان، داراى نشاط و سرزندگى و همچنین واضح استفاده کنید. این امر باعث تقویت و فزونى میل آنها به خرید کالا یا خدمت شما مىشود و آنها را تحریک مىکند تا همین حالا آن محصول یا خدمت را خریدارى کنند.
2 - همواره تبلیغات، آگهىها و روشهاى جدید بازاریابى را امتحان کنید. حتى روشهاى قدیمى را نیز که هرگز مورد استفاده قرار ندادهاید، تست کنید. بهترین و مطمئنترین روش این است که 80% بودجهى تبلیغات را به روشهاى مطمئن و اثبات شده و 20% بقیه را به روشهاى جدید اختصاص دهید. بیشتر کسب و کارها بدون توجه به موقعیت متغیر بازار و رقابت فشرده از همین فرمول استفاده مىکنند.
3 - اندازه تبلیغات را کاهش دهید تا بتوانید با همان بودجه تبلیغات بیشترى انجام دهید. اگر تبلیغات کوتاه شما در مقایسه با تبلیغات طولانى و بلند پاسخ مناسبترى داد و درآمد بیشترى در مقایسه با هزینههاى شما نصیبتان کرد، تعجب نکنید. یکى از موثرترین و بهترین تبلیغاتى که تا امروز استفاده شده، فقط 11کلمه بوده است.
دولت الکترونیکی را می توان چنین تعریف کرد : به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی . مهم ترین نتیجه این امر ، افزایش رضایت مردم خواهد بود به شرطی که پیاده سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد . به عبارت دیگر ، دولت الکترونیکی با این که می تواند یک گام اساسی برای دولت ها باشد ، چالش برانگیز نیز است.اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونیکی را به صورت یکنواخت و قابل دسترس ، در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت الکترونیکی منجر به شکاف طبقاتی بیش تر در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم ، و افزایش مشکلات خواهدشد .
البته این به مفهوم انکار دولت الکترونیکی نیست بلکه تاکیدی است بر برنامه ریزی دقیق تر برای این امر مهم ، که در عصر دیجیتال اجتناب ناپذیر به نظر می رسد . در این نوشتار سعی شده است که مبانی دولت الکترونیکی و اهمیت آن به بحث گذارده شود .
تعریف دولت الکترونیکی :
دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع ، دقیق و کارا در ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و تمامی روزهای سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است .
● مقدمه:طراحی وب فرآیندی مبتنی بر خلاقیت (Creativity) و مهارت فنی (Technical skills) است. توجه بیش از حد به این دو عامل طراحان را از برنامه ریزی برای پروسه طراحی غافل کرده است.بسیاری از مردم با شنیدن کلمه تهیه پروسه منظم برای انجام کاری به وحشت می افتند در حالی که اکثر ما بصورت خود آگاه یا نا خود آگاه در انجام کارها و پروژه ها از پروسه خاصی پیروی می کنیم.کاهش بار حافظه طراح و در نتیجه کاهش زمان و افزایش کارآیی از اولین نتایج طراحی پروسه ای مدون برای پروژه بحساب می آید.از دیگر مزایای داشتن چنین پروسه ای می توان به تسهیل روند هدایت و آموزش مشتری و حتی حفاظت از طراح در برابر مشتری و انتقادات و ایرادات وی اشاره کرد.در رابطه میان طراح و مشتری نیز مانند هر رابطه ی دیگری ، ارتباطات (Communication) نقشی کلیدی ایفا می کند و داشتن یک پروسه خوب طراحی سنگ ، زیر بنای یک ارتباط خوب بحساب می آید.چنین پروسه ای در رسیدن به تفاهم ، همفکری و درک متقابل میان طراح و مشتری بسیار موثر است. در این مقاله به بررسی مراحل مختلفی که باید در پروسه طراحی و ساخت یک وب سایت انجام پذیرد، می پردازیم.
● گام نخست؛ شناخت:
در پروسه ساخت یک وب سایت ابتدا باید شناختی کلی از موضوع ، هدف ،مخاطب و امکانات موجود بدست آوریم.احتمالا اطلاعات و منابعی در خصوص موضوع سایت در اختیار داریم.حال باید هدف خود(یا مشتری) از ایجاد وب سایت را مشخص کنیم.در این مرحله مشخص می شود که از چه زاویه ای و تا چه حد به کدام جنبه های موضوع خواهیم پرداخت.مورد سوم که بسیاری از وبمستر ها به آن توجه نمی کنند، بدست آوردن شناخت از مخاطب و نیاز های اوست. شناخت امکانات موجود نیزشامل مهارت های اعضای تیم طراحی و بودجه وزمان لازم برای اجرای پروژه می شود.در این مرحله باید پاسخ پرسش های زیر را بطور دقیق بدست آورده و مطابق اولویت طبقه بندی کنیم